Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pod
jo jag vet det. det är lägre löner där, men vad som är intressant är att länder som tidigare var låglöneländer (t.ex. japan) nu har alltför höga lönekostnader och nu förläggs enklare tillverkning (sammansättning) i t.ex. kina. och snart far levnadsstandarden stigit så pass där att det måste förläggas till ett annat land.

Jag håller med dig helt och hållet! det har jag funderat på en del med... Visserligen är ju Kina "rätt" stort, så det tar ju ett tag innan alla där får en hög standard. Men när det väl händer blir det kämpigt för oss. Då kan vi inte köpa handflätade korgar på IKEA för 15:- (som IKEA köper in för kanske ~3kr/st) utan snarare 10-100ggr dyrare!

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
s.c.s.i. det är samma firmwire ja, den översätts från koreanska (eller liknande) av JoS.

Altså är det _inget_ skillnad alls på dessa två företags produkter? Vad hände med all utveckling och design som JoS - enligt dem själva - spenderar miljoner kroner på? Eller har de helt enkelt världens i särklass mest högavlönade översättare?

Man kan altså med gott samvete tipsa folk om möjligheten att få en exakt likadan spelare, fast för några hundra kronor mindre..

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Det är inte ovanligt att man idag kan köpa en produkt som på något sätt är spärrad och sedan flasha om den med en mjukvara från ett annat land eller från annan tillverkare.

Ett exempel är tex några Digitala filmkamror som inte har firewire-in, då kan man hämta program och beskrivningar hur man gör, och i en enkel handvändning så har man firevire-in. Därför borde det inte vara omöjligt att ladde in en firmware från annan modell i en JoS spelare för att få önskade funktioner.

Det som händer är att garantin kanske försvinner men det är inte olagligt att göra på detta sätt. Men JoS är en bra spelare även det finns liknande spelare med liknande design och funktion, detta är även vanligt förekommande bland märken som Philips, Sanoy, Finlux, Creative; Logitech osv.

Jag förstår inte varför folk blir så upprörda över detta när det gäller ett Svenskt företag, men jag kan förstå de som ifrågasätter om JoS är en Svensk eller sverigetillverkad produkt och de som vill veta skillnader i firmware.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
Jag håller med dig helt och hållet! det har jag funderat på en del med... Visserligen är ju Kina "rätt" stort, så det tar ju ett tag innan alla där får en hög standard. Men när det väl händer blir det kämpigt för oss. Då kan vi inte köpa handflätade korgar på IKEA för 15:- (som IKEA köper in för kanske ~3kr/st) utan snarare 10-100ggr dyrare!

vid det laget har dock tillverkningen blivit automatiserad ska du se för att pressa kostnaderna

men vi får inte tro att jobben en dag tar slut, för hade man tänkt så, så hade ungefär 70 % av världens befolkning gått utan jobb. när kineserna för högre levnadsstandard, för vi en nya marknad i kina för ännu mer sofistikerade varor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Jag förstår inte varför folk blir så upprörda över detta när det gäller ett Svenskt företag

Detta har ingenting med JoS att göra, iaf inte för mig, trotts att jag tror att det myglas rejält där. Men detta är inget vi behöver gå in på, egentligen.

Jag ogillar helt enkelt tanken att behöva betala mer för en sak som på ett annat ställe säljs för mindre pengar, så enkelt är det.

Visa signatur
Permalänk

Vi förstår att det fortfarande råder förvirring:

Varför ni ser Huyndai på svenska marknaden är på grund av oseriösa företag som upptäckt att Jens Of Sweden hamnar i media ofta, försöker via små kanaler i Japan köpa in denna och utnyttja vårt varumärke (vilket i sig är brott mot marknadsföringslagen). Varken Hyundai eller i-BEAD ger någon som helst garanti på produkter som hamnar i Europa. Produkterna kommer även i framtiden spärras för uppgraderingen i våra kommande firmware - hur då ? jo... varje enhet har ett unikt id som går att matcha... så de spelare som har Huyndai märkt har alltså också ett id - varav bara produkter med Jens Of Sweden's id går att uppgradera.

För att förklara utvecklingsproceduren:

Jens Of Sweden äger 1/3 av produktionen hos i-BEAD. Så snart vi gör en förändring sätter vår projektgrupp med Jonas (jonas@jensofsweden.com) i framfronten upp en plan för vad som ska göras. Ett exempel är faceliften för MP-110 som är i aluminium - detta var något vi jobbade med. När arbetet var slutfört så började även Huyndai fråga efter den vilket gjorde att i-BEAD's naturligtvis började skeppa produkter till dem också eftersom det inte föreligger någon krock - eftersom Huyndai är ett varumärke i Japan endast. Något annat är implementeringen av nya SDK:er, tex. 2.420 som kommer i en ny firmware snart - detta är något vi jobbar med.

Över till Nextway och diskussion om line-in / FM-sändare:

Jens Of Sweden har växt sig starkare och starkare i USA och FM-sändare är något som är viktigt för kundgruppen i USA. Som ett bolag med vissa begränsningar i ekonomi, valde vi att ha samma produkt men dock så är funktionen inaktiverad - vilket är helt lagligt. Kostnaderna för att producera två produkter och hålla två lager - dubbelt av allt skulle vara mycket stora och omotiverade.

Vi har alltid vetat att det finns en målgrupp som vill ha line-in och dessa har valt konkurrerande produkter. Därav valde vi med Nextway i Augusti att även implementera line-in ingången. Det viktigaste var dock att vi kunde använda line-in ingången med extern stereo mikrofon. Mer än så kan vi inte berätta på grund av konkurrensskäl.

Ni är välkomna att besöka vårt kontor och se utvecklingen live !

Mvh

Jens Of Sweden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pod
vid det laget har dock tillverkningen blivit automatiserad ska du se för att pressa kostnaderna

men vi får inte tro att jobben en dag tar slut, för hade man tänkt så, så hade ungefär 70 % av världens befolkning gått utan jobb. när kineserna för högre levnadsstandard, för vi en nya marknad i kina för ännu mer sofistikerade varor.

Jag menade inte att jobben tar slut, jag tänkte mer på att vi måste sänka vår levnadsstandard rejält i väst så småningom. Jobben tar aldrig slut, bara viljan att ta tillräckligt dåliga jobb.

Automatisering är inte så billigt som man kan tro, det är ju bara vissa monotona moment i vissa fabriker i väst där lönerna är höga som det överhuvudtaget lönar sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Manner
Över till Nextway och diskussion om line-in / FM-sändare:

Jens Of Sweden har växt sig starkare och starkare i USA och FM-sändare är något som är viktigt för kundgruppen i USA. Som ett bolag med vissa begränsningar i ekonomi, valde vi att ha samma produkt men dock så är funktionen inaktiverad - vilket är helt lagligt. Kostnaderna för att producera två produkter och hålla två lager - dubbelt av allt skulle vara mycket stora och omotiverade.

Vi har alltid vetat att det finns en målgrupp som vill ha line-in och dessa har valt konkurrerande produkter. Därav valde vi med Nextway i Augusti att även implementera line-in ingången. Det viktigaste var dock att vi kunde använda line-in ingången med extern stereo mikrofon. Mer än så kan vi inte berätta på grund av konkurrensskäl.

Jag förstår fortfarande inte varför ni i november sa att ni INTE hade planer på att implementera varken line-in eller FM-sändare. Line-in fanns det inget intresse av i er testgrupp (98% ville inte ha någon line-in) och FM-sändaren är förbjuden i sverige. Jag tror uttalandet var något i stil med att såfort PTS ändrar sveriges lag då kommer JoS att implementera en FM-sändare i sina spelare. Jag vet inte att PTS ändrat någon lag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Altså är det _inget_ skillnad alls på dessa två företags produkter?

Iaf inte för MP-100/110, vet inte hur det är med 300. Står ju faktiskt till och med "i-Bead" på displayen som startbild när man startar upp en JoS

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
Står ju faktiskt till och med "i-Bead" på displayen som startbild när man startar upp en JoS

Haha, "snitsigt"!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Detta har ingenting med JoS att göra, iaf inte för mig, trotts att jag tror att det myglas rejält där. Men detta är inget vi behöver gå in på, egentligen.

Jag ogillar helt enkelt tanken att behöva betala mer för en sak som på ett annat ställe säljs för mindre pengar, så enkelt är det.

Håller med dig, men det är fler företag som gör samma sak utan att folk verkar bry sig så värst mycket. Själv undviker jag alltid stora varunamn (utan Sony) och försöker hitta de billiga produkter som bygger på samma teknik.
Men du har helt rätt i att det är tungt att betala mer för en sak som man skulle kunna fått billigare och där endast namnet på produkten skiljer sig.

Trots detta är JoS ingen dålig produkt, bara lite dyrare.

Permalänk

PahL:

Vi kan naturligtvis inte av tala om vad vi egentligen gör dagligen eftersom det skulle riskera våra framtida produkter och även varumärket som helhet, som vi berättade så hade line-in "valet" en annan sida som vi var mer intresserad av. Varför kan vi inte säga på grund av konkurrensskäl.

Återigen - FM-sändare är inte förbjudna däremot är det förbjudet att använda en FM-sändare om du inte innehar tillstånd - därför är den implementerad för att slippa ett lager för Skandinavien och ett annat för USA och samtidigt ha dubbla kostnader i alla led. Av moraliska skäl och för att inte uppmuntra till användning är funktionen inaktiverad när man köper produkten.

Övrigt:

Vi har redan rett ut begreppen i en tidigare tråd varför spelaren visar i-BEAD logotypen.

Mvh

Jens Of Sweden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Håller med dig, men det är fler företag som gör samma sak utan att folk verkar bry sig så värst mycket.

Jag tror inte att folk stör sig på detta mer när det kommer til JoS bara för att det är ett svenskt företag, utan för att deras produkter (eller årminståne denna typ av produkter) är vanligt förekommande bland människorna som skriver här. Dessutom finns det ju just en tråd om det, och även om man inte "stör sig på det" så mycket, så skriver man ändå.

Hade jag sett min iRiver ute, med ett annat märke på den, hade jag garanterat startat en tråd om det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Vi kan naturligtvis inte av tala om vad vi egentligen gör dagligen eftersom det skulle riskera våra framtida produkter och även varumärket som helhet, som vi berättade så hade line-in "valet" en annan sida som vi var mer intresserad av. Varför kan vi inte säga på grund av konkurrensskäl.

Eh, det är ju inte så svårt att räkna ut att vändningen beror på en tro att line-in-funktionen ska göra att spelaren trots allt säljer mer, det är att tillgodose kundernas önskemål och det är nog ingenting som JoS arbetar med ensamma (och därmed ingenting som är negativt att tala om av konkurrensskäl). Iallafall, det ni sa i november var, jag citerar:

"Jens Of Sweden gjorde en undersökning bland en mindre skara kunder (200 stycken) för att avgöra hur stort intresse det egentligen finns för en line-in funktion. Resultatet var att många kunder (över 98%) väljer hellre mindre spelare (vikt, storlek), minnesutrymme och speltid (batteri) framför en line-in ingång.

Det stämmer väl överrens med våra tankar, om vi idag implementerar en line-in ingång blir produkten större och samtidigt kommer batteriet räcka betydligt mycket kortare vid mp3 encoding. Dessutom vill många kunder encoda i hög bitrate vilket i små produkter ställer höga krav på processorn."

Citat:

Återigen - FM-sändare är inte förbjudna däremot är det förbjudet att använda en FM-sändare om du inte innehar tillstånd - därför är den implementerad för att slippa ett lager för Skandinavien och ett annat för USA och samtidigt ha dubbla kostnader i alla led. Av moraliska skäl och för att inte uppmuntra till användning är funktionen inaktiverad när man köper produkten.

Om ni inte vill uppmuntra folk till att använda FM-sändaren, varför står egenskapen med i den svenska specifikationen av spelaren? Är det inte att uppmuntra om man nämner egenskapen i ett försäljningsargument?

Jag citerar åter igen det ni skrev i november, denna gång angående FM-sändaren.

"Hej xxx,

Om Du lyckas övertala PTS = Post och Telestyrelsen att ändra Sveriges Rikes Lag (vilken inte tillåter radiosändare på FM-bandet), så kan vi börja tillverka FM-sändare för våra produkter imorgon."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PahL

Om ni inte vill uppmuntra folk till att använda FM-sändaren, varför står egenskapen med i den svenska specifikationen av spelaren? Är det inte att uppmuntra om man nämner egenskapen i ett försäljningsargument?

Ja det är väl ett försäljningsargument?, Det är som när vissa företag gör reklam för bilar... 0-100 på 4 sek, maxhastighet 300km/h. VArför ens skriva så när man ändå bara får köra 110 i sverige eller vad det är

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Ja det är väl ett försäljningsargument?, Det är som när vissa företag gör reklam för bilar... 0-100 på 4 sek, maxhastighet 300km/h. VArför ens skriva så när man ändå bara får köra 110 i sverige eller vad det är

Jag har då aldrig sett en familjebil (dvs, en bil vars huvudsyfte inte är att köra fort) marknadsföras med tophastigheten.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
Jag menade inte att jobben tar slut, jag tänkte mer på att vi måste sänka vår levnadsstandard rejält i väst så småningom. Jobben tar aldrig slut, bara viljan att ta tillräckligt dåliga jobb.

Automatisering är inte så billigt som man kan tro, det är ju bara vissa monotona moment i vissa fabriker i väst där lönerna är höga som det överhuvudtaget lönar sig.

nej automatisering är inte så billigt som man kan tro. men det är inte poängen. huvudsaken är att det blir billigare med maskiner än arbetare, och det kommer det till slut bli.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har då aldrig sett en familjebil (dvs, en bil vars huvudsyfte inte är att köra fort) marknadsföras med tophastigheten.

att jämföra en mp3spelare (som bör klassas som en lyxprodukt) med en familjebil (nyttoprodukt) är faktiskt lite absurt jämförelsen mp3spelare/sportbil är lite mer rättvis enl. mig.

men som sagt det kanske bara är jag ...

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av technognu
att jämföra en mp3spelare (som bör klassas som en lyxprodukt) med en familjebil (nyttoprodukt) är faktiskt lite absurt jämförelsen mp3spelare/sportbil är lite mer rättvis enl. mig.

Kom igen, för det första, mp3-spelare är ju knappast en lyxprodukt, då väldigt, väldigt många har dem, och för det andra, ge mig ett exempel på en bil (över huvud taget) som använder hastigheten som ett försäljningsknep. Hatsigheten hittar man som sagt i bilens specs, knappast i reklamens huvudrubrik.

Att radiosändaren används som ett argument för spelaren i norden, är däremot absurt. Inte för att jag tror att så många bryr sig om lagen då det gäller sändarförbuded, men det är en principsak.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jag tror han menar kapitalvara och nyttovara. En familjebil har man nytta av medans en MP3 spelare knappast kan klassas som vraken nyttig eller nödvändig produkt. Nu är jag inte säker på om ordet kapitalvara var det rätta att välja. Men jag hoppas berskivningen förklarade vad jag menade.
Sedan behöver lyxvara inte vara en dyrsak utan det man köper utöver det nödvändiga. Lite mer lyx kan tex vara att äta efterätt, att använda balsam eller att köpa en JoS istället för 100Kg ris eller makaroner.

Permalänk
Medlem

Det spelar över huvud taget ingen roll vad han menade, och villken bilsort man ska jämföra en mp3-spelare med, för fasen.

Poängen är den att något som är olagligt inte används (eller inte ska användas) som ett försäljningsargument. Detta gör man heller inte inom bilindustrin?

Förstår ni vad jag menar, eller ska vi diskutera om exakt villket bilmärke som kan jämföras med mp3-spelaren? Hur många säten? Villken färg?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara stå på er JOS, kan knappt vänta tills ni släpper MP300 har redan lagt min beställning på den

Permalänk
Medlem

En MP3-spelare ÄR en lyxprodukt.
Bilar säljer på topphastighet och motoreffekt "för att kunna göra säkra omkörningar" :rolleyes:. (För övrigt såg jag en reklam på bio, det var Bostream som uttryckte sig: "Varför sitta här när man kan ladda ner alla nya filmer och se hemma? Skaffa Bostream 26Mbit idag!":) så visst används sådana argument i svensk reklam)

Men, s.c.s.i., jag förstår vad du menar. Det är ju lite omoraliskt, även om det är ett ganska lindrigt lagbrott att sända radio på en oanvänd frekvens ca 2-3 meter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ehm... Saab, Volvo, etc..

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlayer
Ehm... Saab, Volvo, etc..

Oj, du kan då din argumentationsteknik.

Internet är ett väldigt reklamrikt närverk. En enda länk till en seriös bilreklam, som skylltar med topphastigheten, och jag ger med mig.

Visa signatur