Permalänk
Medlem

grejer som ska fixas!!

Det är så att jag har ett dåligt moderkort har tänkt och byta...fsb liggen på 100 mhz...finns en jumper som man tar bort blir 133mhz...men då bootar inte datorn...så nu har jag tänkt att bli va med skiten....och en sak till moderkortet stöjder endast pc2100
jag har 512mb pc3200 och 256mbpc2100...512an blir automatisk pc2100...men nu när jag köper nytt moderkort...kommer jag kunna sätta in båda igen?? tack

Visa signatur

prö

Permalänk
Medlem

Jo du kommer att kunna sätta dit båda minnena (både 3200 och 2100)
men som ordsspråket säger " man är inte starkare än den svagaste länken" gäller även här... eftersom du har 2100 minnen så kommer 3200 minnena även att gå i samma fart som 2100 även på det nya moderkortet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyCroX
Jo du kommer att kunna sätta dit båda minnena (både 3200 och 2100)
men som ordsspråket säger " man är inte starkare än den svagaste länken" gäller även här... eftersom du har 2100 minnen så kommer 3200 minnena även att gå i samma fart som 2100 även på det nya moderkortet

går väl och klocka upp 2100 va?? tack för svaret

Visa signatur

prö

Permalänk

det går att klocka upp, men bara om det klarar den högre hastigheten givetvis!
sen om du köper ett nytt moderkort så kanske du vill köra minnet i dual-channel - vilket inte funkar med olika storlek på minnena (och ska inte funka om minneschippens storleken/antal på stickorna är olika stora heller...)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
det går att klocka upp, men bara om det klarar den högre hastigheten givetvis!
sen om du köper ett nytt moderkort så kanske du vill köra minnet i dual-channel - vilket inte funkar med olika storlek på minnena (och ska inte funka om minneschippens storleken/antal på stickorna är olika stora heller...)

jag har redan beställt de här moderkortet
http://www.webhallen.com/prod.php?id=24182.....och den har dual channel stöd...men jag vet inte riktigt vad det är....mina minnen är följande

Kingston DDR-SDRAM PC3200 - 512 MBytes
Nanya Technology DDR-SDRAM PC2100 - 256 MBytes ...

Visa signatur

prö