rippa cd med bibehållen ljudkvalitet?

Permalänk
Medlem

nu får jag ljud, men låtarna hackar, och det går i 0,1x hastighet när jag rippar

Visa signatur

2500+@3200 EPoX 8rda3i, 1024mb corsair original pc3200, LeadTek 6600GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
aac_ripper:
Jag är inte särskilt famlijär med AAC, men vad gäller MP3 så hör man definitivt skillnad även om man kör i 320 kbit/s. Vassa, konstiga S-ljud, cymbaler som låter som jag vet inte vad och sämre stereopersektiv mm mm.
Varför man vill ha dem på datorn? För att lätt ha tillgängligt alla låtar man gillar, från olika skivor, utan att behöva byta skiva? Även ett relativt billigt ljudkort kan göra en en råkopia hygglig rättvisa om man har det kopplat till en någorlunda vettig stereo, för att inte tala om fall man lyssnar med hörlurar, vilket inte MP3-formatet kan.
Visst låter en bra enkodad MP3:a rätt okej, men den kan inte mäta sig med originalet.
Hör DU ingen skillnad så fortsätt med datareducerande format och låt de som vill ha ljudet i orört skick ha det!
De som inte hör nån skillnad har antingen nedsatt hörsel, dålig stereo eller lyssnar helt enkelt inte ordentligt.

MP3, nej tack, sånt vill jag inte veta av. Sitt du och tramsa med en 10+ år gammal teknik om du vill det Är du inte familjär med AAC bör du kanske familjärisera dig med det? Jag skrev dessutom, vill man inte ha reducerad kvalité behöver man inte lägga in filerna på datorn.

Kram!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Tandemcykeln: Jag ser inte vad en sådan "utmaning" skulle tjäna till ärligt talat. Jag har åxå läst likande tester där panelen inte kunnat höra skillnad och jag har läst tester där panelen HAR hört skillnad. Det är givetvis skillnad på vilken panel man använt, vilken utrustning och även vilken enkoder. Just de nämnda tidningarna är ju blajblaskor som jag personligen inte ger så mycket för, men jag har läst tester i mer "seriösa" tidningar där man påvisat både och. Så vilket är sant?
I mitt specifika fall har jag för mig att det var 18 låtar eller delar av låtar/stycken totalt varav jag pekade ut 14 eller något sånt. Det var ett tag sedan, så jag kommer inte ihåg exakt.
Det är möjligt att Lame blivit mycket bättre sedan dess (det var runt 2 år sedan jag gjorde detta test) och att jag inte skulle klara ett blindtest idag. Det ska jag låta vara osagt, även om jag inte tror att det är så.

aac_ripper:
Tramsa och tramsa... Det finns inte någon definierad standard för enkodning av MP3, utan bara för uppspelning, därav den varierande kvaliteten beroende på enkoder och det har nog skett en del förbättringar sedan man kom på formatet, precis som ATRAC, som används av MD-spelare, blivit bättre och bättre med åren. Sen har MP3 en hel del fördelar såsom att det är ett gängse standardformat, tex. För de ändamål som jag använder det till funkar det bra.
Har du någon länk så att man kan läsa mer om AAC-formatet?

Och man kanske vill ha filerna på datorn för ett syfte. Man vill ha dem lätt tillgängliga utan att behöva byta skiva, eller så kanske man har dem där av backupsyfte (även om det nog vore smidigare att ta kopia på en skiva kanske). Sen finns det ju andra, mer tvivelaktiga, tillämpningar åxå, naturligtvis...

Permalänk
Medlem

du kan rippa skivor med media player 9 gå in på iställningar så kan du välja wma utan dataförlust. Då får du musik med vbr med full kvalite - alla tomma ljudspår som tar extra plats. En skiva tar mellan 350 och 550 mb så du sparar några hundra meg per skiva om du rippar med wma istället för wav.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom X4 9850 BE @ 3Ghz | Noctua NH-C12P | 4x1024mb PC8500 @ 1066Mhz | ASUS EAH3870X2 @ 876/ 1910Mhz | Seagate 250 GB SATAII x 2 |
Logitech Z-5400 | Crosair 750W ATX | 3DMark: 03: 59068 | 05: 20082 | 06: 15250 | Vantage: 8363

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrEsso
nu får jag ljud, men låtarna hackar, och det går i 0,1x hastighet när jag rippar

Vissa låtar hackar för mig med, ca. 2 av 10 vad beror det på?? Jag kör dock inte exactaudiocopy utan audiograbber 1.83 men dom 2 programmen är ju ganska lika!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Jag tycker wav funkar fint. Har man mycket HDplats ser jag ingen anledning att använda något annat format.
Jag tycker man kan höra skillnad på en mp3 och wav. Även med hög bitrate. Men det här har diskuterats mycket och de båda sidorna har aldrig enats. Om jag ska prova att säga vad som är fel på mp3. Man förlorar massor av dynamik, ljudet blir skrikigt och tomt.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

EAC är det enda rätta om man inte vill förlora något. My two cents...

Kolla: http://studio.idg.se/ArticlePages/200403/04/20040304144039_ST...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

iTunes -> AAC, med förinställningarna = snabbt och MPEG-4 (små filer och det är bra ljud).

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foo
Jag tycker wav funkar fint. Har man mycket HDplats ser jag ingen anledning att använda något annat format.
Jag tycker man kan höra skillnad på en mp3 och wav. Även med hög bitrate. Men det här har diskuterats mycket och de båda sidorna har aldrig enats. Om jag ska prova att säga vad som är fel på mp3. Man förlorar massor av dynamik, ljudet blir skrikigt och tomt.

Största skillnaden mellan mp3 o icke förstörd musik upplever jag i bilen.
Nu pratar jag om 192-320kbits mp3or som är konverterade till cda kontra original CD.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Vissa låtar hackar för mig med, ca. 2 av 10 vad beror det på?? Jag kör dock inte exactaudiocopy utan audiograbber 1.83 men dom 2 programmen är ju ganska lika!

De rippar båda skivor, men där slutar likheterna.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
De rippar båda skivor, men där slutar likheterna.

Jasså, jag märkte då inga större skillnader!!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

192 kbit mp3 -> all

Permalänk
Medlem

mp3 äger och kommer alltiid äga

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."