Permalänk

60fps i spel!? vafan

formaterade igår min dator som består nu av ett radeon 9800pro. har en skärm (samsung 959nf) som jag kör i 1600x1200 på 85Hz. dock när jag spelar så ligger allt på 60fps

verticalsyncen vill jag inte ha av för då flyter det sämre eftersom skärmen inte hinner uppdatera sig..

vad ska jag ställa in för inställnignar för att få det att fungera?

Visa signatur

...and the circus leaves town

Permalänk

Vad får du för fps utan vsync?

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

du måste ställa in Hz med ett speciellt program så att det funkar i spel också. Det heter Reforce och finns här i filarkivet

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Inaktiv

WindowsXP och 2000 har en spärr för OpenGL så att när du kör OpenGL så skall det inte gå att köra i mer än 60Hz, och har du 60Hz med vsync på, så blir det max 60fps. tror även att det bara är 60Hz i Direct3d, om du inte kört in servicepack på XP. (är dock osäker på detta).
ett tips är att installera typ Refreshlock, vilket tar bort spärren på 60Hz, och även stänga av vsync.

Permalänk
Medlem

Det finns inga sådana begränsningar i XP eller 2000. Det är snarare så att interfacet mellan programmet och spelen är något annorlunda i NT/2000/XP systemet i och med att programmet där fritt kan välja frekvens, medan i 9x/ME så används alltid det värde som står skrivet i registret. Tyvärr har alltför många spelutvecklare varit för lata för att fixa spelkoden så den funkar bra med NT/2000/XP också, och därför har man varit tvungen att använda externa program för att fixa det, alternativt tvinga fram en viss frekvens i drivrutinerna.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Det finns inga sådana begränsningar i XP eller 2000. Det är snarare så att interfacet mellan programmet och spelen är något annorlunda i NT/2000/XP systemet i och med att programmet där fritt kan välja frekvens, medan i 9x/ME så används alltid det värde som står skrivet i registret. Tyvärr har alltför många spelutvecklare varit för lata för att fixa spelkoden så den funkar bra med NT/2000/XP också, och därför har man varit tvungen att använda externa program för att fixa det, alternativt tvinga fram en viss frekvens i drivrutinerna.

Okej, det är mycket möjligt, men det jag sa är vad jag läst på diverse ställen, så som jag förstod det var det från början Microsoft som spärrade OpenGL frekvensen, antagligen då för att man ska köra Direct3d vilket är "deras" motsvarighet till OpenGL.

Permalänk
Medlem

Det finns ett program vars ikon består av ett rosa H och ett blått Z, nån som vet vilket program jag menar? Jag vill gärna ha det programmet igen, men kan inte hitta det!

Hz

Permalänk
Inaktiv

giz: det är just det jag prata om tidigare, Refreshlock kör det själv och det funkar mkt bra.

Permalänk
Medlem

Powerstrip fungerar annars bra.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har sagt det förr men det behövs tydligen sägas igen.

RefreshLock är inte ett bra program. Det finns andra program (t.ex. RefreshForce) som gör samma sak som RefreshLock utan att vara ett minnesresident program.

Varför ha ett program körandes hela tiden, när man kan köra RefreshForce en gång och få 85Hz (eller vad man nu vill ha) i spelen?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
Okej, det är mycket möjligt, men det jag sa är vad jag läst på diverse ställen, så som jag förstod det var det från början Microsoft som spärrade OpenGL frekvensen, antagligen då för att man ska köra Direct3d vilket är "deras" motsvarighet till OpenGL.

Vanlig missuppfattning, med som sagt felaktig. Det är speltillverkarna i första hand man ska skylla på. Det är ingen större konst att fixa i koden, så att det dyker upp i nyare spel är ju ganska patetiskt. Men att det finns i äldre spel är förståeligt då det var 98/Me som gällde när de blev programmerade.

För övrigt går det att forca refreshen i ATIs drivrutiner till en viss frekvens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

Varför ha ett program körandes hela tiden, när man kan köra RefreshForce en gång och få 85Hz (eller vad man nu vill ha) i spelen?

Eller varför inte använda sig av den alldeles utmärkta "Refresh rate override" som redan finns i ATI's drivrutiner?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Eller varför inte använda sig av den alldeles utmärkta "Refresh rate override" som redan finns i ATI's drivrutiner?

Funkar lika bra det givetvis. Huvudsaken är att man inte använder RefreshLock.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

ok över till en annan fråga då: vilken catalyst ska man köra? senaste eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, exempelvis. Annars finns väl OMEGA och DNA också att använda?

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Citat:

...och även stänga av vsync.

Hur kan du tipsa någon om att stänga av vsync? Jättedumt.

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk

Vart hittar man refresh rate overdrive? hittar det inte

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millionaire
Vart hittar man refresh rate overdrive? hittar det inte

Visa signatur

Permalänk

tack!

Visa signatur

Permalänk

Och så säger folk att ATi har dåliga drivers.
GL att hitta en sån funktion i nvidias.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velox
Hur kan du tipsa någon om att stänga av vsync? Jättedumt.

Absolut inte, beror vad det är för spel.. ex steam/half-life hade benägenhet att låsa sig på 60fps trots att en polare testat diverse program , refreshlock, atidrivisarna, refreshforce osv. Men det vägrade gå över 60fps i half-life, tills han stängde av vsync. enda gånger jag ser vsync som bra är när du spelar ett nyare spel där du kan få större fpsdrop, då är det mkt skönare med vsync, men på mindre krävande saker är det totalt onödigt.

Permalänk
Medlem

Totalt onödigt? Spelen flyter mycket bättre med vsync. MYCKET.

Permalänk
Medlem
Citat:

Absolut inte, beror vad det är för spel.. ex steam/half-life hade benägenhet att låsa sig på 60fps trots att en polare testat diverse program , refreshlock, atidrivisarna, refreshforce osv. Men det vägrade gå över 60fps i half-life, tills han stängde av vsync. enda gånger jag ser vsync som bra är när du spelar ett nyare spel där du kan få större fpsdrop, då är det mkt skönare med vsync, men på mindre krävande saker är det totalt onödigt.

Vi kan ju börja med att göra några saker klara; Låsa sig på 60 FPS? Om du då stänger av Vsync kommer spelet producera 100 bilder per sekund, ja. Men du kommer bara kunna se 60 av dom eftersom du bara har 60 Hz på skärmen. Alltså är det bara dumt att stänga av det i det fallet.

Sen så är det skönare i med vsync i alla OpenGL-applikationer oavsett hur krävande de är.

Dessutom kräver det i strort sett ingenting vad jag har märkt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Midvinter
Och så säger folk att ATi har dåliga drivers.
GL att hitta en sån funktion i nvidias.

Den har funnits i detonator/forceware i evigheter ^^

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neohamster
Den har funnits i detonator/forceware i evigheter ^^

Fast bara för Direct3D vill jag minnas, eller?

OT: Angående Vsync så ska man imho bara använda det ifall systemet klarar av att leverera minst samma framerate som skärmens uppdateringsfrekvens. Det måste finnas en ny frame färdig att ritas upp för varje refresh, annars måste systemet vänta på en refresh vilket gör att frameraten blir lidande. Tripple buffering avhjälper detta något dock.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Fast bara för Direct3D vill jag minnas, eller?

Nej, det finns både för opengl och direct3d sedan ett tag tillbaka.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk

weeeee, jag e själv CS spelare som nån annan var här också och att köra med Vsync på i CS är lika med döden, bokstavligen talat

Fast just nu har jag börjat få problem att min FPS droppar från 100 till 60-70 när man börjar skjuta o så men det beror inte på Vsync för det har funkar utmärkt innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palleballe
köra med Vsync på i CS är lika med döden, bokstavligen talat

Fattar ärligt talat inte vad snackar om. Jag tycker helt tvärt om. Märker du inte grafikbuggarna i form av horisontella streck, när man rör sig fort där det är mycket kanter?

Visa signatur

Permalänk

nope, inget sånt märker jag, och vad jag har förstått av det så är det allmänt avstängt inom CS världen, snackar man med elite spelare (känner en) så kör han också så.

Jag har iallafall inte upptäckt några buggar men även om där skulle vara det så skulle jag nog hellre kört med det avstängt för själv aspelet flyter bättre med 100 FPS (85 Hz på skärmen) än att ha på Vsync och 60 FPS, i och med att spelet bara uppdateras i 60 FPS så är inte "gubben" exakt där mans er han för man missar ju 40 bildruter / sekund

och så små marginaler kan göra stor skillnad på träff och icke träff

Permalänk
Hedersmedlem

Palleballe: Så det är en bugg i CS vilket gör att FPS inte går högre än 60 ifall man använder Vsync, oavsett uppdateringsfrekvens på skärmen?

Visa signatur