Dubbla 2.5 GHz i ny PowerMac

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Jo, jag skrev ju det...
(Kanske är jobbigt med en negation i meningen?)

Nej, det gjorde du inte.
Du skrev "datorer som inte får låta som raketer (ie. servrar)". Jag antog att "ie." var "till exempel" på engelska så det där säger att servrar INTE får låta som raketer (vilket inte stämmer).
Men vem vet, du kanske tycker om att förkorta "inte" till "ie." för att förvirra folk.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

ie är väl inte någon regelrättig förkortning och därför borde han ha skrivit hela ordet, vilket inte är så jobbigt. Tycker folk e väldigt lata på forum som håller på att förkorta istället för att skriva ordentligt.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Nej, det gjorde du inte.
Du skrev "datorer som inte får låta som raketer (ie. servrar)". Jag antog att "ie." var "till exempel" på engelska så det där säger att servrar INTE får låta som raketer (vilket inte stämmer).
Men vem vet, du kanske tycker om att förkorta "inte" till "ie." för att förvirra folk.

Okey - eftersom det var så besvärligt så tar vi och kollar på meningen

- Men räkna med mer "späjsade" vattenkylningslösningar när fler datorer som inte får låta som raketer (ie. servrar) skall gå över på 90nm eller mindre (intel kommer vad det lider...) -

Räkna med A (lösningar) när B (fler datorer) som inte får C (låta som servrar) när de skall D (gå över till 90nm).
[ B u D u -C -> A ]
Är det fortfarande problem? Fast vi säger samma sak....

edit: ie. är just precis 'id est'

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Hedersmedlem

Ah, då fattar jag. Men du måste hålla med om att "(ie. servrar)" också kunde ha tolkats som ett exempel på "datorer som inte får låta som raketer" (det var så jag tolkade det).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Ah, då fattar jag. Men du måste hålla med om att "(ie. servrar)" också kunde ha tolkats som ett exempel på "datorer som inte får låta som raketer" (det var så jag tolkade det).

Var ju där som exempel på "raketer", men visst - allt kan missuppfattas...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

MacOS X är Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Fruktansvärt hög porr grad på den datorn, rent tekniskt sett... Jag är grymmt sugen på att leka med operativsystemet.. Samt att jag fullkomligen älskar att det inte är en x86:a...

Men tyvärr kan man ju inte köra windows mjukvara.. Så det blir ju som med linux.. Det är fruktansvärt orligt och bra på sina ställen... Men det är helt enkelt inte för en "hyffsat avancerad" hemmanvädare...

Kolla mailen och surfa dock, skitbra.. Men fruktansvärt dyrt?

MacOS X _ÄR_ Ju Linux.. Fattar inte att folk fortfarande inte förstår det. MacOX X ÄR NetBSD !!!! - Fatta !! hehe. Du kan kompilera typ varenda jävla litet program under MacOS x som finns för Linux, X-server finns, allt..

WinE kan du j u inte köra tyvärr då det inte är en emulator. Däremot borde ju VirtualPC snurra på BRA; Det gjorde det ju under Os9 och PPC..

Jag är grymt sugen på en Mac, då jag varit macfreak förut. Tyvärr har jag ingen större ekonomi, däremot ligger Powerbook i samma prisrange som PC; så jag är sugen.. hehe

Visa signatur

Anders Johansson
Alltombredband.com

Permalänk
Medlem

Re: MacOS X är Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av studiox
MacOS X _ÄR_ Ju Linux.. Fattar inte att folk fortfarande inte förstår det. MacOX X ÄR NetBSD !!!! - Fatta !! hehe. Du kan kompilera typ varenda jävla litet program under MacOS x som finns för Linux, X-server finns, allt..

Mnjaa... Rätt i princip men inte i detalj...
OSX baseras till stor del på freeBSD (inte net) och Linux är inte BSD (men likartat)...
Men i grova drag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig, men läste du ens vad jag skrev innan du skrev ditt inlägg.. Jag tar i detta fallet åt mig eftersom du quotade min mening.

Sen att ditt innehåll inte alls har något med mitt att göra.. Det kan jag inte förstå.. Du pratar om hur folk inte vet att MAC OSX är linux, vilket det inte är om det är BSD baserat. Jag vet dock att det är *nix baserat.

Men för att komma till punkt...

Läser du mitt inlägg ser du att jag säger att det är SOM linux, det går INTE att köra windows mjukvara. Så ditt inlägg kanske skall editeras lite. Däremot fick jag reda påatt virtual PC fanns, det verkar vara ett riktigt intressant alternativ. jag kolalde på det och blev grymmt sugen på att testa det. Men det går ju inte...

Hur som helst, det är trevligt om du läser inläggen du har synpunkter på. Det är inte alls roligt att få sitt meddelande quotat och sedan se hur du totalt ignorerade att läsa klart meddelandet...

Permalänk
Medlem

Det är inte Linux i botten utan Unix..:)

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Ojoj, en lång mac vs pc-tråd, precis som man kan vänta sig när Apple släpper en ny dator

Har egentligen inte så mkt koll på G5an, men en sak kan alla okällkritiska nyhetsläsare ta sig en funderare på iaf, o det är hur trovärdiga benchmarks på G5 gjorda av Apple själva är. Vore väääldigt anmärkningsvärt om dom inte kunde leta upp några tester som visade på jätteprestanda.
Precis samma sak gäller självklart benchmarks gjorda av ATI, Microsoft lr vilket annat företag som helst, vill man ha bra värden så gäller det att det är en oberoende källa som gör testerna.

Men det kanske inte är viktigt för vissa i tråden, utan dom vill bara ha test o visa för sin chef om varför dom ska uppgradera sina datorer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
hest: Sen finns det de som lägger ut några tusenlappar extra för att få en dator som de riktigt kan mysa med.

(Ja, jag kör Mac. )

eew, som denna eller? : http://sae.cside.com/sae/kat/pc/ern005/ekana.htm

Visa signatur

hehu

Permalänk
Hedersmedlem

http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/3797261.stm

Skönt att de för en gång skull fått på nöten för sina reklamer. I princip hela switch-kampanjen borde ha skrotas när det begav sig. Det gamla argumentet att Windows-burkar kraschar hela tiden börjar jag blir riktigt trött på.

Permalänk
Avstängd

Hmmm....

Mitt inlägg i debatten:

Jag har läst nånstans (på flera ställen på nätet) att det INTE var apple som gjorde testerna utan ett annat fristående företag. Bla klagade PC användarna på att gcc användes i testet, inte en PC specifik kompilator. Men gcc finns ju för båda plattformarna, därför användes det.
Det var intressant, det fanns en artikel nånstans som dissekerade i detalj testerna (och bemötte PC falangens kritik - "påhittade siffror"), och visade att det INTE var fantasisiffror eller så. Utan det fristående företaget hade gjort bra och objektiva tester. Kommer inte ihåg var jag läste det.

Dessutom har jag sett olika siffror hos Toms Hardware angående Quake 3. Först presenterar de ett demo, det får runt 500 fps, sen kör de ett annat demo med Q3, och det får runt 300 fps, med samma maskiner. Det jag menar, Q3 demot som Apple redovisar, vilket var det? Ett där max ligger runt 300 fps eller ett där max ligger runt 500 fps? Om max ligger runt 500 fps, då är apples resultat på runt 340 fps dåligt. Men OM max låg på runt 300 fps, då är apples resultat bra.

PS. Jag har använt windows ända sen det kom, men börjar tröttna rejält på skiten. Det blir så mycket fnul och strul hela tiden. Jag använder många timmar varje vecka med att vara försiktig mot windows. Typ, installera inte hur många program som helst, ghosta med jämna mellanrum, systemåterställningar, etc. Jag vill bara att datorn ska funka, utan strul!!!

Ni windows användare, erkänner inte ni att windows kräver mycket pyssel?

Vad jag har förstått, så kräver en Mac inte det. En kille sa att, efter att packat upp en ny mac, så surfade han och mailade etc efter 10 min jobb. En windows maskin måste man fnula med mycket innan det är klart. Jag ska nu hjälpa en kompis formatera datorn och sätta upp internet, skrivare etc. Hur många timmar kommer det ta, tror ni? 3-4 timmar? Sen kommer jag ge henne massa förhållningsorder ang windows; tänk på detta, installera inte hur mycket som helst, se upp för det där etc. MASSA PYSSEL HELA TIDEN!!! Windows är så känsligt!!!

Erkänn att windows är STRULIGT. Man måste vara snäll, annars blir den sur och bråkar. Är ni iinte lite trötta på allt detta strul? Tänk om datorn bara funkade rakt av? FAN va skönt det vore.

PPS. Har ni sett installationsbeskrivningar till PC och Mac? Internetanvisningar jag har hemma är på typ 5 sidor för XP, 6 sidor för Win ME etc. För mac är det 1 sida. Det är alltid så, i alla program och så, jag har börjat kolla upp det.

/Tack för ordet
Data-civilingenjörer från KTH.

PPPPS. ERKÄNN att ni börjar bli trötta på omformateringar etc.

Permalänk
Medlem

Kanske inte så lätt att förstå, men faktum är att många windows användare GILLAR det du kallar "strul". De sköter om sin windows installation som tant agda sköter sina petunior. Benhård kontroll på systemet med senaste drivrutinerna, defrag morgon middag kväll, nya benchmark varv så fort ati släpper en ny beta drivrutin. "Strulet" förstör inte användet, det ÄR andvändandet. Det är inte konstigare än Jocke Meck som polerar kromen på sin HD dygnet runt, och kör den 30 minuter per år. Hur många användare på det här forumet tror du använder sin dator som ett kritiskt arbetsredskap? Det är en leksak, en tamagotchi. Mata den, annars får du bluescreen. Skydda den annars får du installera om igen. Vad händer när datorn fungerar klanderfritt dag ut och dag in? Paniken sätter in. Hoppas något händer.... tänk om jag blir tvungen att använda burken nu...

På min pc hårddisk finns enbart spel. Det är ett tv-spel, inte svårare än så. När jag ska jobba, då åker min powerbook fram. Inget snack.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Hmmm....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kebabbert
Jag har läst nånstans (på flera ställen på nätet) att det INTE var apple som gjorde testerna utan ett annat fristående företag.

Som jag skrev innan var det Verisign som utförde testerna, men i år har de valt att utföra testerna på egen hand. Troligtvis eftersom de inte vill sammankopplas med Verisign mer med tanke på all den kritik de fick för testerna förra året.

Citat:

Bla klagade PC användarna på att gcc användes i testet, inte en PC specifik kompilator. Men gcc finns ju för båda plattformarna, därför användes det.

De valde knappast gcc för P4:orna av bekvämlighetsskäl. Det är ingen hemlighet att Microsofts och Intels kompilatorer är bättre på att generera optimerad kod. Testar man prestanda på en processor ska man givetvis använda den bästa kompilatorn för den processorn. Det är en sak att utveckla en processor med en massa godis, men en annan att få alla utvecklare att skriva optimerande kompilatorer för processorn. En processor är bara så bra som den bästa kompilatorn. Ett annat argument är att man bör använda den mest populära kompilatorn för att få resultat som speglar verkligheten. I så fall borde de använt Microsofts kompilator.

Citat:

Det var intressant, det fanns en artikel nånstans som dissekerade i detalj testerna (och bemötte PC falangens kritik - "påhittade siffror"), och visade att det INTE var fantasisiffror eller så. Utan det fristående företaget hade gjort bra och objektiva tester. Kommer inte ihåg var jag läste det.

Det gjordes många sådana tester. Nu vet jag inte vilket du pratar om, men de jag har sett visade uteslutande på att Apples siffror var allt från lite missvisande till totalt felaktiga.

Sen angående "strul" med Windows. Windows strular bara om man ber om det genom att installera beta-drivisar och en helvetes massa skitprogram. Min dator strular aldrig. Den enda gången den strular är när ATI har knarkat med drivrutinerna så att den hänger sig. Detta är knappast Windows fel.

Permalänk
Medlem

Re: Hmmm....

Citat:

Mitt inlägg i debatten:

Jag har läst nånstans (på flera ställen på nätet) att det INTE var apple som gjorde testerna utan ett annat fristående företag. Bla klagade PC användarna på att gcc användes i testet, inte en PC specifik kompilator. Men gcc finns ju för båda plattformarna, därför användes det.

Ja, det var ett fristående företag som gjorde testerna. Men vad bevisar det?
Bara för att du använder samma program på PCn som på Macen så betyder det ju inte att det programmet är lika bra på PCn som på Macen eller tvärt om.
Bara för att ett program finns till både Mac och PC så betyder det ju inte att det presterar lika bra på båda.

Citat:

PS. Jag har använt windows ända sen det kom, men börjar tröttna rejält på skiten. Det blir så mycket fnul och strul hela tiden. Jag använder många timmar varje vecka med att vara försiktig mot windows. Typ, installera inte hur många program som helst, ghosta med jämna mellanrum, systemåterställningar, etc. Jag vill bara att datorn ska funka, utan strul!!!

Ni windows användare, erkänner inte ni att windows kräver mycket pyssel?

Nej, windows kräver inte mycket pyssel alls.

Citat:

Vad jag har förstått, så kräver en Mac inte det. En kille sa att, efter att packat upp en ny mac, så surfade han och mailade etc efter 10 min jobb. En windows maskin måste man fnula med mycket innan det är klart. Jag ska nu hjälpa en kompis formatera datorn och sätta upp internet, skrivare etc. Hur många timmar kommer det ta, tror ni? 3-4 timmar? Sen kommer jag ge henne massa förhållningsorder ang windows; tänk på detta, installera inte hur mycket som helst, se upp för det där etc. MASSA PYSSEL HELA TIDEN!!! Windows är så känsligt!!!

Erkänn att windows är STRULIGT. Man måste vara snäll, annars blir den sur och bråkar. Är ni iinte lite trötta på allt detta strul? Tänk om datorn bara funkade rakt av? FAN va skönt det vore.

PPS. Har ni sett installationsbeskrivningar till PC och Mac? Internetanvisningar jag har hemma är på typ 5 sidor för XP, 6 sidor för Win ME etc. För mac är det 1 sida. Det är alltid så, i alla program och så, jag har börjat kolla upp det.

/Tack för ordet
Data-civilingenjörer från KTH.

PPPPS. ERKÄNN att ni börjar bli trötta på omformateringar etc.

Det tar inte 10 minuter att installera Mac OS och komma ut på internet. Är Mac OS installerat så visst. Men allvarligt talat, det är inga problem att konfigurera windows för internet på under 5 minuter.
Så, nu när jag har sagt att det tar 5 minuter att komma upp på internet med windows så borde det ju innebära att windows är bättre än Mac OS enligt dig, eller hur?
Själv brukar jag försöka jämföra sådana saker som har relevans för det man arbetar med. Där har både Macen och PCn fördelar. Det enda ditt inlägg gör är att de sänker nivån på "diskussionen" (det gäller dig nukethenick också).

Seriöst, "en kompis sa att macen är jättebra så då är den det".

Btw. arbetar "Data-civilingenjörer från KTH" med windows 95?
Efter att ha läst ditt inlägg ifrågasätter man gärna jusst det där med "Data-civilingenjörer från KTH", men skulle det stämma så skulle jag inte bli förvånad om ni sitter på win9x

Nä, systemåterställningsfunktionen är avaktiverad, ghosta gör jag aldrig och installera om gör jag ungefär emellan vartannat och vart fjärde år (det är ungefär så ofta som jag köper ny dator).

nukethenick, bara för att du inte vet hur man arbetar med windows så betyder det inte att alla andra inte gör det.
Vad det nu har för relevans i det hela så kan jag slå vad om att flera PC användare här på forumet använder sin dator som ett "kritiskt arbetsredskap" än vad det finns Mac användare på forumet. Ojoj, det ultimata beviset på att MAC SUGER!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (eller inte, försök komma med nåt vettigt istället)

Permalänk
Medlem

kebabbert, om jag inte är villig att verkänna att du har rätt då?

Att jag inte har massor med strul eller problem. Det jag gör gör jag för att jag är väldit pedantisk när det kommer till min dator, jag för kramp om jag vet att det ligger skräp i registret som jag inte använder. Det är vädligt enkelt att installera en 2k dator och sedan ha den så den bara står och går.. Att det inte behövs strulas eller ghostas..

Kul och se att du är stolt över din data-civilingejörs utbildning dock. Men man börjar ju undra om det var rätt utbildning och vägval i livet om det nu bara är strul med datorerna du håller på med?

Däremot, jag vill testa en Mac. Skulle vara skitkul att ha en. Men sålänge som den kostar dubbelt så mycket som en likvärd PC och man inte kan göra lika mycket med den. Så är det bara ytterligare en guppi pryl från folk från andra sidan, 08-området dvs...

edit: för att vara petig. Den datorn min pappa fick som personaldatorköp packade jag upp, kopplade in.. Sedan funkade det.. Det tog iofs mer än 10minuter, för skärmen vägar skitmycket om man vill ju lägga alla kablar snyggt. Men XP bootar på någon minut eller 2. Sen klickar man på internet ikonen.....

Permalänk
Medlem

"Det enda ditt inlägg gör är att de sänker nivån på "diskussionen" (det gäller dig nukethenick också)."

Försöker du verkligen påstå att mitt inlägg i den här debatten sänker nivån jämfört med ditt eget?

"nukethenick, bara för att du inte vet hur man arbetar med windows så betyder det inte att alla andra inte gör det."

Vart i mitt inlägg står det att jag inte vet hur man arbetar med windows?

"Vad det nu har för relevans i det hela så kan jag slå vad om att flera PC användare här på forumet använder sin dator som ett "kritiskt arbetsredskap" än vad det finns Mac användare på forumet."

Naturligtvis är det så, eftersom andelen mac användare på det här forumet är mindre än andelen windows användare.

"Vad det nu har för relevans i det hela..."

Även här har du rätt, det har ingenting med saken att göra. Det har ingenting med mitt inlägg att göra heller.

Får jag fråga vad du själv använder din "rigg" till? För såvida du inte använder den dagligen i ditt arbete och har deadlines att hålla så tycker jag du ska lugna ner lillhjärtat och återkomma när du har lite mer erfarenhet.

"Ojoj, det ultimata beviset på att MAC SUGER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Ditt eget inlägg höjer taket på ett föredömligt sätt, vilket är tur med tanke på mitt eget "sänker nivån på debatten". Jag och övriga medlemmar tackar ödmjukast för detta.

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela debatten - men mitt i den postar jag min fina bild

(finns även under UNIX avdelningen...)

Permalänk

Väx upp och inse att Apple också gör bra datorer.
Så fort Apple lanserar nått nytt ska ni klaga..
Barnsligt tycker jag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
"Det enda ditt inlägg gör är att de sänker nivån på "diskussionen" (det gäller dig nukethenick också)."

Försöker du verkligen påstå att mitt inlägg i den här debatten sänker nivån jämfört med ditt eget?

Ja.

Citat:

"nukethenick, bara för att du inte vet hur man arbetar med windows så betyder det inte att alla andra inte gör det."

Vart i mitt inlägg står det att jag inte vet hur man arbetar med windows?

My bad, det var bara ett intryck jag fick.

Citat:

"Vad det nu har för relevans i det hela så kan jag slå vad om att flera PC användare här på forumet använder sin dator som ett "kritiskt arbetsredskap" än vad det finns Mac användare på forumet."

Naturligtvis är det så, eftersom andelen mac användare på det här forumet är mindre än andelen windows användare.

Ja, det var kanske det jag menade med att det inte hade någon relevans.
Ett sätt att kontro att värdelöst argument med ett annat.

Citat:

"Vad det nu har för relevans i det hela..."

Även här har du rätt, det har ingenting med saken att göra. Det har ingenting med mitt inlägg att göra heller.

Kanske lika mycket som ditt påstående om vad folk på forumet gör med sina datorer? Kanske var det jag ville påvisa? (nämligen att ditt tidigare inlägg var ett skämt).

Citat:

Får jag fråga vad du själv använder din "rigg" till? För såvida du inte använder den dagligen i ditt arbete och har deadlines att hålla så tycker jag du ska lugna ner lillhjärtat och återkomma när du har lite mer erfarenhet.

Mjo, jag sköter det mesta av mitt arbete på burken. Sen tycker jag i och för sig inte att ett arbete skulle vara ett bevis på att man har erfarenhet eller ens kunskap.

Citat:

"Ojoj, det ultimata beviset på att MAC SUGER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Ditt eget inlägg höjer taket på ett föredömligt sätt, vilket är tur med tanke på mitt eget "sänker nivån på debatten". Jag och övriga medlemmar tackar ödmjukast för detta.

Jag som tyckte att jag var överdrivet tydlig med sarkasmen, men tydligen inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Interceptor
Barnsligt tycker jag...

Jag tycker att Apple gör bra datorer. Jag tycker dock deras marknadsföringsmetoder är tvivelaktiga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Jag tycker att Apple gör bra datorer. Jag tycker dock deras marknadsföringsmetoder är tvivelaktiga.

jo, testerna är lite skumma ibland
Förstår inte varför Apple ska blanda in Quake 3..

90% av våra kunder är företag. Dom kör Adobe-programen och Quark. Dom bryr sig inte alls om Quake 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Interceptor
Barnsligt tycker jag...

Jo, jag håller med om att Apple gör bra datorer.

Tycker snarare det är "Apple folket" som inte kan acceptera att även PCn är bra (till annat än att spela).

Sen som sagts så är ju Apples marknadsföring rätt löjlig...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Tycker snarare det är "Apple folket" som inte kan acceptera att även PCn är bra (till annat än att spela).

Finns en del mactalibaner som kan vara rätt jobbiga...

Jag kör både mac och pc, men föredrar macen.. Gick över till Mac-plattformen för tre år sedan, och jobbar nu som Mac-tekniker..

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag VÄÄÄÄDLIGT gärna haft en sån här att köra videoredigering på istället för min PC. Oh well. Kanske på nästa jobb.

Prestanda?

Digital Producer testade nyligen 2.0 G5an mot de snabbaste PC-maskinerna på marknaden, single och dual-CPU, P4, Xenon och Opteron.
Macen låg lite lite efter men sen dess har Adobe uppdaterat till After Effects 6.5 som tydligen ger större prestandavinster för G5 än på PC-sidan. Tillsammans med den nya CPUn torde detta betyda att de ligger tämligen lika i prestanda, kanske t om något bättre med den nya G5an och de är dessutom något billigare än motsvarande PC-maskiner.

Läs själva; http://www.digitalproducer.com/articles/viewarticle.jsp?id=25...

Riktigt bra maskiner, men de ska såklart jämföras med motsvarande workstations för produktionsbruk, inte spel/hemmapulande.

Permalänk
Avstängd

Jag ser absolut inte ner på den senaste Applen, den spöar med viss säkerhet min dator. Och många swecares datorer.
Det jag ser ner på är Apples benches och marknadsföring.
Och för i sammanhanget billiga 100000:- så skulle jag sätta ihop en PC som spöar den där saken stort.

Men för ett företag som redan har Macintoshar och inte vill kosta på sig att gå över till PC så är den där saken självklart ett val. Men vätskekylningen skrämmer väl många. Är väl bara dom mest härdade macophilerna som gillar det.

Permalänk
Medlem

Okej, shit! Skulle ha kommit till dne här tråden för länge sen. Mycket att göra nu.

Jag tror Apple hade mer i tankarna än effektiv kylning när de valde vattenkylning.
Vattenkylningen i de nya macarna lär vara både tystare och skönare att lyssna på en motsvarande luftkylning.
Apple tänker på ergonomin, deras datorer är nu både snyggare och tystare. Prestandan ska jag inte uttala mig om men jag är säker på att 2x2.5an äger många dyrare motsvarande pc-datorer.

Sedan grafikkortet. Okej, hur många macare här planerar lira farcry på sina g5or?? *söker med blicken men ser inga uppräcka händer*. 9600xt lär räcka mer än väl för de tilllämpningar g5'an är avsedd, och används för.

Sen, viktigast av allt. Kebabbert du har så j***a rätt.

Jag är en äckligt erfaren windowsanvändare och jag är så extremt trött på skiten nu.
Jag har väl utfört en 10-15 windowsinstallationer vid det här laget så jag vågar kalla mig erfaren.
Det spelar ingen roll hur försiktig du är, förr eller senare skiter sig något i din installation och det kommer utlösa en mindre dominoeffekt.
3 månader. Så länge klarade sig min xp-pro installation innan den skenade.
Plötsligt började systemprocesser ta upp 100% cpu konstant och ljudet försvann.
Detta är min erfarenhet men som ni antagligen vet är det många fler som har haft stora problem med windows, så jag tycker det är dumt att neka till att windows inte innebär pyssel, bara för att ni själva haft tur ock sluppit undan.

Visst, det är kul att pyssla med optimeringa och liknande men hur kul är det att behöva fixa så skiten över huvud taget fungerar?

Permalänk
Avstängd

Jag sa att någon skulle snacka bra om vattenkylningen.
Vad är det för fel med att göra processorer som kan vara snabba utan att kräva vattenkylning eller skräning luftkylning.
Inse att dom överklockar processorerna för att hänga med.

2x2.5an äger säkert massa PC-maskiner. Men inte någon som är i samma prisklass.
Du kan sätta ihop en snabbare PC maskin mycket billigare, och dessutom slippa den osäkra vattenkylningen.

Och grafikkortet förstårt jag inte varför folk hänger upp sig på. Man kan få ett 9800XT om man vill eller?

Jag har haft Win98 SE installationer som fungerat klockrent i åratal. Och min nuvarande XP-installation har inte krånglat alls. En polare fick mig att gå in på snyggast.nu och jag fick spyware. Men det löste jag med Mozilla.
Startar i en handvändning gör datorn också.
OS-X känns så begränsat. Jag tyckte Windows verkade begränsat ett tag, men sen insåg jag att windows var defintionen på frihet jämfört med OS-X.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sp1uw
Okej, shit! Skulle ha kommit till dne här tråden för länge sen. Mycket att göra nu.

Jag tror Apple hade mer i tankarna än effektiv kylning när de valde vattenkylning.
Vattenkylningen i de nya macarna lär vara både tystare och skönare att lyssna på en motsvarande luftkylning.
Apple tänker på ergonomin, deras datorer är nu både snyggare och tystare. Prestandan ska jag inte uttala mig om men jag är säker på att 2x2.5an äger många dyrare motsvarande pc-datorer.

Sedan grafikkortet. Okej, hur många macare här planerar lira farcry på sina g5or?? *söker med blicken men ser inga uppräcka händer*. 9600xt lär räcka mer än väl för de tilllämpningar g5'an är avsedd, och används för.

Sen, viktigast av allt. Kebabbert du har så j***a rätt.

Jag är en äckligt erfaren windowsanvändare och jag är så extremt trött på skiten nu.
Jag har väl utfört en 10-15 windowsinstallationer vid det här laget så jag vågar kalla mig erfaren.
Det spelar ingen roll hur försiktig du är, förr eller senare skiter sig något i din installation och det kommer utlösa en mindre dominoeffekt.
3 månader. Så länge klarade sig min xp-pro installation innan den skenade.
Plötsligt började systemprocesser ta upp 100% cpu konstant och ljudet försvann.
Detta är min erfarenhet men som ni antagligen vet är det många fler som har haft stora problem med windows, så jag tycker det är dumt att neka till att windows inte innebär pyssel, bara för att ni själva haft tur ock sluppit undan.

Visst, det är kul att pyssla med optimeringa och liknande men hur kul är det att behöva fixa så skiten över huvud taget fungerar?

Tror inte vattenkylningen har sitt ursprung i ergonomin att göra direkt men visst, det är en bonus - förutsatt att den är bra gjord. När det kommer till priset så tycker jag inte att du ska säga så mycket
Men sen så skulle jag själv då villja ha mer kontroll över vattenkylningen och sätta ihop det hela själv för att få systemet tystare.

Är du en äckligt erfaren windowsanvändare så får du inga systemprocesser som du inte känner till som tar upp 100% av processorn. Och gör de det på grund utav någon miss så tar det inte en minut att fixa det.

Det handlar verkligen inte om tur.
Många gånger så undrar jag hur folk lyckas ställa till det så enormt. Kunskapsbristen när det kommer till datorer kan verkligen inte jämföras med något annat i vardagen. Finns inget som så många inte vet ett skit om men som de fortfarande använder i sitt arbete, skrämmande.

Har du ett stabilt system i grunden (lätt att fixa) så måste du själv aktivt göra något för att datorn ska falla på knä. Och seriöst, om användare hade en gnutta kunskap så skulle inte det vara några problem över huvud taget. Men när användare hej vilt klickar på allt som går att klicka på (och särskilt bifogade .exe filer som kommer med mailen) så är det inte konstigt att det strular för så många.

På ett sätt kan man ju då säga att det handlar lite om tur, att det var rent ut sagt otur att använaren klickade där han klickade (när han inte hade någon aning om vad han klickade på). Fasst ser man till tiden och antalet klick som den normale användaren inte har en susning om så kan man till sist knappast skylla det på otur heller.