Permalänk
Medlem

Tillverka kretskort (behöver hjälp)

Jag hade tänkt testa "tillverka" ett kretskort och undrar om dessa saker räker till att göra ett kort.

detta ska handlas på kjell o co
89408 = KEMO etsn,pincett w001 13.00;-

89432 = Mönsterkort PFS3 Mått: 200x114 enkel 49.00;-

89434 = UV-lampa 220V 250W E27 99.00;-

89405 = Framkallare Fotoresist i påse Ger 2 liter 12.00;-

89409 = Etspulver 200g 29.00;-

MVH/RasmusB

Permalänk
Medlem

Du behöver inte en uv-lampa. Funkar emd ett vanligt lysrör mend et tar lite längre tid.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

vilken typ av lysrör? funkar det med en halogen lampa? har en sådan från ikéa:D som lyser starkt som satan

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått det att fungera med lysrör. Däremot med vanlig glödlampa. Tar några timmar.

Är inte PFS3 det där gula? Använd inte dem! Köp det andra av ordentligt glasfiberlaminat.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Någon som kanske har en guid hur man gör ett kretskort?

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

http://www.geekjoan.com//forum/viewtopic.php?t=1725

Men det är hi-tech.

Jag har en vanlig lysrörslampa, tar ca 10-15 min för mig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
vilken typ av lysrör? funkar det med en halogen lampa? har en sådan från ikéa:D som lyser starkt som satan

Tar du bort UV-skyddet (glaset) så funkar halogen, men sätt tillbaka det om du ska använda lampan sen igen. UV är inte nyttigt för ögonen.

Permalänk
Medlem

okej men vad ska jag använda istället för PFS3? länk? hells på kjell o co eller clas ohlson

Permalänk
Medlem

Pincett: en gammal klädnypa eller annan plast eller träpinne 0:-
Framkallare: kaustiksoda, eller lut i vardagligt tal. 750g på ica räcker till c:a 325 liter färdigspädd framkallare ~25:-
Etsmedel: 1 del saltsyra (30%) färgaffären ~30:-, 1 del väteperoxid (så stark som möjligt) färgaffären ~30:- 2 delar vatten kranen 0:-

Tillredning
Framkallare, lägg ca 3/4 matsked med lut i botten på ett litermått. fyll på med ½ cm vatten. se till att luten löser sig helt i vattnet genom att "rotera" innehållet. När det är löst, fyll upp till en liter.

Framkallaren har en lagom styrka när det tar c:a 2 minuter att framkalla ett kort. Tar det längre än 4 minuter så är framkallaren för svag att använda.

Etsmedel
häll syra, väteperoxid och vatten i en eldfast skål.

Lägg det framkallade kretskortet i etsvätskan och vänta tills all oönskad koppar är försvunnen ( c:a 30 sek) fiska upp och skölj i rinnande vatten c:a 10 min.

Klart.

Permalänk
Medlem

RasmusB: Hoppsan förlåt mig. Det verkar inte som att kjell har de där sledna laminaten längre. Materialet hette för övrigt FR2 och inte PFS3 som jag hade för mig.

Välj mönsterkort av glasfiberlaminat (FR4). De flesta håller bra kvalitet :).

Edit: Jo de hade visst de dåliga korten kvar. De heter F001 och är av FR2. De är billigare visst. Men det är värt pengarna för att få glasfiberlaminat istället.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
RasmusB: Hoppsan förlåt mig. Det verkar inte som att kjell har de där sledna laminaten längre. Materialet hette för övrigt FR2 och inte PFS3 som jag hade för mig.

Välj mönsterkort av glasfiberlaminat (FR4). De flesta håller bra kvalitet :).

Edit: Jo de hade visst de dåliga korten kvar. De heter F001 och är av FR2. De är billigare visst. Men det är värt pengarna för att få glasfiberlaminat istället.

tackar då sticker jag in och köper detta i dag

Permalänk
Medlem

Måste man inte ha en penna för att märka ut var det skall vara koppar?
Vet inte om det fungerar med vilken penna som helst men när jag tillverkar kretskort så borrar jag upp där det skall vara hål, drar med pennan på kopparlagret där kopparn skall bevaras och slänger ned den i lösningen.

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem

Nej, det här är fotoresist, behövs ingen penna då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag ska skriva ut en kretskortslayout från mad modders sida
länk:http://madmodders.no-ip.com/moddningar/runtrinn/kretskort_2_s...
någon som vet varför jag får det på typ tjugo papper estället för ett?