Permalänk
Medlem

IRQ Problem !

Hej, har haft problem med att IRQ krockat i Windows XP så jag installerade Standard-PC och alla kort fick olika IRQ's bra tänkte jag, Men...

Efter man bytt till Standard-PC så installerar ju Windows om alla drivrutiner och när den kommer till IDE sakerna, så fastnar det på HDC.

Här en screen:
http://w1.191.telia.com/~u19115476/dah/error.JPG

Så nu om ingen vet svaret på ovanstående problem vill jag installera ACPI igen och försöka ändra IRQ:erna på något annat vis.

Så hur installerar man ACPI när man installerat Standard-PC ?

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om vad du menar med "Standard-PC", inte heller vad det är för komponent du försöker installera.

Har du installerat chipsetdrivers för ditt moderkort?

Visa signatur

Fedt

Permalänk
Medlem

Re: IRQ Problem !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ingar
Hej, har haft problem med att IRQ krockat i Windows XP så jag installerade Standard-PC och alla kort fick olika IRQ's bra tänkte jag, Men...

Efter man bytt till Standard-PC så installerar ju Windows om alla drivrutiner och när den kommer till IDE sakerna, så fastnar det på HDC.

Här en screen:
http://w1.191.telia.com/~u19115476/dah/error.JPG

Så nu om ingen vet svaret på ovanstående problem vill jag installera ACPI igen och försöka ändra IRQ:erna på något annat vis.

Så hur installerar man ACPI när man installerat Standard-PC ?

Du ska inte ställa in IRQ och sådant i Windows XP, det sköter OS:et helt själv.
Det är inte Windows 95 du sitter med....

Fråga: Har du installerat chipset drivrutinerna till ditt moderkort?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Har 6 st enheter på samma IRQ, bluescreens var 10:e minut. XP sköter själv ? jo visst :]

Har provat många drivar till moderkortet ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har 6 st enheter på samma IRQ, bluescreens var 10:e minut. XP sköter själv ? jo visst :]

Har provat många drivar till moderkortet ja.

Det är inte konstigt att ha flera enheter på samma IRQ.
Om du får blåskärm så finns det något problem, vad står det i så fall i blåskärmen.
Om det är samma felemedelande är det bara att söka på MS hemsida vad felet står för.

Varför har du provat många drivrutiner till moderkortet??? Det finns ju bara en enda som är rätt (om man inte räknar med dom äldre drivrutinerna...).

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Varför ni så envisa ?

Jag har hållit på med datorer i 6 år jag vet med största sannolikhet att jag har en IRQ krock. God Damn :/

Jag testade lite olika Via4in1's för att se om windows kunde hitta drivrutinerna då. Därför.

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför ni så envisa ?

Jag har hållit på med datorer i 6 år jag vet med största sannolikhet att jag har en IRQ krock. God Damn :/

Jag testade lite olika Via4in1's för att se om windows kunde hitta drivrutinerna då. Därför.

Testa att stänga av eller sätta på "Plug&Play OS" i BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Knashatt: Också testat :/ men jag fortsätter testa massa saker. Kollar tråden ibland.

Permalänk

Ingar:

Har du löst ditt problem med HDC? jag har stött på samma problem som dig och och skulle behöva lite hjälp med att fixa det.

EDIT:
Googlade mig fram till ett annat forum och hittade tips där.
testa ett av följande:
1. Ta bort alla virtuella cd enheter typ daemon tools.
(Detta funkade för mig)
2. Avinstallera alla brännprogram och starta om.

eller som ett tredje försök så kan man avinstallera VIA hyperion ide driver. Detta gör du genom att ladda hem drivrutinen från via, starta den och en bit in i installationen får du valet att installera eller avinstallera.

Hoppas att detta hjälper dig.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk

Jag hade ett liknande problem med hdc. Den fåniga lösningen på mitt problem var att jag hade tagit bort sfcfiles.dll i c:/windows/system32 för att slippa de onödiga "xerox"- och "microsoft frontpage"-katalogerna i program. Det funkade bra, ända tills jag ville använda mina sekundära ide-kanaler.

Nåja, jag döpte om filerna igen (från sfcfiles.old till sfcfiles.dll) och har inte problemet längre.

Vet inte om det hjälper dig, men det är ett förslag iaf.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Hedersmedlem

Precis innan datorn bootar Windows så brukar man få upp en IRQ-tabell. Tryck på Pause och se vilka det är som kan krocka. Det är fullt normlt att enheter delar IRQ-adresser. Om det bara är någon enstaka som krockar så testa att flytta det PCI-kortet.
Annars kan man i visa BIOS ändra IRQ-inställningarna manuellt. Skulle sådant vara fallet försök ställa in så att alla har var sin.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Det är inte konstigt att ha flera enheter på samma IRQ.
Om du får blåskärm så finns det något problem, vad står det i så fall i blåskärmen.
Om det är samma felemedelande är det bara att söka på MS hemsida vad felet står för.

Varför har du provat många drivrutiner till moderkortet??? Det finns ju bara en enda som är rätt (om man inte räknar med dom äldre drivrutinerna...).

Vad krockar den med då?
Är det en flyttbart som t ex kort av nåt slag?
Kan vara bra att du skriver upp vad du har installerat på datorn (hårdvara alltså)

Är den inställd på APIC eller PIC i BIOS:et? Med APIC ska man kunna hantera fler delade IRQ adresser

Edit:
Använd uppdatera drivrutin för att återställa till ACPI, fast istället för automatisk uppdatering så väljer du manuellt från lista

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64