Permalänk

Statisk elektricitet

Just nu lyder frågan på omröstningen så här:

Använder du ESD-skydd när du mekar med datorn?

De flesta svarar nej, själv svarade jag ibland.

Har väldigt lite koll på såna här grejer, brukar gå och ta i elementet stup i kvarten för att ladda ur mig och så lägger jag ofta prylarna på en antistatpåse. Brukar inte heller ha någon sån där gammal ylletröja som sprakar och sticks på mig, men någon sådan har jag inte heller ägt sedan jag var väldigt liten.

Det är ungefär alla åtgärder jag vidtar för det mesta..

Nyss tappade jag en skruv ner på mitt nya moderkort, blev halvt förtvivlad (inte för att jag inte gjort det förut men ändå), sen när man startar upp så funkar allting så klart. Frågade en polare på icq men han sa nej, det är ingen fara, skruven har inte blivit laddad, du kan vara lugn.

Tycker det vore bra om ni kunde skriva någon artikel, typ antistatskolan för nybörjare. För många verkar ta lite väl lätt på såna här grejer. "-Äh, det är ingen fara". Sen funkar säkert minnet de tagit överallt på när de sätter in det igen, men skadan kanske är latent och minnet ger först upp efter ett halvår.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Har själv aldrig använt skydd, och jag har pillat i många datorer i mina år men har aldrig råkat ut för en ESD-olycka.
Tror itne det är så värst stor risk, men man borde kanske vara lite mer försiktig.

Permalänk
Medlem

Har heller aldrig använt skydd och aldrig sabbat någon komponent pga det. Jag brukar bara ladda ur mig med jämna mellanrum, lägga lösa komponenter på antistatpåsar, ge fan i att ta på korten onödigt mycket och på känsliga delar.

Visa signatur

My head hurts, my feet stinks and I don't love Jesus.

Permalänk
Medlem

Har byggt med datorer i ca 10 år nu, aldrig använt ESD-skydd och inget har gått sönder pga elstötar. Laddar aldrig ur mig heller.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem

varför det? ingenting händer :S .. har hållt på i 5 år .. och inget har hänt .. även när jag har handlat med "stötkänsliga" saker ..

Visa signatur

jag dansar inte, och om jag mot all förmodan nu skulle ta ett par danssteg är det enbart för att jag vinglar mot baren! - Muff

Permalänk

jag har använt 1 gång fast på fel sett. Då var det typ 99% chans att den skulle dö totalt osv satte den där klämman på fel ställe. Vilken tur jag har va?

Permalänk

hej. jag ska snart bygga mig min första dator. är då kanske lite överdrivet paranoid, och överbeskyddande, men så är jag fattig också och har inte råd med nya datorkomponenter. Jag har funderat på det här med ESD-skydd.... Om man använder ett sånt där armband med klämma, ska klämman sitta i ett element eller finns det något annat man kan nypa fast den i? Främst för att mitt skrivbord står så hemskt långt bort från elementet. Borde det inte gå att sätta klämman i ett jordat uttag? alltså i en sån där liten metallflärp.

Hjälp mig!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

hmm, om man har fuktiga händer så är risken mindre. Jag brukar ta av mig tröjan/tshirt och tvättar mina händer när jag ska bygga en dator. på detta sätt minimerar jag risken.

sedan har jag komponenterna "på" plastpåsarna som dem kommer i eller på ett trägolv då träd inte leder elektrisitet..

sen så skulle jag kunna tänka mig att använda esd skydd men jag fattar inte hur det fungerar.. står ingenstans. man vill ju inte få en elchock och dö.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga om man skadar kretsar/komponenter. De kan få drastiskt förkortad livslängd av ESD-skador, vilket man inte märker med en gång

Permalänk
Medlem

Jag använder inte ESD-skydd ofta, faktum är att jag bara gjort det en gång (finns ju andra sätt att jorda sig, jag brukar ta på nätaggregatet när det är strömsatt). Men man ska veta det att en ESD skadad komponent inte alltid dör helt och hållet, utan kan också bara skada den, vilket kan göra den defekt och/eller kortlivad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joioi50
hmm, om man har fuktiga händer så är risken mindre. Jag brukar ta av mig tröjan/tshirt och tvättar mina händer när jag ska bygga en dator. på detta sätt minimerar jag risken.

sedan har jag komponenterna "på" plastpåsarna som dem kommer i eller på ett trägolv då träd inte leder elektrisitet..

sen så skulle jag kunna tänka mig att använda esd skydd men jag fattar inte hur det fungerar.. står ingenstans. man vill ju inte få en elchock och dö.

ESD-skydd är till för att ge dig i grunden samma spänningsnivå och rätt polaritet, till det föremål man ska jobba med. ESD-skador uppstår sällan direkt utan det kan ta många månader innan det inträffar och visar sig hos t.ex. ett par arbetsminnen.

Ja, syntetiska kläder ska man inte använda när man jobbar med känsliga saker, utan man ska kläder som inte kan skapa statisk elektricitet. Samma sak är det med mattor, där syntetiska heltäckningmattor kan vara rena rama döden för känslig eletronik. Att tvätta händerna är också en bra idé eftersom vi har ofta väldigt mycket skit på vår hud, som inte bara ger avtryck utan även kan försvåra kontakten mellan olika förmål.

Ja, jag använder ESD-skydd när det verkligen behövs t.ex. när man jobbar med minnena i en dator - speciellt om datorn har varit i bruk en tid.

/Saint25

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
hej. jag ska snart bygga mig min första dator. är då kanske lite överdrivet paranoid, och överbeskyddande, men så är jag fattig också och har inte råd med nya datorkomponenter. Jag har funderat på det här med ESD-skydd.... Om man använder ett sånt där armband med klämma, ska klämman sitta i ett element eller finns det något annat man kan nypa fast den i? Främst för att mitt skrivbord står så hemskt långt bort från elementet. Borde det inte gå att sätta klämman i ett jordat uttag? alltså i en sån där liten metallflärp.

Hjälp mig!

Du kan förlänga kabeln med en högtalarkabel. Skala kabeln i ändarna, vira metalltråden runt ett ställe på elementet, anslut den andra änden av kabeln till armbandet.
Det här gjorde en kompis som hjälpte mig nyligen.

Själv undrar jag hurvida färgen (de flesta element är ju målade) hindrar elektriciteten??? Om den skulle isolera vore det minst sagt jobbigt. Har lite fläckar på mitt element där färgen gått bort men så ska det ju egentligen inte se ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mynock
Svårt att säga om man skadar kretsar/komponenter. De kan få drastiskt förkortad livslängd av ESD-skador, vilket man inte märker med en gång

De flesta verkar tyvärr inte vilja förstå det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan man inte bara ha ett par gumminhanskar ? : )

Visa signatur

-_

Permalänk
Medlem

jag tappade en skruv i mitt moderkort och oturligt nog så blev det kortslutning nånstans där men som tur var gick det på garantin

Permalänk
Medlem

Brukar alltid pilla på någonting jordat innan jag öppnar upp burken och mekar i alla fall. Har ett ESD-armband a´la engångs liggandes, men det känns mest som det stjälper än hjälper. Därför har det aldrig använts.

Permalänk
Medlem

Har esd säker bänkmatta, armband, verktyg och ibland esd T-shirt(inte för att det är nödvändigt, men den är skön att ha på sig när man jobbar ). Det brukar räcka med ett armband, men eftersom jag har alla prylarna så använder jag dom.

Att ta i element och sånt hjälper inte alls, det kan till och med vara värre än att inte jorda sig. Men om man känner sig säker när man gör det, så är det ju bra för er...

Eftersom jag inte köper begagnade dator prylar, så bryr jag mig inte om hur andra gör. Men jag tycker det är lite dumsnålt att inte kunna köpa ett esd-armband(ca: 49kr), när man bygger ihop datorgrejer för flera tusen.

Permalänk
Medlem

jag har aldrig använt ESD-skydd förutom att ta i nätaggregatet när det är på. Inget har pajjat än iaf, men man kanske ska ta o fixa ett sånt armband..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower