Muskampen 2025: Segraren korad!

Vilken webbläsare använder du? [3]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minisu
Jag förstår att du antagligen har andra mycket tyngre vägande anledningar att välja Firefox framför andra webbläsare

Jo, precis, en ganska stor anledning är ju faktiskt att jag gillar utseendet i FF och gillar inte alls känslan i Opera, och varför jag inte drar upp andra anledningar är att jag inte orkar sitta och tänka fram några och sen inte heller sitta och formulera mig, lathet just nu alltså

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Om det inte stöds av IE blir det helt enkelt en standard, i den benämningen att det används flitigt på webben. Så ta transparenta png's t.ex., IE stödjer det inte, och man ser det på väldigt, väldigt få webplatser. Är då png-stödet verkligen ett argument som väger in i valet?

Jag tycker det är ett ganska bra argument.
Utvecklingen av nya påhitt brukar gå i följande steg:

1. Påhittet uppfinns.
2. Program börjar stödja det.
3. Användare börjar använda det eftersom program stödjer det.

IE stoppar hela utvecklingen vid steg 2. Ska man behöva vänta tills Microsoft kommer ut med en ny Windowsversion innan de börjar tänka på att lägga till väldigt fina och trevliga funktioner som underlättar väldigt mycket vid sidbyggande? Tycker det är väldigt dåligt av Microsoft.
Så, byter fler personer till andra webbläsare (nästan valfritt då det bara är IE som inte utvecklas, vad jag vet. Då menar jag regelbundna uppdateringar till folket) så kommer användare börja använda sådant som IE inte stödjer. Detta håller på att ske, tar bara lite tid eftersom väldigt många inte vet att andra webbläsare finns.

Det jag tror många (svensson) fastnar på är att javascriptstödet inte är likadant mot det som används i IE och därmed tror webbläsaren är inkompetent och byter tillbaka.

Permalänk
Medlem

Det stämmer, men själv är jag inte ute efter att förändra internet, och avsaknaden av png-stödet påverkar inte mig det minsta, och är altså inget argument jag själv tar i beräkning när jag väljer browser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle den som röstade på "Annan" vilja berätta vilken? Nu blir jag nyfiken

Permalänk
Medlem

självklart firefox! finns inget annat alternativ!

Visa signatur

Detta är en del av den elektroniska utgåvan av Bibeln som är "i överensstämmelse med den av konungen år 1917 gillade och stadfästa översättningen"...Andra Mosebok (Exodus) 4:4 "Men HERREN sade till Mose: »Räck ut din hand och tag honom i stjärten.» Då räckte han ut sin hand och grep honom; och han förvandlades åter till en stav i hans hand."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urkburk
självklart firefox! finns inget annat alternativ!

Omröstningen i sig hintar om minst 7 st.

Visa signatur
Permalänk

Har jag förstått det rätt så är jag en idiot som sitter med Firebird då senare versioner finns men under namnet Firefox?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag kör firefox för att slippa alla jäkla spyware och popups

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem

Firefox, lätt. På min sida (sign) tänkte jag ett tag redirecta till mozilla.org om man körde IE.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Du borde ändra alt-texen till "the browser, reloaded" som det säger på deras officiella sida. Fast det kanske ska vara något eget(om du nu kommit på det själv).

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

Opera kan man ju fan inte ha ! Det är ju NORSKT !

haha

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Firefox, lätt. På min sida (sign) tänkte jag ett tag redirecta till mozilla.org om man körde IE.

jag höll på med ett sådant script (i php), men kom inte på hur man använde sig av wildcards ordentligt i variabler om det ens går, så jag la ner det, men ska nog ta upp det igen

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
jag höll på med ett sådant script (i php), men kom inte på hur man använde sig av wildcards ordentligt i variabler om det ens går, så jag la ner det, men ska nog ta upp det igen

Finns ju färdiga sådana utan PHP vill jag minnas...

Permalänk
Hedersmedlem

jo men jag ville göra eget, har gjort allting själv på min sida förutom forumet (som nu är nerlaggt) och vill fortsätta på det sättet

och jag ville ha PHP

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

NetScape

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org

Botten upp, resten i håret!

Permalänk
Medlem

IE

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk
Medlem

Det är lite intressant att se folk prisa Firefox för att "den följer W3s rekomendationer". Ska vi vara lite realistiska istället så kan vi ju komma överens om att ingen webläsare ens är i närheten av att "följa W3s rekomendationer", detta bör inte heller vara ett mål då de inte alla gånger har en RFC, rekomendation etc som är gångbart i dagens läge, utan mer målar upp en utopi, vilket i sig är en bra sak. Ska vi gå in på djupet kan vi t.ex. jämföra Firefox och Opera vad gäller possitionering. Båda gör förhållandevis bra ifrån sig. Kikar vi lite på Opera => 7.2x så ser vi att det faktiskt är den webläsaren som följer detta striktast i dagens läge. Vilket i sig kanske inte är så konstigt då hälften av alla på W3s CSS-team också sitter anställda på Opera. Vidare så har Firefox ganska äckliga renderingsbuggar daterade så långt som flera år tillbaka. Som tidigare nämnt betyder inte detta att Firefox gör dåligt ifrån sig, tvärtom, men att prisa webläsaren för att den följer standarder, då kanske man inte riktigt har sitt på det torra.

Personligen är jag lite ovänn med Firefox för tillfället p.g.a. buggar som inte har med rendering att göra. Tyvärr är den för närvarande katastrofalt dålig på att jobba med XML-filer. Men den har fortfarande en plats på min Windowsburk tillsammans med IE 5, IE 5.5, IE 6, Opera 6.02b, Opera 7.23 och Opera 7.50

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk
Medlem

"IE 5, IE 5.5, IE 6"

hur lyckas du har dom inne samtidigt? berätta, berätta !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
...
Det finns, enligt mig, två olika sätt att se på det:

1. Följa standard och vara framtidssäker och få det att se likdant ut överallt
2. Se till ändamålet och resultatet istället för koden bakom.
...

Eller så skriver man kod som fungerar både i explorer och w3c-browsers. Normalt sett så klara explorer w3c-kod (inte png och css2) så det är inget större problem. Om man blir tvungen av någon konstig anledning att skriva icke-validerbar kod så kan man ju skriva två sidor. En som är bara till för explorer...
För folk använder andra wäbläsare än ie!

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosenson
"IE 5, IE 5.5, IE 6"

hur lyckas du har dom inne samtidigt? berätta, berätta !

http://www.insert-title.com/web_design/?page=articles/dev/mul...

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk
Medlem

använder Konqueror. Fy FAN va den suger! usch! har ingen hårddisk, så jag har inget val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
använder Konqueror. Fy FAN va den suger! usch! har ingen hårddisk, så jag har inget val.

Ingen hårddisk? Kör du någon sådan där linux-live-cd-grej?

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på det. Konqueror är det väl inget fel på dock? Renderar sidor gör den ju bra iaf. Det är väl KDE som bestämmer hur det ska se ut?

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Testade OmniWeb idag, ganska trevlig men kommer inte få mig att byta från FireFox.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
Ingen hårddisk? Kör du någon sådan där linux-live-cd-grej?

jepp.. just nu använder jag virux. håller på å laddar ner knoppix på den andra datorn nu

filigran> naaah.. sweclockers.com ser helt skum ut texten på förstasidan är orange och flikarna ser helt konstig. flera tabeller ser kontstiga ut också och borders är brutna. ingen höjdare. föredrar den dock framför firebird som man också kan använda i virux. för firebird suger verkligen här. typ omöjligt att tyda texten, och göra man den större ser den helt konstig ut och blir enormt stor. antar att det är en rätt gammal version jag kör med

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det beror på att du inte har TrueType-fonter, vilket ju är lite svårt att fixa på en livecd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goose
Det är lite intressant att se folk prisa Firefox för att "den följer W3s rekomendationer". Ska vi vara lite realistiska istället så kan vi ju komma överens om att ingen webläsare ens är i närheten av att "följa W3s rekomendationer", detta bör inte heller vara ett mål då de inte alla gånger har en RFC, rekomendation etc som är gångbart i dagens läge, utan mer målar upp en utopi, vilket i sig är en bra sak. Ska vi gå in på djupet kan vi t.ex. jämföra Firefox och Opera vad gäller possitionering. Båda gör förhållandevis bra ifrån sig. Kikar vi lite på Opera => 7.2x så ser vi att det faktiskt är den webläsaren som följer detta striktast i dagens läge. Vilket i sig kanske inte är så konstigt då hälften av alla på W3s CSS-team också sitter anställda på Opera. Vidare så har Firefox ganska äckliga renderingsbuggar daterade så långt som flera år tillbaka. Som tidigare nämnt betyder inte detta att Firefox gör dåligt ifrån sig, tvärtom, men att prisa webläsaren för att den följer standarder, då kanske man inte riktigt har sitt på det torra.

Personligen är jag lite ovänn med Firefox för tillfället p.g.a. buggar som inte har med rendering att göra. Tyvärr är den för närvarande katastrofalt dålig på att jobba med XML-filer. Men den har fortfarande en plats på min Windowsburk tillsammans med IE 5, IE 5.5, IE 6, Opera 6.02b, Opera 7.23 och Opera 7.50

Som du säger är det nog inte önskvärt att strikt följa W3C's rekommendationer, viktigare är att kunna rendera fulkod skriven för IE, eller sidor över huvud taget som finns på webben. Något som W3C's webbläsare Amaya inte kan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goose
Som tidigare nämnt betyder inte detta att Firefox gör dåligt ifrån sig, tvärtom...

Vadå, gör Firefox dåligt ifrån sig?

(jag var bara tvungen)

Verkar inte längre som det svåra är att följa rekommendationerna utan att kunna rendera felaktigt skriven kod på det sättet som användarna vill att sidan ska se ut på. Isåfall borde varje webbläsare ha 3-4 altenativ som renderar felaktig skriven kod på olika sätt och så kan man specifiera vilken av dessa man vill använda i koden.

Permalänk
Avstängd

Använder f.n. en beta-version av Opera 7.50. Tycker dock den blir sämre och sämre på något sätt, de ska baka in så mycket i den. Opera 7.50 Lite vore underbart!

edit: Lite mer motivering till mitt val:

1) Musgester, man kan göra allt var som helst med musen, utan några knappar eller högerklick.
2) Slimmad
3) Som användare kan man i princip ställa in allt
4) Lite som ovan, men jag har F1-F12 med favoritsidor. Sehr praktisch.

Skärmskott: http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/opera_screens...

Slutsats: För mig finns det ingen annan webbläsare än Opera. Den är snabb, smidig och är lätt att anpassa för att passa just en själv. Man kan blocka pop-ups, det finns inbyggd download-manager och mycket, mycket mer. Jag har kört Opera sen v6 och har aldrig ångrat att jag bytte.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.