FAQ & Guide till att flasha Grafikkort från ATi & nVidia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Skrev du flashrom -p 0 dinbios.bin

Alltså. skrev du en nolla?

Japp skrev flashrom -f -p 0 minbios.bin, typ

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS GeForce RTX 3080 Ti | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair 32GB DDR4 3600MHz Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Avstängd

man ska skriva flashrom -p -f 0 9800XT.bin

Ser du nått alls utan ditt PCI kort? ser du inte när den ska boota o sedan blir d svart? ser du inte när man kan trycka del till bios o d?

Permalänk
Medlem

Glömde -F :$

Men det ska fara där i alla fall. Ditt Pci kort kan inte fungera så bra om du ha flashat det med nån annan bios

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allstaar
man ska skriva flashrom -p -f 0 9800XT.bin

Ser du nått alls utan ditt PCI kort? ser du inte när den ska boota o sedan blir d svart? ser du inte när man kan trycka del till bios o d?

Nej inget alls såg jag.

Citat:

Ditt Pci kort kan inte fungera så bra om du ha flashat det med nån annan bios

Haha nej inte direkt

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS GeForce RTX 3080 Ti | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair 32GB DDR4 3600MHz Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Se till att ha flashrom v2.17 eller högre, annars får man error och biosen crashar...
Timeout : Idle rom after bulk erase, eller nått liknande!
Men isåfall bara att ha ett PCI-Graffe till hands Cleara MB biosen så den bootar med PCI!

Betyder 0an vilken adapter som ska flashas?

Permalänk
Medlem

fungerar "Tyan.9800XT.128MB.Samsung" med ett PC 9800PRO med samsungminnen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Phasio ett annat tipps som kommer funka om du skriver rätt =D!

Gå till din kompis eller om du har två datorer hemma ta en diskett starta upp ett progg som heter drdflash då säger den sätt in disketten sen går den igenom disketten gör nått med den. Sen så lägger du in DOS4GW, Flashrom, Flashrom.rom och ditt nya Bios eller Orginal.

Sedan går du till din dator och stoppar in disketten då bootar den direkt till A:/ sen därefter kör pekfingervalsen och skriv "flashrom -p -f 0 9800xt.bin"

sen hör du att det e klart o inget mer fel kan hända =D

" - " sträckena sitter i dos på "+" till höger om nollan behövs ba trycka dära inge shift.

Svårare än så e d inte =D

du kan iaf prova =D

Permalänk
Medlem

Det funkar att flasha bioset på Powercolor X800Pro Vivo också till XT.

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Allstaar:
Varför ska jag göra disketten i en annan dator?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phasio
Allstaar:

Flasha som det står i Guiden bara. Det finns länk till allt du ska ha på disketten o allt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Allstaar:

Kanske tänkte att d e svårt o lägga in det jag skrev på din dator när det är svart =P om du lägger in det på en annan dator ser du iaf så mena jag =D

Permalänk
Medlem

Varför är denna tråd inte klistrad

Visa signatur

SyncMaster "17" 172X | Antec Sonata II | MSI K8N Neo2-54G Platinum | AMD Athlon64 3500+ (Winchester) | OCZ Platinum 512x2 (DDR400) @ Dual-Channel 2-2-2-5 | PowerColor ATI Radeon X800XT 256MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allstaar
Kanske tänkte att d e svårt o lägga in det jag skrev på din dator när det är svart =P om du lägger in det på en annan dator ser du iaf så mena jag =D

Jasså du menade så. Nej men det är lungt var ett gammalt kort

Visa signatur

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Mitt 9800pro (R360 kärna) som jag flashade till ett 9800xt funkade fint som xt, förutom i 3dmark03 test 2 (det med soldaterna i rymden). Där blev de skumma märken jämte soldaterna, små sträck änna. Samt på vissa ställen i farcry dök samma små sträck fram.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
Mitt 9800pro (R360 kärna) som jag flashade till ett 9800xt funkade fint som xt, förutom i 3dmark03 test 2 (det med soldaterna i rymden). Där blev de skumma märken jämte soldaterna, små sträck änna. Samt på vissa ställen i farcry dök samma små sträck fram.

Provat en annan Bios? Det ska borda fungera buggfitt.

Permalänk
Hedersmedlem

*limmad*

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor

Permalänk
Medlem

Tack JimiEM för din guide, har nu ett Pro@XT

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garland Greene
*limmad*

Citat:

Tack JimiEM för din guide, har nu ett Pro@XT

=)=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok

Jag upplever samma problem, och jag har en R350 Core..
Så det är bara att pröva en annan bios, eller är det helt kört? (bara att byta tillbaks till gammal bios)?

Permalänk
Medlem

Sitter med graffen i signen, men det ocar hel kasst, beror det på biosen tror ni? det är ATIs standard 2003-10-23 har ajg för mej. Är det någon bios som märkbart är bättre än andra?

Permalänk
Medlem

Nej, jag tror nog inte kortet klockar bättre med annan bios. Men du kan ju försöka. Flasha är alltid kul....

Permalänk

går det att flasha alla 9800pro -> XT med R360 kärna ??

Permalänk
Medlem

FAQ. Ja, du kan flasha alla 9800pro till XT. Men endast dom med R360 blir riktiga XT

Permalänk
Medlem
Citat:

FAQ. Ja, du kan flasha alla 9800pro till XT. Men endast dom med R360 blir riktiga XT

Jag har R350 Core på mitt kort, vinner man något på att flasha det till XT ändå?

Visa signatur

P4 2,0@2,2 512Rambus ATI 9800Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dad
Jag har R350 Core på mitt kort, vinner man något på att flasha det till XT ändå?

Nja. Du vinner nog inget. Status o lite artefakter i 3dmark o farkcy

Permalänk
Medlem

En liten guide om hur man flashar X800Pro VIVO --> X800XT.

1.
Ladda hem Atitool. Atitool är ett enkelt program som man kan använda för att se hur många pipelines som är aktiva, ändra frekvens på GPU och minne, kolla temp och ta en backup på BIOS mm.
http://atitool.ocfaq.com/

Installera Atitool. När du gjort det kan du starta Atitool och ta en backup på ditt nuvaranda BIOS.
BIOS-filen sparas på den katalog där du installerade Atitool.

2.
Ladda hem Gigabytes program för att flasha BIOS och aktivera 16 pipelines.
http://paddy007uk.freeservers.com/V...Flashx800xt.rar

3.
Skapa en bootdiskett. Om du kör WinXP är det enkelt. Formatera en tom diskett och ange att det ska vara en MS-Dos startdiskett.

4.
Extrahera Gigabytes fil som du laddat ned. Kopiera filerna till bootdisketten.

5.
Starta om datorn. Boota från bootdisketten. Ändra i BIOS så att datorn bootar från diskett om den inte redan gör det.

När datorn bootat från disketten är det dags att flasha BIOS.
Skriv: gvf11 -p a:\r80x256v.f1 -f (gvf11 är flashprogrammet och r80x256v.f1 är filnamnet på BIOS).

6.
När det är klart tag ut disketten och starta om datorn. När windows startar måste du installera om drivrutinerna till grafikkortet eftersom
att grafikkortet nu känns igen som ett X800XT.
Med Atitool kan du nu se att antal pipelines är 16 och Device id har ändrats från 4a49 till 4a50.
Tänk på att frekvensen på GPU och minne har ändrats också till samma som för ett X800XT. Du kan justera frekvensen med Atitool.

7.
Om du vill kan du flasha tillbaka till ditt gammla BIOS som du tagit backup på eller något annat BIOS till X800XT ska du använda ATI:s flashprogram flashrom.

Ladda hem ATI:s program för att flasha BIOS. Använd version 2.37.
http://softmod.ocfaq.com/bios/flashrom237.zip

8.
Extrahera filerna och kopiera de till bootdisketten. Kopiera BIOS-filen (t.ex. den som du tagit backup på) som du vill flasha till bootdisketten.

9.
Starta om datorn med disketten i.
Skriv: flashrom -p 0 a:\bios.bin -f (flashrom är flashprog och bios.bin är filnamnet på BIOS som du vill flasha)
När det är klart tag ut disketten och starta om datorn.

Permalänk
Medlem

Jag lägger in den med. Finns säkert några som vill veta.

Permalänk
Medlem

när jag kommer in i bios för att flash så står det source file not found.
va e det för nått? jag har ny bios och flashrom..
har någon haft samma problem, hur blir ja av me de...

Visa signatur

:D:D:D

Permalänk
Medlem

Kan man inte flasha ett 9550 > 9700 ????