Bästa operativsystemet? Annorlunda svar.

Permalänk
Medlem

Bästa operativsystemet? Annorlunda svar.

Vilket är egentligen det bästa operativsystemet? Ställer man en sådan fråga kommer man få ett av två svar nämligen Windows eller Linux? Varför? Jo därför att folk som sysslar med datorer idag ofta har tappat en hel del av historiekunskapen i data.

Om jag säger MVS? Vad säger ni då?

Vi snackar givetvis om företagssystem, men ändå så kör majoriteten av företagen i världen på Windows och Linux-servrar.

MVS är på de flesta punkter 30 år före Windows och Linux. Inte så konstigt kanske eftersom det funnits 30-40 år längre. Många av de nyheterna som dyker upp i Windows och Linux finns redan i MVS och har funnits i MVS i 10, 20 eller 30 år. Det finns dock en stor skillnad mellan dessa system. I MVS kan du inte spela upp din nyaste DivX film, du får inget grafisk gränssnitt och du kan inte måla av din kompis i Paint.. men detta är ju knappast något man behöver kunna på en server. När det gäller säkerhet, skalbarhet och resursutnyttjande är MVS vida överlägsen Windows och Linux.

Vad säger du om att köra ett företagsprogram med 10.000 användare. 2 - 3.000 samtidiga användare på ett system med processorer som, vad gäller klockfrekvens, understiger de som sitter i din nya dator. Och detta är bara ett program bland många som körs på samma maskin - givetvis. Detta är ett system som är anpassat för att det ska minnet och processorn skall utnyttjas maximalt. När processorn kör i 95% så körs allt lika smidigt som när den utnytjas till 5%, vilket ett system givetvis ska. Om en Linux eller Windows maskin använder 95% av sitt minne och sin processor så tar det en kvart att röra musen några centimeter till vänster, eller hur? Detta är ett system som är byggt från grunden för att köras som server och att kunna hantera 1000-tals användare... Til skillnad från Windows som började som en-mans system som sedan skall anpassas för att klara flera... Även Linuxanvändare har för vana att bara vilja köra 1 system per maskin. Dvs.. det blir en j-kla massa maskiner om man kör många system.

Eller om vi säger så här. Hur många känner till att det finns ett OS som heter VM. Vilket på en zServer (hårdvara) gör det möjligt att köra 40.000 Linux-operativsystem på samma fysiska maskin med 100% säkerhet mellan de virtuella maskinerna. Du kan alltså i teorin köra ett företags ALLA windows och linuxserver på en och samma burk.

/Martin

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt egentligen?
Att det finns andra operativsystem än Windows och Unix ?
Det tror jag de flesta här vet.

Permalänk
Medlem

Marty: oj, intressant...

Hade för mig det hette VMS och inte MVS, men du kanske menar nått annat?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Nja... vad jag vill ha sagt är egentligen att det finns operativsystem som är 30 år före Linux och Windows vad gäller funktionalitet, säkerhet och skalbarhet och DET tror jag inte så många vet.

Sedan tycker jag också det är intressant att understryka att folk har fått för sig att man måste/ska köra ETT system per maskin. Detta är egentligen ett ålderdomligt sätt att köra system på. Givetvis vill man köra ALLA system i samma maskin. Problemet är bara att Windows och Linux inte riktigt är anpassade för det... ännu.

På mitt företag har vi 400 linux och windows-servrar. Ett system per maskin. Ibland flera fysiska maskiner för ett system.

Permalänk
Medlem

Marty: men så är dom istället 30 år efter när det gäller användargränssnitt, portning och hårdvarustöd....

Men det behöver vi inte ta upp

Visa signatur

Permalänk

***förvirrad***

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd flyttad

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Äh, förlåt mig, fanns ett som hette MVS IBM's OS/390 numera z/OS

Aja..

Visa signatur

Permalänk

men det är ju lite fel att jämföra MVS (som står för Multiple Virtual Storage) med Linux och windows, de är ju till för helt olika saker. Ordet bäst är dessutom beroende av vilka faktorer du jämför.

Dessutom bytte väl IBM namnet MVS till Os/390 och senare till z/OS, eller har jag fel?
EDIT: bogg hann före med nmnbytet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Marty: oj, intressant...

Hade för mig det hette VMS och inte MVS, men du kanske menar nått annat?

Jo VMS är något annat. Det är också ett operativsystem dock.

Permalänk
Medlem

Marty78: Se ovan jag har redan sagt förlåt för mitt fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leonardwolk
men det är ju lite fel att jämföra MVS (som står för Multiple Virtual Storage) med Linux och windows, de är ju till för helt olika saker. Ordet bäst är dessutom beroende av vilka faktorer du jämför.

Dessutom bytte väl IBM namnet MVS till Os/390 och senare till z/OS, eller har jag fel?
EDIT: bogg hann före med nmnbytet.

Du har rätt det heter egentligen z/OS (tidigare os/390). MVS har dock alltid gått att säga och kommer alltid gå att säga, trots namnbyten.

Du har rätt i att man egentligen inte kan jämföra Linux och Windows med MVS men det kan ändå vara intressant att veta att Linux och Windows bara är barnet när det kommer till serverdrift. Och det kan vara intressant att känna till att problem som Linux- och Windows-utvecklare ställs inför idag redan har lösts på andra system för många år sedan. Historien upprepar sig dock lätt.

Och framförallt vill jag poängtera att jag längtar tills jag kan köra alla mina server-applikationer där hemma på en och samma fysiska maskin och att det ska fungera lika bra fast systemet använder 95% av resurserna OCH om jag vill öka processorkapiciteten så ska det räcka att köpa ytterliggare en ny processor INTE en ny maskin. Om man kör med 2 processorer på en Linux eller Windows maskin och utnyttjar närmare 100% av resurserna blir den inte dubbelt så snabb som om man kör med 1 processor. För att inte tala om man kör med ännu fler processorer.

Permalänk
Medlem

Amiga WB 4.0 Rules

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk

om du tycker att MVS är det bästa operativsystemet så är det kanske för att du har dom "kraven" som MVS upfyller.
Men dom flesta som använder datorer har kraven att allt bara ska fungera och man ska inte behöva läsa manualer för att kunna göra saker, utan allt ska vara så enkelt att ett barn kan förstå.
Så på det sättet kan man nog säga att windows, och lite linux är de bästa operativsystemen

Fast jag antar nu bara att MVS inte är särskilt "lätt", jag har egentligen ingen aning om vad det är

Visa signatur

Epox 8rda+ , 2500+ @ 225*11, 80 GB , 512 mb 333, gf4, eheim 1048, swiftech MCW 5000, black ice pro
| Gentoo!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin_Gottfrids
om du tycker att MVS är det bästa operativsystemet så är det kanske för att du har dom "kraven" som MVS upfyller.
Men dom flesta som använder datorer har kraven att allt bara ska fungera och man ska inte behöva läsa manualer för att kunna göra saker, utan allt ska vara så enkelt att ett barn kan förstå.
Så på det sättet kan man nog säga att windows, och lite linux är de bästa operativsystemen

Fast jag antar nu bara att MVS inte är särskilt "lätt", jag har egentligen ingen aning om vad det är

Nja... mitt inlägg var egentligen mer tänkt som lite rolig information. MVS är inte särskilt lätt och är absolut inte anpassat för privatpersoner utan för företagssystem med 1000-tals användare och kostar en hel del att köra... så. Går inte att köra på en vanlig PC utan kräver en zServer för ett antal miljoner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marty78
Går inte att köra på en vanlig PC utan kräver en zServer för ett antal miljoner.

Undrar just hur biffigt Beowulf-kluster man får för samma summa.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är rentav korkat att ens jämföra mainframes med vanliga servrar, det är som att jämföra en Ferrari mot en Volvo 240. Det finns stora mainframes som kör Linux också så jag förstår inte var du vill komma, det är bara att kolla på top500.org.

Permalänk
Medlem
Citat:

Givetvis vill man köra ALLA system i samma maskin. Problemet är bara att Windows och Linux inte riktigt är anpassade för det... ännu.

Du måste skoja.
Du kan inte vara allvarlig då du säger att man vill köra alla system på en server, om du är det så tror inte jag att du hållit på med så mycke serverdrift.

Tänk dig om den servern kraschar, då ryker alla system (visst man kan köpa in en till stor maskin för alla system, säkert jättebillga dom där....)

Ett till trevligt scenario, en uppgradering, må vara mjukvara (omstart krävs av uppdateringen) eller hårdvara, och alla system går ner...

Näh, i dagsläget med tanke på att man ofta garanterar % uppetid på system så håller man sig hellre med 2+ datorer per system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
Det är rentav korkat att ens jämföra mainframes med vanliga servrar, det är som att jämföra en Ferrari mot en Volvo 240. Det finns stora mainframes som kör Linux också så jag förstår inte var du vill komma, det är bara att kolla på top500.org.

Det var väll ungefär dit jag ville komma. Att jag jämför en Ferrari mot Volvo 240. Så du har uppfattat mig rätt.

Permalänk
Medlem

Jaha, och vad kostar det då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av defessus
Du måste skoja.
Du kan inte vara allvarlig då du säger att man vill köra alla system på en server, om du är det så tror inte jag att du hållit på med så mycke serverdrift.

Tänk dig om den servern kraschar, då ryker alla system (visst man kan köpa in en till stor maskin för alla system, säkert jättebillga dom där....)

Ett till trevligt scenario, en uppgradering, må vara mjukvara (omstart krävs av uppdateringen) eller hårdvara, och alla system går ner...

Näh, i dagsläget med tanke på att man ofta garanterar % uppetid på system så håller man sig hellre med 2+ datorer per system.

Det är just denna typen av inlägg som ÄR intressant. Jag antar att du hållt på med en hel del serverdrift. Jag antar också att du jobbar i open-miljön (windows-linux etc.)
Då kan jag tala om för dig att:

1. Sådana här servrar kraschar inte. Jag antar att du skrattar när du läser detta, men detta är den enkla sanningen.

2. Du har faktiskt rätt.. Den räcker inte med en maskin... man behöver TVÅ om man vill garantera 100% uppetid. Och då snackar jag om TVÅ maskiner _sammanlagt_.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var väll ungefär dit jag ville komma. Att jag jämför en Ferrari mot Volvo 240. Så du har uppfattat mig rätt.

Menar du då att Volvo 240:n fungerar klockrent, dag och natt trots svår misshandel och usla förhållanden och jämfört med Ferrarin är den ett under av pålitlighet, medan Ferrarin är dyr att köpa, dyr att äga, har ett mycket begränsat användningsområde och egentligen passar bäst att plocka ut någon gång ibland och bränna ett par varv på en bana?

Eller hur tänker du?

( )

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ske
Menar du då att Volvo 240:n fungerar klockrent, dag och natt trots svår misshandel och usla förhållanden och jämfört med Ferrarin är den ett under av pålitlighet, medan Ferrarin är dyr att köpa, dyr att äga, har ett mycket begränsat användningsområde och egentligen passar bäst att plocka ut någon gång ibland och bränna ett par varv på en bana?

Eller hur tänker du?

( )

Jag utgår från att jag tänker på samma sätt som Quizor.

Permalänk
Medlem

Jo, jag jobbar med drift av servrar, linux/windows

Citat:

1. Sådana här servrar kraschar inte. Jag antar att du skrattar när du läser detta, men detta är den enkla sanningen.

Så du menar att på en sån där maskin så kan inte moderkortet helt plötsligt brinna, eller vilken annan viktig komponent som helt. Vi pratar om elektronik här, å då kan det alltid gå sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så du menar att på en sån där maskin så kan inte moderkortet helt plötsligt brinna, eller vilken annan viktig komponent som helt. Vi pratar om elektronik här, å då kan det alltid gå sönder.

Som jag sa.. TVÅ maskiner krävs _sammanlagt_. Jag vet att detta är svårt att föreställa sig för personer som bara har erfarenhet av open-världen (Windows och Linux) men detta är hur det ser ut i mainframe-världen som är oerhört mycket mer stabilt.

Permalänk
Medlem

Jag sa inte emot det att det skulle funka, men jag har redan påpekat att för att få en säker sådan miljö så behöver man 2 sådanan system. Tror inte många företag är villiga att betala den kostnaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag sa inte emot det att det skulle funka, men jag har redan påpekat att för att få en säker sådan miljö så behöver man 2 sådanan system. Tror inte många företag är villiga att betala den kostnaden.

Jag vet inte hur stort ert företag är, men vi har 400 windows- och linux-maskiner samt en zServer. Windows- och linuxservrarna är inga 10.000 kronors maskiner utan kostar väll en 50.000 kronor styck. 400 sådana maskiner e inte så himla billigt heller.. eller hur? För att då inte tala om all kablage, switchar, routrar etc...

Notera också att vi bara har en mainframe och alla där går flera kritiska system. Det innebär att den inte kan ha 100% uppetid. Den är nere i 2-3 timmar en gång per månad... Annars är den alltid uppe.

Permalänk
Medlem

Tror det är lättare att få igenom ett antal "småbelopp" varje år än ett på flera miljoner, speciellt när det ska gå till datorer som dom styrelsen bara har ett diffust begrepp om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor

Att jämföra en personbil med en rymdskyttel vore mer passande. Rymdskytteln må vara mycket snabbare och teknologiskt överlägsen, men man lär inte skaffa en sådan för att åka till jobbet med, (såvida man inte är astronaut till yrket).
Jämförelsen mellan operativsystem till stordatorer och persondatorer är befängd och diskussionen blir således tramsig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Att jämföra en personbil med en rymdskyttel vore mer passande. Rymdskytteln må vara mycket snabbare och teknologiskt överlägsen, men man lär inte skaffa en sådan för att åka till jobbet med, (såvida man inte är astronaut till yrket).
Jämförelsen mellan operativsystem till stordatorer och persondatorer är befängd och diskussionen blir således tramsig.

Egentligen är den inte så tramsig. Persondatorerna har ju börjat konkurera med stordatorerna på serversidan...