FAQ: vad ska jag kolla på en beggad bil?

Permalänk
Medlem

FAQ: vad ska jag kolla på en beggad bil?

Dags att köpa ny bil och du vet inte vad du ska kolla på om den är i bra skick?

Ägare på bilen
Kolla upp med vv hur många ägare en bil har haft,
om den har väldigt många ägare så betyder det oftast att det är något större fel med bilen och de som ägt den innan inte haft råd att fixa det.
Så väldigt många gamla ägare på en bil brukar inte båda gott.

"När det gäller förra ägaren så kolla dels om det är en leasingbil (leasingbilar kan inte säljas av andra än leasingbolaget) och att bilen är betald. Köper du en bil som inte är betald har du kastat pengar i sjön. Förra ägaren kan även svara på hur den såg ut när den såldes och miltal med mera. VÄgverket informerar även om bilen har körförbud, om den är besiktigad, är avställd.. Notera att om bilen är avställd eller obes är det automatiskt körförbud. Är den reggad, bes och skattad å den fortfarande har körförbud är det något skumt på g.
- Tha_Hool"

Hur kollar man stötdämparna?
Gunga på bilen, dvs tryck ner baken/fram på bilen och se så den inte gungar för mjukt,
då är det ett tecken på att stötdämparna håller på att ta slut eller så är dom redan väldigt slut.

Hur kan jag få misstankar om den vart krockad förut?
Kolla så inte vissa delar av bilen har helt ny lack, då kan den ha blivit krockad just där.
Saker som oftast har blivit bytta är kjolpaketen runt om så det brukar ju se nyare ut än själva bilen,
och det är ju alltid ett litet problem för att se om den verkligen varit krockad där orginalet suttit förut.
Så ett tips är att kolla efter glipor mellan t.ex huven+karossen eller dörrar och karossen, och så vidare.
Om det är ojämnt dvs större glipa mellan t.ex. en dörr och själva karossen på ena sidan av bilen än det är på den andra så kan det tyda på att den vart krockad.
Så kolla att är jämnt och fint, annars har bilen oftast vart med om en större krock då bilen's kaross antagligen blivit sne.

Hur testar jag om kopplingen är bra?
Testa kopplingen på bilen kan du göra enkelt med att trycka ner kopplingen,
starta bilen och lägga i 3an's växel t.ex. (du står bara stilla dvs).
sedan släpper du bara upp kopplingen rappt. och då ska bilen dö helt och hållet.
Om den inte gör det så betyder det att kopplingen börjar bli eller är sliten.
Testa också om kopplingspedalen glappar, dvs. så att kopplingen inte tar så långt ner hela tiden.
Då behöver man fixa kopplingscylindern.
Märks också ganska fort när man sätter foten på pedalen genom att den åker ner en bit utan att man ens trycker på den med foten direkt.
^^ Detta test avslöjar bara bilar som är totaltslut vilket även skulle visa sig när den inte gick att köra en meter. ^^

Hur man ska göra om man inte kan känna det automagiskt

Är kopplingen halvslut kommer den ge upp när vridmomentet är som högst. Prova att varva ~4000-5000rpm på fyran, håller den då så finns det liv kvar i den.

Man kan även prova snabba växlingar för att upptäcka slir, den ska inte sega ned/upp i varv utan det ska gå rappt

- suck

Hur kollar jag om bromsarna funkar som dom ska?
Kör iväg med bilen och hitta en raksträcka,
Kör rakt fram i inte allt för hög hastighet, så du hinner bromsa en bit utan att bilen stannar helt.
Släpp ratten helt och hållet och låt den gå framåt,
bromsa lite lätt och kolla så inte bilen snedar iväg åt ett håll.
om den snedar iväg så är det mest troligt att det är något fel på bromsarna eller att bromsbeläggen börjar ta slut.

Annars så kan det vara så att framvagnen är sne, och behöver justeras. Den kan ha blivit sne pga. att den blivit krockad.
också ett sätt att kolla om den också blivit krockad.

Hur vet jag om det är fel på framvagnsinställningen?
Håll god fart och släppa ratten, drar den åt något håll behövs det justering.

- suck

Hur vet jag om kam/ac/(andra)-remmar är slitna och gamla?
Om dom är torrspruckna så brukar dom vara relativt gamla och behöver bytas.
Det kollar du enkelt med att försöka dra lite i någon av remmarna så den blir lite slapp samtidigt som du kollar på remmen om den är sprucken.
Går inte att få den jätteslapp för dom brukar ju vara spända. Men det går lite i alla fall

"KAMREM! Skall vara bytt/ bytas vid intervall..
ÄR det inte gjort pruta. Kör sedan bilen lungt och fint till verkstad och byt kamrem.
Går den av eller kuggar över är det ventilsallad i motorn och det är dyyyyyyyyyrt att laga (gäller inte alla motorer men kamrem är viktigt ändå)
- Tha_Hool"

Hur vet jag om det är något fel på motorn eller dylikt?
Kolla under huven så att det inte läcker olja nånstans, det ska inte vara olja nånstans.
Helst ska du kolla bilen underifrån också om du har chansen.
Du kan också lyssna efter missljud, knackar det mycket från motorn så kan det vara missljud från kamaxeln(kamaxlarna), då behöver man ställa in ventilerna.
Eller så kan det komma missljud från vanosen(om nu bilen har det).
OBS knackingsljuden gäller ej om du kollar en diselbil! alla vet väl att diselmotorer knackar hela tiden

"Man kollar motorns kondition med att kika på oljan och glykolen. Är det olja i glykolen så är topp eller cylinderfotspackningen (eller annan motorskada) kakk.. Om man varvar lite och det bubblar ur expansionkärlet (locket av) så är topplockspackningen trasig. SMäll igen huven och åk hem.
Är oljan grå eller vitgrå är det vatten i oljan vilket indikerar sprucket block .. Smäll igen huven och gå hem.
Är oljan svart som fan, tjock och luktar skumt. ÄR det även gegga under påfyllningslocket så är oljan inte bytt på länge.

- Tha_Hool"

Växellådor
Kolla även ev automatlåda medels färg och lukttest på oljan. Luktar det brännt och oljan är något annat än klarröd så är det ugglor i vattervettern..
- The_Hool
Köper du bil med automat, kan det vara idé att testköra och kolla så att alla växlar glider i fint och att lådan inte slirar, kolla även oljan i lådan, den ska vara klarröd.

På bilar med manuell låda ska växlarna glida i lätt och inte kärva, ofta kärvar 1:a och 2:a på bilar som körts lite hårt, då är det dags att justera eller byta synkringar, kan vara billigt eller dyrt beroende på bil
Kolla även att bilen inte "kastar ur" någon växel.
- luppg

Hur vet jag om bilen vart skruvad?
Oftast brukar man inte kunna veta helt säkert om den vart skruvad eller inte.
Om det är en ganska ny bil som dom påstår gått runt 5'000 mil, så kan du kolla på grenröret, samt andra delar runtom i motorrummet.
Grenröret brukar inte se slitet och fult ut om den endast gått 5k mil samt de andra sakerna.
Om bilen sägs ha gått runt 15k mil, så kan du nästan aldrig vara säker på om den vart skruvad eller inte, om nu inte det går att kolla genom databoxen som finns i alla bilar.
Men det kan bara verkstäder göra som har tillgång till datorerna man kopplar in till bilarna, och det funkar inte alltid att kolla om den vart skruvad.
Du kan också kolla i serviceboken och se så att det inte är samma färg på pennan eller rent av samma penna på varje service många gånger irad (kolla då också ifall det är samma stämpel under de som har samma penna, då är det väldigt misstänksamt).
Då kan det vara ett tecken på att den vart skruvad, eller att den inte blivit servad som den ska.
Om serviceboken saknas helt så vet man verkligen inte vad som har gjorts på bilen.

Kolla även dörrar och säkerhetsbälten så de inte verkar slitna på något sätt.
Kolla efter slitage på knappar som normalt används väldigt mycket.

Annars kan du ju också fråga ägaren rakt av om den vart skruvad eller krockad innan, om han ljuger så begår han ett bedrägeri.

Serviceboken
serviceboken är mer skada än nytta.
Kolla bilens allmänna skick, kolla kvitton, slitdelar och vanliga fel istället. DET visar bilens skick, serviceboken gör inte det.
Personligen så hivade jag serviceboken, jag gör service själv oftare och nogrannare. Sparar alla kvitton istället.
Jag skulle kunna förfalska en servicebok till min bil på en lunchrast, så den är inte ett sanningsvittne för fem öre.

Mitt tips är att ta hjälp av någon kunnig på bilmodellen vid köp om man inte kan bestämma bilens skick själv.
Vill man vara riktigt bergis så kan man ringa en auktoriserad verkstad å be dom kolla upp hur bilen är servad.
- Spectre

Kolla så att säljaren till fullo betalt sin bil, antingen om han kan uppvisa kvitto eller genom att kolla med föregående ägare, du kan bli betalningsskyldig om skuld finns på bilen, kolla med vv så att inge skatteskuld finns på bilen och att den är besiktigad och godkänd, se till att få se kvitton på reparationer mm som ägaren åberopar.
- luppg

"Det är bättre med en verkstadsservad bil som det är dokumention på. Dels så vet verkstaden vad de håller på med, dels är det ofta garanti på jobbet och så vidare. Sett för mycket hemmapulare som skruvar sönder mer än de lagar. Sedan så har sönderskruvade bilar andra skavanker. SÖnderdragna gängor med mera med mera.
- Tha_Hool"

Jag tänker importera en bil vad ska jag kolla efter då?
Kolla så bilen inte är trimmad.
Om den nu är det så får det inte vara inskrivet i regbeviset, för då blir det problem.

vad kostar tull, import osv?
Man betalar varken tull eler moms när man importerar en begagnad bil från ett annat EU-Land.

Hur vet man om man fått med alla papper och hur vet man så de inte är fejkade?
Kvittot och regbeviset är allt du behöver få med dig.

Skruvning
Vindrutan!
Ser vindrutan ful ut med små stenskott kan den fina bilen ej ha gått så lite som mätarn visar.

Samt på en viss sorts BMW, från nittiotalet, säkert alla modeller.
Höll man in tripmätar knappen när man vred på tändningen, gjorde systemet en checkningen, som visas nedanför alla mätare.
Där ska efter ett tag komma en lång kod som ser ut som en remsa.
Kommer den inte, har någon fifflat med nånting.

Det här tänker jag alltid på när man läser bilsport eller motorbörsen, när tidiga nittiotals BMW:s som bara gått 11000 mil dyker upp.
Nästan alltid har de gått 11000mil.

Sen kan det vara vettigt att se till att säljaren menar "kamaxelrem" när man säger "kamrem". Många har svårt att skilja "kamrem" med "generatorrrem"
- Eilert

Diesel
Köper man diesel bil kan det vara idé att låta en verkstad göra ett kompressionstest, kan spara mycket pengar (i alla fall om man ska köpa nått gammalt åbäke)
- luppg

Innan du köper en bil, speciellt dieselbilar kolla att du har råd att skatta den. En halvny DIesel till exempel en passat TDi -98 har en årsskatt på ca 7000kr.

Är du spekulant på en dyrare bil rekomenderar jag att du skaffar ett begtest från nån av de större motortidningarna till exempel Teknikens Värld eller Bilsport. Där listas minorna för modellen och de olika alternativen motor/växellåda och annat.

- Tha_Hool

Turbo-bilar

Är det en bil med turbo så be ägaren köra en sväng och gasa lite extra kolla sedan om han låter bilen stå ett tag innan han slår av den så vet man lite om hur han har gjort innan. Om han inte väntar något så skulle jag nog tänka om för turbobyten brukar aldrig vara billiga.
Det kan också vara bra för att se allmänt hur han kör, hur flyter växlingarna? Och är han en sån som alltid växlar vid 5000rpm?

- xds

Allmänt kollande
Kolla rosten, lyft på lister, kolla håligheter, inspektera undersidan så att inte underredsmassan har släppt, kolla med magnet om bilen är "fusklagad" med plastick padding eller hönsnät. (kvitto på regelbunden rostskyddsbehandling är alltid ett plus)
- luppg

Ajuste, glömde att man ska kolla andra saker i bilen som är väldigt viktigt.
Kolla så att allt elektriskt fungerar, det är mycket viktigt då det kan kosta en hel del att åtgärda en del elektriska problem.
allt från el-speglar till rutor och AC.
- Skillz

Länkar
En länk som måste finnas bland alla bilintresserade är Bilprovningens begagnattest, http://begbilguiden.bilprovningen.se, där den absolut bästa informationen finns om begagnade bilar. De har genomsnittsvärden på besiktningar på många begagnade bilar, där de visar hur den valda bilen ligger i förhållande till medelbilen. De tar också upp krocktester, säkerhet och även allmän fakta om bilen i sig (effekt, cylendervolym, växellåda, längd, vikt m.m. m.m.).

Även Konsumentverkets Bilkalkyl borde ligga med bland favvisarna. Där kan du, på ett ungefär, räkna ut årskostnaden för en bil, även med väredeminskning och/eller kapitalkostnad om du vill. Adressen är:
http://www.kopguiden.konsumentverket.se/servlet/PSP?iNodeID=1...
- Lavve

http://www.bmwpower.nu/begagnatguiden/default.asp
- Ghost

Använd också ett sunt förnuft

Om ni kommer på något som jag eventuellt glömt så säg till!
MvH /Skillz

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem

*smeeeet*

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Hedersmedlem

2003-09-22 - Resat inlägg som Skillz lagt till i FAQ:en

Permalänk
Medlem

Är det blårök vid start och körning så kan man packa ihop och gå hem.
Bilen dricker då antagligen lika mycket bensin som olja. Motorn är då väldigt sliten och otät.

Permalänk
Medlem

mitt tips: gör inget av det som står i listan!!
gunga inte för att kolla stötdämpare, testa inga bromsar, lyssna inte på några ventiler, inspektera inga skärmkanter eller oljor i växellådor eller vad det nu kan vara!
om bilen kostar en stor summa pengar (för dig) - åk till ett M testcenter. dom kollar i princip ALLT och finns lite varstans i landet.
kan helt klart vara värt att låta nån som har 100% koll upptäcka (eventuella) fel för kanske tio tusentals kronor INNAN du har köpt bilen..

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CWR
mitt tips: gör inget av det som står i listan!!
gunga inte för att kolla stötdämpare, testa inga bromsar, lyssna inte på några ventiler, inspektera inga skärmkanter eller oljor i växellådor eller vad det nu kan vara!
om bilen kostar en stor summa pengar (för dig) - åk till ett M testcenter. dom kollar i princip ALLT och finns lite varstans i landet.
kan helt klart vara värt att låta nån som har 100% koll upptäcka (eventuella) fel för kanske tio tusentals kronor INNAN du har köpt bilen..

Heh, gillar din stil. Alltid skönt att slippa göra.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CWR

om bilen kostar en stor summa pengar (för dig) - åk till ett M testcenter. dom kollar i princip ALLT och finns lite varstans i landet.
kan helt klart vara värt att låta nån som har 100% koll upptäcka (eventuella) fel för kanske tio tusentals kronor INNAN du har köpt bilen..

Var hittar man dessa testcenter? Vad kostar det att låta dem titta igenom en bil?
(skicka gärna ett pm som svar på min fråga)

Förlåt herr moderat om det här inlägget inte platsar här men det går inte att nå CWR varken genom mail eller pm.

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa lite mer om M-test:
http://www.motormannen.se/default.asp?visa=tc_start

Utan chassikontroll kostar det 1500:- och med chassikontroll vill de ha 2200:-. Det är alltså fortfarande bra att lägga ned tid på att kolla bilen ordentligt, för det blir ju lätt så att man kollar flera olika bilar innan man bestämmer sig för en. 1500:- för varje bil man är intresserad av blir fort rätt dyrt. M-testet är en grej man kan göra om man verkligen är intresserad av att köpa en bil, som en sista säkerhetskoll.
Sedan får man också tänka på den praktiska biten. Det är kanske inte så nära till ett M-center där man vill köpa bilen, och det tar upp en hel del extra tid för ägaren och en själv. Jag tycker i alla fall det verkar lätt hänt att det blir lite osmidigt.

För övrigt är det väl inte alls dumt att fråga här? Det är ju perfekt material till FAQ;n.

Permalänk
Medlem

DasIch du yrar i nattmössan.
Nej, givetvis behöver man inte ta bilen du tänkt köpa (eller som du säger "varje bil man är intresserad av") på ett M-test om det är stora hål i golvet eller om det hörs små exposioner när du startar.
Då kanske det är uppenbart att det inte är något bra köp eller iaf att det kommer att kosta en del utöver själva köpesumman..
Men.
Är inget M-test gjort (finns andra test också t.ex hos Bilprovningen) är säljaren i _bästa_ fall lika ovetande om eventuella fel som du och i värsta fall en jävla skojare, resultatet blir iaf detsamma - du får ta besväret/kostnaden!
Hur "opraktiskt/osmidigt" är det att:
1. köpa bilen för 100 000kr
2. laga den nyköpta bilen för 25 000kr
3. gråta sig till sömns
jämfört med
1. 1500kr + 2 timmar (om säljaren inte gjort det alltså!)
2. köpa bilen för 100 000kr (eller mindre om det finns dokumenterade fel!)
3. kör och var glad

Permalänk
Medlem

Jag ser inte vart jag yrar i nattmössan. Fördelarna med M-test är uppenbara(säger jag som inte gjorde det på min bil innan jag köpte den, men jag tyckte att jag kollade den bra så...), och det enda jag sade var att det kan bli dyrt med massor av M-test för att man inte kollar bilen ordentligt innan man kör iväg den.

Permalänk
Medlem

Ett par saker är fel och bör rättas:

"Hur testar jag om kopplingen är bra?"

Detta test avslöjar bara bilar som är totaltslut vilket även skulle visa sig när den inte gick att köra en meter.

Hur man ska göra om man inte kan känna det automagiskt

Är kopplingen halvslut kommer den ge upp när vridmomentet är som högst. Prova att varva ~4000-5000rpm på fyran, håller den då så finns det liv kvar i den.

Man kan även prova snabba växlingar för att upptäcka slir, den ska inte sega ned/upp i varv utan det ska gå rappt.

Hur vet jag om det är fel på framvagnsinställningen?

Detta kommer resultera i "torque steer" som det så fint heter. Bilen kommer börja åla sig fram och tillbaka. Detta gäller de flesta motorstarka framhjulsdrivna bilar.

Testa istället att hålla god fart och släppa ratten, drar den åt något håll behövs det justering.

Permalänk
Medlem

På växellåda, prova att motorbromsa på samtliga växlar, om växlarna då hoppar ur är lådan sliten.

Visa signatur

Varit med ett tag.. :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erick
På växellåda, prova att motorbromsa på samtliga växlar, om växlarna då hoppar ur är lådan sliten.

På min moppe hoppar 6:an ur ibland. (hänt 5 ggr. på 100 mil) Är kuggarna utslitna då?

Ursäktar offtopic, men blev lite orolig. Tyckte det verkade onödigt med en till tråd.

Visa signatur

Flytta hem till mig, så kan du få sova på golvet om det funkish mellan oss annars i trappen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Young_Newbie
På min moppe hoppar 6:an ur ibland. (hänt 5 ggr. på 100 mil) Är kuggarna utslitna då?

Antagligen är det bara att du växlar så fort att du inte får in växeln helt eller nåt Alt. dålig konstruktion på lådan, ELLER sliten låda

Men på en moppe.. växlarna hoppade ur ibland på min DT också.. Men man körde ju allt annat än snällt med den..

Visa signatur

Varit med ett tag.. :)

Permalänk
Medlem

Om växlarna hoppar ur när man motorbromsar kan den fan inte ha några synkar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av suck

Testa istället att hålla god fart och släppa ratten, drar den åt något håll behövs det justering.

Som bekant är de flesata av våra vägar lutande för att vattnet ska rinna av, vilket resulterar i att bilen drar åt höger.

Visa signatur

War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people.
RoedeOrm: SAuna>>Du är en sån härligt speciell kille, vet lite mer än de flesta om det mesta. Toppklass!

Permalänk
Medlem

Lösningen på detta är ju knappast att släppa ratten utan motstånd..
Allt följs som sagt åt efter hur vägen ser ut, och är inte alls tillförlitligt.
En någorlunda erfaren förare känner det bäst vid kraftigare inbromsning, det är det enda säkra sättet att testa toe vinkeln, kan ju ofta bara bero på däckskifte mellan sommar och vinter däck.
Ofta är sommarhjulen större, vilket ändrar caster och cambervinkeln, detta medför naturligtvis att negativ alternativt positiv toe kan uppstå.
Så egentligen ska man göra hjulinställning vid varje skifte..

Dessutom behöver det inte betyda att om det finns småfel på bilen så ska man inte köpa den..
Det finns inte en enda bil som inte har någon defekt med ett par år på nacken.

Sen det här med blåröken är ju en viktig detalj, särskilt med turbobilar.
Men var noga med att kontrollera färgen, är den blå/svart är det olja som förbränns, och det är ju inte bra, brukar oftast tyda på glappande lagerbanor i turbon, eller defekta/trasiga packingar, men det kan även vara problem med vevhusventilationen, och det är oftast bara att göra rent då den har blivit igensatt och byta backventilen.

Är röken grå, grå/vit, är det oftast ett tecken på att motorn går varmt, att den inte förbränner allt bränsle.
Exempel på detta kan vara höjt laddtryck utan att ha följt upp med bränsle, så att bränsleration blir fel, det kan i värsta fall medföra motorhaveri, smälta kolvar och ventiler och turbohaveri..

Permalänk
Medlem

Hur kollar man stötdämparna?
Gunga på bilen, dvs tryck ner baken/fram på bilen och se så den inte gungar för mjukt,
då är det ett tecken på att stötdämparna håller på att ta slut eller så är dom redan väldigt slut.

Så kan man ju göra men då får man ju bara reda på om de verkligen är helslut. Kan säga att jag har tesat göra detta på flera bilar och på vissa av dem märkte man inte nämvärt att dämparna var slut. Däremot kunde man utan några problem säga att dämparna var totalkassa när man testade bilen, vilket är mitt test. Åk med bilen. Testa att köra i gupp, svänga kraftigt och köra i "sega gupp", inte något litet gupp utan där vägen har sjunkit ner. Det är där en dämpare får jobba väldigt mycket för att häva "svängingarna"

Permalänk
Avstängd

Under importbilar är kanske en länk till http://se.mobile.de/ på sin plats? De finns i allafall mycket bilar runt om i Europa på den webbplatsen.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av @ndy

Ofta är sommarhjulen större, vilket ändrar caster och cambervinkeln, detta medför naturligtvis att negativ alternativt positiv toe kan uppstå.
Så egentligen ska man göra hjulinställning vid varje skifte..

Kan du vara snäll och förklara hur caster och camber-VINKELN ändras om jag sätter på större/mindre hjul?

Möjligen om jag sätter på större hjul fram ÄN bak eller vise versa, men att påstå att camber och caster-VINKELN ändras vid hjulbyte är felaktigt.

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOFFe
Kan du vara snäll och förklara hur caster och camber-VINKELN ändras om jag sätter på större/mindre hjul?

Möjligen om jag sätter på större hjul fram ÄN bak eller vise versa, men att påstå att camber och caster-VINKELN ändras vid hjulbyte är felaktigt.

Men lilla vän....
Ja jag ska vara så snäll som du ber mig om att förklara hur det kan påverkas..

För det första ogillar jag starkt att det kommer någon spoling som ifrågarsätter min yrkeskompetens, anser jag att det är korrekt och riktigt så skriver jag in det här, kanske något du borde överväga också?

Vet inte hur noga jag skall förklara det för dig, men alla dokumentationer jag har fört över de inställningar jag utfört talar ju för sig.
Har aldrig efter någon större fälgdimensionsbyte fått låta de övriga vinklarna bestå.
Om du efter detta fortfarande betvivlar att hjulvinklarnas nav och position förändras om man manipulerar dess centruminfästning så får jag överbevisa din stolthet med bildbevis..

Hoppas dock inte på att få behöva gå så långt.

Låt säga att man använder sig av original 15" som är inställt efter de normer som anges i ren fakta.
Sen utför man ett komplett skifte till 18".
Om du nu tänker efter lite så kommer du snart inse att navets punkt i förhållande till den tidigare axelinställningen har förändrats.
Detta genom att länk/bärarm har tvingats upp ett visst antal minuter och därigenom blir också påfrestningarna för bussningar annorlunda, bara att bussningarna förskjuts ur sin ursprungsposition får konsekvensen att ett visst antal grader på caster/camber ledden förskjuts.
Om man refererar till hur arbetet utförs av en korrekt inställd upphängning så ser man ganska snart att arbetspunktens nollpunkt är kritiskt avgörande för bilens beteende.
Då den hela tiden arbetar på y-ledden, och följs åt av länk/bärarm så faller det sig ganska naturligt att camber/caster vinkeln förändras av en så drastisk förändring som kan uppstå vid exempelvis skifte mellan sommar/vinterhjul.
På de flesta fordon är dock inställningsmöjligheterna begränsade, det är ofta så att endast toe vinkeln, och ibland camber kan justeras.
Då löser ofta fordonet själv viss kompensation via diverse egenhändigt framtagna lösningar.

Hur motiverar du att endast om olika stora dimensioner monteras förändrar dessa punkter?

Permalänk
Medlem

Liten och liten och Spoling och spoling.....jag förmodar att jag inte räknas som spoling längre, och så värst liten är jag inte heller..

Men jag är inte stoltare än att jag kan erkänna om jag har fel.

Hursom, det var intressant läsning i alla fall.

Det jag reagerade på var att du skrev att vinklarna ändrades när man bytte mellan sommar/vinterdäck. Att måtten (i mm.) ändras är jag medveten om iom. diametern på hjulet ändras, men inte att själva vinklarna ändras.

Är det verkligen så dålig precision i hjulupphängningarna att gemene man bör göra en hjulinställning varje gång man hissat upp bilen med en domkraft för att byta däck? (eller missförstod jag någonting?)

Att större bakdäck (typ många rwd. dragracingbilar eller annat) påverkar caster var vad jag menade.

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Ursäkta om du tolkade mitt inlägg som ett personligt påhopp..
Det var inte min mening.
Ja, dessvärre är en hjulinställning nödvändig vid varje byte, men det utgör oftast en väldigt liten differens mellan de båda uppsättningarna, så det är inte många som gör det, inte heller så många som vet om att det bör göras.
Precisionen i upphängningarna är det egentligen inte några större fel på, men de är dock uträknade för att stämma överens med originaluppsättning, och inga eftermarknadsdetaljer.
Och generellt sett, brukar varje förändring av någon vinkel dra med sig flera andra förändringar också, så vad man än gör rörande upphängning och däckval medför att vinklarna kan hamna ur spel, oftast inte över någon toleransgrad dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CWR
mitt tips: gör inget av det som står i listan!!
gunga inte för att kolla stötdämpare, testa inga bromsar, lyssna inte på några ventiler, inspektera inga skärmkanter eller oljor i växellådor eller vad det nu kan vara!
om bilen kostar en stor summa pengar (för dig) - åk till ett M testcenter. dom kollar i princip ALLT och finns lite varstans i landet.
kan helt klart vara värt att låta nån som har 100% koll upptäcka (eventuella) fel för kanske tio tusentals kronor INNAN du har köpt bilen..

för lata och okunniga stockholmare är det ett bra alternativ men för oss som kan och vill kolla/testa själv och har kunnigheten så är det att kasta pengar i sjön!

Permalänk
Medlem

GGfgdx:
det är ett mycket intelligent påpekande du gör där. _om_ man besitter ett kunnande för att in i minsta detalj ta reda på om en bil är ett bra köp så är det _inte_ nödvändigt att betala pengar till någon annan som gör det åt dig.....
jag skulle också vilja förtydliga att min uppmaning till M-test (som du citerar) gäller osäkra och sparsamma (ditt ordval är lata och okunniga och det får stå för dig) stockholmare likväl som östersundsbor!

(finns fler skäl till din avstängning än ditt korkade och provokativa inlägg i denna tråd..?)

Permalänk
Medlem

autopower.se har bra begg guide också http://www.autopower.se/begagnatguiden/default.asp kanske mer till BMW köp men ändå

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk

Nu ska jag påpeka/rätta till lite

Att en bil har många ägare innebär inte att de är något fel på den!
Bilar som drar mycket bensin eller har stora motorer har oftast många ägare, inget konstigt där.

Att en skärm eller dörr är omlackerad beror oftast på parkeringskador, repor, skadegörelse mm. Ingen fara att köpa en bil som har fått en p-skada (såvida inte en scania har plattat till den dvs.) Om EN dörr hänger eller glipar så är det inte så stor fara om de är en gammal bil. Gammla dörrar kan börja hänga tex. saab 900 har en tendens till det. Öppna dörren helt och prova lyft på den. Glappar den så beror de på slitet gångjärn och inte krock.

Enklaste sättet att kolla kopplingen är att köra 70 på högsta växeln, trampa in kopplingen å gasa på, sprätta kopplingen. Kopplingen ska inte slira för då börjar den bli/är slut.
Om kopplingspedalen glappar så kan det bara vara en justering som behövs. Kopplingscylinder finns inte på alla bilar, många bilar har wire istället, så där finns det ingen kopplingscylinder som kan spöka.

Tilläggas bör väl att man inte ser kamremmen, så man kan inte klämma å känna på den.
Precis som Tha_hool säger så ska den vara bytt med jämna intervaller, är det slarvat med kamremmsbytet så finns risken att mkt annat är slarvat med på den bilen.

Fel på motorn å så..
Nästan alla motorer är grisiga å geggiga undertill, Volvo och saab är specialister på att vara det. På volvo läcker vid främrevevaxeltätningen (runt "hjulet" under fläkten som remmarna sitter på) å saabar läcker... ja överallt
Knackningar kan tyda på mkt, sliten kammaxel (vanligt på fordar), slitna vipparmar om det finns såna. Om det tickar så beror det på ventiler som behöver justeras, men på de flesta nya bilar går det inte att justera ventilspel utan det sköts automatiskt(även kallat hydraliska lyftare). Tickar dessa mycket så måste man byta lyftare.
Dessa bilar kan ticka mer när dom är kalla men det bör sluta eller avta när motorn blir varm.
Observera att de flesta motorer tickar lite fast dom är ok.
"klonkningar" innebär ofta dåliga ramlager (dyrt)
VANOS finns bara på bmw (Tror det kom 1992)
Precis som Tha_Hool sa så ska man kolla oljan noga. Det skvallrar väldigt mkt om motorns kondition

Om man ska importera en bil så finns det så mkt man ska kolla efter så jag orkar inte ta med nått här
hänvisar till: http://www.autopower.se/importguiden/default.asp

Man får räkna med att de kan kosta upp till 10lök sammanlagt för o importera en bil beroende på vad de är för kärra och vad som behöver göras.

Äldre turbobilar ska man låta gå på tomgång innan man stänger av dem, nyare turbobilar är byggda för att man ska kunna stänga av dem varma.

Annat:
Finns det AC på bilen kolla om den fungerar. på äldre bilar kan man nästan räkna med att den inte fungerar. Problemet brukar vara att köldmedelet läckt ut och kan vara rätt dyrt att fixa.
ECC och ACC (klimatkontroll) skall ej förväxlas med AC, AC kyler bara luften och de andra två håller en jämn temperatur. tex. så ställer man in en viss temp så ska den tempen hållas i bilen, systemet ska sköta fläkt å allt sånt automatiskt. Om det finns, kolla så den oxå fungerar. Den är dyr som bara faen å fixa!

Ojoj... nu blev det mycket

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herr_persson
Äldre turbobilar ska man låta gå på tomgång innan man stänger av dem, nyare turbobilar är byggda för att man ska kunna stänga av dem varma.

Är du säker på det där? Jag har hört att man ska vänta 5-6 sekunder på tomgång innan man stänger av även nya turbobilar, typ vår V70N T5.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Unforgiven
Är du säker på det där? Jag har hört att man ska vänta 5-6 sekunder på tomgång innan man stänger av även nya turbobilar, typ vår V70N T5.

mjo, kan stämma med 5-6 sekunder som du säger, men jag syftade mest på att man inte behöver stå på tomgång i 5 minuter efteråt som många tror.. På gammla turbobilar så skulle man göra det för dom hade inte vattenkyld turbo så oljan koksade ihop när den slutade cirkulera i turbon pga. värme.
Jag kan väl tillägga att Saab 9000 (och jag tror 900 oxå, inte säker) -85 och äldre har inte vattenkyld turbo.
Samma för Volvo före -87

Permalänk
Medlem

Korrekt där, nyare bilar behöver dock stå en kort stund precis som nämts då turbon måste varva ner innan man stänger av.
Det är med andra ord klart olämpligt att gasa till lite precis innan man slår av som en del gör (troligen gammal vana från "förskitarbilar" alternativt att man tycker det är ballt), gör man det så kommer turbon att fortsätta snurra utan smörjning och det är ju inte så svårt att räkna ut vad som händer då....