Permalänk

Kylning av HD

Efter att jag bytte moderkort sköt temperaturen på min HD (IBM deskstar 60 Gb) i höjden. Innan var den ca 30-40 grader celsius men blev sedan 60-70 grader celsius.

Jag hade redan innan en stor fläkt framför som fick ner den till innan nämnda temperatur, men nu känns det som om det behövs mer kylning.

Jag låter helst bli att fixa för mycket så en enkel lösning skulle vara att lägga HD:n på sidan så fläkten blåser rakt på undersidan.

Dock har jag hört att HD:ar helst inte skall ligga annat än längs med horisontalplanet pga att de kan skära ihop?

Visa signatur

En stats odiskutabelt viktigaste naturresurs är dess befolkning.

Permalänk
Medlem

60-70 grader MED fläkt??

Permalänk
Medlem

Ähh, hårddiskar kan sitta i de flesta räta vinklar...

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Om du kört en hårddisk i en rät vinkel i ett bra tag, så ska man undvika att ändra den vinkeln. Om du t ex vänder på hårddisken och kör med den på det hållet. Så kommer den förmodligen "dö" inom kort.
Lagrena i hårddisken vänjer sig vid den vinkeln man man har den i, och sedan ska man undvika att ändra vinkeln.
Alltså, om du ändrar från : --- till \ så är det kanske inte alltför farligt. Men ändrar du från: --- till | så kommer troligen hårddisken ta skada.

Hoppas jag varit till någon hjälp...

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

det var ju någon som frågade en hårddisktillverkare och de svarade aldrig ex 63grader.

Permalänk
Medlem

hårddisken kanske börjar paja... hade en hårddisk som va sval, men efter några år så började den bli varm som fan, t o m. efter några minuter

Permalänk

Tack för tipsen!
Kanske är det så att min HD börjat sjunga på sista versen,, temperaturen är ju inte normal. Dock funderade jag på om det nya MK:et kan vara inkompatibelt på nåt sätt och ljuga om temperaturen.

Bäst är väl att backa upp allt viktigt en sista gång och testa att vinkla den så kylningen kommer mot en större yta.

Visa signatur

En stats odiskutabelt viktigaste naturresurs är dess befolkning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johhh
det var ju någon som frågade en hårddisktillverkare och de svarade aldrig ex 63grader.

jag menade vinkel och inte grader.

Permalänk
Medlem

Jag tror på din teori Hive-Mind. Ditt moderkort visar nog fel, har du känt lite här och var på din HD. Är den verkligen omkring 60 grader?