Någon kunnig här som kan hjälpa??

Permalänk

Någon kunnig här som kan hjälpa??

Jag har seriösa problem... I mitt moderkort finns det ett integrerar ljudkort som bekant också huserar spelporten (för t.ex gamepads). Själva grejjen med det integrerade ljudkortet är att det INTE FINNS någon port att plugga in en gamepad i. Därför har jag satt i ett annat ljudkort (soundblaster) för att kunna koppla in min gamepad den vägen, men eftersom både ljudkorten då är aktiverade samtidigt så uppstår det en konflikt, vilket gör att det externa kortet inte fungerar som det ska göra. Dvs datorn hittar inte gamepaden när jag pluggar in den, och i enhetshanteraren står det ett gult utropstecken jämte det externa ljudkortet vilket också visar att det inte fungerar som det ska. Finns det något sätt att få båda korten att fungera samtidigt?

Om inte, hur avaktiverar jag det interna ljudkortet? Jag har testat i enhetshanteraren, men datorn installerar det direkt igen när den startas om...

Det enda som står når jag pluggar in min gamepad är "Inte ansluten"...

Hoppas på att det finns någon/några datagenier här som kan hjälpa mig med detta!

Tack på förhand!

Visa signatur

Undrar när Elvis gamla slagdänga "In the ghetto" blir vår nationalsång..

Permalänk
Medlem

Gå in i bios där finns det så du kan stänga ac det integrerade ljud kortet

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9900X3D 4. 4GHz 140MB
ASUS ROG Crosshair X870E Hero
Corsair iCUE Link Titan RX LCD 360
G.Skill 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz
MSI GeForce RTX 5060 Ti 16GB Gaming Trio OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mcnil
Gå in i bios där finns det så du kan stänga ac det integrerade ljud kortet

När jag äntligen lyckades hitta det o stänga av ljudkortet, så fick jag reda på att det ändå inte fungerade... Kortet var avaktiverat men det var fortfarande strul med det andra kortet, vilket gjorde att jag inte kunde koppla in gamepaden ändå..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Med många följer det ju med en "lös" spelport. Har du rätt moderkort kanske du kan köpa en sådan.

Permalänk
Medlem

Plockade du bort de gamla drivrutinerna, även om du inaktiverat kortet kan dessa finnas kvar och spöka. Har du installerat drivrutiner för gameporten?

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Du ska bara behöva installera det nya kortet, välja kontrollpanelen --->ljud---->ljudenheter och där välja att ha det kortet med gameporten som "primär".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz
Plockade du bort de gamla drivrutinerna, även om du inaktiverat kortet kan dessa finnas kvar och spöka. Har du installerat drivrutiner för gameporten?

Själva grejjen är att jag måste ha tillgång till det integrerade ljudkortet iomed att det är mycket bättre än det externa, så jag kan egentligen inte avinstallera det.

"Den här enheten orsakar en resurskonflikt. (Kod 12)

Om du vill använda den här enheten, måste du inaktivera en av de andra enheterna på det här systemet.

Klicka på Felsök om du vill start felsökaren för den här enheten."

Så här står det när jag går in o kollar på "gameport for creative" i enhetshanteraren. Vad jag än gör så är konflikten kvar.

Citat:

Vad har du för moderkort? Med många följer det ju med en "lös" spelport. Har du rätt moderkort kanske du kan köpa en sådan

Jag har ett asuskort, går det att fixa tror du?

Visa signatur

Permalänk

På mitt moderkort måste man ändra en bygling för att avaktivera det interna ljudet.
Kanske lika på ditt?
Kolla manualen för moderkortet!

Visa signatur

/ AMD64 3000+ Whinchester, ABIT AV8, 2x256Mb Twinmos DDR PC3200, Radeon 9800Pro, Windows XP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Morgue
På mitt moderkort måste man ändra en bygling för att avaktivera det interna ljudet.
Kanske lika på ditt?
Kolla manualen för moderkortet!

Iomed att jag ändå måste använda det integrerade ljudkortet så kan jag ju inte avinstallera det ändå. Det absolut bästa vore om man kunde ha båda aktiverade samtidigt utan att dom störde ut varandra, men jag antar att det är en omöjlighet.

Visa signatur