FAQ: vad ska jag kolla på en beggad bil?
Dags att köpa ny bil och du vet inte vad du ska kolla på om den är i bra skick?
Ägare på bilen
Kolla upp med vv hur många ägare en bil har haft,
om den har väldigt många ägare så betyder det oftast att det är något större fel med bilen och de som ägt den innan inte haft råd att fixa det.
Så väldigt många gamla ägare på en bil brukar inte båda gott.
"När det gäller förra ägaren så kolla dels om det är en leasingbil (leasingbilar kan inte säljas av andra än leasingbolaget) och att bilen är betald. Köper du en bil som inte är betald har du kastat pengar i sjön. Förra ägaren kan även svara på hur den såg ut när den såldes och miltal med mera. VÄgverket informerar även om bilen har körförbud, om den är besiktigad, är avställd.. Notera att om bilen är avställd eller obes är det automatiskt körförbud. Är den reggad, bes och skattad å den fortfarande har körförbud är det något skumt på g.
- Tha_Hool"
Hur kollar man stötdämparna?
Gunga på bilen, dvs tryck ner baken/fram på bilen och se så den inte gungar för mjukt,
då är det ett tecken på att stötdämparna håller på att ta slut eller så är dom redan väldigt slut.
Hur kan jag få misstankar om den vart krockad förut?
Kolla så inte vissa delar av bilen har helt ny lack, då kan den ha blivit krockad just där.
Saker som oftast har blivit bytta är kjolpaketen runt om så det brukar ju se nyare ut än själva bilen,
och det är ju alltid ett litet problem för att se om den verkligen varit krockad där orginalet suttit förut.
Så ett tips är att kolla efter glipor mellan t.ex huven+karossen eller dörrar och karossen, och så vidare.
Om det är ojämnt dvs större glipa mellan t.ex. en dörr och själva karossen på ena sidan av bilen än det är på den andra så kan det tyda på att den vart krockad.
Så kolla att är jämnt och fint, annars har bilen oftast vart med om en större krock då bilen's kaross antagligen blivit sne.
Hur testar jag om kopplingen är bra?
Testa kopplingen på bilen kan du göra enkelt med att trycka ner kopplingen,
starta bilen och lägga i 3an's växel t.ex. (du står bara stilla dvs).
sedan släpper du bara upp kopplingen rappt. och då ska bilen dö helt och hållet.
Om den inte gör det så betyder det att kopplingen börjar bli eller är sliten.
Testa också om kopplingspedalen glappar, dvs. så att kopplingen inte tar så långt ner hela tiden.
Då behöver man fixa kopplingscylindern.
Märks också ganska fort när man sätter foten på pedalen genom att den åker ner en bit utan att man ens trycker på den med foten direkt.
^^ Detta test avslöjar bara bilar som är totaltslut vilket även skulle visa sig när den inte gick att köra en meter. ^^
Hur man ska göra om man inte kan känna det automagiskt
Är kopplingen halvslut kommer den ge upp när vridmomentet är som högst. Prova att varva ~4000-5000rpm på fyran, håller den då så finns det liv kvar i den.
Man kan även prova snabba växlingar för att upptäcka slir, den ska inte sega ned/upp i varv utan det ska gå rappt
- suck
Hur kollar jag om bromsarna funkar som dom ska?
Kör iväg med bilen och hitta en raksträcka,
Kör rakt fram i inte allt för hög hastighet, så du hinner bromsa en bit utan att bilen stannar helt.
Släpp ratten helt och hållet och låt den gå framåt,
bromsa lite lätt och kolla så inte bilen snedar iväg åt ett håll.
om den snedar iväg så är det mest troligt att det är något fel på bromsarna eller att bromsbeläggen börjar ta slut.
Annars så kan det vara så att framvagnen är sne, och behöver justeras. Den kan ha blivit sne pga. att den blivit krockad.
också ett sätt att kolla om den också blivit krockad.
Hur vet jag om det är fel på framvagnsinställningen?
Håll god fart och släppa ratten, drar den åt något håll behövs det justering.
- suck
Hur vet jag om kam/ac/(andra)-remmar är slitna och gamla?
Om dom är torrspruckna så brukar dom vara relativt gamla och behöver bytas.
Det kollar du enkelt med att försöka dra lite i någon av remmarna så den blir lite slapp samtidigt som du kollar på remmen om den är sprucken.
Går inte att få den jätteslapp för dom brukar ju vara spända. Men det går lite i alla fall
"KAMREM! Skall vara bytt/ bytas vid intervall..
ÄR det inte gjort pruta. Kör sedan bilen lungt och fint till verkstad och byt kamrem.
Går den av eller kuggar över är det ventilsallad i motorn och det är dyyyyyyyyyrt att laga (gäller inte alla motorer men kamrem är viktigt ändå)
- Tha_Hool"
Hur vet jag om det är något fel på motorn eller dylikt?
Kolla under huven så att det inte läcker olja nånstans, det ska inte vara olja nånstans.
Helst ska du kolla bilen underifrån också om du har chansen.
Du kan också lyssna efter missljud, knackar det mycket från motorn så kan det vara missljud från kamaxeln(kamaxlarna), då behöver man ställa in ventilerna.
Eller så kan det komma missljud från vanosen(om nu bilen har det).
OBS knackingsljuden gäller ej om du kollar en diselbil! alla vet väl att diselmotorer knackar hela tiden
"Man kollar motorns kondition med att kika på oljan och glykolen. Är det olja i glykolen så är topp eller cylinderfotspackningen (eller annan motorskada) kakk.. Om man varvar lite och det bubblar ur expansionkärlet (locket av) så är topplockspackningen trasig. SMäll igen huven och åk hem.
Är oljan grå eller vitgrå är det vatten i oljan vilket indikerar sprucket block .. Smäll igen huven och gå hem.
Är oljan svart som fan, tjock och luktar skumt. ÄR det även gegga under påfyllningslocket så är oljan inte bytt på länge.
- Tha_Hool"
Växellådor
Kolla även ev automatlåda medels färg och lukttest på oljan. Luktar det brännt och oljan är något annat än klarröd så är det ugglor i vattervettern..
- The_Hool
Köper du bil med automat, kan det vara idé att testköra och kolla så att alla växlar glider i fint och att lådan inte slirar, kolla även oljan i lådan, den ska vara klarröd.
På bilar med manuell låda ska växlarna glida i lätt och inte kärva, ofta kärvar 1:a och 2:a på bilar som körts lite hårt, då är det dags att justera eller byta synkringar, kan vara billigt eller dyrt beroende på bil
Kolla även att bilen inte "kastar ur" någon växel.
- luppg
Hur vet jag om bilen vart skruvad?
Oftast brukar man inte kunna veta helt säkert om den vart skruvad eller inte.
Om det är en ganska ny bil som dom påstår gått runt 5'000 mil, så kan du kolla på grenröret, samt andra delar runtom i motorrummet.
Grenröret brukar inte se slitet och fult ut om den endast gått 5k mil samt de andra sakerna.
Om bilen sägs ha gått runt 15k mil, så kan du nästan aldrig vara säker på om den vart skruvad eller inte, om nu inte det går att kolla genom databoxen som finns i alla bilar.
Men det kan bara verkstäder göra som har tillgång till datorerna man kopplar in till bilarna, och det funkar inte alltid att kolla om den vart skruvad.
Du kan också kolla i serviceboken och se så att det inte är samma färg på pennan eller rent av samma penna på varje service många gånger irad (kolla då också ifall det är samma stämpel under de som har samma penna, då är det väldigt misstänksamt).
Då kan det vara ett tecken på att den vart skruvad, eller att den inte blivit servad som den ska.
Om serviceboken saknas helt så vet man verkligen inte vad som har gjorts på bilen.
Kolla även dörrar och säkerhetsbälten så de inte verkar slitna på något sätt.
Kolla efter slitage på knappar som normalt används väldigt mycket.
Annars kan du ju också fråga ägaren rakt av om den vart skruvad eller krockad innan, om han ljuger så begår han ett bedrägeri.
Serviceboken
serviceboken är mer skada än nytta.
Kolla bilens allmänna skick, kolla kvitton, slitdelar och vanliga fel istället. DET visar bilens skick, serviceboken gör inte det.
Personligen så hivade jag serviceboken, jag gör service själv oftare och nogrannare. Sparar alla kvitton istället.
Jag skulle kunna förfalska en servicebok till min bil på en lunchrast, så den är inte ett sanningsvittne för fem öre.
Mitt tips är att ta hjälp av någon kunnig på bilmodellen vid köp om man inte kan bestämma bilens skick själv.
Vill man vara riktigt bergis så kan man ringa en auktoriserad verkstad å be dom kolla upp hur bilen är servad.
- Spectre
Kolla så att säljaren till fullo betalt sin bil, antingen om han kan uppvisa kvitto eller genom att kolla med föregående ägare, du kan bli betalningsskyldig om skuld finns på bilen, kolla med vv så att inge skatteskuld finns på bilen och att den är besiktigad och godkänd, se till att få se kvitton på reparationer mm som ägaren åberopar.
- luppg
"Det är bättre med en verkstadsservad bil som det är dokumention på. Dels så vet verkstaden vad de håller på med, dels är det ofta garanti på jobbet och så vidare. Sett för mycket hemmapulare som skruvar sönder mer än de lagar. Sedan så har sönderskruvade bilar andra skavanker. SÖnderdragna gängor med mera med mera.
- Tha_Hool"
Jag tänker importera en bil vad ska jag kolla efter då?
Kolla så bilen inte är trimmad.
Om den nu är det så får det inte vara inskrivet i regbeviset, för då blir det problem.
vad kostar tull, import osv?
Man betalar varken tull eler moms när man importerar en begagnad bil från ett annat EU-Land.
Hur vet man om man fått med alla papper och hur vet man så de inte är fejkade?
Kvittot och regbeviset är allt du behöver få med dig.
Skruvning
Vindrutan!
Ser vindrutan ful ut med små stenskott kan den fina bilen ej ha gått så lite som mätarn visar.
Samt på en viss sorts BMW, från nittiotalet, säkert alla modeller.
Höll man in tripmätar knappen när man vred på tändningen, gjorde systemet en checkningen, som visas nedanför alla mätare.
Där ska efter ett tag komma en lång kod som ser ut som en remsa.
Kommer den inte, har någon fifflat med nånting.
Det här tänker jag alltid på när man läser bilsport eller motorbörsen, när tidiga nittiotals BMW:s som bara gått 11000 mil dyker upp.
Nästan alltid har de gått 11000mil.
Sen kan det vara vettigt att se till att säljaren menar "kamaxelrem" när man säger "kamrem". Många har svårt att skilja "kamrem" med "generatorrrem"
- Eilert
Diesel
Köper man diesel bil kan det vara idé att låta en verkstad göra ett kompressionstest, kan spara mycket pengar (i alla fall om man ska köpa nått gammalt åbäke)
- luppg
Innan du köper en bil, speciellt dieselbilar kolla att du har råd att skatta den. En halvny DIesel till exempel en passat TDi -98 har en årsskatt på ca 7000kr.
Är du spekulant på en dyrare bil rekomenderar jag att du skaffar ett begtest från nån av de större motortidningarna till exempel Teknikens Värld eller Bilsport. Där listas minorna för modellen och de olika alternativen motor/växellåda och annat.
- Tha_Hool
Turbo-bilar
Är det en bil med turbo så be ägaren köra en sväng och gasa lite extra kolla sedan om han låter bilen stå ett tag innan han slår av den så vet man lite om hur han har gjort innan. Om han inte väntar något så skulle jag nog tänka om för turbobyten brukar aldrig vara billiga.
Det kan också vara bra för att se allmänt hur han kör, hur flyter växlingarna? Och är han en sån som alltid växlar vid 5000rpm?
- xds
Allmänt kollande
Kolla rosten, lyft på lister, kolla håligheter, inspektera undersidan så att inte underredsmassan har släppt, kolla med magnet om bilen är "fusklagad" med plastick padding eller hönsnät. (kvitto på regelbunden rostskyddsbehandling är alltid ett plus)
- luppg
Ajuste, glömde att man ska kolla andra saker i bilen som är väldigt viktigt.
Kolla så att allt elektriskt fungerar, det är mycket viktigt då det kan kosta en hel del att åtgärda en del elektriska problem.
allt från el-speglar till rutor och AC.
- Skillz
Länkar
En länk som måste finnas bland alla bilintresserade är Bilprovningens begagnattest, http://begbilguiden.bilprovningen.se, där den absolut bästa informationen finns om begagnade bilar. De har genomsnittsvärden på besiktningar på många begagnade bilar, där de visar hur den valda bilen ligger i förhållande till medelbilen. De tar också upp krocktester, säkerhet och även allmän fakta om bilen i sig (effekt, cylendervolym, växellåda, längd, vikt m.m. m.m.).
Även Konsumentverkets Bilkalkyl borde ligga med bland favvisarna. Där kan du, på ett ungefär, räkna ut årskostnaden för en bil, även med väredeminskning och/eller kapitalkostnad om du vill. Adressen är:
http://www.kopguiden.konsumentverket.se/servlet/PSP?iNodeID=1...
- Lavve
http://www.bmwpower.nu/begagnatguiden/default.asp
- Ghost
Använd också ett sunt förnuft
Om ni kommer på något som jag eventuellt glömt så säg till!
MvH /Skillz
W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini