Internetbedragare fick ett straff!! (Efterlysta här i forumet tidigare)

Permalänk
Medlem

Internetbedragare fick ett straff!! (Efterlysta här i forumet tidigare)

http://www.vk.se/redaktion/tidigare/torsdag/sidor/07.html

Den ene namngav jag här i forumet, men mitt inlägg raderades, nu när domen är fastställd så borde väl namnet kunna lämnas ut eller? Dom var från Lyckseletrakten....

Domar är ju offentliga handlingar...

Vem var det här i forumet som hade blivit lurad av dessa gynnare?

67500 spänn hade dom lyckats lura till sig.....och villkorlig dom.....det är ju som ett skämt......undrar om någon fått tillbaks sina pengar.....

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk

Fram med namnen, och grilla de jävlarna....

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard83

Det är olagligt och man skall inte uppmana till brott. Låt vårt rättssystem sköta straffen istället för att hitta på egena och olagliga straff här på SweClockers.

Permalänk
Medlem

vad spelar det för roll om ni namnger eller ej.. finns tusen med likadana namn i sverige

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Om domen är offentlig kan de ju inte vara olagligt att ge ut namnen. Annars är de ju bara att säga var man ska leta och efter vad så kan dom som är intereserade leta rätt på namnen själva.

Och Rolex, man kan ju alltid fråga personen om namnet överensstämmer med bedragarna om dom ursprungligen kommer från lycksele trakten, då kan man ju börja vara vaksam ifall dom är de.

EDIT: Tråkigt de där om din klass kompis Rolex, ibland skäms man över att bi i ett land med så störda personer...

Permalänk

Det kvittar om han är dömd eller inte. Det strider ändå mot PUL.

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Medlem

askeladden: Kan du förklara vad PUL är? Har aldrig hört talas om de förr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seize
askeladden: Kan du förklara vad PUL är? Har aldrig hört talas om de förr

Personuppgiftslagen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.HTM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard83

Vi vill inte se sådana där inlägg i forumet. Skärp dig om du vill vara kvar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seize
Annars är de ju bara att säga var man ska leta och efter vad så kan dom som är intereserade leta rätt på namnen själva.

Nej. Är något inte tillåtet i forumet så är det inte heller tillåtet att ge ledtrådar vart man kan hitta det. Det här är ingen lekstuga. Följ och acceptera våra regler.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av askeladden
Det kvittar om han är dömd eller inte. Det strider ändå mot PUL.

Tack. Det är emot våra regler att publicera de efterfrågade uppgifterna och orsaken till det är delvis PUL.

Har ni synpunkter på PUL så tycker jag att ni ska passa på att kontakta vår justitieminister. Om jag inte minns fel så arbetar han med en översyn av PUL just nu.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ersättning för döda renar fall för JO ??

Det är det jag får fram från länken

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.vk.se/redaktion/tidigare/torsdag/sidor/07.html

Det är den korrekta länken just nu. Jag hoppas verkligen att alla får tillbaka pengarna de har blivit avlurade.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Skönt att dessa fall börjas tas på allvar!

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arson
Skönt att dessa fall börjas tas på allvar!

Nu undrar jag om du menar det faktum att dom fick pekfingret av lagen dvs. skyddstillsyn "aja baja inte göra så", eller att anledningen till att dom åkte dit var att dom SJÄLVA gick till polisen.

Jag har svårt att se vad du menar med ta dessa fall på allvar?

Inget illa menat, men jag är av den åsikten att inget av det som det skrivs om i den tidningen tyder på att det tas på allvar vare sig av "brottslingarna" eller svenska rättssystemet, sverige har en tendens att ge kalle anka straff till ynglingar, det är inte förrens dom har dragit ett par varv i systemet och gett sig in på rån och dylikt som det blir allvar om ens då.

Kort och gott det där straffet är ett hån mot dom ungdomar som blivit av med sina surt förvärvade pengar, och absolut inte avskräckande för den typen av människor, jag tycker det borde ha varit ett frihetsberövande straff i varje fall.

Inlåsning är bra medicin

Permalänk
Medlem

En så mild dom lär ju inte direkt avskräcka andra till att göra liknande brott

Sådana domar inbjuder istället till bedrägerier. Snacka om
fel signaler av samhället.

Permalänk
Medlem

Håller med om att skyddstillsyn är lite klent straff. Men att sätta dem 10 år i fängelse eller så är otroligt dyrt av samhället. Det straffet som skulle vara bäst och kännas mest är fotboja, skyddstillsyn och ett fett skadestånd på X antal miljoner, så får alla som blivit bedragna tillbaka pengarna och staten tjänar en hacka. För pengar verkar ju viktigt för de där typerna ;).

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk

Utan att känna personerna ifråga så skulle jag tro att bötesstraffet faktiskt känns ganska rejält för killarna.

Det är 21.000 kr var (46.500 för den ena killen) där bötesbeloppet dessutom är solidariskt (dvs om en av killarna har pengar, men inte den andra så åker den första killen på att betala allt)

För en tjugoåring är det mycket pengar, särskilt då de antagligen inte har mycket kvar av det de lurade av folk. Eftersom de antagligen inte kan betala så borde det gå till kronofogden för indrivning vilket get både betalningsanmärkningar plus att de kommer att få löneavdrag tills skulden är betald (dessutom löper ränta på beloppet, plus indrivningsavgifter)

Visst kan man tycka att de borde ha fått fängelse, men poängen med ett straff är väl att det ska vara avskräckande, så att de inte gör om det? Förutsatt att killarna vill ha ett normalt liv (dvs inte spendera resten av sina liv som kriminella) så är ett bötesstraff oftast avskräckande och är därflr lämpligt som ett första straff. Fortsätter gossarna i sin kriminalitet så kan man ta till frihetsberövande som nästa nivå.

Dessutom är det ett ekonomiskt brott; dvs ingen har lidit någon annan skada än att de blivit av med pengar (plus att det givetvis svider lite grann att bli lurad) och bötesbeloppet på 67 500 täcker så vitt jag kan se belopp som de lurat av folk, dvs förutsatt att killarna kan betala så får de tillbaks sina pengar.

Visa signatur

Mattias Lönnqvist
www.spelforum.nu / www.dvdforum.nu
Recensent och EA-fanboy

Permalänk
Medlem

Ok, nu vet man.. ska man bedra personer på internet är det bara att lägga undan de första 20.000 sen kan man leva livet för resten och om man åker på böter betalar man bara de 20.000 så har man levt gratis för resten, smart.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Avstängd

Jag föreslår att du anger namnen fast ersätter sista bokstaven i såväl för som efternamnet med ett X..

Då har du ju inte avslöjat namnen..

Detta har PUL ingen inverkan på... Då detta inte pekar ut någon specifik!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
Jag föreslår att du anger namnen fast ersätter sista bokstaven i såväl för som efternamnet med ett X..

Då har du ju inte avslöjat namnen..

Detta har PUL ingen inverkan på... Då detta inte pekar ut någon specifik!!

Det ska han inte göra. För det första är det löjligt att hålla på så, för det andra så påverkar det vare sig läget med PUL eller vad vi anser är acceptabelt att posta i forumet.

För din information definierar PUL personuppgifter som:

Citat:

Personuppgifter
All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet

Observera ordet indirekt.

Tillbaka till ämnet nu!

Visa signatur