Permalänk

hemmabyggd hårddiskljuddämpning...ngn?

har försökt hitta bilder/guide på hur man gör en väl fungerande ljuddämpare till hårddiskarna...har dock bara hittat textbaserat...skulle vara trevligt med ngn länk dit dom har bilder...

Visa signatur

Human...bad...
Computer...goood...

Permalänk
Medlem

jag har ingen bild heller, men har kört på den enkla att jag har dragit lite starka gummisnoddar i två st 5.25"-platser. Sen har jag trätt in diskarna där, och vips så har man en novibes.

Permalänk

aha...låter lagom enkel& effektivt...tack!

Visa signatur

Human...bad...
Computer...goood...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Gäst

Jag tog två stycken CD-romer som jag hade liggande och monterad ur allt innehåll. Sedan så nitade jag ihop de och klädde insidan med Biltema-ljuddämpning. Satt några distanser på botten av den och skruvade fast min disk. Sitter även en 80mm på 7V i fronten och den låter inte något, och kyler bra.

Permalänk

Overclockers.com har en del tips med bilder. Det här är min favorit:

för de har en mycket bra test av hur effektiv den är:

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

ett gammalt fodral till en VHS kasett kanske...

ev kompletterat med en 40mm "vifte"

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Hm, håller på att bygga mig en liten hddkylare med ett peltier element.

Själva lådan får jag från en smidesverkstad klartillverkad nästa vecka.. Skall vara i vanlig plåt. Väggarna ska kläs med ljuddämpningsmatta från typ biltema eller nått sånt. 2st flensar på vardera sida av peltiern för att transportera bort värmen.Har 2st p4 flensar som jag skall använda (varma sidan skall ev. kylas med vattenblock.. men det blir senare projekt). Ptja sen har jag funderat på att försöka snickra ihop nån temperaturkrets som styr peltiern.. typ så att det inte blir tokkallt inne i burken.

Hoppas på att få diskarna så tyst som möjligt och få en vettig temp.
Nån som har någon kommentar/förbättring?

Permalänk
Medlem

Kolla i mina gallerier så ser du hur jag gjorde gummiupphängning i mitt chieftec-chassi! Allt lågfrekvent brummande försvann, men det mest irriterande ljuden från hårddiskarna är ju det högfrekventa ljuden som orsakas av själva plattorna som roterar
Har funderat på följande lösning i det chassi jag håller på att bygga nu:
Bygga en helt tät låda i 1 mm plåt, som rymmer fyra diskar. Denna ska sedan dämpas invändigt med bitumen- och isoleringsmatta. Diskarna ska vattenkylas, så de inte överhettas. Slangar och sladdar leds ut genom gummitätade hål och själva lådan ska vara gummiupphängd. Borde bli helt och hållet ljudlöst!

Permalänk
Medlem

""Själva lådan får jag från en smidesverkstad klartillverkad nästa vecka.. Skall vara i vanlig plåt. Väggarna ska kläs med ljuddämpningsmatta från typ biltema eller nått sånt. 2st flensar på vardera sida av peltiern för att transportera bort värmen.Har 2st p4 flensar som jag skall använda (varma sidan skall ev. kylas med vattenblock.. men det blir senare projekt). Ptja sen har jag funderat på att försöka snickra ihop nån temperaturkrets som styr peltiern.. typ så att det inte blir tokkallt inne i burken.

""

HRM!! DET STAVAS FLÄNSAR

+ Biltemas ljuddämpning är inge bra...

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Ja jag vet det stavas flänsar. Men flenz låter häftigare ;D

och btw, varför är biltemas isolering inget bra?
Självhäftande, + isolerar värmen/kylan bra.. Genom att det antagligen kommer bli kallare inne i hddkylaren än i själva datorchassit.

Eller hade du nånting annat i åtanke om biltemas isolering?

Fick förövrigt hem "lådan" idag Postar nog nån bild sen när allt är klart om nån är intresserad.