Permalänk
Medlem

Apache + PHP problem

Hej!

Har ett litet problem med min server. När jag ska visa php så på ena servern så går det väldigt långsamt att generera fram sidan. På den andra går det alldeles perfekt att generera fram sidan och det går snabbt. Då tänker ni självklart "Dumbom som tror att en server som har bättre prestanda ska vara lika bra som en med lite sämre". Om det vore så att det var den med bättre prestanda som var den snabba så skulle jag inte skriva här utan nu är det så att den långsammare burken genererar php mycket snabbare än den servern med bättre prestanda.

http://sysinfo.theriddle.net <- den snabba servern
http://theriddle.net:8080/sysinfo/ <- den lite långsammare servern

Som ni själva märker när ni försöker kolla på phpsysinfo på de olika datorerna så får ni fram phpsysinfo mycket snabbare på den långsammare medans den mycket snabbare datorn står och tänker ett bra tag.

Jag har själv kompilerat apache + php själv på båda datorerna och jag har använnt exakt samma parametrar till ./configure

Så nu undrar jag därför följande:
1. Vad kan det bero på att det är så stor prestandaskillnad vid php generering?
2. Finns det något program för att testa webbserverns kapacitet?
3. Vad kan man göra för att snabba upp php generering?
4. Kan man ange några parametrar som snabbar upp webbservern och php när man kompilerar dem?

Det var nog allt. Är det något ni undrar över så skriv det här så ska jag försöka svara på frågan. Och framförallt är alla tips på hur jag kan snabba upp php genereringen välkommna.

Visa signatur

//Falcon

Permalänk

Hmmm, hade exakt samma problem som dig, det visade sig att det var mina samba monteringar som spökade, men du verkar ju inte ha några sådana...

Permalänk

Tror du lägger in php i apache på olika sätt eller vad man ska säga. Den ena kanske kör SAPI och den andra kör mod_php eller nått sånt

My 2c

Permalänk
Medlem

I vissa fall kan det nog vara så att det är själva PHP koden som är seg att läsa men det är ju phpsysinfo du kör och av erfarenheter så skulle inte den koden vara speciellt seg för din server att läsa igenom så.

Du kan alltid annars testa att installera om det, det är ju inte speciellt jobbigt så testa det.

Permalänk
Medlem

du frågade efter program för att testa webbserverns kapacitet.. finns ett program som gör just det, nämligen Apache Benchmark.. kommandot är "ab"

kolla på det för å testa

sen varför det går segt har jag ingen aning om

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av professorn
Tror du lägger in php i apache på olika sätt eller vad man ska säga. Den ena kanske kör SAPI och den andra kör mod_php eller nått sånt

My 2c

Nej så är inte fallet. Båda är kompilerade på exakt samma sätt.

Har kört Apache Benchmark och fått resultaten som ni kan se på http://theriddle.net:8080/~raider/apache_bench/

Server nightwish = Celeron 500 MHz 160MB ram.
Server thunder = Amd athlon xp 1600+ 1024 mb ram.

På de testen så får den snabbare servern bättre resultat på samma filer.

Känns som om det inte direkt är fel på php installationen utan att det är fel på phpsysinfo... Dock om någon har någon annan idé så mottages den hjärteligt.

Visa signatur

//Falcon