Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Bara så du vet, jag är för validering och standarderna så som de är idag.

Tror ingen här är emot att validera sidan, men på punkten att följa validatorn till punkt och pricka (följa standarden) viker vi av åt olika håll. Vissa tycker att man ska följa den noga (som jag och uppenbarligen du också) och vissa tycker att man ska skriva sidan så den ser bra ut i olika webbläsare, möjligtvis använda standarderna/validatorn som grova riktlinjer.

Hoppa inte på mig för detta, vi ligger faktiskt någonstans därimellan allihopa...

Permalänk
Medlem

Någon som vill hjälpa mig med :
http://validator.w3.org/check?uri=www.bergq.se

(vill inte starta en helt ny tråd bara för det här... så eftersom det är många i denna som bryr sig så.... snälla hjälp! vet inte vad som är fel)

Permalänk
Medlem

Tror frameset bara är till för en framesida, alltså vanliga frames, inte säker.

Permalänk
Medlem

du kan ju börja med att slå upp ordet "Indentering"

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

jag måste väll ha frameset om jag har en iframe också?

Men hur gör jag med <body> och </html> som den klagar på? har jag gjort något fel?
har ju lagt <body> direkt efter </head> och innan <table>.

Shark^: va? ja det måste jag nog... vet inte vad du menar

Permalänk
Medlem

Fanns visst på susning.nu =D http://susning.nu/Indentering iaf.

oindenterat och inte direkt läsbart! ungefär som din sida..

<html> <head><title> Välkommen </title> </head> <body> Hej </body></html>

indenterat och mycket lättare att läsa!

<html> <head> <title>Välkommen </head> <body> Hej </body> </html>

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har försökt lite granna... men det kanske inte är bra nog för dig
skämt o sido... är det så svårt att läsa tycker du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergq
Har försökt lite granna... men det kanske inte är bra nog för dig
skämt o sido... är det så svårt att läsa tycker du?

1: <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> 2: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" .... 3: <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="sv" lang="sv"> 4: 5: 6: <head><title>Bergq.se</title>

oj på rad 4 skiter det sig.. skulle inte vilja kalla det "lite granna" snarare "inget"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grundar du ditt utalande på 4 rader hehe... nä men jag är ganska dålig på det måste jag erkänna... men jag har inte kommit på någon bra metod för att jag ska komma ihåh hur jag ska göra än.

Men vad kan vara fel med <body> -taggen opch </html> -taggen?

EDIT (koden): Ändrat lite granna i koden eftersom niverkar ha det lite svårt att läsa den... hoppas att den blev lite bättre i alla fall

Permalänk
Medlem

Ändra doctypen till "Transitional" för jag tror bara "Framset" är bara till för sidor med frames

Edit: tror du missat poängen med indetering om vi tar din först 20 rader som exempel...

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="sv" lang="sv"> <head> <title> Bergq.se </title> <link rel="stylesheet" href="stilmall_index.css"> </link> <meta http-equiv="imagetoolbar" content="no"></meta> <meta name="keywords" content="..."> </meta> <meta name="description" content="..."> </meta> </head>

borde se ut

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="sv" lang="sv"> <head> <title>Bergq.se</title> <link rel="stylesheet" href="stilmall_index.css"></link> <meta http-equiv="imagetoolbar" content="no"></meta> <meta name="keywords" content="..."></meta> <meta name="description" content="..."></meta> </head> <body> ... innehåll ... </body> </html>

Varje gång du går in i en ny sekion i koden så ska du ha ett extra space tex.

<table> <tr> <td>a</td> </tr> <tr> <td>b</td> </tr> <tr> <td> Hej alla barn<br /> Hur mår ni? </td> </tr> </table>

om du ska ha.. <starttag> och </sluttag> på samma rad avgörs hur mycket innehåll som finns mellan dom.. tänk på att koden ska vara lätt att överskåda! finns det mer än 1 rad kod så gör som sista <td></td>:n i exemplet..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack ska du ha... nu funkar det!
Validerings problemen är borta (förutom allowtransparency="true").

(försökt att fixa till koden också)

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra med en Tab för varje indendering, vilket är 4 space i EditPlus, annars blir det för smått tycker jag, men men, det är en smaksak.

Permalänk
Medlem

Jo jag tycker inte att det är så viktigt med sånt egentligen då jag hittar i min egen kod bra ändå. Men det kan ju vara bra som nu när jag vill ha lite hjälp

Jag använder förövrigt också EditPlus simpelt och bra program!

Permalänk
Medlem

jag tycker faktiskt du kan skita i att den whinar lite om det.. ingen bryr sig ändå..! verkar vara dåligt med ersättare i css..

Edit: tycker du ska hoppa över till din egna tråd.. http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=28939...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Behövs ju ingen ersättare, eftersom ingen färg satt = transparent som standard , bara IE som inte fattar det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
så kommer tråden att spammas av sweccare som tjafsar om standarder och hur mycket det ska följas.

Jag var ju bara tvungen att citera detta jag med. Vad menar du med detta egentligen? Tycker du att jag spammar bara för att jag var den som drev frågan _för_ standarderna tidigast i tråden? Och jag är då ingen sweccare (hur nu definitionen för en sådan än lyder)
Men men, det här är iaf första gången jag ventilerar mej i frågan om validering och standardernas vara eller icke vara. I framtiden kan jag väl hänvisa till denna tråd isåfall

Permalänk
Medlem

Det var absolut inte riktat till någon specifik person, utan det är mer som ett flamewar. Att ha en tråd som handlar om validering av hemsidor är lika dömt till det som en tråd om vilken processor som är bäst.
Om du söker lite så kan du finna väldigt många trådar där det hålls på att tjafsa om man ska lyda stadarderna eller inte.

Definitionen på en sweccare, ja, en person som håller till på Sweclockers forum :).

Permalänk
Citat:

Tror ingen här är emot att validera sidan, men på punkten att följa validatorn till punkt och pricka (följa standarden) viker vi av åt olika håll. Vissa tycker att man ska följa den noga (som jag och uppenbarligen du också) och vissa tycker att man ska skriva sidan så den ser bra ut i olika webbläsare, möjligtvis använda standarderna/validatorn som grova riktlinjer.

Jag har inte stött på tillfällen då det inte bara har varit slarvfel som kommer upp när jag validerar koden, så jag följer den till punkt och pricka. Dock en gång, när jag stötte på ett problem med ie's marginaler(eller padding kanske det var) (som jag senare läst går att fixa med rätt doctype) det löste jag genom att skriva på ett lite annorlunda sett. Fast jag har för vana att inte göra pixel-exakta designer, utan istället jobba på själva iden med utseendet.
Men skulle jag, av någon konstig anledning, bli tvungen att bryta standarden, i en sitution där jag vet att publiken kommer använda en specifik läsare, så skulle jag också göra det.

Citat:

Piraten: Det är inte så att det är just din tråd som är intressant utan det att varje gång någon drar upp validatorn och att den inte fungerar bra, sidor ser olika ut osv. så kommer tråden att spammas av sweccare som tjafsar om standarder och hur mycket det ska följas.
Undra hur många gånger det har dragits upp egentligen...

Om någon skriver att man inte ska validera eller att standarden/validatorn är dålig(på grund av att personen ifråga inte klara att följa en standard) så ser jag det som ett inlägg i debatten. Då tycker jag att jag gör personen ifråga(och eventuella andra läsare) en tjänst genom att försöka förklara varför standarden är så viktig, där finns te.x argumenten som att den fungerar bättre i olika läsare. Och att det blir lättare att upptäcka och lösa eventuella fel.

Och intressant att notera är att en hel del svaren var från andra lata kodare som inte heller orkar/kan följa en standard (antar jag, men de kanske har motsvarigeheten till dyseleksi för kodning och isåfall förstår jag dem)
(Där ser ni ett bättre exempel på hur man starta ett flamewar. )

Jag tycker det är mer irriterande med de som försöker få folk att skriva dålig kod till skillnad från de som försöker få folk att skriva bra kod.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis

EDIT Igen: Går för långsamt? XHTML har varit officiell webstandard sen år 2000, det är mer än fyra år sen det, det är ni som får det att gå långsamt, ni som inte följer standarden, samt då IE som inte alls verkar bry sig så värst alls ^^
Menar, varför inte anstränga sig att följa standarden, ser för det mesta helt OK ut i de flesta webläsare, kanske nåt fulhack behövs dock.

Jasså, så dom är snabba av sig. Är det därför dom inte lagt till att ändra utseende på scrollbars i standarden ännu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piraten
Oj har inte kollat min tråd på ett tag men den var väl besökt! Håller med Shark på nästan alla punkter han har tagit upp i denna tråd.
Mina sidor fungerar för de flesta som kör en vanlig browser. Om man kollar på statistiken så är det inte särskilt många som kör textbaserade eller liknande. IE är klart störst, andra står för ca 5% av besöken på min sida.
Somsagt det är 2004 har man en gammal dator med en gammal läsare, köp nytt! Sitter du på en server, lägg ner! I annat fall så struntar jag i dig..

Det finns folk som surfar på mobiler också. Om du då inte har en sida just för dem så är det bra om den vanliga är anpassad med ex alt-text på img-taggar och liknande, så det åtminstone går att surfa på den.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Mobilfolk.. skrämmande de intresserar mig inte!

Don_Tomat, jag vet att det blir ett j*vla liv så fort man drar upp validering. Kul med arga och irriterade människor. Alltid lika kul att reta upp folk!!

Visa signatur

i 300 kan ingen höra dig skrika..

Permalänk
Medlem

Daniel, jag tror att W3C motsätter sig att ändra utseendet på scrollbars p.g.a att detta är någonting som klienten ska bestämma.

Detta är dock bara vad jag tror, så jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Den stora poängen med xhtml är ju att den ska hämta reglerna från en annan plats så att webläsaren ska använda dem till att tolka sidan... alltså den ska se lika dan ut i alla läsare.

Alltså kan det ju vara bra om allt som går att göra finns med i dem reglerna, så jag kan hålla med om färgade scrolbars! men dem sattsar mer på framtiden och indre på webläsare tycker jag att det verkar som. tycker det är lite fel, allt behövs.