Muskampen 2025: Segraren korad!

Sassers skapare gripen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSX
Jag har tyvärr inte den kompetensen. Men ett totalt virusfritt OS med miljoner användare finns redan idag!!!

Här:
http://www.apple.com/se/macosx/

Finns virus till Mac också.

Finns virus till alla operativsystem, men det är mest intressant att göra virus för Windows eftersom flest använder windows.

Skulle vilja säga att det säkraste operativsystemet för att undvika virus är Windows 1.0 eller liknande som inte har stöd för internet.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbegripable
Ja, jättedumt med virus, men ännu dummare med ett (d)os som är så lätt att hacka. Personligen tycker jag att dom borde arrestera hela Microsoft.

Patetiskt inlägg. Ingen som tvingar dig att använda Microsofts produkter så varsågod och byt.

Permalänk
Medlem

Min post gällande marginal-os kan även tillämpas när det gäller openbsd eller vilken *nix variant man nu än väljer. Att tro att det finns helt säkra os är fruktansvärt naivt, det enda möjliga sättet för att få ett helt säkert os är givetvis att köra enligt microsofts palladium modell där osignerad kod helt enkelt inte körs. Men det är då ett senarium jag absolut inte skulle vilja se.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Patetiskt är nog fel ordval, men det kan inte vara lätt att vara en Microsoft-pojke. Puss & kram.
(sorry, borde ha pm:at)

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem

även linux behöver patchas, det har funnits säkerhetshål i linux också...
men jag kan inte inte linux, bara installationen verkar väldigt svår....tänkte lägga in Suse linux på mitt system (också) om det går...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Nja, det tycker jag inte. Det är inte så förbannat jobbigt att patcha sitt system, dom viktigaste patcharna tar inte många minuter att tanka, inte ens med modem tar det överdrivet lång tid.

Då kan man fråga sig om deras update-tjänst fungerar hela tiden. Väldigt ofta tycker jag det blir fel när man uppdaterar.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos
Finns virus till Mac också.

Finns virus till alla operativsystem, men det är mest intressant att göra virus för Windows eftersom flest använder windows.

Skulle vilja säga att det säkraste operativsystemet för att undvika virus är Windows 1.0 eller liknande som inte har stöd för internet.

Finns inga virus till OSX, det fanns till skräcködlan Mac OS 9 men det var inte så många.

Man kan teoretiskt bli smittad av ett fåtal macrovirus till Microsoft Office, det rör sig om 6-7 macron. Och i praktiken så har inte någon Mac-användare stött på dom heller. Vi har inga viruskydd i våra datorer över huvud taget!!!

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbegripable
havoc: Jepp, that's right.. men du tror inte att fok har nåt annat att göra än att uppdatera sitt OS hela tiden?

OSX:Vi vet! Jag har en PC och vill bla. köra FLstudio, går det bra i nåt annat os eller? Kanske en orsak till att iaf. jag sliter med skitwindows... don't hate, have pity..

Ptja, är det för slitsamt att lägga 2 min i veckan på att köra winuppdate så kan du ju alltid låta den sköta det automatiskt?

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Avstängd

Hoppas han döms jävligt hårt, virus förstör alldeles för mycket!

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Min post gällande marginal-os kan även tillämpas när det gäller openbsd eller vilken *nix variant man nu än väljer. Att tro att det finns helt säkra os är fruktansvärt naivt, det enda möjliga sättet för att få ett helt säkert os är givetvis att köra enligt microsofts palladium modell där osignerad kod helt enkelt inte körs. Men det är då ett senarium jag absolut inte skulle vilja se.

Även om palladium tas i bruk så kommer nån att lista ut hur man gör virus ska du nog se. Iofs kanske det kommer bli alldeles för jobbigt för att nån ska orka lägga ner tid på det. Sen så är det ju lite av en tolkningsfråga, jag anser att palladium själv är det största viruset.

Visa signatur

"We, the High Ruling Council of Spathiwa have just passed a new law. Your continued existence is now a crime! With the authority of justice, we attack!" - The Spathi High Council (Star Control 2)

Permalänk
Medlem

Så här mycket virus har folk fått med OSX enligt en undersökning hos 99mac.se

http://99mac.se/forum/poll.php?do=showresults&pollid=153

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Jag förstår inte riktigt varför virusskaparen ska omhändertas? Jag påstår att det borde vara företag som har drabbats av viruset som borde omhändertas.
Har man så pass dålig säkerhet på sina företag ut mot nätet få man skylla sig själv. Sedan kanse det börjar visa sig mer och mer hur M$ Windows burkar inte är så lämpade för kritiskt arbete som att försvara ett företag mot yttre hot eller överhuvudtaget kunna användas i vanligt kontorsarbete utan att drabbas av virus, satsa hellre på en säkrare/bättre lösning så som någon *NIX-variant.
Jag tycker killen som skapade viruset ska ha stora creds, han visar verkligen hur dåligt ställt det verkligen är hos företag, synd bara att han sitter anhållen hos någon pissig myndighet nu.

WORD!

Visa signatur

Som ett plan som stegrat till sin högsta punkt inom loppet av en 1/8 sekund, för att sedan falla ner mot jordens grund som en ljusståle gjord av oändliga koroppsmassor - Saibot 'Haphazardly'.

Permalänk

Det är ju löjligt av vissa att alltid tycka att MS suger, det spelar för tusan ingen roll vilket som är det dominerande os:et, i och med att det är dominerande så kommer det alltid att finnas puckon som försöker ställa till det för användarna på ett eller annat sätt. Sen förstår jag inte de som vill ge cred till de som skrivit virusen, vill ni ge cred till Bin Ladin och liknande också då för de gillar ju inte det demokratiska väst och försöker med en annan sorts "virus" släcka ner oss. Liknelsen är inte långsökt för i slutändan av båda fallen är det en massa oskyldiga som drabbas eller hur, vanliga användare är ju inte ansvariga för hur MS kodat sina prog men använder ju dem ändå för det är störst spridning på dem, Tycker ni ska tänka efter före.

Visa signatur

Kan inget men är villig att lära

Permalänk
Medlem

Skulle formattera datorn här om dagen. Drog ur nätverkskabeln medan jag installerade windows, antivirus, brandvägg och sånt. Sen när jag skulle tanka de senaste virusdefinitionerna och windowspatcharna så var jag tvungen att sätta i nätverkskabeln, tog nog inte mer än 20 sekunder innan jag hade 2 virus.

Permalänk
Medlem

Apples marknadsandel sjönk det fjärde kvartalet av 2003 till rekordlåga 1.7% för världen och 3.2% för USA. Dom har en total användarbas på ungefär 30 miljoner aktiva användare vilket givetvis kan låta relativt mycket men då gissar jag att det inte endast rör sig om de som kör OSX.
http://homepage.mac.com/jpapola/iblog/B2047079309/C142463209/...

Jag har inte kunnat hitta någon liknande information gällande OpenBSD men jag har extremt svårt att se att det skall röra sig om lika stora siffror som Apples andel.

Det jag iallafall vill visa på är att det faktiskt rör sig om mycket små marknadsandelar som Microsofts konkurrenter har att spela på, dvs intresset från virustillverkarna för dessa OS är inte lika stort eftersom dom inte kan ställa till med lika stor oreda i dem.

Kan bara tillägga att jag inte alls är speciellt mycket över för Microsoft som företag och gillar absolut inte deras affärsmetoder utan skulle gärna se ett bra alternativ till Windows men nu är det bara att konstatatera att det tyvärr inte finns något sådant för det allra flesta.

Edit: gagg: Då har du en extremt dålig brandvägg eller iallafall en mycket dåligt konfigurerad sådan.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

FBI har övergett Windows till förmån för OSX, detta på grund av bristande säkerhet i Microsofts så kallade operativsystem.

Länk: http://99mac.se/vbindex.php?id=385

Citat från ovanstående länk:
Amerikanska polisstyrkan FBI väljer Mac OS X för att öka säkerheten i sina system. Dave Thomas som tidigare var ansvarig för avdelningen mot datorbrott och datorintrång på FBI:s huvudkvarter berättar att FBI inte ens är tillåter sina anställda att ansluta Windowsbaserade datorer mot Internet.

I en artikel på SecurityFocus.com intervjuas Dave Thomas av Scott Granneman som undervisar i teknologi på University of St Lous. Dave Thomas berättade att: many of the computer security folks back at FBI HQ use Macs running OS X, since those machines can do just about anything: run software for Mac, Unix, or Windows, using either a GUI or the command line. And they're secure out of the box.

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem

"Police said he had apparently started to become alarmed about the stir he had caused but was surprised when police showed up at his home and confiscated a home built personal computer used to create the worm. "

Wow, det är verkligen imponerande. En hemmabyggd dator.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Inaktiv

han kommer ju inte att dömas till fängelse eller något, han var ju 17 när han skapade och släppte lös viruset, han fyllde år den 1:a maj så han kommer att dömas i ungdomsrätten och jag tvivlar ju på att de kommer att sätta han på ungdomsanstalt eftersom han då förmodligen kommer att bli involverad i grövre brottslighet

Permalänk
Avstängd

Hårdare straff för virus skapare... hugga av fingrarna, bort med tungan och exprementera med diverse könsjukdomar på töntarna.

Viruset drabbar ju fan microsoft minimalt, det är ju vi som drabbas och då är det vi som borde bestämma straff.

Sen att Mac är säkrare är skit snack, om Win slutar att existera då jävlar får ni se vilken säkerhet det är på OS X... svårare? jepp, omöjligt? nää

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc

Eller så tillämpar man stackprotection samt använder mycket väl beprövad säkerhetsmodell som har bevisats fungerar klockrent i 8 år vilket OpenBSD har lyckats ypperligt med.
Visst OpenBSD har inte lika stor userbase som Windows/Linux/OSX men det är dock mer beprövat på säkerhetsområdet ändå, deras säkerhetsmodell gör att deras -stable releaser går igenom faser som bara Windows kan drömma om.
Sen har det ju tidigare kommit fram att Micrososft inte bryr sig ett piss om säkerhet och då går det som det går. Därför får användare som nyttjar Windows helt enkelt skylla sig själva. Det hela handlar om en prioreteringsfråga.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

ta alla hackers och låt dom göra ett nytt oprativ system så skulle microsoft dö ut

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

Visst men alla dessa säkra OS faller pga att de inte klarar av att köra den programvara som slutanvändarna vill köra.
Släpps det en OSX eller OpenBSD variant som klarar av att köra de senaste spelen så kommer jag formodligen att byta men att tro att några massor kommer gå över till dessa operativsystem pga av nått virus någon gång ibland är faktiskt naivt.
Att det sedan skall stödja hårdvara och vara lätt att installera är givetvis även det ett krav, dvs man skall alltså inte manuellt behöva gräva i installationsfiler samt köra en massa kryptiska shell kommandon.

Men allt detta är egentligen rätt ointressant, det frågan egentligen gällde var varför det finns mest virus till Microsoft OS. Mitt svar är att det beror på att Microsoft är störst, har flest slutanvändare vilka också är notoriskt dåliga på säkerhet och att Microsoft faktiskt är rätt populära att hacka på i dessa kretsar.
Och skall vi vara ärliga så kan vi väl ändå komma överrens om att det stora problemet med virus faktiskt finns hos och härstammar från slutanvändarna dvs de som kör Windows inte hos de som kör servrar eller använder datorerna i professionella tillämpningar.

Edit: KIHL: Du tror inte det kommer andra sk. hackers som kommer försöka att hacka det systemet då?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Det ligger något i gaggs inlägg; om ett operativsystem kommer med ett säkerhetshål som tillåter ett virus att börja härja med en ren installation enbart genom att man är uppkopplad mot Internet, så blir det onekligen lite svårt att försvara den bristen med att uppdateringen som fixar det finns att ladda hem Här är felet utvecklarnas, men att folk sedan tar hem TMD.Full.Movie.KillBill2.#.DivX.exe med filstorleken 13KB, eller öppnar suspekta bifogade filer i sin mail, är helt och hållet deras eget fel.

Edit: Min poäng är alltså att det krävs att man kopplar upp sig mot Internet för att få hem patchen som tätar luckan. Under den tiden borde det finnas en potentiel (men mycket liten) risk att ett virus som Sasser hinner infektera datorn. Har man en bra brandvägg (hårdvara eller mjukvara kvittar) så borde man vara säker, men hurvida XP:s inbyggda är tillräckligt bra för att erbjuda tillräckligt skydd har jag faktiskt ingen aning om. Men visst, även här kan skulden till viss del läggas på okunnighet hos användaren.

Permalänk
Medlem

Att sasser viruset slog så hårt beror på att företagen är lata idioter. Jag hade inte kört Windows Update på ca: en månad, och när jag körde Update igår behövde jag inte ladda ner någon säkerhetspatch, vilket beror på att det antagligen är en gammal patch. Fast ett företag har iofs mer än 3 datorer, som jag har...

Permalänk
Medlem

Det finns läckor i alla os men Microsoft är ju störst på personmarknaden så då är det enklast att göra virus där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Nja, det tycker jag inte. Det är inte så förbannat jobbigt att patcha sitt system, dom viktigaste patcharna tar inte många minuter att tanka, inte ens med modem tar det överdrivet lång tid.

Lathög! Är väl inte så jobbigt? Jag tycker synd om honom, vet inte varför.

Visa signatur

Som ett plan som stegrat till sin högsta punkt inom loppet av en 1/8 sekund, för att sedan falla ner mot jordens grund som en ljusståle gjord av oändliga koroppsmassor - Saibot 'Haphazardly'.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Masamune
Det ligger något i gaggs inlägg; om ett operativsystem kommer med ett säkerhetshål som tillåter ett virus att börja härja med en ren installation enbart genom att man är uppkopplad mot Internet, så blir det onekligen lite svårt att försvara den bristen med att uppdateringen som fixar det finns att ladda hem Här är felet utvecklarnas, men att folk sedan tar hem TMD.Full.Movie.KillBill2.#.DivX.exe med filstorleken 13KB, eller öppnar suspekta bifogade filer i sin mail, är helt och hållet vara deras eget fel.

Men sätt på den inbyggda firewallen i XP. Då är du säker från ALLA blaster/sasser liknande virus som finns och NÅGONSIN kommer att finnas.

Så enkelt är det. Eller så sätter man sig bakom en router bara.
Eller så låter man windows ladda ner uppdateringarna automatiskt - patchen kom ju ~20 dagar innan och det varnades om hålet i tidningarn m.m.

Att det här viruset kunde slå ut viktiga datorer på sjukhus, flygplatser m.m visar ENBART hur fruktansvärt dåliga företagen är på att underhålla sina system (inte alla då men många).

Citat:

Gäller samma princip när du köper nåt annat? Bara undrar.. vore ju jobbigt om man var tvungen att börja laga alla fel själv..

Jo, lite sunt förnuft krävs för det mesta.
Du måste låsa bilen själv.
Äter du mat två år efter bäst före datumet för du skylla dig själv.
Hoppar du ut från ett hus så får du ta konsekvenserna.
Visst vore det bättre om operativsystemet vore perfekt när det släpptes, men det är inget operativsystem.

Ett krav på något datorkörkort för att få röra internet vore inte helt fel trotts allt.

Anledningen till att Windows är så drabbat och övriga operativsystem inte är det beror antagligen främst på användarna. Fixar man att installera linux så vet man såpass mycket så att man utan problem kan hålla windows virusfritt utan någon brandvägg och antivirusprogram.

Det ultimata beviset på att det är användaren som är boven är mailvirusen. Helt ofattbart att många miljoner går på mailvirus som är så genomskinliga att man blir mörkrädd.

Seriöst, med sunt förnuft och en gnutta 'datorkunskap' så kommer du tillräckligt långt för att hålla vilket operativsystem som helst i världen helt virusfritt.

Inte ska man välja Linux, OS X eller något annat operativsystem än windows pga. virusen. För virus är verkligen inget problem, eller jo - det segar ner nätet och man får massa skräpmail men det får man oavsett OS.

Det är inget fel på Linux, OS X m..fl. men att välja dempga. virusens skull är helt fel tycker jag.

Permalänk
Medlem

Mycket bra inlägg!

Permalänk
Medlem

Fårstår bara inte varför vissa är så jävla naiva att dom tror virustillverkningen skulle minska för att de tar en hacker?? Det blir ju bara mer och mer virus som får världsomfattande konsekvenser, så varför sluta? Samtidigt som jag inte tycker om virus, så tror jag det är viktigt att visa att alla skit inte kan integreras med internet, att vi kanske inte ska sätta all vår tro på M$, för dom e fan inte värda respekten om dom inte skyddar oss slutanvändare.

Vi blir mer och mer internetbaserade, och tyvärr även känsliga ämnen såsom pengar rör sig mycket över internet. Finns ju banker som blivit digitalt rånade på flera miljarder. Desto mer vi integrerar med internet, desto mer påtagligt omfattande blir attackerna.

Permalänk
Medlem

Varför klanka ner på Microsoft? Vad har de gjort som är så fruktansvärt ondsinnt och horribelt?
Säljer de knark till oskyldiga barn? Våldtar de tonnårstejer på väg hem till mamma? Dränker de små söta kattungar i avföring?
Eller har de till och med gjort Världens överlägset mest populära mjukvaror?

Är det bottnat i avundssjuka? Ingen tvingar väl någon till att använda win? <-- borde var en punkt i FN konventionen

Det enda ett virus gör är att förstöra och till vilken nytta?

Det är som att springa runt och punktera alla REX cyklar. - REX varför gör ni era däck av gummi som går att skära sönder?

Visa signatur

ang. de, dem och dom. Det är i skillnaden mellan subjektsform och objektform som skillnaden mellan de och dem ligger; De åt bananen men bananen åts av dem.
Tips: de kan bytas ut mot han och dem mot honom. Om du inte kan skilja använd dom, funkar till allt!