Vdsl scream - är det någon i hela sverige som har det?

Permalänk
Medlem

prata med kundtjänst precis angående Masthugget

Nu har dom visst inte fått nån hårdvara och ingen kan svara på när något blir fixat.
Men dom tycker det är tråkigt och har det som högsta prio att fixa till det

Fan vad less jag blir, dom kan ju glömma att jag tänker betala nån mer räkning a 400kr / mån
för sån här kass jäkla fart.

Permalänk

hehe fick info av BBB och det finns ca 50 platser för bbb vdsl lediga på masthugget station :> Om man tjatar lite får man det av dom. Men grejjen är att man blir ju kompenserad i efterskott av bostream så.. det kommer dröjja innan jag kan byta.

Permalänk
Medlem

Tagit kontakt med konsument Göteborg,

http://www.konsument.goteborg.se/

får se vad dom säger, tröttnat en smula

EDIT

Citat:

Du har agerat på det i princip enda sätt man kan agera. Du har kontaktat
Bostream och reklamerat tjänsten. I den mån dessa inte kan ge dig den
tjänst du beställt och betalar för är din enda utväg att säga upp avtalet
med dem och teckna dig med en annan operatör, men som jag förstår dig är du
inte intresserad av detta.
I vilket fall finns det egentligen inget annat du kan göra än att säga upp
avtalet, det är svårt att rättsligt "tvinga" dem att leverera 13/13, det
enda påtryckningsmedlet mot dem är hot om uppsägning av abb.

Sådär kul kanske, inte så sugen på att betala ny anslutningsavgift precis.

Känner mig på hugget idag, mailade Plus! med. Finns det några fler man kan höra med? ; )

Permalänk
Avstängd

Ja du kan anmäla dem till ARN oxå. http://www.arn.se

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk

haha aptass xD alltså grejjen är ju den att det finns inget man kan göra förutom att uppmärksamma bostream på att vi märker av felet, och ännu viktigare att vi inte håller käft och upplyser andra om hur man blir behandlad av bostream.

Anmäla hit å dit går ju inte, vill du säga upp tjänsten så får du det, vill du inte betala under tiden det är trasigt så slipper du. Dom gör inget rättsligt fel.

Fast jag är ändå sugen på BBB för scream verkar ändå inte ha så bra peering..

Permalänk
Medlem

Du kan ju återkomma när bbb får lägre ping än 0.6ms mot ping.sunet.se samt bättre peering med omvärlden

bbb om någon har ju taskig peering med allt som ligger utanför landets gränser...

Permalänk
Medlem

Skulle ni som har samma problem med VDSL (masthugget) lust att pma ert namn (+ ort om det inte är masthugget)

Tänkte vissa att det är fler än en som har problem, ska fortsätta lite med konsumentombudsmannen och se om det går att göra en anmälan till ARN med. Är ingen intresserad river jag lite själv.

Skulle ju gärna se att bostream betalar tillbaka anslutningsavgiften om dom ändå inte har planer på att fixa tjänsten. Även om dom inte behöver det enligt lag kan dom ju visa lite goodwill.

Som jag ser det har dom inte levererat tjänsten jag betalar för.
Är ju fan långsammar nu än när man hade xstream

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Du kan ju återkomma när bbb får lägre ping än 0.6ms mot ping.sunet.se samt bättre peering med omvärlden

bbb om någon har ju taskig peering med allt som ligger utanför landets gränser...

tiden är inne 0ms lite bättre än 0,6ms

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Använd hrping istället så får du se pingtiderna med en upplösning på 0.001ms (eftersom win2k som du verkar sitta med sätter ping där tiden tex är 9ms som <10ms). Hrping kan laddas ner från http://www.cfos.de/ping/ping.htm

Om du vill köra hrping som traceroute är kommandot:

hrping -r 1 -a ping.sunet.se

-r anger antalet pings mot varje hopp och -a anger att den ska slå upp ipnumrena mot dns och även skriva ut hostnamnet (om det finns) för varje hopp.

Nedan är mina resultat

2 0.445 [82.182.5.9] cr2-gig1-2.kungstensg23.sth.bostream.net
3 0.482 [82.182.0.61] cr1-vlan30.kungstensg23.sth.bostream.net
4 0.584 [82.182.0.65] cr1-tengig2-1.torgg4.sth.bostream.net
5 0.582 [195.245.240.19] netnod-ix-ge-a-sth-4470.sunet.se
6 0.614 [130.242.80.31] stockholm1.sunet.se

Permalänk

hmm har ni BBB eller scream ? hehe Apachez och Rolex..
vafan.. hur kan ni ha 0 ping ? vdsl ?
vafan nu förstår jag inget xD

Permalänk
Medlem

Ville bara visa att ditt antagande om att bostreams nät och peering skulle vara taskigt inte stämmer

Sitter med bostream k-lan i stockholm (1gbit uplink, 100mbit per lägenhet och fasta ipnummer) dvs på samma "nät" som bostream har sina screamtjänster på.

Att bostream inte fått ordning på vdsl:et är ju bara att beklaga, synd att dom inte har mer info ute än att "dom jobbar på det" - men å andra sidan så har tex bbb inte ens en driftstatussida tillgäng (där både bostream och telia mfl har det).

Vårt nät blev klart i april men även vi drabbades av förseningar av gbicar som var på vift etc. Värt att nämna var att vi inte behövde betala något för april och maj månad. Dvs bostream tar sitt ansvar när leverans uteblir.

1 april skulle allt vara klart, dock hade inte fiberlänken anlänt (vi valde skanova pga prisläget (då skanova redan hade fiber i gatan medan om vi valt stokab så hade dom behövt gräva och asfaltera runt 300 meter vilket skulle gå på 100k eller mer, med skanova som står för svartfibern fick vi "standardpriset" på 20k). Eftersom en påskhelg närmade sig så beslöt jag mig för att vända hela nätet och trycka det genom min 8mbit adsl koppling. Efter påskhelgen ersatte vi min adsluplink med en fiberkonverter då fiberlänken nu hade anlänt så vi iaf hade 100mbit medan gbic's jagades (och bostream fick installera ny utrustning i den punkt vi ligger anslutna till) och annat meckades klart med nätet i våra fastigheter. 10 maj så blev allting klart...

Så med lite barnsjukdomar i början (på runt 1 månad med felleveranser och felinstallationer etc (i vårt fall en kanalisation genom skyddsrum som inte blev godkänt av skyddsrumsinspektörerna vilket rättades till i början av maj)) så har nätet fungerat som en klocka sedan dess både kvalite (ping/latency) och bandbreddsmässigt.

Permalänk

visst men du är ju inte peerad vid netnod i gbg som jag heller, den suger tutte rent ut sagt

Dessutom är bostreams driftstatus-sida ett skämt :> ser du att det står något om att det är fel på x-antal vdsl-stationer?
Nej, dom skriver inget och säger inget.

Permalänk
Medlem

Alla har vi väl sugit tutte nån gång ?

Det som står på driftstatussidan är mer rena downtimes, enligt vad jag förstår så får du iaf ett par megabit men inte i närheten av 13mbit eller vad du nu ska ha enligt bostream.

Sen verkar det nästan vara lite mystiskt det som sker i gbg eftersom i sthlm och på andra platser fungerar 13mbit utan problem (iaf bandbreddsmässigt, får hoppas att dom fixar pingen så småningom för vdslarna) och i den här tråden kunde vi se iaf minst en 26mbitare (eller iaf mer än 13). Givetvis ska man inte skylla ifrån på skanova men i den här kråksången så är det ju inte bostream hela vägen utan bostream får ju snörena av skanova (telia) att koppla in i den egna utrustningen (tänker på kopparsnörena). Det kanske är att vdslutrustningen fysiskt står i annat utrymme än resten av POTS utrustningen och transmissionen däremellan glappar, who knows (antagligen endast bostreamteknikerna som inte får säga nåt och telia (skanova) som inte tänker säga nåt, inte offentligt iaf ) ?

Förövrigt så har bostream egna pipor ner till gbg så när du surfar så går trafiken både internt inom bostreams nät upp till tex sthlm men även utbyts via netnod nere i gbg samt på andra platser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Använd hrping istället så får du se pingtiderna med en upplösning på 0.001ms (eftersom win2k som du verkar sitta med sätter ping där tiden tex är 9ms som <10ms). Hrping kan laddas ner från http://www.cfos.de/ping/ping.htm

Om du vill köra hrping som traceroute är kommandot:

hrping -r 1 -a ping.sunet.se

-r anger antalet pings mot varje hopp och -a anger att den ska slå upp ipnumrena mot dns och även skriva ut hostnamnet (om det finns) för varje hopp.

Nedan är mina resultat

2 0.445 [82.182.5.9] cr2-gig1-2.kungstensg23.sth.bostream.net
3 0.482 [82.182.0.61] cr1-vlan30.kungstensg23.sth.bostream.net
4 0.584 [82.182.0.65] cr1-tengig2-1.torgg4.sth.bostream.net
5 0.582 [195.245.240.19] netnod-ix-ge-a-sth-4470.sunet.se
6 0.614 [130.242.80.31] stockholm1.sunet.se

Okej, har tankat ner den nu hur får jag den att fungera :confused:? dubbelklickar jag på exe filen händer det inget utan cmd rutan kommer upp i nån hundradels sekund för att sedan försvinna.

Inte konstigt att du har så bra ping, du sitter med liiitteeee bättre stuff än jag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av killme413
hmm har ni BBB eller scream ? hehe Apachez och Rolex..
vafan.. hur kan ni ha 0 ping ? vdsl ?
vafan nu förstår jag inget xD

Jag har BBB Vdsl 12/9:cool:

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Du kör den i "dosprompten" (start->kör, skriv "cmd" (utan fnuttar) och tryck enter) enligt syntax jag gav tidigare. Förslagsvis lägger du hrping.exe i system32 mappen så kommer du åt den överallt.

Skapa även en bat fil som du döper till tr.bat med innehållet:

hrping -r 1 -a %1

så kommer det räcka att du skriver "tr ping.sunet.se" för att traca

Permalänk
Medlem

C:\Documents and Settings\WhaZ>hrping -r 1 -a ping.sunet.se This is hrPING v2.26 by cFos Software GmbH -- http://www.cfos.de Tracing route to ping.sunet.se [130.242.80.31] with 64 bytes data (92 bytes IP) over a maximum of 30 hops: 1 1.107 [XXX.XXX.XX.X] ua-XXX-XXX-XX-X.cust.bredbandsbolaget.se 2 1.278 [195.54.118.9] ge1-0.cr1.sto2.se.bredband.com 3 1.195 [195.54.123.121] pos13-0.cr2.sto1.se.bredband.com 4 1.350 [195.54.123.250] pos3-0.br3.sto1.se.bredband.com 5 1.348 [130.242.94.217] 6 1.501 [130.242.80.31] stockholm1.sunet.se

så såg den ut.

Visa signatur

Permalänk

Apachez: ett par mbit ? tja 50-500kbit upload och 800kbit-1mbit download beroende på tidpunkt. Har 16 upp och 25 ner i UDP.

Det är något som är fel på DSLAM i station, hade scream adsl innan och det fungerade perfekt. Med vdsl så får jag timeouts HELA tiden, bilder visas inte på hemsidor ofta, pingspikes, 5-15% pl.
Uploaden HACKAR fram, vet inte vad alcatel har sålt för skit men bra är det inte iaf.

Dessutom blev jag lovad max 5ms till gateway av produktansvarig
Jonas Knape innan jag beställde men han ljög ju. Så sur man blir.

Permalänk
Medlem

Men asså om du har udp på 16-25mbit så är det ju något annat som glappar.

Jag förmodar att du har verifierat hastigheterna även mha tex du-meter så du får fram grafer på det hela ?

Säker på att du inte har något nätverksvirus eller dyl ?

Låter mer som om du har nån sabbad tcpip stack på din burk i kombination med ett antal nätverksvirus som laggar ner din lina.

Generellt kan man säga att har du ok udp men taskig tcp så beror det på latency i nätet (pingen mellan dig och den du tankar från) i kombination med taskigt inställd tcpip stack.

http://www.tbg.nu/cgi-bin/news_show.cgi?db=31366&id=38 har jag sammanfattat mina inställningar för tcpip som jag kör med.

Permalänk

hehe well för det första så gör det inte så stor skillnad om du har default eller optimerade tcp-inställningar, då pingen inte är väldigt hög och jag mäter mot tptest, sunet osv. Allra slöast är det mot bostreams egna webbserver.

För det andra så har jag varken kassa tcp-inställninar eller kassa nätverksenheter eller nätverksvirus.

För det tredje så har alla på min station med VDSL samma jävla skit.

För det fjärde så var det samma skit på min polares station Vasa innan dom bytte utrustning i den för nån vecka sedan.

Men visst låter det skumt, och skumt är det och dom vägrar säga vad som är fel också! hehe dålig PR för sug-alcatel som dessutom inte kan leverera den nya utrustningen som ska sättas in.

Ännu roligare är problemet med mitt win2k och mitt vdsl modem. I win2k så startas modemet om sporadiskt flera gånger per dag. Men i win98 så händer det aldrig. Fick tom. ett nytt modem innan jag listat ut att det var mitt win2k som gjorde det. Samma skit med nytt modem.

sug på den !

Permalänk
Medlem

Ditt win2k problem tyder ju på att felet ligger hos dig

Nej men det vore intressant att få veta den tekniska orsaken till vad som "fuckar" nere i göteborg... Eftersom udp verkar ju fungera utan problem vilket betyder att paket och signaler hittar fram.

Permalänk

hehe visst är det mitt win2k men det är ju inga drivers eller något till modemet :>

local5
notice
System UpTime: 00:01:37
xDSL linestate up (downstream: 17984 kbit/s, upstream: 25408 kbit/s)

local5
notice
System UpTime: 00:00:44
xDSL linestate down

kern
warning
System UpTime: 00:00:00
KERNEL Warm restart

Så står det i loggen i omvänd ordning då... 'KERNEL Warm restart'
varför säger mitt win2k åt modemet att starta om sig.. mest skumt

Permalänk
Medlem

Tog emot detta mail så nu kanske det händer grejor med stationerna i gbg

Tack för ditt mail.
Vi har haft, och har fortfarande i viss mån hastighets problem i
gbg-området. Problemet är nu mycket högprioriterat på Bostream och vi jobbar
på att lösa det så snabbt som möjligt.
Kan bara beklaga att det dragit ut på tiden, men det är på gång nu iaf.

Permalänk
Medlem

men ärligt talat, så säger dom varje gång man ringer med

Hade man kört samma visa med deras fakturor skulle man varit urkopplad illa kvickt.

- Ja det stämmer, ser att jag bara har betalt 25% av beloppet denna gången, men jag ser att de resterande 75% är på gång. Ni bör ha dom när som helst.

Permalänk

aptass hur går det =( så äckligt jävla segt nu internet... fan ta grodätarna på alcatel

Permalänk
Medlem

Tänkte bara höra om det är nån som har några nyheter angående vdsl UTANFÖR gbg, sthlm och malmö? Här i Jönköping/huskvarna ska det vara uppgraderat i stationen nästa vecka (32) men jag litar inte sådär jättemycket på det av nån anledning... Har det kommit igång nån annanstans tro?

Permalänk
Medlem

Senaste tiden har det ju varit bra sprutt

har väl kanske 1mbit ut nu, är inte dåligt
snitt är väl xstream fart nu (2.5/1)

Nån som hört nåt nytt om masthugget.

Kasst av Bostream att skylla på leverantör, dom måste väl kunna ställa några krav själva.

Permalänk

Ringde till Bostream för att kolla om de i framtiden kommer att titta på IP telefoni. Passade även på att säga att min fart gick ner lite på kvällarna ifrån 850KB som max till runt 450-600 på kvällarna och det första de sa var: Du ligger på masthugget eller?

Så nog är de väl medvetna om problemet och enligt hon som jag pratade med så håller de fortfarande på. Försökte pressa henne på lite info för er skull då jag ligger på ADSL själv men hon ville inte kommentera Masthugget mer än att de håller på att fixa med den. Hoppas det löser sig för er med VDSL på masthugget.

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ice Frontier
Tänkte bara höra om det är nån som har några nyheter angående vdsl UTANFÖR gbg, sthlm och malmö? Här i Jönköping/huskvarna ska det vara uppgraderat i stationen nästa vecka (32) men jag litar inte sådär jättemycket på det av nån anledning... Har det kommit igång nån annanstans tro?

De sade att de skulle bygga ut station den 28'e juli (skickade ju tom ut mail om det till folk som beställt i jönköping). Men det var ju långt från sanningen. Ringde idag för att jag var nyfiken. Då var det helt plötsligt vecka 34 som gällde. Än så länge är det ca 3 månader försenat och jag förväntar mig inte att få det tidigare än denna tiden nästa år.
Egentligen skulle jag skippa Bostream då de bara ger mig huvudvärk och gör mig arg...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tripodz
De sade att de skulle bygga ut station den 28'e juli (skickade ju tom ut mail om det till folk som beställt i jönköping). Men det var ju långt från sanningen. Ringde idag för att jag var nyfiken. Då var det helt plötsligt vecka 34 som gällde. Än så länge är det ca 3 månader försenat och jag förväntar mig inte att få det tidigare än denna tiden nästa år.
Egentligen skulle jag skippa Bostream då de bara ger mig huvudvärk och gör mig arg...

Så varför gör du inte det för då ? Uppenbarligen finner du det roligare att gnälla

Permalänk
Medlem
Citat:

Så varför gör du inte det för då ? Uppenbarligen finner du det roligare att gnälla

Hah ungefär.
Dock skrev jag inlägget som ett svar på någon som undrade hur det gick i jönköping/huskvarna. Tycker dock det är fullständigt berättigat att gnälla när de ger löfte på löfte.
Antingen är de ruskigt dåliga på att planera eller så är det någon sorts affärstaktik de kör med. De får ju kunder, även om alla inte blir så jätteglada