Ska köpa ny CPU. Behöver råd
Nu behöver jag lite råd och hjälp!
Har en Dell "personalköps" dator med en p4 1,7 willamette (256kb cache) CPU, 256 RDRAM (400mhz), GF ti 4600 och moderbordet är enligt Dells support "ett dell moderkort med intelkretsar av typen 850 chipsetet." (som dom så fint skrev i mailet)
Nu har jag börjat vara hyffsat less på min CPU, den är en grym flaskhals och jag får inte alls ut max av mitt 3Dkort. Så jag ska köpa mig en ny.
Nu till frågan, den självklara. vf ska jag köpa för CPU?
Moderbordet är som sagt ett i850 så jag antar att det begränsar mina val rätt mycket?
Kommer jag få ut max av en CPU med 533 mHz system bus när mitt moderbord enligt intels hemsida bara "Supports 400 mHz system bus for single processor configurations"?
Är det smartare att köpa en lite sämre, men förmodligen billigare CPU med 400 mhz systembuss och 512kb L2 cache eller ska jag satsa på en CPU med 533 mhz system bus trots allt med samma cache?
Kan jag ens använda en CPU med 533 mhz system bus på mitt moderbord?
Om jag kan, hur stor prestanda skillnad är det då mellan en CPU med 533 mhz system buss och en med 400 mhz och skulle jag märka av skillnaden i CS tex? (läs: mer fps)
Om jag sen skulle vilja köpa mer ram är det lönt att satsa på pc800 då?
Som jag har förstått det så skulle jag inte få ut max av dom minnena för att mina nuvarande bara kör i 400 mhz? Eller är jag helt ute och cyklar?
hoppas nån vänlig själ kan reda ut begreppen åt mig :]
/Aan