Mitt inlägg i debatten:
Jag har läst nånstans (på flera ställen på nätet) att det INTE var apple som gjorde testerna utan ett annat fristående företag. Bla klagade PC användarna på att gcc användes i testet, inte en PC specifik kompilator. Men gcc finns ju för båda plattformarna, därför användes det.
Det var intressant, det fanns en artikel nånstans som dissekerade i detalj testerna (och bemötte PC falangens kritik - "påhittade siffror"), och visade att det INTE var fantasisiffror eller så. Utan det fristående företaget hade gjort bra och objektiva tester. Kommer inte ihåg var jag läste det.
Dessutom har jag sett olika siffror hos Toms Hardware angående Quake 3. Först presenterar de ett demo, det får runt 500 fps, sen kör de ett annat demo med Q3, och det får runt 300 fps, med samma maskiner. Det jag menar, Q3 demot som Apple redovisar, vilket var det? Ett där max ligger runt 300 fps eller ett där max ligger runt 500 fps? Om max ligger runt 500 fps, då är apples resultat på runt 340 fps dåligt. Men OM max låg på runt 300 fps, då är apples resultat bra.
PS. Jag har använt windows ända sen det kom, men börjar tröttna rejält på skiten. Det blir så mycket fnul och strul hela tiden. Jag använder många timmar varje vecka med att vara försiktig mot windows. Typ, installera inte hur många program som helst, ghosta med jämna mellanrum, systemåterställningar, etc. Jag vill bara att datorn ska funka, utan strul!!!
Ni windows användare, erkänner inte ni att windows kräver mycket pyssel?
Vad jag har förstått, så kräver en Mac inte det. En kille sa att, efter att packat upp en ny mac, så surfade han och mailade etc efter 10 min jobb. En windows maskin måste man fnula med mycket innan det är klart. Jag ska nu hjälpa en kompis formatera datorn och sätta upp internet, skrivare etc. Hur många timmar kommer det ta, tror ni? 3-4 timmar? Sen kommer jag ge henne massa förhållningsorder ang windows; tänk på detta, installera inte hur mycket som helst, se upp för det där etc. MASSA PYSSEL HELA TIDEN!!! Windows är så känsligt!!!
Erkänn att windows är STRULIGT. Man måste vara snäll, annars blir den sur och bråkar. Är ni iinte lite trötta på allt detta strul? Tänk om datorn bara funkade rakt av? FAN va skönt det vore.
PPS. Har ni sett installationsbeskrivningar till PC och Mac? Internetanvisningar jag har hemma är på typ 5 sidor för XP, 6 sidor för Win ME etc. För mac är det 1 sida. Det är alltid så, i alla program och så, jag har börjat kolla upp det.
/Tack för ordet
Data-civilingenjörer från KTH.
PPPPS. ERKÄNN att ni börjar bli trötta på omformateringar etc.