Permalänk

Lyssna på webbradio?

Jag måste bara få fråga er som kan lite om det här med datorer och Internet. Jag sitter ofta och lyssnar på webbradio på jobbet och jag har gjort det i över ett år nu mer eller mindre.

Idag fick jag ett mail från datornissen på vårt företag att vi inte fick använda oss av webbradio på företagets datorer och att det var kommunen som hade sagt ifrån om det för att det tog mycket bandbredd.

Jag fattar ingenting? Är det verkligen så här? Har dom märkt att jag lyssnat på radio på helgerna när jag jobbat?

Någon som kan förklara detta för mig som inte kan nått om detta.

Visa signatur

Dream As If You'll Live Forever Live As If You'll Die Today

Permalänk
Medlem

klart att det tar en massa bandbredd.. säg att dom sänder i 128kbit, och om flera hundra sitter uppkopplade på kommunens lina å lyssnar.. segt blir det..
eller ännu värre om radion sänds i 192 256 osv...

men för det mesta ligger dom la på max 128.. kanske mindre för det mesta.. lyssnar inte så ofta..
men segt blir det ju om man låter den stå på hela dan, blir som att konstant tanka en fil som aldrig tar slut

edit: konstant heter det

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thakspsolo
klart att det tar en massa bandbredd.. säg att dom sänder i 128kbit, och om flera hundra sitter uppkopplade på kommunens lina å lyssnar.. segt blir det..
eller ännu värre om radion sänds i 192 256 osv...

men för det mesta ligger dom la på max 128.. kanske mindre för det mesta.. lyssnar inte så ofta..
men segt blir det ju om man låter den stå på hela dan, blir som att konstant tanka en fil som aldrig tar slut

edit: konstant heter det

jaha men när jag hade mitt telia 0.5mbit o lyssnade på winamp radio så var det musiken som lagga när bandbredden inte räckte till, inte surfandet!

o kommunen kan väl inte kolla om hon tar för mycket bandbredd!
kommunen har ju för fan 100mbit eller mer så det märks väl fan inte! hur kan dom kolla vad just happygirl gjort? har dom scanning i deras nät som kollar trafiken?

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Medlem

dom är nog ganska många som delar på all bandbredd så det lär märkas.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElajtenWorld
jaha men när jag hade mitt telia 0.5mbit o lyssnade på winamp radio så var det musiken som lagga när bandbredden inte räckte till, inte surfandet!

o kommunen kan väl inte kolla om hon tar för mycket bandbredd!
kommunen har ju för fan 100mbit eller mer så det märks väl fan inte! hur kan dom kolla vad just happygirl gjort? har dom scanning i deras nät som kollar trafiken?

klart att dom kan kolla sånt, det går alltid

och det där med att dom har 100mbit.. woow RESPECT 100 mbit shiiiit!
alltså allt har ju sina gränser.. dom (kommunen? vilka det nu än är som sitter där å bestämmer å använder linan..) kanske vill använda sin lina till andra saker, åså kommer hon å hennes arbetskamrater å snor några mbit med sin webradio.. vad vet jag?

edit: noob exakt

Visa signatur

Permalänk

Oki då får jag väl lägga av med det. Blir den vanlig radion hädanefter :).

Tyckte bara det lät så överdrivet att det hade kommit stränga order från kommunen att: inget mer lyssnande på webbradio!

Jag menar det är ju inte så att jag sitter på dagtid i veckan utan jag sitter på kvällar och helger men det är ju fler än jag som jobbar då iofs.......det är BARA jag här ingen mer så vi är inte tio stycken som sitter och lyssnar med tio datorer eller så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du kan säkert lyssna lite då och då men kanske inte för jämnan på kvällarna..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

du kan säkert lyssna lite då och då men kanske inte för jämnan på kvällarna..

Jo det kan jag säkert men jag tror jag hoppar över det nu efter det mailet :). Den vanliga funkar bra den med men det är jobbigt att behöva springa bort till den varje gång det ringer när man innan bara klickade när det ringde så kunde man svara. Men men jag ska låta kommunen ha sina mbit i fred :)...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

lycka till med jobbet i fortsättningen

Visa signatur

Permalänk
Citat:

lycka till med jobbet i fortsättningen

Tackar så mycket för infon i allafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du är på jidder humör kan du ta upp det med din chef och säga att de dära kommun nissarn lägger sig i hur du gör ditt jobb. Köp en radio och skicka fakturan till dem kanske?
Eller om du vill vara snäll kan du skicka tillbaka ett brev där du frågar vad du egentligen får använda bandbredden till. Beror på vilket humör man är på.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det låter som rent skitsnack och översitteri.

Visa signatur

[b]Krigsforum.se - En värld i brand[/b] < > Historia, Modern Politik & Kombatantsnack. Kaotiskt men kul.

Permalänk
Medlem

Mitt råd till dig skulle vara att du(eller någon annan) sätter upp en relay server, till webradio-kanalen/kanalerna ni lyssnar till, då kommer ni bara att använda bandbredd för 1 lyssnare utåt, medan resten överförs internt.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Hedersmedlem

Fast det förutsätter att alla vill lyssna på samma kanal.

Kommunen betalar med största sannolikhet per överförd Megabyte liksom de flesta andra företag, därför kostar ert ständiga radiolyssnande många skattepengar. knappast så att byrådirektör Svante hittar på sånt här för att hans cs laggar..

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex

Kommunen betalar med största sannolikhet per överförd Megabyte liksom de flesta andra företag, därför kostar ert ständiga radiolyssnande många skattepengar. knappast så att byrådirektör Svante hittar på sånt här för att hans cs laggar..

Om man inte ens kan hantera lite webbradiolyssneri så borde man lägga ner hela skiten anser jag i alla fall.

Visa signatur

[b]Krigsforum.se - En värld i brand[/b] < > Historia, Modern Politik & Kombatantsnack. Kaotiskt men kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex

Bättre än inget, och vill man lyssna på två eller tre så går ju det också utmärkt.
Och då blir bandbreddsutnyttjandet inte mer än 384 Kbps - 3 kanalar ala 128 Kbps

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Även i vår kommun är det förbjudet att lyssna på webbradio och ladda ner stora filer, det är för att alla skolor, statshuset, biblioteket mm. delar på en st 2Mbit lina.

Permalänk

Ahh jag tycker det hela låter löjligt. Jag menar jag sitter här helt ensam på detta företaget lördag och söndag från eftermiddagen till tolv på natten. Lyssnar lite på musik och sen påstår dom att det är så farligt. Idag fick jag reda på att folket i företaget som jobbar i veckan på dagtid lyssnar på webradio och det kan jag tänka mig kan vara störigt när alla dom lyssnar på dagtid och så. Ska lägga ett mail till datornissen och fråga om det är lika farligt om jag lyssnar på helger och kvällar.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happygirl
Ahh jag tycker det hela låter löjligt. Jag menar jag sitter här helt ensam på detta företaget lördag och söndag från eftermiddagen till tolv på natten. Lyssnar lite på musik och sen påstår dom att det är så farligt. Idag fick jag reda på att folket i företaget som jobbar i veckan på dagtid lyssnar på webradio och det kan jag tänka mig kan vara störigt när alla dom lyssnar på dagtid och så. Ska lägga ett mail till datornissen och fråga om det är lika farligt om jag lyssnar på helger och kvällar.

Men om det e så här som Arphex (moderatorn i alla fall) säger så spelar det väll ingen roll om du lyssnar kl. 22 eller kl 12?

Rätta mig, för det e fel! eller?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Men om det e så här som Arphex (moderatorn i alla fall) säger så spelar det väll ingen roll om du lyssnar kl. 22 eller kl 12?

Rätta mig, för det e fel! eller?

Ingen aning men jag menar det märks ju om fem stycken sitter och lyssnar men en person kan väl endå inte störa så mycket att det märks så kraftigt? Tydligen kan det det. Jag tycker det verkar konstigt.

Men som sagt jag lyssnar inte mer men tänk om man får ett mail där det står inget mer sweclockers på kommunens datorer :D! (det var på skoj)

Visa signatur

Permalänk

Ja men om din komun betalr per mb så spelar ju det ingen roll säg att det e så här: komunen betalr 5:- per mb som man laddar ner och vi säger att när du lysnnar på webbradio så "drar" det ner 1 mb / min altså 5 spänn per minut och du lysnnar i 1 timme kl 22 då kostar det (60*5=) 300 spänn och om 5 pers sitter och lyssnar i 1 timme kl 22 så kostar det (60*5=300*5=1500:-)

Ok Lite överdrivna priser men men

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Ja men om din komun betalr per mb så spelar ju det ingen roll säg att det e så här: komunen betalr 5:- per mb som man laddar ner och vi säger att när du lysnnar på webbradio så "drar" det ner 1 mb / min altså 5 spänn per minut och du lysnnar i 1 timme kl 22 då kostar det (60*5=) 300 spänn och om 5 pers sitter och lyssnar i 1 timme kl 22 så kostar det (60*5=300*5=1500:-)

Ok Lite överdrivna priser men men

Nä vadå överdriva priser?
Ditt exempel gör nästan så att Tre ser billiga ut
Men nu tycker jag det är rätt illa om komunen betalar per överförd enhet. Känns som de kan fixa till det till fast pris säkert.

Permalänk
Medlem

Man betalar INTE per overford megabyte. Har man rorlig debitering (vilket jag inte tror att ni har) sker det isafall pa genomsnittsanvandande eller 95e percentilen.