Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
...

Förresten, det är ungefär 7h, 6,66 avrundas uppåt. Fast du kanske bara försöker få det att låta som att kvoten tar slut lite fortare än vad den egentligen gör, jag skulle ha valt att avrunda 6,5h.

[besserwisser][/besserwisser]

?

6,66h = 6h 39min 36sek om jag inte har helt fel, varför det skulle avrundas till 7 timmar eller 6 timmar och 30 minuter har jag svårt att förstå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrko
[besserwisser][/besserwisser]

?

6,66h = 6h 39min 36sek om jag inte har helt fel, varför det skulle avrundas till 7 timmar eller 6 timmar och 30 minuter har jag svårt att förstå.

Därför allt över halva avrundas uppåt, allt under halva avrundas neråt. Det mattematiska systemet är uppbyggt så.

Men jag kan dock hålla med om att det var lite onödigt i just detta samanhang!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Därför allt över halva avrundas uppåt, allt under halva avrundas neråt. Det mattematiska systemet är uppbyggt så.

Men jag kan dock hålla med om att det var lite onödigt i just detta samanhang!

Fullt medveten om detta, och 6 timmar och 40 minuter är ju även det avrundat. Vad jag inte hade koll på var den matematiska regel som förskriver avrundning till hela timmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrko
Fullt medveten om detta, och 6 timmar och 40 minuter är ju även det avrundat. Vad jag inte hade koll på var den matematiska regel som förskriver avrundning till hela timmar.

Någon sådan finns dock inte!

Permalänk
Medlem

jag håller med om att 10mbit låter betydligt mycket vettigare än att skaffa 100mbit om man har 100mbits så har man ju det för att tanka.
själv sitter man här på 0,5 och drömmer om att det ska komma 8mbit till sommaren, problemet som jag dock upplevt är att man inte kommer på tillräckligt mkt att ladda hem med tiden. men det skulle vara skönt med en fetare lina utan begränsning som sagt.

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Medlem

EDIT: Btw olagligt material? Om du inte tankar sådant så behöver du inte mer en 128kbits flatrate, för att spela spel. [/B][/QUOTE]

Herreskit! MAN KANSKE INTE VILL VÄNTA 5 DAR PÅ ATT FÅR NER EN FIL!
Min lillebrorsa tankar Cs-filmer som en förbaskad tok, är det olagligt ? nej. Och dem är jävligt feta nuförtiden. Drivrutiner, trailers, spel/spelpatchar, Streama, mm mm. Spelpatchar/moddar kan ju ligga på alltifrån 100 MB till 1,5 GB.
Jag har BBB VDSL och är jävligt glad att jag har det även om jag inte pysslar med illegal stuff.

Att ladda ner en simpel drivrutin är ju jobbigt med ISDN.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
Alltså Bruce Nazarin, är du knäpp? Vem fan vill ha 100 mbit för att ha en useless ftp som ingen kan tanka ifrån, eller en webserver med nada trafik? Då kan du ju lika gärna sitta på ett flatrate isdn...

Jag hade lätt haft kvar 10mbits, verkar dumt att byta, inte värt 895 spänn, för att få en 100 som man inte kan använda.

EDIT: Btw olagligt material? Om du inte tankar sådant så behöver du inte mer en 128kbits flatrate, för att spela spel.

Trevlig ton du har...

Som jag tidigare sa - jag vill ha den fetaste linan _punkt_!

Visa signatur

BBB 100/100
SOLARIS 9 - uptime +600dagar

Permalänk
Medlem

Fan va alla klagar, vill grabben ha 100mbit låt han ha det även om han inte använder allt fullt ut, tror knappast tex folk köper bilar för att maxxa ut mätarn(i sverige).

stå på dig Bruce Nazarin

Edit: tänk er om man har 5 datorer hemma, som inte tankar olaglig skit, utan surfat laddar ner diversa demos,patchar, uppdateringar en och en annan csfilm som nämndes tidigare

då är det lite svårt att dela på 10mbit, även om det räcker för vissa, klart som fan att man sitter på 20mbit per användare än att ha delat 10mbit för 5 pers = 2mbit.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bruce Nazarin
Trevlig ton du har...

Som jag tidigare sa - jag vill ha den fetaste linan _punkt_!

Precis som grabbarna som tar Porschen eller Hummern till kiosken för att köpa kvällstidningen.
Inget konstigt med detta. Det enda som skiljer pojkar från män är priset på deras leksaker.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Precis som grabbarna som tar Porschen eller Hummern till kiosken för att köpa kvällstidningen.
Inget konstigt med detta. Det enda som skiljer pojkar från män är priset på deras leksaker.

/H

Han är hungrig och vill komma fram snabbt när det behövs.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
"Trafikkvot
Abonnemanget har en väl tilltagen trafikkvot på 300 GB/månad (både nerladdad och skickad data). Det motsvarar ungefär 60000 vanliga mp3-filer eller ca 60 DVD-filmer i DivX-format. Behöver du mer, kan du köpa till extra trafikkvoter på 100 GB för 200 kronor. (Max 1000 GB extra kvot.). På Mitt konto ser du fortlöpande hur mycket du har kvar av kvoten. Epost, eventuella telefonisamtal via Bredbandsbolagets telefonitjänst, spel på våra spelservar, PC-TV, Bredbandsbio och trafik till och från Bredbandsbolagets webbplats påverkar inte din trafikkvot."

att de uppmanar till sådant :D, det är ju ingen annan isp som går ut med DVD-filmer i divx tex

Klockrena termer

Visa signatur

I'm #171

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
Alltså Bruce Nazarin, är du knäpp? Vem fan vill ha 100 mbit för att ha en useless ftp som ingen kan tanka ifrån, eller en webserver med nada trafik? Då kan du ju lika gärna sitta på ett flatrate isdn...

Jag hade lätt haft kvar 10mbits, verkar dumt att byta, inte värt 895 spänn, för att få en 100 som man inte kan använda.

EDIT: Btw olagligt material? Om du inte tankar sådant så behöver du inte mer en 128kbits flatrate, för att spela spel.

Varför såna påhopp?

Ifall pengar inte spelar nån roll så är det klart man ska ha 100MBit!

300 GB/månad + 1000GB/månad = 1300GB

Det bör räcka tycker jag!

Killen kanske ska ha 100MBit för att få status i sina kretsar och inte för att tanka så mycket. Vem vet :D.

Annars kan man starta ett företag och se över vilka lösningar som erbjuds för just företag. Säkert mycket dyrare men förmodligen bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrko
[besserwisser][/besserwisser]

?

6,66h = 6h 39min 36sek om jag inte har helt fel, varför det skulle avrundas till 7 timmar eller 6 timmar och 30 minuter har jag svårt att förstå.

6h och 39min är närmare 7h än 6h, men det bästa skulle fortfarande vara att avrunda till 6,5h. Eftersom att du räknat ut minuter och så viudare så antar jag att du tänkt på att det är 60min på en timma.

Fast visst, du kan ta det exakta också, men du avrundade det till 6h i din uträkning, det är fel att göra det, fråga din mattelärare om man avrundar X,5+ uppåt eller neråt...

Vem säger att man måste ladda från endast en källa!?
Wops, tänkte jag inte på.
Men ändå, du behöver oftast ladda ner från många källor för att använda upp 100bmit/s.
Förövrigt så kan jag inte förstå hur ni kan använda upp 300gb i månaden, jag har en 80gb och en 120gb som jag bara fylt nästan två gånger under tiden jag haft dom (rätt länge, ett halvår kanske), men ALDRIG 300gb i månaden.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Okej, och hur vanligt är 100mbit upstream? (mitt främsta argument mot 100mbit/s)

ftp.sunet.se, ftp.kernel.org, mirror.pudas.net. Tre alternativ, bara tagna ur luften. Är man inte ute efter piratkopior finns det massor

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Vem säger att man måste ladda från endast en källa!?
Wops, tänkte jag inte på.
Men ändå, du behöver oftast ladda ner från många källor för att använda upp 100bmit/s.
Förövrigt så kan jag inte förstå hur ni kan använda upp 300gb i månaden, jag har en 80gb och en 120gb som jag bara fylt nästan två gånger under tiden jag haft dom (rätt länge, ett halvår kanske), men ALDRIG 300gb i månaden.

Det är ett mysterium, jag lyckas snitta över 200GB/månad med Scream ADSL, och jag tycker inte jag tankar så himla mycket och skickar inte så mycket heller.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Det som är tråkigt med trafikbegränsningar är att man kan bli tvingad att betala för oönskad trafik, genom exempelvis DoS-attacker. Om någon t.ex. börjar skicka "ping"-paket i 100Mbit/s till en dator med ett B2 100-abonnemang så kan dom ju använda upp en hel månads trafikranson på under 3,5 timmar (enl. ovanstående beräkning), då ett "ping" innebär lika mycket inkommande som utgående trafik.

Ett sätt att skydda sig är förstås att inte svara på "ping" (ICMP Echo Reply), men man måste ändå ta emot datan, vilket innebär att trafikkvoten ändå är överskriven efter 7 timmar. Om det är en DDoS-attack (många klienter som skickar data) så är det dessutom i princip omöjligt att spåra och göra något åt.

Jag är tämligen säker på att detta problem kommer dyka upp i närtid - frågan är hur Bredbandsbolaget kommer att lösa det.

Permalänk
Medlem

När man kommit upp i 300Gb så måste man SJÄLV beställa mer. med andra ord. det är inget som hoppar över direkt till att man får 100Gb extra. utan det beställer du separat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
När man kommit upp i 300Gb så måste man SJÄLV beställa mer. med andra ord. det är inget som hoppar över direkt till att man får 100Gb extra. utan det beställer du separat!

Ja, det är jag införstådd med. Jag menade lite mer generellt angående trafikbegränsningar i min första mening i det tidigare inlägget. Ett exempel på detta är ComHem:s motsvarighet i Danmark (Stofanet) som har(/hade?) en löpande avgift för data över en viss given månadsranson. En bekant råkade ut för en DoS-attack mot sitt abonnemang som resulterade i en minst sagt _fet_ räkning i slutet av månaden.

Vad gäller Bredbandsbolagets begränsningar så kan det ju ändå vara så att det är otrevligt om man kommer hem från jobbet den 1:a i månaden och upptäcker att man ligger på 128kbps på grund av att någon DoS:at en under dagen. Då får man betala 200 kr för extra 100GB, eller bevisa att det inte är en själv som laddat ner "semesterfilmer"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Det är ett mysterium, jag lyckas snitta över 200GB/månad med Scream ADSL, och jag tycker inte jag tankar så himla mycket och skickar inte så mycket heller.

Hmm... kanske så att jag laddar ner väldigt lite då, eller mycket mer än jag tror.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Om man driver en hemsida med många besökare är 100 mbit och 300gig i tak inte så konstigt. Vilket webhotell erbjuder 300 gig per månad samt en uppkoppling på 100 mbit?? Visst, det finns... men det kostar nog en hel del!
Ja, jag snackar en sida som man inte tjänar pengar på.

Permalänk

Kan bara meddela att jag har fått det och det funkar underbart!!
Det går undan, riktigt ordentligt

Visa signatur

BBB 100/100
SOLARIS 9 - uptime +600dagar

Permalänk

Japp - det rullar på som bara den!
Jag har också skaffat det - dels för att jag vill ha mera fart och dels för att spelservrarna kan lunka på fast jag tar ner saker och dels för att man inte kan dö av för mycket fart.
Om jag sedan når limitetn på 300GB så vet jag dock inte om jag kommer att behålla tjänsten.
Att bli strypt eller behöva betala ännu mera är jag inte sugen på så jag tar första månaden som ett prov.

Permalänk
Medlem

Speltrafik går igenom UDP.
UDP trafik kanske är nolimit på, vem vet
Se och hör med BBB om det.
UDP gynnar inte fildelningen för 5 öre, kul att få ner 99% trasiga filer.

Permalänk
Medlem

Om jag som vanlig svensson surfare skulle beställa detta, skulle jag nån gång råka ut för att min kvot tog slut?
Ge exempel på hur lång tid det tar att göra slut på 300gb kvot.

Jag använder msn dagligen, klickar lite swec och andra sidor mycket, men framför allt så laddar man ner mycket på dc++ och liknande.

Spelar inte så mycket, men det händer att man får ryck och spelar en hel kväll.

Kommer min kvot att försvinna?

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
Om jag som vanlig svensson surfare skulle beställa detta, skulle jag nån gång råka ut för att min kvot tog slut?
Ge exempel på hur lång tid det tar att göra slut på 300gb kvot.

Jag använder msn dagligen, klickar lite swec och andra sidor mycket, men framför allt så laddar man ner mycket på dc++ och liknande.

Spelar inte så mycket, men det händer att man får ryck och spelar en hel kväll.

Kommer min kvot att försvinna?

ja

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grubben
I nedladdning till sig själv är 300 GB en jävla massa data, mer än dem flesta kan hantera.
Tyvärr är en upload på 300 GB en spott i havet med 100 MBit tyvärr.

90% av dem här som skrivar i dessa trådar brukar oftast vad jag läst tycka att 300 GB är lite i nedladdning.... jo tjena.... och sen så sitter de med sina 120 GB HDD och känner sig mäktiga, kan inte vara mycket som sparas efter det har nedladdas.

Innan du ens hittat 20 GB data till ditt eget bruk så är din qvot på 300 GB redan förbrukad.

En gång tankade jag över 200gb på två dygn.

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
ja

Du får gärna utvekla lite.

PS finns det nått program man kan ladda ner som håller kolla på detta, hur mycker GB man har gjort av med? skulle kännas lite kul och kolla hur mycket man nu gör av med, kanske inte ens är i närheten av 300GB.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
Du får gärna utvekla lite.

PS finns det nått program man kan ladda ner som håller kolla på detta, hur mycker GB man har gjort av med? skulle kännas lite kul och kolla hur mycket man nu gör av med, kanske inte ens är i närheten av 300GB.

DU meter

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
Du får gärna utvekla lite.

PS finns det nått program man kan ladda ner som håller kolla på detta, hur mycker GB man har gjort av med? skulle kännas lite kul och kolla hur mycket man nu gör av med, kanske inte ens är i närheten av 300GB.

Netlimtier har även en sådan funktion.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagfjäll
Netlimtier har även en sådan funktion.

Men Netlimiter är inte gratis, och drar mer minne. Så för just det ändamålet så är nog DU Meter bättre.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.