Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

sata problem

fattar inte hur jag ska få datorn att hitta SATA DISKEN.
hjälp mycket välkommet

Permalänk

Berätta vad du har för moderkort och i vilket skede du inte hittar disken.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Om det är windows xp som inte hittar den under installationen beror det förmodligen på att du måste installera drivrutiner för din sata-disk i början av installationen.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

asus k8v deluxe och ska installera xp

Permalänk
Medlem

Du måste installera S-ATA-drivisarna som medföljde moderkortet. Finns på någon diskett som du fick med. Sök i forumet så hittar du beskrivning på hur du installerar drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

tryck F6 när installationen startas, står längst ner i nederkant nånting i stil med: "Tryck F6 om du vill installera extra drivrutiner för SCSI och RAID"

burken tuggar på en stund, sen frågar den efter en diskett med drivarna på.

sen klarar du det själv

Permalänk
Medlem

jag får nu drivrutinerna installerade och xp installerat på datorn men vid omstart försvinner operativsystemet. får fel medelanden i typ med att konfigurationen av hårddisken är felaktig

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burge
jag får nu drivrutinerna installerade och xp installerat på datorn men vid omstart försvinner operativsystemet. får fel medelanden i typ med att konfigurationen av hårddisken är felaktig

Ställt in SATA först i boot-ordningen? Hjälpte mig när jag hade problem med att WIndows-installationen "försvann" efter kopiering av installationsfiler till hårddisken.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W