Fusk i ForceWare 60.72?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst artickeln än på Driverheaven men vad jag har hört och läst så kan man stänga av de där "fusken" i drivrutinen och köra på precis lika bra kvalite som ATIs grafikkort. Jag har även sett bilder på de och det är ingen skillnad alls i princip. Tror inte någon behöver vara orolig för dålig bildkvalite hos nVIDIAs kort längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Att Futuremark själva godkänt drivrutinen är tydligen inget hinder för folk här att reagera överdrivet negativt av ren reflex. Börjar bli lite tjatigt med "NVIDIA SUGER!!!!!!!!!1"...

Således, är varken Futuremark eller Nvidia något att lita på då, eftersom dom ligger och myser i samma säng.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kxdude
Nu har jag inte läst artickeln än på Driverheaven men vad jag har hört och läst så kan man stänga av de där "fusken" i drivrutinen och köra på precis lika bra kvalite som ATIs grafikkort. Jag har även sett bilder på de och det är ingen skillnad alls i princip. Tror inte någon behöver vara orolig för dålig bildkvalite hos nVIDIAs kort längre.

Det gillar jag. Mycket positiv till det. 6800/6800U spöar allt med hästlängder idag ändå, oavsett fusk eller ej. Hoppas att nVidia tar bort detta permanent och för all framtid dom har. Du kan dom nog skaffa sig tillbaka det där lilla extra hos oss kunder igen, i alla fall hos mig om dom gör det. Jag gillar inte fusk!

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Då är allt som vanligt igen då Nvidia fuskar o ATI tjänar kunder

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
De har ju bara flyttat fram MIP-gränserna lite, ser ju inte så överdrivet farligt ut och Futuremark tycker inte det är fusk heller.

För ett par år sen gjorde ATI exakt likadant med drivrutinerna för Radeon 8500 tror jag det var och det var knappt någon som märkte.

Om det finns nått värre än fusk så är det dubbelmoral...

Det ända som ATI fuskade i var Quake3 har jag för mig, men det var som sagt inte populärt då heller, men de har lärt sig en läxa idag och verkar inte göra om det misstaget. Medans Nivida kör på med sin optimeringar och mutor.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Tack till Fredrik "ZaphoX" Johansson för tipset!

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=27574...

Tanken slog mig inte att maila... nästa gång dock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Nvidia har sänkt mipmap-kvalitén på nästan alla tester och därmed fått högre prestanda i testet än till exempel ATi. Man ser även tydliga exempel i spelet Max Payne 2.

Wow, kompetensen är verkligen låg här på sweclockers. Man kan ju tycka att en kille som postar nyheter borde ha lite koll om vad han pratar om, men icke sa nicke.
Ta och läs DH's artikel ett par gånger till så kanske även du ser vad de har gjort för fel.

Den här smörjan som DH postade har som sagt inte många rätt och de har tom erkänt att de gjorde en miss i det här fallet. Tyvärr gjorde de fel som inte tog bort skiten i stället för att bara gömma undan den.

Som sagt, tråkigt att se att Sweclockers har rasat ihop så här. Det enda som håller det flytande är väl all trafik som "övriga-forumen" genererar.

Ta in lite kompetent folk på det här bygget så kanske det blir ett hårdvaruforum igen.

Adios.

Permalänk
Medlem

Varför? enda anledningen att fuska i 3Dmark är ju att få sina enga kort att se bättre ut prestanda-mässigt än monståndarens för att på så sätt tjäna kunder. Men dessa fusk upptäcks ofta och får rakt motsatt efekt.

WOOT, 5-1! take that japan!

om man "optimerar" spel, genom att sänka bild kvaliten för att få mer FPS, är väl det ganska ok, och i vissa fall nödvändigt (GFFX i Far Cry/HL2 tex.). OM man ger spelarna chansen att välja om dessa optimeringar ska vara på eller av. men att göra så i program som 3Dmark är helt oförsvarbart även om dessa fust inte är särskillt grova.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Man blir ju inte förvånad iaf. Synd att mitt nästa grafikkort blir ett nVidia, går ju inte att välja ATI när man köper en 12" Apple PowerBook. :-/

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem

Tja, resultatet blir väl att allt fler överger Nvidia eftersom de inte är att lita på. Hade ett svagt ögonblick en tanke få att shoppa ett Nvidiakort men inte nu längre=)

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Wow, kompetensen är verkligen låg här på sweclockers. Man kan ju tycka att en kille som postar nyheter borde ha lite koll om vad han pratar om, men icke sa nicke.
Ta och läs DH's artikel ett par gånger till så kanske även du ser vad de har gjort för fel.

Den här smörjan som DH postade har som sagt inte många rätt och de har tom erkänt att de gjorde en miss i det här fallet. Tyvärr gjorde de fel som inte tog bort skiten i stället för att bara gömma undan den.

Som sagt, tråkigt att se att Sweclockers har rasat ihop så här. Det enda som håller det flytande är väl all trafik som "övriga-forumen" genererar.

Ta in lite kompetent folk på det här bygget så kanske det blir ett hårdvaruforum igen.

Adios.

Värst va glad du är ändå, fast kompetensen här är så låg och allt är så tråkigt...
Kan inte du berätta vad dom gjorde för fel istället?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Adios.

Tyvärr kan vi nyhetsredaktörer inte vara allvetande när det gäller grafikkort, moderkort, nätverkskort, chassin, kompressorkylningar, möss, monitorer och så vidare. Det är en lång process att bygga upp kunskap. Min uppfattning av artiken var att Nvidia hade sänkt mipmap-detaljnivån, om du har en bättre förklaring så får du gärna upplysa mig.

Du konstaterar i ditt inlägg att jag har fel, men du presenterar inte vad som är fel?

Och för att jag "kanske" har missuppfattat det Driverheaven skriver så rasar hela SweClockers ihop? Det som håller SweClockers flytande är allt annat än övriga-ämnen-trådar enligt mig.

Citat:

SweClockers är inget forum utan en hel sajt, ifall du inte har märkt det. Om du har någon kompis som är "kompetent" så får du gärna rekommendera oss för honom.

Ditt inlägg är inte konstruktivt och därmed tar jag inte åt mig speciellt mycket av det.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Det ända som ATI fuskade i var Quake3 har jag för mig, men det var som sagt inte populärt då heller, men de har lärt sig en läxa idag och verkar inte göra om det misstaget. Medans Nivida kör på med sin optimeringar och mutor.

Nej, nej, det här var efter "Quake3-incidenten" och var i alla spel och program. Det var inte lika grovt som i Q3 heller så det tog ett tag innan någon upptäckte det.

Jag försöker inte säga att Nvidia inte gör något fel heller, bara att det är störande att de som var först med att acceptera ATIs "förklaring" angående Q3-fusket till exempel (att det var en "bugg") också är de som är först på att gnälla på Nvidia när de gör något liknande.

Sen kan man ju undra varför Nvidia gör såhär egentligen, om DH inte gjort något fel och om man öht ser någon skillnad utan färgade mip-texturer...

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Jag ska ha mig ett 6800u så släghe er o v'äggen ati boys för ni har inte enskans!!!!!
Jepps keps nu ska jag söva å dröma om deta fina kort å ati som dogr i gång fuskeran det glöms inte dom som fuskad först japps kepps så vart så nvidia är i alla fall inte sämst. Opengl prestanmda för ,man så dfet räcker å blir över.
God natt!
snark zzzz,,,,,, nv40,, zzzz,,, nv40...

Permalänk
Medlem

Gör mig ingenting om de skulle ha "fuskat" hjälper bara till att undergräva förtroendet för 3dmark, särskilt efterssom det var futuremark som godkänt dem också. Anledningen att jag tycker detta är en bra sak är ju att man ska bedöma korten efter hur de presterar i spel.
Sen alla som klagar på fusket i 3dmark, det är ju just i 3dmark och är isf specialskrivet för just 3dmark, påverkar ju inte prestandan eller kvaliteten i vanliga spel.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Gör mig ingenting om de skulle ha "fuskat" hjälper bara till att undergräva förtroendet för 3dmark, särskilt efterssom det var futuremark som godkänt dem också. Anledningen att jag tycker detta är en bra sak är ju att man ska bedöma korten efter hur de presterar i spel.
Sen alla som klagar på fusket i 3dmark, det är ju just i 3dmark och är isf specialskrivet för just 3dmark, påverkar ju inte prestandan eller kvaliteten i vanliga spel.

Visst undergräver det förtroendet för 3dmark (futuremark). Verkar väldigt skumt... Men vad som är bra förstår jag inte. Hur ett kort presterar i ett spel innebär väl också vilken bildkvallitet det ger? Det verkar ju faktiskt vara så att "optimeringen" påverkar vanliga spel också (Max Payne 2 är väl ett vanligt spel?).

Permalänk
Medlem
Citat:

Adios.

Då kan väl du som verkar vara så fruktansvärt allvetande o mäktig upplysa oss ignoranta då, istället för att bara skriva en massa skit....

Blir så less på alla självutnämnda "gurus"...

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jävla töntar.
Orka med nvidia. Kommer få utbrott på mitt oskyldiga gf4 mx440 nu..

Permalänk

Men ärligt talat, är någon det minsta förvånad? Visst, nog skulle jag ta emot ett nvidiakort av den kalibern utan att tveka, men om ati's kort är likvärdigt/snabbare vad gäller prestanda men med bättre bildkvalitet så ska det skilja mkt pengar(minst en tusenlapp) innan jag skulle betala för ett nvidia i dagsläget. Vissa kanske inte bryr sig om bildkvalitén, men det gör då jag iaf.

Ska bara bli intressant att se om ati kan spöa nvidia då "fusken" inte är igång, samt hur bra bild atikorten har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [ToMaHaWk]
Men ärligt talat, är någon det minsta förvånad? Visst, nog skulle jag ta emot ett nvidiakort av den kalibern utan att tveka, men om ati's kort är likvärdigt/snabbare vad gäller prestanda men med bättre bildkvalitet så ska det skilja mkt pengar(minst en tusenlapp) innan jag skulle betala för ett nvidia i dagsläget. Vissa kanske inte bryr sig om bildkvalitén, men det gör då jag iaf.

Ska bara bli intressant att se om ati kan spöa nvidia då "fusken" inte är igång, samt hur bra bild atikorten har.

Bildkvaliten i 3d är inte särskilt intressant - tycker jag.

Då är drivrutiner och bildkvaliten i 2d bra mycket viktigare.
Det kan jag tänka mig att betala en del för. Men bildkvaliten i spel vet jag inte ens om jag orkar betala en hundring för (när skillnaderna är så här stora/små).

Permalänk
Medlem

Vänta på ATI's X800 -sen bli Testerna spännande att se!!
So long...

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Avstängd

Folk är väl för dumma i huvet så att dom går på sånt, många tittar nog för mycket på siffror än kvalitét

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Mjo, jag har läste igår på ett forum folk som skrev om samma sak och då hade en "medlem" skrivit att man kan inte dömma detta baserat på drivrutinerna för att grafikkortet renderar inte som nVidias föredetta grafikkort har gjort, GPU'n har man gjort något med så att den arbetar på ett annat sätt och det att drivrutinerna är beta, försöker hitta vart det var jag läste detta, kan skriva in det när jag hittar.

Visa signatur

If you say before you think, then you might just as well think and be quiet.

Permalänk
Medlem

Finns det inte några vanliga bilder att titta på i stället, för jag brukar då inte spela spelen med sån där grafik.

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem

Det viktiga att förstå med detta fusk är att den slutgiltiga bildkvaliteten, I TESTET, inte gör någon skilnad. Det som är viktigt är att de har lagt in optimiseringar som gör att kortet inte renderar det som testet efterfrågar, det vill säga det som testet förutsatte att kortet renderade när det delar ut sina poäng.

Om man skulle vilja ta en, något extrem, liknelse så kan man ju säga att det hade ansetts som fusk om kortet hade en förinspelad film med hela 3dmark testet som drivrutinerna körde när man körde testet. Även om användaren inte hade sett minsta lilla skilnad så hade kortet inte utfört det som testet efterfrågat.

Huruvida man kan se någon skilnad med X eller Y antal mipmap-nivåer är orelevant för huruvida Nvidia fuskar. Om nu denna optimisering gör någon prestandaskilnad så hade det ju förståss varit bra om man som användare hade kunnat slå på den i options eller något. Sitter man och lirar nått spel så kan det ju kvitta om bildkvaliteten är omärkbart sämre.

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burtas
Finns det inte några vanliga bilder att titta på i stället, för jag brukar då inte spela spelen med sån där grafik.

Ehh? Om du läser i tråden så är det just det som diskuteras och det finns länkar i tråden också.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

humdedumdedum...

http://zenon.no-ip.com/gallery/farcry/FarCryss3 <-- på ett geforce 5900

http://www21.brinkster.com/pilen5/FarCry-Radeon9800Pro.jpg <-- på ett 9800

jag spelar spel, inte 3dmark03 och det går alldeles utmärkt på mitt 5900, och där är inget fel på min polares 9700 heller..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isMaskin
humdedumdedum...

http://zenon.no-ip.com/gallery/farcry/FarCryss3 <-- på ett geforce 5900

http://www21.brinkster.com/pilen5/FarCry-Radeon9800Pro.jpg <-- på ett 9800

jag spelar spel, inte 3dmark03 och det går alldeles utmärkt på mitt 5900, och där är inget fel på min polares 9700 heller..

Den här tråden gäller nyheten att DH testat ett geforce 6800 som visade sig använda optimeringar som försämrade bildkvallitén... Vad försöker du säga med dina screenshots? Att man inte ser några direkta skillnader mellan ett gf5900 (som inte ens är ifrån samma serie som gf6800) och ett r9800 i en sådan skärmdump är väl varken något nytt eller särskillt relevant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rope
Den här tråden gäller nyheten att DH testat ett geforce 6800 som visade sig använda optimeringar som försämrade bildkvallitén... Vad försöker du säga med dina screenshots? Att man inte ser några direkta skillnader mellan ett gf5900 (som inte ens är ifrån samma serie som gf6800) och ett r9800 i en sådan skärmdump är väl varken något nytt eller särskillt relevant.

oki, sorry, missuppfattade det, läste nånstans att folk inte ville köpa nvidiakort, trodde det gällde alla kort.. samt att farcry hade lägre kvalle för att nvidiakorten va kassa..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
snyggare?
http://www.tomshardware.com/graphic/20040414/geforce_6800-46....

Stödjer spelet pixelshader 3.0 och allt det där?

Titta här då?

http://www20.tomshardware.com/graphic/20040414/images/fsaa-2....

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A