Permalänk
Medlem

Monsterfart med Telia 0.5 mbit!

Är fortfarande i chocktillstånd

Drog in på Dc igår och skulle tanka lite. Satte igång en nedladdning på en film och kolla sedan runt lite. När jag kollar på nedladdningen sen så går den i 8 MB/s! går sedan långsamt ner och kör sista biten i 3 MB/s..

Filmen gick på ca 1 ½ minut! 700 Mb!

Fattar ingenting! Filmen funkar utmärkt...

Har ju en gammal kopparlina, den borde inte klara sådana hastigheter!

Permalänk

Najjs... fick typ likadant med med tele2 fast jag kom bara upp i 300kb/s

Permalänk

baha.. kommer knapp over mina 50 jag...

Visa signatur

"Lord_Hambergion - the one and only"

Permalänk
Medlem

Kan väl ha med komprimeringen i nya dc++ att göra? Dock låter det lite orimligt att den skulle kunna komprimera en film så pass mycket..

Permalänk
Medlem

säker att du såg rätt? 8mb/s får man med 100mbit, 8mbit e allt du kan kräma ur adsl tekniken just nu...

Permalänk
Medlem

Säkert att du inte tankat den över nätverket då?

Permalänk
Medlem

Grattis till ett fett modem - 70mbit!
Måste vara något nytt?

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

Heh, jag har också Telia 0.5 med förlängd räckvidd - gick ut på DC och tankade hem en semesterfilm på 658mb, tankade ta mig fan i 4MB/s!

Har bildbevis.

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Medlem

Max hastighet med ADSL är 54Mbit ned, men det förutsätter att du bor i växelstationen.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bullen
Heh, jag har också Telia 0.5 med förlängd räckvidd - gick ut på DC och tankade hem en semesterfilm på 658mb, tankade ta mig fan i 4MB/s!

Har bildbevis.

Haha ja, bildbevis från nån luffar-dc-klient säger ju mycket.

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

Excuse moi? Visste inte att DC++ var en luffar-dc-klient. Men tack för upplysningen.

Tankar iofs "bara" i 3.56MB/s på bilden (ber om ursäkt för .bmp, men Paint i 2000 ville inte spara i .jpg..) men faktum kvarstår: Hur?

http://www.grendosa.com/dump/snabbt.bmp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

70Mb med adsl?

Antingen tankade du från dej själv eller så var nästan hela filmen nertankad från någon som varit på semester på samma ställe (dvs har samma filnamn, tex "mallorca_maj_2002.avi")

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez

Antingen tankade du från dej själv eller så var nästan hela filmen nertankad från någon som varit på semester på samma ställe (dvs har samma filnamn, tex "mallorca_maj_2002.avi")

lol

Permalänk
Medlem

^^prec, du lär ju ha tankat från dej själv, som en kompis till mej gjorde när han trodde att hans 2mbit gav samma överföringshastighet som 100mbit lan ger..

Permalänk
Citat:

Excuse moi? Visste inte att DC++ var en luffar-dc-klient. Men tack för upplysningen.

Tankar iofs "bara" i 3.56MB/s på bilden (ber om ursäkt för .bmp, men Paint i 2000 ville inte spara i .jpg..) men faktum kvarstår: Hur?

Kolla på status raden i DC så ser du att du bara har tankat ner 2.87 MB och att du tankar i 30.5 kB/s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, du har så rätt så, det var visst du som var luffare och inte DC.

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Max hastighet med ADSL är 54Mbit ned, men det förutsätter att du bor i växelstationen.

Maxhastigheten ner för ADSL är 8 Mbit/s och inget annat, 1 Mbit/s upp.

Du blandar nog ihop ADSL med VDSL, som kan klara kring något i stil med det du skriver på korta avstånd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-draken-H
Kolla på status raden i DC så ser du att du bara har tankat ner 2.87 MB och att du tankar i 30.5 kB/s.

Sant, men filmen funkar ju..och jag fick hem den på circus 2 minuter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du kanske tankade hem en genväg och sen streamar du den...

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk

När jag satt på DH så stod det att jag tankade i 138mB/sek, efter att jag hade stängt ner BF.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagfjäll
När jag satt på DH så stod det att jag tankade i 138mB/sek, efter att jag hade stängt ner BF.

Mycke troligt

Visa signatur

AMD - Probably the greatest Cpu in the world

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagfjäll

Antagligen för att datorn din casha nedladdningen och när du stängde BF så "tankade" den ner det som var cashat och visade farten på det som 138Mbit/sec.

Alla dessa omöjliga farter folk skriver om är antagligen cashade nedladdningar på ett eller annat sätt! ADSL är max 8Mbit hur mycket man än vill så är det omöjligt att få hastigheter över det.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Det där med 138mB/sek är bara för att du lirat bf, och då har inte Dc eller vad du nu använt inte uppdaterat sig på länge så när du stänger av det så frigörs massa systemresuser som DC då kan använda. Då ser det snabbt ut. Var en liknande människa som fick så när han brände något.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Jag har också variut med om en liknande sak. Både jag och min kompis har telia ADSL 0,5mbit. Jag har lagt upp några saker på min ftp-server som han skulle dra över. Han tog tre fyra filer på vardera ca 4Mb och varje fil tog inte mer än 3 sekunder. Alltså var hastigheten ca 1Mb/sek. Någon som kan förklara detta?

Permalänk
Medlem

Bara mit chello som aldrig gått snabbare än vad det ska? alltid 120 kb/s

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

lite roligt att se ration. ligger på 0.01
skaplig komprimering mao.

Visa signatur

Jag har Internet I min dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du kollar längst till höger i kolumnen ratio så ser du att det står 0.01. Desto lägre siffra desto högre komprimering kör den med, står det 1 är det ingen komprimering alls. Dvs den komprimeras jättemycket när du tankar. 3.56MB/s är alltså den "virtuella hastigheten". Om den inte hade komprimerats hade det tagit mycket längre tid och det hade inte stått 3.5MB/s. Detta är en ny funktion som dom lagt in i DC++. Kolla changeloggen, där står det förklarat.

Permalänk
Medlem

Saxar från http://www.kjell.com/kjellfakta/bit_o_byte/

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
bit och Byte
Jag har ett modem som det står 56k på, men när jag tankar ner ett dokument från Internet så kommer jag aldrig över 7 k i sekunden.
Är inte angivelsen på modemet missvisande då?

- Hur kan det vara att ett 10/100 Mb nätverkskort aldrig kommer upp i mer än 12,5 Mega Byte i överföringshastighet?

Mb är inte det samma som MB.
Korrekta förkortningar:
1 kb= 1 kilo bit
1 kB= 1 kilo Byte (8 kilo bit)
1 Mb = 1 Mega bit
1 MB = 1 Mega Byte (8 Mega bit)

Det går alltså åtta bit på en Byte.

Räknar vi på det så ser vi att 56kb aldrig kan komma över 7kB eftersom 56 dividerat med 8 blir 7.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Har hänt mig med, räknade ut jag hade 22mbit.. Dock varade det inte i mer än 10 sek :/

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Saxar från http://www.kjell.com/kjellfakta/bit_o_byte/

bit och Byte
Jag har ett modem som det står 56k på, men när jag tankar ner ett dokument från Internet så kommer jag aldrig över 7 k i sekunden.
Är inte angivelsen på modemet missvisande då?

- Hur kan det vara att ett 10/100 Mb nätverkskort aldrig kommer upp i mer än 12,5 Mega Byte i överföringshastighet?

Mb är inte det samma som MB.
Korrekta förkortningar:
1 kb= 1 kilo bit
1 kB= 1 kilo Byte (8 kilo bit)
1 Mb = 1 Mega bit
1 MB = 1 Mega Byte (8 Mega bit)

Det går alltså åtta bit på en Byte.

http://www.kjell.com/kjellfakta/bit_o_byte/images/Byte_bit.gi...

Räknar vi på det så ser vi att 56kb aldrig kan komma över 7kB eftersom 56 dividerat med 8 blir 7.

Men är det inte så att efter införandet av -ibi så är:
1 kb = 1 kibi bit
1 kB = 1 kibi byte
1 KB = 1 kilo byte
1 Kb = 1 kilo bit

eller är det fel?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD