Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Mac vs PC

Är pc verkligen så mycket snabbare och bättre än mac? Vad är det i så fall som PC är så mycket bättre än Mac på då? Är det verkligen något mer än spel?

Jag kollade lite på Appels egen hemsida i dag och fann detta:

När Power Mac G5-datorer med dubbla processorer på 2,0 och 1,8 GHz jämfördes med samma PC-datorer i en lång rad Photoshop-test, var Power Mac G5 90 respektive 76 procent snabbare än 3,2 GHz Pentium 4-baserade system och 81 procent respektive 68 procent snabbare än det Xeon-baserade systemet på 3,2 GHz. Power Mac G5 med en processor på 1,6 GHz var 21 procent snabbare än Pentium 4-baserade system på 3,2 GHz. Ytterligare prestandatest visar liknande prestandaökningar för professionell produktion av musik och ljud samt vetenskapliga analyser av genetiska forskningsresultat.

Källor: http://www.apple.com/se/powermac/
http://www.apple.com/powermac/performance/

Ja, detta var ju i och för sig från macs egen hemsida, så man vet ju alldrig hur sant det var. Och vad dom menar med "photoshop-test" vet man ju inte heller. Men det som står där kan väl knappast vara total löngn, eller?

Permalänk

eftersom de flesta spelar spel och sånt är PC det lämpligaste valet. Och sen om man får vänta 2sek på en mac och 3sek på en PC lever de flesta med.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

är man ingen spelfanatiker så säger jag nog mac

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på hur mycket de vinklade alla tester på G4 så skulle det inte förvåna någon om G5 inte alls var "världens snabbaste persondator".
Vänta på oberoende tester om du bryr dig om prestanda.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Jag tycker även man skall ta med att PC är vanligare än mac på vanliga företag så då är det bra med PC-vana.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Jag tycker även man skall ta med att PC är vanligare än mac på vanliga företag så då är det bra med PC-vana.

tror inte att det spelar så stor roll...
så tillvida du inte ska arbeta MED datorerna och inte PÅ...hmmm...ja du kanske fattar vad jag menar...

Har man suttit vid en mac så är det inte så svårt att lista ut hur man öppnar ett program i windows eller tvärt om...

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem

Beror vad man vill använda sin dator med.

Att säga att den snabbaste PC:n är snabbare än dne snabbaste Mac:en är rätt dummt.

Vill du jobba med bildprogram tex så är Macen överlägsen enligt mig.

Visa signatur

We apologize for all the inconvenience

Permalänk
Medlem

Precis som tidigare nämnts så beror det på vad du sysslar med. Ska du spela spel bör tankarna gå till en PC medan tankarna kanske bör gå till en Mac om du ska använda den till olika former av mediahantering.
Mac har sina fördelar och PC:n har sina fördelar, enklare än så blir det inte, däremot kan man göra det betydligt krångligare.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Som att jämföra en racerbil och en traktor... (asså ingen av dom är dålig)

de har helt enkelt för olika användningsområden, processorarkitektur etc...

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk

Min farsa och hans kompis lyckades fixa så den skolan dom jobbade på köpte in mac...Inte en jävel klagade och dom är den ända skolan som aldrig har haft några som helst problem...Nu vill kommunen skrota alla deras mac maskiner och köpa in nya PC bara för att dom inte ska sticka ut ur mängden...Så jag skulle helt klart satsat på mac om jag inte skulle spelat och det finns ju faktiskt spel till Mac bara att dom kommer ett tag efter PC-spel

Permalänk
Medlem

...Om de ens kommer?

Själv blir det en bärbar mac för min del just för att jag inte spelar (har inte ens råd att bli fast i ett datorspel som underground gör för mig nu )

Permalänk
Medlem

Jag käste någon stans att Mac inte kan få virus, eftersom användaren inte kunda ändra i vad-det-nu-hette. Är det sant?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mauriz
Jag käste någon stans att Mac inte kan få virus, eftersom användaren inte kunda ändra i vad-det-nu-hette. Är det sant?

Nja...
Det finns knappt några virus till mac iom att de finns så macanvändare...
Själv har jag haft Mac sen 89 och aldrig fått ett virus....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bah, inte för att vara sån.
Programerare använder oftast linux/mac
Grafiker använder mac
Ljudtekniker använder mac
Gamers använder INTE mac, vad vore spelande ifall man inte fick lite intressanta bluescreens då och då? ^^
Man kan egentligen inte säga vilket som är bäst av mac och pc eftersom det beror väldigt mycket på vilket OS man använder.
Till Donan Fear, det finns oberoende test, kommer inte ihåg vilken tidningen det var men ivilket fall som helst så hade en pc tidning med några mac:ar i sitt test, i 'resize' så tog dom flesta pc burkarna nästan dubbelt så lång tid på sig som mac:arna, i dom flesta andra testerna var det rätt lika.
Men som sagt innan, för grafik/ljud slår inget en mac.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på att Programutbudet till mac är MYCKET MYCKET Begränsat,
finns inte heller så många spel.
Alla e vana vid en PC eftersom den dominerar datormarknaden, svårt för apple ta sig in när dem bara har typ några få futtiga procent av datormarknaden. alla skolor, myndigheter osv kör ju på pc.

Maccen är ju mer hacksäkert och virusfritt än pc men men som sagt utbudet av program,spel, hårdvara mm gör att macen glöms bort.

Hade med en mac innan men tvingades byta till PC senare då det blev krångel när man ville jobba med nått i skolan , mindre spel , program, osv osv.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Det beror på att Programutbudet till mac är MYCKET MYCKET Begränsat,
finns inte heller så många spel.
Alla e vana vid en PC eftersom den dominerar datormarknaden, svårt för apple ta sig in när dem bara har typ några få futtiga procent av datormarknaden. alla skolor, myndigheter osv kör ju på pc.

Maccen är ju mer hacksäkert och virusfritt än pc men men som sagt utbudet av program,spel, hårdvara mm gör att macen glöms bort.

Hade med en mac innan men tvingades byta till PC senare då det blev krångel när man ville jobba med nått i skolan , mindre spel , program, osv osv.

Vad babblar du om? Det finns visst MASSOR av programvaror till Mac-plattformen. Det som däremot är begränsat är spelen, men de största titlarna brukar oftast dyka upp förr eller senare. Hårdvaran är dock en aning mer begränsad då Apple tillverkar sina datorer ensamma. Alltså finns i princip bara uppgraderingar att köpa.

Förresten, vad fan spelar det för roll vad Landstinget använder för datorer? Det är ju ändå den som ska använda datorn som bestämmer. Kan ju upplysa er om att specialeffekterna till Jurassic Park gjordes på Mac:ar, men det spelar lika stor roll som att Birgitta, 58, använder Wintel-plattformen när hon arbetar på Landsstinget.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

ska du ha datorn till bildbehandling och inget spelande rekommenderar jag starkt mac...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
ska du ha datorn till bildbehandling och inget spelande rekommenderar jag starkt mac...

Varför?
Int4e så att jag har ngt imot mac...har själv använt mac sen 89...bara nyfiken på varför en mac är bättre idag...
när jag började med bildbehandling och datorer (runt 89 nsom sagt) så var det ju ingen tvekan...
men jag undrar vad det är som talar till macens fördel idag...
själv arbetar jag ju hellre på en gammal slö mac än en ny PC i Photoshop..men jag vet inte riktigt varför...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

if ($game = true) { $system = "windows" } else { $system = "mac" }
(Skrivet på en iBook 14" 933, med en XP2500 på golvet, man KAN ha båda, om nån nu har lyckats undvika det)

Ska tilläggas att man (eller rättare sagt, jag) kör Mac pga den übertighta integration mellan hårdvaran och OSX (som sparkar alla *NIX med GUI's, för övrigt).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
Vad babblar du om? Det finns visst MASSOR av programvaror till Mac-plattformen. Det som däremot är begränsat är spelen, men de största titlarna brukar oftast dyka upp förr eller senare. Hårdvaran är dock en aning mer begränsad då Apple tillverkar sina datorer ensamma. Alltså finns i princip bara uppgraderingar att köpa.

Förresten, vad fan spelar det för roll vad Landstinget använder för datorer? Det är ju ändå den som ska använda datorn som bestämmer. Kan ju upplysa er om att specialeffekterna till Jurassic Park gjordes på Mac:ar, men det spelar lika stor roll som att Birgitta, 58, använder Wintel-plattformen när hon arbetar på Landsstinget.

Tänkte på om man jobbade för staten eller går i skolan o dyl O_o
Och om staten väljer PC så är det ganska många X datorer som köps, inte så himla smart o ha olika system om dem nu skall göra nått.

Permalänk
Medlem

Om inte annat lär ju mac bli stort sen om microsoft begår självmord genom att införa paladium och tcpa

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

Men varför skulle det bli problem om han gick i skola eller så ? M$ word finns ju till mac så det blir väll inga problem ?

Visa signatur

003

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Tänkte på om man jobbade för staten eller går i skolan o dyl O_o
Och om staten väljer PC så är det ganska många X datorer som köps, inte så himla smart o ha olika system om dem nu skall göra nått.

Det kallas standarder (även om Microsoft inte är de bästa på att följa dom - kanske för att behålla sin starka position). Dessutom finns Office-paketet även till Mac. Några mer program som skolan eller staten använder?

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wenom
Om inte annat lär ju mac bli stort sen om microsoft begår självmord genom att införa paladium och tcpa

Tror inte det. Var massor som sa att Microsoft tog självmord när de införde produktaktivering.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE