Citat:
har kört debian i drygt ett år nu och funderar på att testa något nytt... gentoo verkar intressant men jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter från er andra innan. hur bra fungerar paketsystemet tex? hur färska är paketen (jämfört med tex debian sid) etc etc. enlighten me please!
Du verkar inte ha bestämt dig för Gentoo, så jag passar på att ge mig min egen syn på saker och ting. Jag använder FreeBSD på ett antal maskiner hemma och har så gjort under en längre tid. Jag tänker inte göra någon direkt jämförelse med Linux, eftersom de enda distributionerna jag använt är Slackware och Gentoo, men vad jag däremot kan ge dig är några halvklyschiga punkter som talar för FreeBSD.
Historia
BSD föddes på 70-talet och har sedan dess mynnat ut i flera olika operativsystem, ett av dem är FreeBSD, vars historia började skrivas på tidigt 90-tal. FreeBSD föddes ur åratal av utveckling. Är det en fördel eller en nackdel, välj själv, men jag ser inget ont i det. Jordan Hubbard, en stor förespråkare av *BSD och tillika en av grundarna av FreeBSD är fortfarande en aktiv utvecklare, trots sitt jobb hos Apple.
Enkelt och stabilt - lättadministrerat
Installationen är smidig men utförlig och med hjälp av dokumentationen så blir även administrationen av systemet tämligen enkel. Man-sidorna är välskrivna och man får snabbt en känsla av enhetlighet. Det görs tydlig åtskillnad av vad som installeras var i systemet, mellan t.ex. användarinstallerade program och det som finns i bassystemet. Konfigurationsfiler ligger även de samlade på ett och samma ställe.
Ports
Kanske den största klyschan av alla punkter, men faktum kvarstår. Ports är enkelt och ports fungerar. Min lillasyster klarar av att installera program med ports, eftersom det krävs ett ynka kommando för att ladda ned källkoden, patcha, kompilera, ordna dependencies och installera alltihop. Den som inte klarar av det är antingen inte läskunnig eller bara extremt lat, och då ska man inte använda vare sig Gentoo, Debian eller FreeBSD.
Stadig men säker utvecklingstakt
Utvecklingen sker lugnt och metodiskt, vilket i grund och botten är en sund filosofi. –CURRENT, dvs ”the bleeding edge” utvecklas visserligen i raketfart, men för att ändringarna ska få ta plats i en RELEASE så testat de grundligt. I skrivande stund är det mycket som händer i utvecklingen, i och med SCHED_ULE och KSE, där FreeBSD valt en knepigare men mer belönande väg med sin M:N-implementation. Bl.a. är freebsd-arch och freebsd-current mycket läsvärda.
Det händer också ofta att kod delas mellan FreeBSD, NetBSD och OpenBSD. En anmärkningsvärd sak är t.ex. att PF, den mjukvara som utvecklas av OpenBSD och är ämnad för bl.a. brandväggar, har importerats i FreeBSD, samt att utvecklaren bakom PF, Daniel Hartmeier har fått utvecklarstatus även hos FreeBSD.
Det verkar dessutom som om FreeBSD för första gången (well, afaik) fått en avlönad utvecklare som kan arbeta heltid med endast FreeBSD, och dessutom få betalt för det. Det som gjort detta möjligt är de donationer som givmilda människor var vänliga att bistå med. Det är inte ofta som något sådant händer, men det öppna brev som phk skrev till oss användare hittas här: http://people.freebsd.org/~phk/funding.html
Vänligt inställd användarcommuniy
Mailinglistan är det primära ”stället” att diskutera och ställa sina frågor i. Det finns mindre intellektuella rötägg på alla ställen vars enda syfte är att förstöra, men de är ändå få till antalet och märks inte här. Det är i alla fall betydligt vänligare och sakligare ton på mailinglistan än vad det är på alla dessa forum, antagligen pga. att du får direktkontakt med utvecklarna på mailinglistan, och att småbarn inte förstår hur dessa fungerar, utan hellre riktar in sig på just forum. För nya användare så rekommenderar jag freebsd-questions (mycket hög trafik) och freebsd-newbies (mindre trafik).
Säkerhet
Det läggs ner mycket tid på säkerhet, om än kanske inte i samma extrema omfattning som blodbrodern OpenBSD, men FreeBSD har under årens lopp skaffat sig ett rykte som ett svårfocerat hinder. Naturligtvis hjälper det inte hur säkert operativsystemet än är om inte administratören kan hålla sina små knapprande fingrar i styr, men följer man bara de enkla åtgärder man kan vidta och uppdaterar systemet med jämna mellanrum så finns det inte någon större anledning till oro.
Licensen
FreeBSD går under den reviderade BSDL-licensen. Kort sagt innebär det att vem som helst får göra precis vad som helst med koden, t.o.m importera den i ett slutet projekt och sälja den som en produkt. Enligt mig är det bra eftersom de främjar ordet fritt och det bidrar till att det blir enklare för utvecklare att göra det de är bra på – utveckla. Jag tänker inte göra någon jämförelse med GPL, eftersom jag vet att det är tändvätska för ett eventuellt holy war. Det klarar vi oss gott utan.
Dokumentation
Dokumentation i all ära, men dokumentationsprojektet är något utöver det vanliga. Det finns mycket att läsa, och det är välskrivet och enkelt formaterat för att läsaren ska kunna förstå innehållet utan att behöva slita sitt hår. En vanlig missuppfattning är att handboken för användarna är det enda läsvärda som finns. Det är fel. Det finns bl.a. en rad andra långa och fylliga dokument för blivande utvecklare och porters, men även många ämnesspecifika skrifter. Med andra ord så finns den hjälp man kan komma att behöva tillgänglig, i stora mängder.
Om du vill att jag ska förklara något utförligare så är det bara att hojta…
Citat:
FreeBSD har jag inte mycket till övers för. Kör det på min server och jag är ganska missnöjd. Har faktiskt inte hittat något i det som jag tycker är bättre än gentoo eller debian. Tycker att FreeBSD i de flesta avseenden vad gäller pakethantering och konfigurering är krångligare/sämre än debian och gentoo.
Ja, vi förstår att du tycker att det är dåligt, men du misslyckas med den mest fundamentala grejen, att tala om vad som är dåligt och på vilket sätt. Så länge du inte gör det så betraktas ditt inlägg endast som trolling.