Permalänk

Nya Athlon 64or och sockel 939

Ungefär när kommer sockel 939?
Vad är nytt?
Kommer budget A64orna också gå över till 939 från 754?
Vilka nya &4-bits processorer kommer lanseras?

Visa signatur

Join the Dark side...
and get a FREE cookie!

Permalänk
Medlem

Socket 939 ska komma i februari nån gång har jag hört.
Nytt är att det är dual-channel samt det kommer inte behövas registrerade minnen. Det kommer heller inte funka att använda opteron i det om man inte klippar av en pin.
Budget A64: orna kommer att fortsätta vara socket 754 och socket 754 kommer enbart vara inriktat på budgetsegmentet.
0.09micronarna dröjer verkar det som. Opteron/FX-51 kommer vara som dom är ett bra tag framöver. Snabbare modeller kommer dock släppas såsom FX-53:an på 2.4GHz.

Permalänk

Så man kan lugnt köpa en 3000+ utan att sockeln dör ut med de tre processorerna (2800+ 3000+ 3200+)?

Sen undrar jag om man ska köpa en 3000+ nu eller vänta lite?
Hörde nånting om att det skulle komma någonting nytt till mobona NS3 lr hette det NF3 aja skit samma...
Vad innebär detta?
Ska man vänta på det?
När kommer det?

Tack för att du hjälper en n00b

Visa signatur

Join the Dark side...
and get a FREE cookie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobi-Wan Kenobi
Så man kan lugnt köpa en 3000+ utan att sockeln dör ut med de tre processorerna (2800+ 3000+ 3200+)?

Sen undrar jag om man ska köpa en 3000+ nu eller vänta lite?
Hörde nånting om att det skulle komma någonting nytt till mobona NS3 lr hette det NF3 aja skit samma...
Vad innebär detta?
Ska man vänta på det?
När kommer det?

Tack för att du hjälper en n00b

Sockeln kommer nog leva kvar några år. Men räkna inte med att kunna stoppa i alla de senaste snabbaste processorerna då dessa kommer vara till socket 939.
De nya mobos du tänker på är de som kommer komma med Nforce3 250. Moderkorten för tillfället som kör med nvidiachip är av modell Nforce3 150 som är lite förlamade. Annars så borde SIS755 bli ett riktigt fint chipset. Jag tror att moderkort med SIS755-chipset borde komma nån gång de närmsta veckorna. 2 månader kanske max. Nforce3 250 vet jag faktiskt inte.
Ska du inte överklocka så mycket så kan du köpa ett moderkort med Vias K8T800 eller vad det nu heter. Det har inget pci/agp lock därav rekommendationen att inte överklocka.
Personligen skulle jag vänta på SIS755 eller NF3 250.

Permalänk

ok tack så mycket för svaren!

Visa signatur

Join the Dark side...
and get a FREE cookie!

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att det verkar som om NF3 250 kommer väldigt snart. Typ inom en månad.

Permalänk

najs

Visa signatur

Join the Dark side...
and get a FREE cookie!

Permalänk
Medlem

Fan, verkar som om socket 939 kommer runt mars/april

Permalänk

då skiter jag i det och skaffar en ny P4. Får väl uppgradera till bättre sen....

Visa signatur

Join the Dark side...
and get a FREE cookie!

Permalänk
Medlem
Citat:

då skiter jag i det och skaffar en ny P4. Får väl uppgradera till bättre sen....

Köp en A64 3000+ eller 2800+. Intel ska snart byta ut sitt socket 478 så det är bättre att satsa på socket 754 med en A64 som ger mycket bättre prestanda.

Permalänk

ooops klickade två ggr så det blev två meddelanden på rad *sorry*

Visa signatur

Join the Dark side...
and get a FREE cookie!

Permalänk

Fast jag har redan mobo till p4 och då byter jag bara ut processorn. säljer min gamla och köper en annan bättre begagnad (ungefär 2,8Ghz). Mer kostnad ca 600kr... Köpa ny A64 (3000+) och begagnat mobo ca 2500kr mer kostnad :/ . Tycker du det är värt 1900kr mer för en A64?

Visa signatur

Join the Dark side...
and get a FREE cookie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast jag har redan mobo till p4 och då byter jag bara ut processorn. säljer min gamla och köper en annan bättre begagnad (ungefär 2,8Ghz). Mer kostnad ca 600kr... Köpa ny A64 (3000+) och begagnat mobo ca 2500kr mer kostnad :/ . Tycker du det är värt 1900kr mer för en A64?

Nej det tycker jag inte. Men jag trodde du inte hade P4-moderkort Men köper man moderkort och processor nytt så ser jag ingen anledning till att köpa P4. Men du har som sagt redan ett moderkort så då är det bara att köra på med en P4 2.6 eller 2.8

Permalänk

Hehe, jag satsar på en ny P4 den saken är klar! Då får man lite pengar över till vattenkylningen också!

Visa signatur

Join the Dark side...
and get a FREE cookie!

Permalänk
Medlem

HMB
nForce3 har inte heller låst PCI. Inget chipset har låst PCI, tror SiS755 skulle ha det.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
HMB
nForce3 har inte heller låst PCI. Inget chipset har låst PCI, tror SiS755 skulle ha det.

Såvitt jag vet har vissa NF3 150-kort låst PCI. SIS 755 ska ha det.

Permalänk

Kommer 250 ha låst tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Kommer 250 ha låst tro?

Det tror jag nog. Annars kommer det gå jävligt bra för SIS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Såvitt jag vet har vissa NF3 150-kort låst PCI. SIS 755 ska ha det.

Inget nf3 har låst PCI. Finns nån sajt som bevisat det. De testade med nån typ av multimeter och PCI-frekvensen ökade när fsb gjorde det.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Inget nf3 har låst PCI. Finns nån sajt som bevisat det. De testade med nån typ av multimeter och PCI-frekvensen ökade när fsb gjorde det.

Jag har sett när två NF3 150 kort testades med en PC geiger samt överklockningsresultat. Asus moderkort låste inte medans leadtek:s låste.