Muskampen 2025: Segraren korad!

Bakgrundsfärg i Dreamweaver syns en i browser

Permalänk
Avstängd

Bakgrundsfärg i Dreamweaver syns en i browser

Efter att jag bytt bakgrundsfärg i Dreamweaver ser man inte ändringen i webbläsaren, den är vit hela tiden, bakgrunden alltså. Hur gör man så att ändringen syns även i den? Det handlar inte om att jag inte uppdaterar eller sparar mina ändringar, det går bara inte. I Dreamweaver är det korrekt i alla fall. Använder Dreamweaver MX 2004

Visa signatur

Våga fråga!

Permalänk
Medlem

Öppna filen i en editor, exempelvis notepad och se till att där finns bakgrundsinställningar i bodytaggen, eller css om du använt det. Sen ska det faktiskt fungera.

Om det inte fungerar har du troligtvis någon inställning i webbläsaren som valt att overrida font och färger.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Avstängd

sphr
Visst är det lite underligt om man skulle behöva göra som du beskriver eftersom man egentligen skall kunna ändra bakgrundsfärg i Dreamweaver! Kanske beror det på min webbläsare, får väl kolla upp detta. Har du något förslag på hur jag kan kolla detta i min webbläsare? Tack för ditt svar.

**edit**

jag gick in och ändrade manuellt i css, ingen skillnad.

Visa signatur

Våga fråga!

Permalänk
Medlem

Du har inte glömt spara? Jag tänkte bara att om man kontrollerar med annat program så är man säker på att DW sparar alla inställningar. Jag har inte stött på det här, men däremot cell-bakgrund i tabeller och det visade sig vara dw som inte sparade, eller genererade fulkod.

Visa signatur

(\_/)
(")-(")

Permalänk
Avstängd

sphr
Jag har inte glömt att spara, lite underligt faktiskt. Ska testa göra samma sak i Dreamweaver mx........se om det funkar då.

**edit**

Det funkar i Dreamweaver MX ver.6 - men inte i 2004, fan vad skumt.

Testade att ändra färg på en annan sida i 2004, det funkade. Går dock inte på min förstasida, index.htm. Kan det bero på att jag har en bild där? På alla andra sidor funkar det, bara på startsidan det krånglar när jag vill byta bakgrundsfärg.

**edit**

Det beror inte på bilden märker jag, testade att infoga en bild på en annan av sidorna och där gick det bra att ändra färg. Det är alltså endast på min index.htm det inte funkar........shit också

Visa signatur

Våga fråga!

Permalänk
Medlem

Bakgrundsbilden kör över bakgrundsfärgen om bilden laddas, så det är nog det som är fel.

Visa signatur

(\_/)
(")-(")

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Bakgrundsbilden kör över bakgrundsfärgen om bilden laddas, så det är nog det som är fel.

det kan inte bero på bilden, jag infogade en bild på en annan sida och då funkade det utmärkt. Varför i h-e ska man inte kunna göra samma sak på förstasidan? Nu sliter jag av mig håret snart. Jag tog även bort bilden, lik förbannat gick det inte att ändra färg.

Visa signatur

Våga fråga!

Permalänk
Medlem

Har du ust att låta oss titta på htmlkoden? Det kanske är något du gjort fel

Visa signatur

(\_/)
(")-(")

Permalänk
Avstängd

Jag deletade hela skiten, gjorde om hela proceduren med att skapa och döpa mina sidor. Nu helt plötsligt funkar det. Fattar inte vad som var felet innan.

Visa signatur

Våga fråga!

Permalänk
Medlem

Och just av den anledningen skriver man koden själv - då vet man vad som händer.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Och just av den anledningen skriver man koden själv - då vet man vad som händer.

Håller med, sen så får man ju även förståelse för vad man gör. Helt klar många fördelar med att skriva den själv.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran

Jag tycket det är helt ok att skriva koden själv. Tyvärr är jag inte något proffs på det och att arbeta med Dreamweaver underlättar väl en smula - förmodar jag. Egentligen har det gått snabbare för mig att skriva koden själv, i ex. Anteckningar, men det måste bero på att jag inte behärskar Dreamweaver ännu. Känner att det är rätt ok att köra i "kodläget" i programmet!

Hur som helst.............Nu hamnade vi lite off-topic och problemet är fixat. Tack för era svar trots allt.

Skålllllllllllllllllllllll

Visa signatur

Våga fråga!