Vilken webbläsare använder du? [3]

Permalänk
Medlem

Vilken webbläsare använder du? [3]

Idag är det exakt 6 månader sedan sist. Dags för en ny, högst ovetenskaplig, undersökning.

• Som vanligt är jag inte intresserad av vilken webbläsare som kommer förinstallerad på flest antal datorer (inkl. skolor, arbetsplatser m.fl.), utan endast vilken webbläsare som folket på forumet Programmering - Webdesign - Grafisk design använder oftast.
    Detta är intressant eftersom jag tror att dessa i mycket stor utsträckning gjort ett aktivt val av webbläsare, kanske t.o.m. av OS. Jag tror också att denna grupp, i egenskap av "förstahandskonsumenter", kan ge en liten fingervisning om den kommande trenden på marknaden.

• Ett annat frågetecken som jag vill reda ut i förhand är uppdelningen av webbläsare:
    Uppdelningen följer inte strikt vilken renderingsmotor webbläsarna använder sig av. Eftersom syftet som sagt inte är att finna ursäkter för att inte följa de webbdesign-standarder som finns. Istället är kategorierna uppdelade enligt vad jag tycker ger bäst överblick anpassat till det maximala antalet alternativ, i kombination med tidigare synpunkter från medlemmar.

Frågan lyder:
Vilken webbläsare använder du oftast?

Omröstningen fungerar i 180 dagar.
Tidigare omröstningar:
November 2003
April 2003

Permalänk
Medlem

Firefox, lätt

Permalänk
Medlem

körde opera ett tag, gillade den som fan men sen blev den fuckad på nån vänster så jag gav motvilligt med mig till m$

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

Har kört IE länge och helt utan problem. Men när det fu**ade upp sig på jobbet och det var stressigt orkade jag helt enkelt inte felsöka eländet utan installerade FireFox (som jag lyckades sabba på 5 minuter men åtgärdade genom en ominstallation) och nu har det hängt med ett tag. Tror inte jag byter tillbaka gillar mouse gestures och tabs för mycket

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Firefox. Dock är ju, som det alltid sägs i alla omröstningar om det här, firefox etc baserade på mozilla, och ser i stort sett likadana ut och har ungefär samma funktioner, så det kunde ju varit ett alternativ. :]

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

Camino när jag sitter med Mac OS X, Firefox när jag sitter i windows och Galeon om jag sitter i GNU/Linux

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem

I första hand Firefox på PowerPC plattformen (snyggare standardtema där dessutom ). I andrahand Safari och sen i minimal utsträckning IE och Lynx, för test av webbsidor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Firefox. Dock är ju, som det alltid sägs i alla omröstningar om det här, firefox etc baserade på mozilla, och ser i stort sett likadana ut och har ungefär samma funktioner, så det kunde ju varit ett alternativ. :]

Ändå finns det folk som föredrar Firebird framför Mozilla och tvärt om. Denna typ av konkurrens råder däremot inte mellan Camino, Galeon och Firebird, eftersom Camino och Galeon är mer eller mindre "plattformslåsta" jämlikar till Firebird, som i sin tur är en lättviktsvariant av Mozilla.

Eller som Cognitive D så fint formulerade det:

Citat:

Camino när jag sitter med Mac OS X, Firefox när jag sitter i windows och Galeon om jag sitter i GNU/Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludvig
I första hand Firefox på PowerPC plattformen (snyggare standardtema där dessutom ). I andrahand Safari och sen i minimal utsträckning IE och Lynx, för test av webbsidor.

Har de fixat till de nu?

testade firefox typ när första betan till OS X kom...fifan säger jag bara...sämre skit får man leta länge efter...

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk

Opera i både GNU/Linux, *BSD och Windows, älskar mouse-gestures och tabbar och det där, har testat firefox men jag kom inte överens med snabbknapparna (kanske går att ändra men jag har inte orkat sätta mig in i det ännu) :/

Permalänk
Medlem

Avant Browser (IE-skal), fortfarande. Firefox när jag inte sitter på Windows.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

Mycket intressant poll minisu!
Om man tittar på de föregående ser man faktiskt en stark uppgång för firefox och en nergång för IE. I den först undersökningen April 2003 vann IE med överlägsna 56%. De andra 40% delades ganska jämnt mellan Opera, Mozilla och Phoenix.
I November var det dock utjämnat och IE / Firefox fick ungefär lika många röster (runt 30%). Opera och mozilla fick fortfarande ungeför lika många röster (runt 10%).

Ska bli väldigt spännande hur det utvecklar sig den här gången. Som det ser ut just nu (med 17 röster) leder Firefox på 53%! Tack för en välgenomförd poll, fortsätt så.

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem

Körde med IE ett väldigt bra tag, sen testade jag Firebird en liten stund och sedan blev det ett facktum. Några veckor senare kom Firefox och jag släpper den inte en tum ifrån mig :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cognitive D
Har de fixat till de nu?

testade firefox typ när första betan till OS X kom...fifan säger jag bara...sämre skit får man leta länge efter...

Testa det igen säger jag bara. Väldigt trevlig faktiskt. Det enda jobbiga är ett dolt fönster som syns med exposé men det är inte så störande. http://www.mozilla.org/products/firefox/

Permalänk
Medlem

Jag kör Opera, mycket kompetent webläsare. Saknar dock några egenskaper som finns i tabbrowser-extentions till Firefox.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Har kört IE länge och helt utan problem. Men när det fu**ade upp sig på jobbet och det var stressigt orkade jag helt enkelt inte felsöka eländet utan installerade FireFox (som jag lyckades sabba på 5 minuter men åtgärdade genom en ominstallation) och nu har det hängt med ett tag. Tror inte jag byter tillbaka gillar mouse gestures och tabs för mycket

Firefox har väl inte mouse gestures?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Kör firefox på GNU/linux och älskar det.

Intressant poll!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Firefox har väl inte mouse gestures?

jo med en extension

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Firefox, inga överflödiga funktioner och inställningar, enkelt och bra

Visa signatur

Signatur?

Permalänk

Körde alla ni som använder Firefox IE innan? Det verkar som ni är helt överlyckliga med tabbar, mouse-gestures och andra saker som funnits länge i t.ex. Opera..

Permalänk
Medlem

safari/firefox

Visa signatur

fire walk with me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Körde alla ni som använder Firefox IE innan? Det verkar som ni är helt överlyckliga med tabbar, mouse-gestures och andra saker som funnits länge i t.ex. Opera..

Jag körde IE innan iaf. Jag antar du undrar varför vi inte bytte till Opera istället? Jag kan bara tala för mig själv nu men jag finner Opera mycket rörigare och inte alls lika "cleant" utseende, har hört man kan ställa in det men det behövde jag inte göra i FireFox, och Opera kostar även pengar om man inte vill se reklam och det vill inte jag så jag kör med FireFox då.

Permalänk
Citat:

Japp, jag körde med IE ett tag innan jag bytte til Firefox.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag började med IE, sen bytte jag till Opera. Nu sitter jag med Firefox och tänker inte byta i dagsläget av den enkla anledningen att det är den bästa browsern. Opera tycker jag läser sidor jäkligt konstigt ibland.

Visa signatur

// NonajmE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosenson
...jag finner Opera mycket rörigare och inte alls lika "cleant" utseende, har hört man kan ställa in det men det behövde jag inte göra i FireFox

Du provade antagligen en version äldre än 7.50. Så här ser standard-gränssnittet ut i den nyaste utgåvan: skärmdump.

Permalänk
Medlem

Sitter med IE, tänkte gå över till firefox ett tag men då inte vissa sidor fungerar tillfredställande i den så blev det att jag använder IE.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minisu
Du provade antagligen en version äldre än 7.50. Så här ser standard-gränssnittet ut i den nyaste utgåvan: skärmdump.

Har du betalat för att få bort reklamen eller?

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj Squeeze
Har du betalat för att få bort reklamen eller?

Länken pekar på en officiell bild från Opera.com.

Permalänk

Jag hade också lite problem med att börja använda Opera när jag köre Windows, det ska jag väl erkänna. Men när jag bytte till GNU/Linux var det inte så mycket val (mozilla liknade mest en rörig variant av netscape för mig), och nu är jag fast med alla snabbknappar och mouse-gestures

Permalänk
Medlem

Såg Opera i skolan och tyckte det verkade för segt, tungt, rörigt och tungt :).

Mycket mindre än Firefox är det svårt att få det.