Muskampen 2025: Segraren korad!

Vilken webbläsare använder du? [3]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
För mig går det mycket snababre att starta firefox än IE

Det varierar onekligen mellan datorer. För mig tar firefox väldigt länge på sig att starta, tar nog mer än 2 sekunder. Opera startar på halva tiden, och IE startar instant.

Visa signatur
Permalänk

Jag föredrar Firefox av flera anledningar.
-Lättnavigerat med tabbar
-Inbyggd popupstopper
-Trevliga extensions som kan skräddarsy det jag vill ha
-Bättre skydd mot spyware/adware än tex IE
-Trevligt och konfigurerbart gränssnitt som gör att man kan slippa menyer på halva skärmen.

Exempel:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Jag föredrar Firefox av flera anledningar.
-Lättnavigerat med tabbar
-Inbyggd popupstopper
-Trevliga extensions som kan skräddarsy det jag vill ha
-Bättre skydd mot spyware/adware än tex IE
-Trevligt och konfigurerbart gränssnitt som gör att man kan slippa menyer på halva skärmen.

Exempel:
http://w1.737.comhem.se/~u73705244/firefox-IE.gif

Extensions och Tabbar finns till IE också. Det är ganska lätt att fixa plugins till IE om man kan.
Popupstopper är iof bra att ha inbyggt men även detta finns att ladda ned, som är bra mycket bättre än FireFox alternativ.
Du kan konfa IE att se exakt likadan ut som din anpassning av FireFox.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Extensions och Tabbar finns till IE också. Det är ganska lätt att fixa plugins till IE om man kan.
Popupstopper är iof bra att ha inbyggt men även detta finns att ladda ned, som är bra mycket bättre än FireFox alternativ.

Den popupstopper du säger finns till IE som ska var bättre än den till Firefox, undrar bara varför den är bättre och har du någon länk till den? Har svårt att föreställa mig hur den ska var bättre...

Visa signatur

Signatur?

Permalänk
Citat:

Men dessutom kan det var värt att påpeka, att FireFox har en fin räv som ikon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nexit
Den popupstopper du säger finns till IE som ska var bättre än den till Firefox, undrar bara varför den är bättre och har du någon länk till den? Har svårt att föreställa mig hur den ska var bättre...

Sitter på jobbet nu men jag kan posta länken när jag kommer hem. Det jag gillar med den blocker jag använder är att det går att ställa in regler för vad den ska blocka och vad den ska släppa igenom. Så slipper man att hela tiden kolla vad som blockats och sedan gå in på det eller alternativt shift+klicka.

Altså, det ända alternativet till att använda FireFox för dess funktionalitet tycker jag är Tabbarna. Men eftersom det går att ladda ned till IE så känns det inte som tillräckligt stor anledning att byta primär browser. Alla andra features är mest lull-lull tycker jag, precis som IE's 1000 olika lull-lull features.

Att sen använda FireFox för att den tolkar kod "rätt" är en annan sak. Men jag ser nog hellre att jag kan se på sidorna som de är tänkta att ses än att förarga sig över alla människor som kodar efter MS's standard.

Lixom, orka bry sig om vad som är rätt eller fel. Det som funkar, funkar för mig.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tvinga mig inte att behöva ta en screenshot på IE med kompakta menyer. Allt tollbars går ju att flytta runt hur som hellst, eller tas bort helt.

Att sen använda FireFox för att den tolkar kod "rätt" är en annan sak. Men jag ser nog hellre att jag kan se på sidorna som de är tänkta att ses än att förarga sig över alla människor som kodar efter MS's standard.

Så sant som det var sagt.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Tvinga mig inte att behöva ta en screenshot på IE med kompakta menyer. Allt tollbars går ju att flytta runt hur som hellst, eller tas bort helt.

Så sant som det var sagt.

Gör de? Med någon plug-in eller dylikt då eller?

Och sen så tycker jag om att förarga mig över människor som kodar "fel". Att koda fel är en synd som bestraffas i helvetet, eller hur det nu var.

Men sen förstår nog de flesta att det mest är en smaksak vilken webbläsare man vill använda och jag råkar föredra FireFox, utan att för den skull se ner på människor som använder nåt annat. Så ingen behöver ta åt sig av mina åsikter om ni nu gjorde det (det verkar så ibland).

Den enda objektiva anledningen till att använda tex FireFox före IE som jag kan komma på är att man är mer skyddad mot spyware och adware. Men det tycker jag är anledning nog, om man nu inte är helt frälst av IE:s underbara charm.

Permalänk
Medlem

Värst vad alla klankar ner på Opera. "Tungt, rörigt, visar sidor fel".
Opera är den webläsare som följer w3cs standarder bäst. Installationsfilen är 3.4 MB, jämfört med FFs 6.2. Då får man med mycket som bara finns som extensions till FF, plus ett mycket kompetent Mail-program. Opera tar för närvarande upp 11 MB minne. FF ligger på 16 MB.

Varför man borde byta till Opera: http://tntluoma.com/opera/lover/7/

För övrigt kan jag säga att jag snart ska köpa Opera för att stötta killarna

Permalänk
Medlem

Senast jag använde Opera, och den version som jag har testat en del sidor mot, är 7.10, och den tolkade inte sidorna efter W3Cs standarder. Kod som valideras och ser rätt ut i både IE och Mozilla/Firefox/bird såg fel ut i Opera.

Mycket möjligt att saker och ting har förändrats i senare versioner, får nog tanka ner den senaste och prova.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad mellan kod som validerar och sidans utseende. Att IE strular med avstånd i CSS har inget med valideringen att göra. De enda problemen jag hade med 7.10 var Flash och Java-applets, och de har rättats till.
När jag jobbar med en hemsida kör jag med Opera. Då fungerar den också med FF. Sen försöker man komma undan diverse skit med IE. Om FF och Opera skiljer sig mycket skulle jag tippa på att det är en "barnsjukdom" i FF.

Permalänk
Medlem

Firefox!

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem
Citat:

Högerklicka på toolbaren och välj Customize. Sen kan du välja vilka object som skall visas under View (i gammal vanlig Windows ordning). Har du ens använt IE?

Citat:

Och sen så tycker jag om att förarga mig över människor som kodar "fel". Att koda fel är en synd som bestraffas i helvetet, eller hur det nu var.

Jo, det är ganska många "kodbögar" här på forumet (ta inte illa upp, i språk värda att vara "kodbög" i så är jag den största av dem alla) och många som tycker att man ska koda enligt "standarden". Problemet är att HTML (CSS etc.) är ett ganska diffust språk. Eftersom det inte sker någon kompilering så finns det egentligen ingen given standard utan bara rekomendationer.

Det finns, enligt mig, två olika sätt att se på det:

1. Följa standard och vara framtidssäker och få det att se likdant ut överallt
2. Se till ändamålet och resultatet istället för koden bakom.

Problemet med det första är att det inte funkar i praktiken och därför bara gör det ännu värre. Och med tanke på att den läsaren som procentuellt har flest användare "gör fel" idag så rör det sig om en ganska lång övergångsperiod innan man kan uppfylla det ändamål som att följa en standard innebär.
Enligt mig är det onödigt att bry sig om den, av W3C rekomenderade, standarden förrän åtminstonne MS fixat till en någorlunda korrekt tolkning av den, om de nu bestämmer sig för att göra det.

Vill man lära sig, så visst. Men det känns knappast som en sak att argumentera för och tro sig kunna säga att man gör rätt och andra gör fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nu försökt att installera och ställa in Opera 7.50 så som jag vill ha det, och mitt första intryck är att det är litet onödigt komplicerat, jämfört med 7.10 som var den förra versionen jag lekte med.

Jag ställde in allting för att någotsånär likna de inställningar jag har i min vanliga webbläsare (Mozilla 1.7b), och det som händer när jag försöker surfa hit till sweclockers för att skriva i den här tråden är att Opera inte sparar, förstår eller gillar kakorna som SweC försöker baka, alternativt ogillas sessionen.

Sedan så är jag inte så där jätteimponerad av att Opera-teamet har valt att låta i princip allting vara påslaget från början. Det ger ett hemskt plottrigt intryck.
Och även om jag gillar mängden möjligheter man har vad gäller att ställa in sitt användargränssnitt som man vill ha det så tycker jag det är litet väl mycket att behöva spendera femton till tjugo minuter bara för att få webbläsaren att se ut som man vill, och sedan har man fortfarande alla andra inställningar kvar att leka med.

Ingenting ont om Opera, men jag tror jag håller mig till Mozilla för tillfället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Skönt att du är insatt i ämnet du diskuterar.

Förutom det som weird sa, måste du kryssa ur 'Lock Toolbars' under View-menyn, varefter du kan flytta dem efter behag.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Högerklicka på toolbaren och välj Customize. Sen kan du välja vilka object som skall visas under View (i gammal vanlig Windows ordning). Har du ens använt IE?

Ja, tänka sig att det har jag. Men att välja vilka ikoner som ska finnas där är knappast vad jag kallar ett föränderligt gränssnitt. Även om jag tar bort alla ikoner utom en så tar listen fortfarnade lika mycket plats (i gammal vanlig Windowsordning).

Citat:

Jo, det är ganska många "kodbögar" här på forumet (ta inte illa upp, i språk värda att vara "kodbög" i så är jag den största av dem alla) och många som tycker att man ska koda enligt "standarden". Problemet är att HTML (CSS etc.) är ett ganska diffust språk. Eftersom det inte sker någon kompilering så finns det egentligen ingen given standard utan bara rekomendationer.

Det finns, enligt mig, två olika sätt att se på det:

1. Följa standard och vara framtidssäker och få det att se likdant ut överallt
2. Se till ändamålet och resultatet istället för koden bakom.

Problemet med det första är att det inte funkar i praktiken och därför bara gör det ännu värre. Och med tanke på att den läsaren som procentuellt har flest användare "gör fel" idag så rör det sig om en ganska lång övergångsperiod innan man kan uppfylla det ändamål som att följa en standard innebär.
Enligt mig är det onödigt att bry sig om den, av W3C rekomenderade, standarden förrän åtminstonne MS fixat till en någorlunda korrekt tolkning av den, om de nu bestämmer sig för att göra det.

Vill man lära sig, så visst. Men det känns knappast som en sak att argumentera för och tro sig kunna säga att man gör rätt och andra gör fel.

http://susning.nu/Ironi

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S.C.S.I

Skönt att du är insatt i ämnet du diskuterar.

Förutom det som weird sa, måste du kryssa ur 'Lock Toolbars' under View-menyn, varefter du kan flytta dem efter behag.

Där ser man, man lär sig något nytt varje dag. Sen förstår jag inte varför man ska möta hån för att man frågar en helt vanlig fråga om något man inte känner till. Men nu kan jag lämna diskutionen åt er allvetande så att jag inte stör någon med min ignorans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, tänka sig att det har jag. Men att välja vilka ikoner som ska finnas där är knappast vad jag kallar ett föränderligt gränssnitt. Även om jag tar bort alla ikoner utom en så tar listen fortfarnade lika mycket plats (i gammal vanlig Windowsordning).

Drag n' Drop, som s.c.s.i. sa. Har funkat sedan 3.11 i Windows.

Citat:

http://susning.nu/Ironi

Var mer riktat till hur diskussionen går i allmänhet kring FF vs IE.

Citat:

Sen förstår jag inte varför man ska möta hån för att man frågar en helt vanlig fråga om något man inte känner till. Men nu kan jag lämna diskutionen åt er allvetande så att jag inte stör någon med min ignorans.

Nu rörde det sig inte om en helt vanliga fråga utan du sa att det inte gick att göra i Internet Explorer. Jag förväntar mig att någon som säger att något inte fungerar är insatt i ämnet och inte bara gissar sig till att det inte skulle fungera. Det är ganska jobbigt att försöka föra en vettig diskussion om folk gör så. Blir sandlåda av det.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Drag n' Drop, som s.c.s.i. sa. Har funkat sedan 3.11 i Windows.

Nu har jag sällat mig till de vetandes skara.

Citat:

Var mer riktat till hur diskussionen går i allmänhet kring FF vs IE.

Ok, då kan jag väl inte annat än att hålla med dig. Jag ber om ursäkt om du tog åt dig.

Citat:

Nu rörde det sig inte om en helt vanliga fråga utan du sa att det inte gick att göra i Internet Explorer. Jag förväntar mig att någon som säger att något inte fungerar är insatt i ämnet och inte bara gissar sig till att det inte skulle fungera. Det är ganska jobbigt att försöka föra en vettig diskussion om folk gör så. Blir sandlåda av det.

Frågan löd förvisso om det behövdes någon plug-in för att göra det. Alltså inte något konstaterande utan just en fråga. När jag i ett annat tidigare inlägg skrivit att det inte gick så var det för att jag trodde att det inte gick, och dessutom var ganska säker på det eftersom jag själv försökt ändra menyerna i IE utan framgång. Jag ansåg mig således tillräckligt säker på min sak för att våga påstå just detta, utan att för den skull vilja ge intrycket av att sitta inne med någon absolut sanning. Men det trodde jag var underförstått. Jag är glad att någon påpekade det så att både jag och andra får reda på hur det verkligen ligger till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sitter på jobbet nu men jag kan posta länken när jag kommer hem. Det jag gillar med den blocker jag använder är att det går att ställa in regler för vad den ska blocka och vad den ska släppa igenom. Så slipper man att hela tiden kolla vad som blockats och sedan gå in på det eller alternativt shift+klicka.

Altså, det ända alternativet till att använda FireFox för dess funktionalitet tycker jag är Tabbarna. Men eftersom det går att ladda ned till IE så känns det inte som tillräckligt stor anledning att byta primär browser. Alla andra features är mest lull-lull tycker jag, precis som IE's 1000 olika lull-lull features.

Lixom, orka bry sig om vad som är rätt eller fel. Det som funkar, funkar för mig.

Ska ta och titta på det när du postar länken men kan även samtidigt påpeka att det går att stänga av 'Block popup Windows' i Firefox. Om man inte vill göra det så kan man lägga till sidor som man tillåter popups ifrån. Vad min åsikt är att alla popups är skräp och bara irriterande, om man vill att besökaren ska se det som visas så kan man vill göra det på ett annat sätt.

Att W3C, standarder, rekomendationer finns är bra. Hur skulle det se ut om det inte fanns? Man kanske skulle behöva göra en sida för varje webläsare? Det är samma problem med HTML som Javascript.
Är det verkligen så svårt att enas om några riktlinjer eller att dom bestämmer tillsammans om hur tolkningen av sidor ska fungera? Eftersom det verkar ganska svårt är det väll bra att någon annan gör det.

Visa signatur

Signatur?

Permalänk

Hur kan du sätta Mozilla och firefox som 2 st olika alternativ?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM
martin.eksit. - EP 8RDA+ - XP2400+ - Prophet 9700 Pro - HyperX 512Mb - WDC 120Gb, SGB 120, 200 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosenson
Nej, såg ut som en kass kopia av FF ju
Ser ut att vara en lika nödvändig "modifikation" som att köra MAC skin på en PC när man lika gärna kan köra det man ändå försöker efterlikna.

Poängen var att standardgränssnittet knappast är ett vinnande argument för/mot en webbläsare som låter dig enkelt ändra på vad du vill.
Om du nu tycker att standardgränssnittet i Firefox är det absolut ultimata och mest anpassade för dina behov så tar det dig med andra ord 5 minuter att konfigurera det gränssnittet i Opera, det finns till och med färdiga config-filer för det som gör det ännu snabbare.

Om jag ska använda mig av din liknelse så blir det ungefär "Lika nödvändigt som att köra MAC bara för att man föredrar det gränssnittet framför PC:ns gränssnitt". Liknelsen skulle vara bättre om det gick att få en PC (Windows) att efterlikna MAC utan prestandaförluster eller externa program.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattan_carpet
Hur kan du sätta Mozilla och firefox som 2 st olika alternativ?

För att de är två olika browsers? De må använda samma renderingsmotor, men det är två helt skilda applikationer.

Permalänk
Medlem

Firefox under windows, dels pga gränssnittet och dels för att den har betydligt bättre stöd för nya standarder än IE, t.ex. transperanta png's och CSS. När jag designar sidor ser jag iofs till att det fungerar i IE också, det mesta går att lösa med fulhack och förtydligande i koden.

Renderingsmotorn känns snabbare också, titta t.ex. på denna siten http://www.jgtsupport.com/realax/ , när man väl har cachat ner alla sidor så märker man inte att sidan laddas om när man går mellan dom, i IE blinkar bilderna till.

Permalänk
Medlem

Underligt.. är jag den enda sweckaren som surfar med Konqueror?

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem

Firefox helt och hållet..

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
Firefox under windows, dels pga gränssnittet och dels för att den har betydligt bättre stöd för nya standarder än IE, t.ex. transperanta png's och CSS.

Om det inte stöds av IE blir det helt enkelt en standard, i den benämningen att det används flitigt på webben. Så ta transparenta png's t.ex., IE stödjer det inte, och man ser det på väldigt, väldigt få webplatser. Är då png-stödet verkligen ett argument som väger in i valet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har provat både Opera IE(de flesta versioner) och firefox.
Tycker att firefox är den skönaste, inget onödigt lull lull, och sånt man vill ha kan man lägga till med extentions.

Visa signatur

Server: Hp Microserver Gen8, Xeon E3-1265V2 , 16gb RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minisu
Poängen var att standardgränssnittet knappast är ett vinnande argument för/mot en webbläsare som låter dig enkelt ändra på vad du vill.
Om du nu tycker att standardgränssnittet i Firefox är det absolut ultimata och mest anpassade för dina behov så tar det dig med andra ord 5 minuter att konfigurera det gränssnittet i Opera, det finns till och med färdiga config-filer för det som gör det ännu snabbare.

Om jag ska använda mig av din liknelse så blir det ungefär "Lika nödvändigt som att köra MAC bara för att man föredrar det gränssnittet framför PC:ns gränssnitt". Liknelsen skulle vara bättre om det gick att få en PC (Windows) att efterlikna MAC utan prestandaförluster eller externa program.

Jag förstod din poäng, men tyckte bara att ditt exempel med att visa att Opera går att få att se ut som FF var ett kasst exempel, FF har ju även den skins, har dock inte testat dom så mycket, och varför ska jag köra Opera när jag kan köra FF som jag inte behöver ändra utseende på då det redan ser bra ut (enligt mig iaf).

Men fortfarande så är FF gratis vilket Opera inte är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosenson
varför ska jag köra Opera när jag kan köra FF som jag inte behöver ändra utseende på då det redan ser bra ut (enligt mig iaf)

För att standardgränssnittet, som du själv säger, går att ändra i snart sagt alla webbläsare; och därför inte (enligt mig) är orsak nog att styra vilken webbläsare jag väljer. Men det beror förstås på vilka krav man ställer på sin webbläsare.

Jag har inte sagt att du ska välja Opera eller någon annan webbläsare. Jag reagerade bara på att du valde bort Opera 7 (?) eftersom det inte hade "inte alls lika 'cleant' utseende" och Opera 7.5 för att "bilden lockar inte mig".

Jag förstår att du antagligen har andra mycket tyngre vägande anledningar att välja Firefox framför andra webbläsare, och tycker därför att det är konstigt att du endast nämner denna "struntsak" som åtgärdas på några minuter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_edemar
Underligt.. är jag den enda sweckaren som surfar med Konqueror?

Nejdå, du är inte den enda.

Visa signatur

"Seeing hole swedish families carrying tons of booze along the ferry germany - sweden is hilarious - however, when we saw their prices we understood"