Muskampen 2025: Segraren korad!

Avstånd mellan anslutningspunkter

Permalänk

Avstånd mellan anslutningspunkter

Finns det något bestämt mått på hur långt det får vara mellan anslutningarna på flat IDE kabel till hårddiskar?...ur prestanda perspektiv t.ex. för att förbehålla bus hastigheten eller dylikt?...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Permalänk

Det står ju klart och tydligt om vad problemet är. Enligt min lärare får det vara max vara 1m.

Permalänk
Medlem

Vi fick höra av vår lärare i "persondatorkursen" att flatkablar max får vara 50 cm långa om dem inte var av den rundade och tvinnade typen.

Permalänk
Medlem

Har också hört att 1 meter är max, verkar också ganska logiskt då man kan köpa 90 cm kablar.

Permalänk
Medlem

OK - 1 meter mellan diskkontaktdonen - men hur långt mellan moderkortskontakten och första diskkontakten då?

!---------------------D-----------------D
mobo disk1 disk2

!------ ? m ---------!----- 1 m -------!

Vad får ? vara?

Permalänk
Avstängd

i din bild ovan så tror jag det är från mobot och sedan ut till disk2 max en meter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
OK - 1 meter mellan diskkontaktdonen - men hur långt mellan moderkortskontakten och första diskkontakten då?

!---------------------D-----------------D
mobo disk1 disk2

!------ ? m ---------!----- 1 m -------!

Vad får ? vara?

Jag tror också att det är mellan de två yttersta kontakterna man räknar...låter mest logiskt tycker jag. Själv var jag inne på Clas Ohlson för någon dag sen och skulle köpa en IDE kabel, i och med att jag hade slitit sönder min och de hade generellt två olika längder på dem, 45 respektive 80cm som var den jag köpte, en flata med en plastbit på som man kan dra i så man inte sliter sönder den, och det är ju bara positivt! Speciellt om man är riktigt hårdhänt som jag, den ska tåla mycket stryk, det är bra tycker jag! Det gäller nog samma mått även för tvinnade, runda sakerna, fast de såg förskräckligt ut enligt mig...och de går säkert av vid första ingreppet då man har särat på trådarna vid kontakterna...så jag valde att inte köpa en sån ful sak.

In between...tvinningen som någon nämnde ovan, har nog inget med prestandan att göra. Möjligtvis...som jag skulle kunna tänka mig, är att skärmen som brukar sitta runt om innanför ythöljet minskar "vagabondernde strömmar" och/eller elektro magnetiska fält...fast i dator sammanhang tror jag inte man skulle ha någon nytta av det...fast det är ju inte bara hårddiskar i datorer såna kablar används, de skulle ju mycket väl kunna användas till annat, de tål ju ca. 150 volt har jag för mig, det är rätt häftigt för en sån kabel om man jämför med en installations kabel som t.ex. EKRK eller EKK som används i allmänna el installationer i byggnader eller dylikt. 100cm/1m måttet gäller nog för SATAns hårddiskar (150MB/s)

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

enligt standard så skall en IDe-kabel vara 45cm.
!-----30cm------D--15cm--D

Att det finns 90cm kablar är korrekt. Dock är dessa inte konstruerade med utgångspunkt från den standard som är framtagen för IDE-diskar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne
enligt standard så skall en IDe-kabel vara 45cm.
!-----30cm------D--15cm--D

Att det finns 90cm kablar är korrekt. Dock är dessa inte konstruerade med utgångspunkt från den standard som är framtagen för IDE-diskar.

Ja men de funkar väl lika bra de med, eller? Jag menar blir det ingen försämring av prestandan då?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Det kan funka men många har haft problem med kablar oavsett längd.

Det finns många symptom på kabelfel - ett kan vara att det går långsammare om disken och kontrollern får sända om.

Prova dig fram med en annan kabel för att se om det blir bättre!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Ja men de funkar väl lika bra de med, eller? Jag menar blir det ingen försämring av prestandan då?

Oftast blir det det, på grund av CRC-fel då hårddisken måste skicka om datan och således kan prestandan försämras rejält. Skulle inte rekommendera 90cm IDE-kablar till någon, möjligen till någon som endast ska använda dem till CD/DVD.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som vet vad som gäller för S-ATA diskar?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Någon som vet vad som gäller för S-ATA diskar?

Tror inte det finns nån sådan begränsning som man vid normalt bruk drabbas hårt av, när det gäller s-ata.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.