Brusande ljud i hörlurarna, fel på ljudkort?

Permalänk

Brusande ljud i hörlurarna, fel på ljudkort?

Tjenare alla Datorkunniga!

Nu har jag precis fårr mina Zalman 5.1 hörlurar me surround
Jag har sattit i kontakterna i mitt integrerade AC97 Ljudkort som stödjer 6-kanaligt ljudsystem. Saken är den att när jag inte spelar och håller på i windows me allt annat än spela, så hör jag hur det brusar och låter helt sjukt...Vad kan detta bero på?
Förövrigt så låter det konstigare när jag rör min trådlösa mus och när den e stilla låter det lite lägre brus och konstiga knasterljud :S

Skulle behöva lite hjälp och är oerhört tacksam för svar...

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har samma problem som du, Fast jag kör med SB Live! 5.1
Men jag tror jag fixat det nu, Subwoofern var nog för nära skärmen eller nått.

Permalänk

Okej, kanske ska testa o lägga sub-basen en bit bort från datorn, sen burken en bit från och IR-Mottagaren några meter från Skärm, hörlurar och Tgbd,Mus... Då kanske skitljudet försvinner men jag tror inte d hjälper...

Permalänk
Medlem

Slå av mick-ingången.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk

hur slår man av mick ingången? jag är inte så kunnig när det gäller sånt sorri

Permalänk
Medlem

Tror också det är micken som stör. Jag har det med men det är inte så farligt. Värre om man har teamspeak eller skype igång. Du kan stänga av mickljudet i kontrollpanelen för ljudegenskaper

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Om du har integrerat soundstorm chip (nforce2 moderkort) så kan det vara så att sydbryggan är för dåligt skärmad och är då orsaken till oljudet/bruset. Hade själv exakt samma problem och enda lösningen blev att köpa ett Audigy 2 för då försvann bruset (funkar med vilket PCI ljudkort som helst ). Sätt det helst längst ner på moderkortet (sista PCI platsen) då denna är längst bort från sydbryggan. Men det kan även vara en ej mutad cd/aux/mick som orsaker bruset men så var det inte i mitt fall.

ps. Jag har också Zalman Theatre 6. Bruset försvann när jag satte i Audigy 2 så dina hörlurar är nog inte trasiga.
Dock så har jag återgått till Koss porta pro hörlurarna då jag tycker det är bättre ljud i dom. Zalmans använder jag i DVD-filmer.
ds.

Tidigare svar från Nordichardware admin:
"Dina störningar beror på en illa skärmad eller allmänt kass sydbrygga. Det är däremot bättre och köra på ett Audigy 2 ZS och placera det i den nedersta PCI porten (längst ifrån SB) och i och med det få bort störningarna. "

Visa signatur

7800X3D | 32 GB RAM | B650E-F | GTX 1070 |

Permalänk

Jag har samma problem. Man hör i högtalarna när datorn tänker. Det är störningar som uppstår med de flesta inbyggda ljudkort. Jag tänker på att sätta i mitt gamla SB Live! 5.1 igen om det skulle hjälpa. Gillar dock inte att ha en massakort i datorn som tar plats.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av Line-in, Mic och CD-spelare i ljudinställningarna. Det kan brusa lite om dem ibland.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk

Kolla så att datorn sitter i ett jordat eluttag.
Det är just detta som ofta är felet när det brusar.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

Har samma problem på min nya Shuttle ST61G4

Men jag hör det bara i Hörlurar.

Permalänk

Jag hade problem med att jag hörde när datorn tänkte i min högtalare. Fast mest oljud kom när jag scrollade, vet ej varför. Scrollade jag genom att snurra på musscrollen gnisslade det i högtalarna och om jag höll inne musknappen på scrollbaren medan jag drog upp och ned så knastrade det högt. Jag höll på att bli tokig på skiten och bytte drivrutiner eftersom jag precis installerat morpheus extreme drivers till Nvidia NF7 moderkort (integrerat ljudkort, soundstorm). Sen bytte jag tillbaka till de gamla drivrutinerna men inget hjälpte.

Till slut såg jag att mute på micen hade försvunnit vid installationen av nya drivrutiner. Klickade i det och ahhh, välsignad tysstnad!

Dock anser jag det vara bedrövligt dåligt att det måste knastra och gnissla när man scrollar oavsett inställningar. Men, men,, nu är det löst iaf.

Visa signatur

En stats odiskutabelt viktigaste naturresurs är dess befolkning.

Permalänk

http://members.core.com/~perrone/SB65G2_Heaphone_noise.jpg

löste mitt problem med hjälp av denna smarta lösning
http://members.core.com/~perrone/SB65G2_Heaphone_noise.jpg