FAQ & Guide till att flasha Grafikkort från ATi & nVidia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Kan man inte flasha ett 9550 > 9700 ????

Nej

Visa signatur

P4C 3.0Ghz | Club3d Radeon 9800pro @ XT (AC VGA-Silencer) | 512 333mhz DDR Kingston HyperX @ 400mhz 2.5-3-3-6 | 120gb seagate + 200gb seagate | ABIT IS7-E | COMPUCASE SUPERMIDI TOWER (omoddat änsålänge)

Permalänk

Jag är inte hemma nu, utan på jobbet, och jag har en fråga

Jag vill "låsa" upp mitt Radeon 9700 Pro kort (med Samsung minnen)
http://www.ocfaq.com/softmod/biosdetails.php?b=18 Och där finns bios filer... Men jag förstår ändå inte riktigt...

Det står Core Clock, 325.00 Mhz och Memory clock 310.00 Mhz och ifall jag ändrar det och laddar hem Modified bios file, är det dom värdena då i biosen automatiskt? Och Original bios, är det en upplåst bios eller vad?

Och ni (få?) som har 9700 Pro kort, hur mycket har ni lyckats klocka era utan extra kylning?

Visa signatur

[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll att jag kör med ett Windows XP 64bit och inte det vanliga windows xp?

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TSSJ
Spelar det någon roll att jag kör med ett Windows XP 64bit och inte det vanliga windows xp?

Till winfash? Nej, borde inte göra det. Får du igång progget så är det nog bara att köra på.

***********Är det någon som flashat med filerna som finns i arkivet: Bootbar flashrom. Har någon fått den att boota?************

Permalänk
Medlem

Vad menas med låst, att man inte kan flasha pga skrivskydd eller att frekvenserna är låsta eller är biosen inställd på något så det blir artefakter på en gång, jag fattar inte???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Vad menas med låst, att man inte kan flasha pga skrivskydd eller att frekvenserna är låsta eller är biosen inställd på något så det blir artefakter på en gång, jag fattar inte???

Det är drivisarna som låser upp dom, inte Biosen.

Permalänk

Har gjort det som står i guiden i början på denna tråd. Men när jag ska boota från disketten så står det att jag ska koppla bort alla flyttbara diskar.....

Visa signatur

|Asus P5N32-E SLI|C2D6600|2GB
Kingston6400 cl4|BFG 8800GTS 320MB|
|Levicom 500w|

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det där smidiga programet som man kunde ändra i den BIOS man dumpat med ATItool? Letat runt nu ett tag men inte hittat vad den hette..

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

NU har jag fått det att funka, men jag använde mig utav Atiflash å laddade hem biosen i rom format. Kör med HIS.R9800XT.128MB.Hynix.Rev.01 verkar då funka stabilt än så länge iaf

Visa signatur

|Asus P5N32-E SLI|C2D6600|2GB
Kingston6400 cl4|BFG 8800GTS 320MB|
|Levicom 500w|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ferrat
Någon som vet vad det där smidiga programet som man kunde ändra i den BIOS man dumpat med ATItool? Letat runt nu ett tag men inte hittat vad den hette..

Läs FAQn så finns länk o allt...

Permalänk

Går det att flasha ett radeon 9600 Pro till ett 9600 XT ??

Visa signatur

I love you

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cosanostra
Går det att flasha ett radeon 9600 Pro till ett 9600 XT ??

Tror inte det, går inte 9600 ---> Pro i alla fall

Permalänk
Medlem

Behöver inte blindflasha

Om man vill återställa kortet så kan man också ladda in sin bios på radedit och sätta inställningarna på d dom var från början, sen ere bara att använda Winflash med sin ommodifierade bios
puss puss

Permalänk
Medlem

Re: Behöver inte blindflasha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillnirp
Om man vill återställa kortet så kan man också ladda in sin bios på radedit och sätta inställningarna på d dom var från början, sen ere bara att använda Winflash med sin ommodifierade bios
puss puss

Hmm... Va snackar du om?

Permalänk
Medlem

Jag snackar om misslyckade flashningar

Permalänk
Medlem

Det enda man kan göra om det bara är röda streck över skärmen efter en flashning är att flasha utan att se vad man gör eller flacha med ett Pci grafikkort

Permalänk
Medlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=32077...

Det funkar o gå från FireGL X2 256T till radeon 9800XT 256mb.

Permalänk
Medlem

Hur är det med 9500 PRO korten? Går de flasha eller inte? Jag läste en guide på en sida där det enligt dem bara gick flasha 9500 till 9700 men inte 9500 PRO.

Visa signatur

Varför ska alla köpa en ny dator för 10-12 tusen när de kan få en bra för 6 tusen och sen har man mycket pengar att kröka för. =D

Permalänk
Medlem

Jag sparade mitt bios med Winflash. Hittade följande textrader:

"ATI Technologies Inc. R360 01.00

R360 Hynix DDR 113-A07537-103 BIOS

nhrq6356.p03 v611 R360AGP"

Är det R360-kärna då?

Edit: Ifall det är R360, kan någon säga vilket bios jag ska använda? Det är ett Connect3d 9800pro om det spelar någon roll.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Hur är det med 9500 PRO korten? Går de flasha eller inte? Jag läste en guide på en sida där det enligt dem bara gick flasha 9500 till 9700 men inte 9500 PRO.

Borde ju gå. är väl samma kort men högra klockat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klibbe
Jag sparade mitt bios med Winflash. Hittade följande textrader:

"ATI Technologies Inc. R360 01.00

R360 Hynix DDR 113-A07537-103 BIOS

nhrq6356.p03 v611 R360AGP"

Är det R360-kärna då?

Edit: Ifall det är R360, kan någon säga vilket bios jag ska använda? Det är ett Connect3d 9800pro om det spelar någon roll.

99% på att du har R360.
bios: http://www.mvktech.net/download.php?view.226

Permalänk
Medlem

Okej. Flashade kortet senare igår. Allting gick bra, trodde jag. Idag när jag skulle spela så var det grafikfel. =/

Bättre kylning som behövs, eller har jag r350?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag flashade mitt kort till XT... såg ingen förbättring alls. Bara i 3dmark03 som det blev skillnad, och där fick jag grafikbuggar i testen "trolls lair".

Frågan är... ger det något att flasha? Varför fick jag buggar med 360-kärna?

(och ja, klockade ner kortet till pro-hastigheter....)

Har satt på min zalman-kylning nu och funderar på att flasha till xt igen. Känns bara som om det inte ger ett smack... eller?

Edit:

Skulle folk kunna säga vad de fått i aquamark och 3d01 efter flash? Tror som sagt inte 3dmark03 ger rättvisande bild... men har någon fått en ökning i de andra två?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som dig, varför får jag grafikfel med 360-kärna?! =/

Kan det hjälpa med bättre kylning? Vill gärna veta så jag inte slänger ut 100 spänn i onödan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kylningen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klibbe

klibbe , har du köpt ditt kort nyligen? jag ska köpa ett pro och ja vill _INTE_ att det ska vara r350...
funderade lite på att köpa från DB.se men vet inte riktigt om jag vågar... verkar som det bara är tur om man får r360 ?

undrar om det är värt 200-250 spänn mer att köpa detta:
http://www.sbs.o.se/default.asp?artnr=9800PROS

än att köpa ngt av dessa:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CGA-P988TVD

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C3D9800P-128

Har zalmans passiva heatpipe kylning... så ja behöver inte ngn kylning... såvida inte zalman-kylningen verkligen SUGER (ursäkta språket)

Edit* och hur vet jag vilka minnen det är på kortet.. kan ju vara bra att veta till flashningen osv..

Visa signatur

Knappen "Citera" är bra, för då hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Helt säker? Jaja, drar ner och köper VGA Silencer. Behöver jag kylning till minnena också?

Edit: Jag köpte mitt i början av sommarn, precis innan DH. Köpte det på acp.nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

JimiEM, törs lova att min grafikbugg inte berodde på kylningen.

Alla pratar om hur bra flashningen är, NÅGON måste väl kunna visa på före/efter-resultat där man ser en förändring?

Vad tjänar man egentligen? (Bortsett då ifrån 3dmark03. Den förtjänsten skriver jag helt på att det blir grafikfel)

Permalänk
Medlem

Eftersom att det "blir" ett XT så klart att man tjänar på det, runt 1000kr dyrare.

Nåväl, köper VGA Silencer imorgon, återkommer med resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett XT har en annan pcb-layout och andra minnen. Med ett RIKTIGT XT får du temperatur-sensor, du får bättre minnen... osv.

Jag tror att skillnaden i pris sitter i de detaljerna (och prissättningen på "finare" produkter).

Tror INTE att du får ett XT bara för att du flashar det. Kanske sitter samma GPU på korten, men annat som är problemet. Ungefär som att en 250 hästkrafters motor går bra i en liten bil, men inte klarar att driva en lastbil. Visst, samma motor, men eftersom minnen mm inte är samma kvalitet så kvittar det.

Men som sagt, kan någon visa att det ger mer än bara står "9800 XT" i enhetshanteraren så!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Dog
Ett XT har en annan pcb-layout och andra minnen. Med ett RIKTIGT XT får du temperatur-sensor, du får bättre minnen... osv.

Jag tror att skillnaden i pris sitter i de detaljerna (och prissättningen på "finare" produkter).

Tror INTE att du får ett XT bara för att du flashar det. Kanske sitter samma GPU på korten, men annat som är problemet. Ungefär som att en 250 hästkrafters motor går bra i en liten bil, men inte klarar att driva en lastbil. Visst, samma motor, men eftersom minnen mm inte är samma kvalitet så kvittar det.

Men som sagt, kan någon visa att det ger mer än bara står "9800 XT" i enhetshanteraren så!

1. Minnena är ofta samma. 2.8ns

2. Det blir ett ÄKTA XT 128Mb om du har R360, så snacka inte skit