Muskampen 2025: Segraren korad!

ljungström.nu version 2.0 Någon som orkar såga?

Permalänk
Medlem

ljungström.nu version 2.0 Någon som orkar såga?

Hallå

Bestämde mig för att göra en liten portfolio åt mig själv för ett tag sedan. Den första versionen blev väl halvbra så jag bestämde mig snart för att göra om alltihop. Efter några månaders pyssel är jag till slut klar nu. Jag vet att det är många såna här trådar i omlopp, men jag hoppas att några har lite energi kvar att ge lite kritik...

Adressen är www.ljungström.nu

Sidan innehåller fortfarande en del fulhack när gäller CSS så om ni upptäcker något som ser skumt ut är det bara att skrika.

Ett problem som fortfarande kvarstår är att sidan hoppar lite i firefox. Detta beror på att scrollbaren inte är framme hela tiden som i IE. Vet ingen snygg lösning på detta än. Har någon något tips om detta är det bara att skriva det.

Ni som vill kolla källkoden kan inte göra det med Firefox då denna inte kan hantera åäö på ett vettigt sätt. Det ni ser om ni kollar källan i FF är koden för en oregistrerad .nu-domän =/

Annars är det bara att börja såga!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såga:
* Infon om bilderna i portfolion ligger till höger om bilden medan de ligger under på startsidan. Borde alltid ligga under.

<motsatsen till såga i detta sammanhang>:
* Sköna färger
* Luftig layout

Slutsats: Allmänt skönt att kolla på sidan. Lätt att läsa är det också. Finfint!

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag avskyr domännamnet, åäö lämpar sig inte på ett internationellt internet. Layouten i sig var helt okej, clean och söt.

Möjligen skulle du kunna dra på lite vänstermarginal på text som kommer under överskrift.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Sköna färger. Georgia är en fin font till headers - där är serifer sköna.

Tycker dock att du borde framhäva menyn lite mer. Och jag ville klicka på de stora bilderna längst upp. Tänkte att om jag håller över den så byter den till något annat och det står "portfolio" på den, typ. :] Sen såg jag menyn under den och märkte att "aha, där är menyn".

När man läser mer om din blombild så lägger sig texten till höger om bilden, ska den det?

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Hah, tack för snabb kritik.

Don_Tomaso: Ska kolla över mina marginaler. Vet att några av dem har lite damp här och var. Tack för omdömet!

sphr: Ser inget fel i att ha åäö i en domän som bara kommer vända sig mot en liten skara nationella besökare. Dessutom var tyvärr nästan alla ljungstrom-domäner registrerade.

filigran: Är medveten om problemet med menyn, ska fundera lite mer över vad jag kan göra med den. Vill dock inte ha den för flashig och iögonfallande, men om man missar den är det förstås ett problem. Ska kolla över det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kritik:
- Får av någon anledning en vertikal scrollbar, fixa om möjligt.
- Sidan validerar inte (byt ut alla & i dina länkar mot '& amp ;', fast utan mellanrum).
- Varför inte samma margin i toppen som i botten (eller tvärt om?), känns som sidan börjar lite långt ner i 1024x768.
- Bra placering av gästboksinläggformuläret!
- 'Hover'-färgen på länkarna saknas/syns dåligt utom på de fem länkarna under logon.
- Gästboksinläggnamnen bör inte vara tomma e-postlänkar ifall ingen e-postadress angivits.

Gillar designen samt fotografierna.
Såg även den gamla designen som låg i något galleri och måste säga att du gjort ett rejält lyft!

Edit: Verkar som forumet byter ut alla '& amp ;' mot &-tecken.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [vEX]
Kritik:
- Får av någon anledning en vertikal scrollbar, fixa om möjligt.
- Sidan validerar inte (byt ut alla & i dina länkar mot '&').
- Varför inte samma margin i toppen som i botten (eller tvärt om?), känns som sidan börjar lite långt ner i 1024x768.
- Bra placering av gästboksinläggformuläret!
- 'Hover'-färgen på länkarna saknas/syns dåligt utom på de fem länkarna under logon.
- Gästboksinläggnamnen bör inte vara tomma e-postlänkar ifall ingen e-postadress angivits.

Gillar designen samt fotografierna.
Såg även den gamla designen som låg i något galleri och måste säga att du gjort ett rejält lyft!

Vad använder du för läsare och vad har du för upplösning? Stöter inte på det här, men jag ska göra vad jag kan för att åtgärda det.

Uhm, har använt & hela vägen. Har ändrat sig av nån anledning nu på slutet. Kanske laddade upp fel fil... Argh, ska genast åtgärdas.

Ok, ska åtgärdas.

Tack.

Har skippat hover på länkar överlag plus att jag gjorde hovern diskret på menyn, men det ska som sagt fixas till.

Sant, ska skriva om det.

EDIT: &-trubblet löst. Det var mitt handknackade nyhetsinlägg som ställde till det.

EDIT2: Hyffsat lika marginaler i topp och botten nu. Gästbokslänkarna är lösta. Ska koda pageingsystemet snart också... suck.

Jag gissar på att du sitter med upplösningen 1024*768 i internet explorer? Såg att det kom en vertikal scroll där. Ska se vad som orsakar den så fort jag får ork.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snygg sida, jag gillar den!
Den enda saken jag irriterar mig lite på är att när man är i din portfolio och klickat på t.ex. kategorin winston, så får man på varje bild upp en beskrivning av kategorin och inte bilden.
Om det känns jobbigt att skriva något om precis varje bild så kanske du borde fundera på att bara ha kategori-beskrivningen på översikten i portfolion.

Permalänk
Medlem

Jag har en kraftig såg att komma med, När text innehållet hamnar så långt ner så ligger det inte längre i den optiska mittpunkten och det ser därför ut som att hela sidan hänger. Jag blir irriterad på det iafl, nu snackar vi första sidan alltså

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibson
Snygg sida, jag gillar den!
Den enda saken jag irriterar mig lite på är att när man är i din portfolio och klickat på t.ex. kategorin winston, så får man på varje bild upp en beskrivning av kategorin och inte bilden.
Om det känns jobbigt att skriva något om precis varje bild så kanske du borde fundera på att bara ha kategori-beskrivningen på översikten i portfolion.

Åtgärdat so far. Får se om jag kan pussla ihop det på något bättre sätt i framtiden, men jag förstår din poäng.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Jag har en kraftig såg att komma med, När text innehållet hamnar så långt ner så ligger det inte längre i den optiska mittpunkten och det ser därför ut som att hela sidan hänger. Jag blir irriterad på det iafl, nu snackar vi första sidan alltså

Huh? Visst, sidan är nog inte perfekt ur optisk avvägning, men på vilket sätt anser du att den blir hängande? Neråt eller åt vänster eller bara att den är allmänt bäigt placerad?

Visa signatur
Permalänk

Jäkligt snyggt
Det ända som jag tycker du borde ändra är menyn och bakgrundfärgen.
Tycker att du borde framhäva menyn mer. Och så tycker jag att bakgrunden inte passar in med den andra blåa färgen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jävligt snygga bilder. Håller med herr lysmask ovan att menyn bör främhävas lite
mer.

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vic
Åtgärdat so far. Får se om jag kan pussla ihop det på något bättre sätt i framtiden, men jag förstår din poäng.

Huh? Visst, sidan är nog inte perfekt ur optisk avvägning, men på vilket sätt anser du att den blir hängande? Neråt eller åt vänster eller bara att den är allmänt bäigt placerad?

Asså
texten är för långt ner på sidan
gör din ros mindre
lägg den till höger och låt texten gå längsmed
Förstår du?
orkar inte bifoga en bild

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Asså
texten är för långt ner på sidan
gör din ros mindre
lägg den till höger och låt texten gå längsmed
Förstår du?
orkar inte bifoga en bild

Det var ungefär så jag trodde du menade ja. Tack för tipsen ska kolla hur man kan öka läsligheten, din idé är ju bra.

Menyn är ett aber alltså. Måste komma på hur jag ska framhäva den utan att förstöra luftigheten och enkelheten i sidan...

Kul att ni gillar bilderna och tack för kritiken!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såga: Kanske bara jag som bryr mig, men tar en liten stund att ladda sidan på modemet :/

Visa signatur

i 300 kan ingen höra dig skrika..

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad använder du för läsare och vad har du för upplösning? Stöter inte på det här, men jag ska göra vad jag kan för att åtgärda det.

Doh!
Satte och tänkte på att skriva det hela tiden men ändå så glömde jag bort det :/
Använder Internet Explorer 6 och 1024x768.

Edit: För övrigt kommer den vertikala scrollbaren enbart om jag använder http://www.ljungström.nu, men försvinner om jag använder http://www.xn--ljungstrm-77a.nu.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piraten
Såga: Kanske bara jag som bryr mig, men tar en liten stund att ladda sidan på modemet :/

Har försökt optimera så gott jag kunnat. Har för mig att top-bilden är det tyngsta elementet att ladda, den är på 40kb. Men ja, jag har väl förbisett modemarna lite grand, det får jag väl erkänna. Bilderna i galleriet är också rätt stora.

EDIT: Tack [vEX]. Ska kolla på det då.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Snygg, lättnavigerad, fint stylad, sköna färger och ren - Men jag kan verkligen inte tycka om den då jag har vigt mitt liv åt att hata extremvänstern, allmänt skrikiga människor samt websidor som INTE följer webläsarens bredd.

Jag förstår verkligen inte varför alla hobbysidor måste ha en fast bredd. Titta på hur proffsen på datorbutiken, swec, amazon osv har gjort. Alla följer webläsarens bredd. Kör man i en hög upplösning är det riktigt störigt att ha en liten rand med text mitt på sidan.

Cheers Cure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
Snygg, lättnavigerad, fint stylad, sköna färger och ren - Men jag kan verkligen inte tycka om den då jag har vigt mitt liv åt att hata extremvänstern, allmänt skrikiga människor samt websidor som INTE följer webläsarens bredd.

Jag förstår verkligen inte varför alla hobbysidor måste ha en fast bredd. Titta på hur proffsen på datorbutiken, swec, amazon osv har gjort. Alla följer webläsarens bredd. Kör man i en hög upplösning är det riktigt störigt att ha en liten rand med text mitt på sidan.

Cheers Cure

Då jag varken klassar mig till extremvänstern eller den stora skaran skrikiga människor som drar runt och terroriserar samhället antar jag att du ogillar den pga dess fasta sidbredd. Det svider dock ändå att bli inräknad i denna skara...

Jag valde fast sidbredd egentligen av den enkla anledningen att om du skulle komma upp i lite högre upplösningar med min sida skulle det vara mer döda ytor än innehåll och det vill jag definitivt inte. En sida ska vara luftig men inte kännas tom. Estetiskt sett tycker jag det är snyggt med centrerade sidor med fast sidbredd. Vänsterställda sidor med fast sidbredd har jag svårare för.

Sedan måste jag fråga dig om det verkligen bara är hobbykodarna som kör med fast sidbredd? Om jag inte tänker fel kör väl även en majoritet av designerna på CSSZengarden, youworkforthem, css-vault med flera med fast sidbredd? I så fall skulle jag gärna vilja höra din definition av en hobbysida först...

Jag anpassar sidbredden efter det som ska vara på sidan helt enkelt. Proffsen du talar om har väldigt mycket data att presentera på sina sidor varvid det lämpar sig att använda sig av full sidbredd. Det är bara att erkänna att jag inte har överdrivet mycket att presentera på min sida varför jag till slut valde fast sidbredd.

Roligt att du gillade det mesta utom sidlayouten iaf.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Så sant så. Jag överdrev nog lite. Jag vill verkligen inte sätta din sida i samma grupp som skrikiga människor och extremvänstern. Men bra jobbat iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
Så sant så. Jag överdrev nog lite. Jag vill verkligen inte sätta din sida i samma grupp som skrikiga människor och extremvänstern. Men bra jobbat iaf.

Menade inte att du hade fel, du får tycka precis som du vill. Vill du sätta den i samma grupp som andra tveksamma grupper i samhället är det upp till dig.

Tack för kritiken iaf.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Sedan måste jag fråga dig om det verkligen bara är hobbykodarna som kör med fast sidbredd? Om jag inte tänker fel kör väl även en majoritet av designerna på CSSZengarden, youworkforthem, css-vault med flera med fast sidbredd? I så fall skulle jag gärna vilja höra din definition av en hobbysida först...

För att inte nämna A List Apart

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
För att inte nämna A List Apart

Visste att det var någon stor jag hade glömt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjusig värre! Betydligt snyggare än den förra designen.

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem

Tack!

EDIT: Testar lite andra`menydesigner lokalt på http://byllen.ath.cx/

Har lagt in en betydligt större meny nu. Vad säger ni, bättre eller sämre?

Visa signatur