Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Citgho
Vad mera exakt är det du använder?

Oj, det var värre.

Blaupunkt Kiel nåt gammalt.
Pyramid 10"
Nicama 6*9"
Roadgear 2x30W (nej, jag trodde inte heller det fanns innan)
Jula slutstegskit (strömkablar, jordkablar, lågnivå, högtalarkablar, kabelskor osv osv)
MDS högtalarterminal
MDS passivt delningsfilter.

Har provat och kört mer med det nu. Kompisen hörde ett kvarter bort när jag kom, och en annan trodde jag hade fest när jag kom förbi och plockade upp honom... så det låter lite iaf. Välljud? Nja.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

varför byggde du inte bandpass...då hade du sluppit delningsfiltret som var ganska dyrt så hade du kunna lägga lite mer på steget så det låter bra alltså, hur bra är steget egentligen , är det bättre drag än i en vanlig bilstereo, tänkte uppgradera dörrhögtalarna lite kanske med tanke på att det är så billigt

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Oj, det var värre.

Blaupunkt Kiel nåt gammalt.
Pyramid 10"
Nicama 6*9"
Roadgear 2x30W (nej, jag trodde inte heller det fanns innan)
Jula slutstegskit (strömkablar, jordkablar, lågnivå, högtalarkablar, kabelskor osv osv)
MDS högtalarterminal
MDS passivt delningsfilter.

Har provat och kört mer med det nu. Kompisen hörde ett kvarter bort när jag kom, och en annan trodde jag hade fest när jag kom förbi och plockade upp honom... så det låter lite iaf. Välljud? Nja.

Enda jag känner igen därifrån är pyramiden, resten är inget jag hört talas om ens

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuclear
varför byggde du inte bandpass...då hade du sluppit delningsfiltret som var ganska dyrt så hade du kunna lägga lite mer på steget så det låter bra alltså, hur bra är steget egentligen , är det bättre drag än i en vanlig bilstereo, tänkte uppgradera dörrhögtalarna lite kanske med tanke på att det är så billigt

Alla slutsteg är bättre än att köra från bilstereon...

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus
Lagom pris på ditt billjud Och vilket bygge sen

http://www.riskavfall.com/bmw/stora%20bilder/Bild%20005.jpg
http://www.riskavfall.com/bmw/stora%20bilder/Bild%20007.jpg

du ligger i lä

Btw vad är det för bil du har?

Det är inte min bil det sitter i, utan en som jag lånar typ jämt
En gammal Mazda 626 2.0 16v från 89.
När jag köper egen bil är det väl tänkt det ska komma i klass med märken som på nyckelbandet.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |

Permalänk
Medlem

om nu alla skryter med bilder på sina baslådor så skryter jag med min första som jag byggt:
kostnad 1000kr inkl baselement, sladd, kontakter, dämpvadd, skruv, silikon, pl400 osvosv osv

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Verkligen valuta för tid och pengar i.o.m. att slänga ihop ett sådant bygge.

Kan många gånger tycka att ett ordentligt pyramidPhaseIII-bygge lätt kan kan matcha (och ibland överglänsa), många av dom ovan nämnda 1500:- baslådor som ser ut som rymdskepp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leo-leo
Verkligen valuta för tid och pengar i.o.m. att slänga ihop ett sådant bygge.

Kan många gånger tycka att ett ordentligt pyramidPhaseIII-bygge lätt kan kan matcha (och ibland överglänsa), många av dom ovan nämnda 1500:- baslådor som ser ut som rymdskepp.

Javisst, allt beror ju på vad för krav man har. Finns ett högtalar kitt man kan bygga själv och det ligger och spelar i klassen 30k+, men kostar bara 7000 att bygga.

Visa signatur

Permalänk

Man kan väl se det såhär. Jag gillar att pyssla mycket själv, en riktig "hemmafixare". I framtiden när jag fixat jobb och lite sånt, så hade jag väl tänkt att köpa en egen bil och bygga något seriöst.
Dessutom ville jag ha lite bättre ljud i bilen som jag har tills vidare och åker i, därför blev det att slå "2 flugor i en smäll". Prova på bygga baslåda, och dessutom få det rätt billigt, men ändå fungera.
Så för de pengarna jag har lagt, är jag nöjd. Över förväntan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det är ju bra att du är nöjd iaf
och det är alltid bra att ha provat innan man gör nått dyrare projekt. Gjorde på samma sätt själv, dock så har jag inte byggt nytt till bilen ännu, byggde stativare att ha till datorn istället, och för att kosta 900 kr/st så låter dom otroligt bra (även matchad sub att fylla ut botten med). Bygger jusst nu en 3-kanals förstärkare till det hela så har man ett komplett datorljudpaket för ca 3000kr

Visa signatur

Permalänk

Tjena Snickarn! hahaha fy fan va roligt att se ditt kvalitets bygge! det var det roligaste idag!! men inget negativt! tycker att iden med materialet är svin bra, speciellt isoleningen som du har sulat ner i lådan!

Visa signatur

martin7901

Permalänk
Medlem

Är det där en terminal för banankontakt? Varför valde du det?

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Medlem

På 99% av alla banankontaktsterminaler så kan man om man skruvar upp de skruvar som sitter där fästa vanlig avskalad kabel också.

Google: http://www.afu.no/Lyd/Kontakter/577-0100.gif

Kjell.com: http://www.kjell.com/content/media/images/items/39377.jpg (Polskruvpanel)

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Här är nåt som dunkar...
http://www.angelfire.com/fl5/diurhuus/saab_90.htm
Hans nästa bil
http://www.angelfire.com/fl5/diurhuus/saab_9000.htm
och hans nuvarande bil
http://hemsida.semera.se/xav5846/Själva%20bygget.htm

Just nu håller vi på att bygga i min bil
Volvo v90
4st 6.5" basar i dörrarna med diskanter
2st 8" mitt sätet bak
2st 12" i bagaget

flåsar på bra

Visa signatur

Jag har en stor dator har du?

Permalänk

Stämmer som Laggeman sa, man skruvar bara upp så finns det hål att sätta in kabeln i.
Martin7901: Jo, visst är det ett riktigt kvalitetsbygge?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Många har tagit upp flera anledningar till varför man inte ska använda rockwoll eller gullfiber. Men faktum är att nummer ett är det att dessa matreal har helt fel egenskaper. Isoleringen har helt annan desitet och sätter således din volumkalkyl ur spel samtidigt som den då hämmar funktionen. Lägg en hundring på riktig dämpmatta så kommer din låda låte MER och BÄTTRE. I övrigt tack för trevliga bilder och ett roligt repotage

Permalänk
Medlem

det bästa att använda som "fyllning" i baslådorna är typ vanligt nalle ludd som man fyller en nalle med finns oftast att köpa på seriösa återfösäljare av bil ljud men samtidigt innnan man klär lådan så kan det vara smidigt att kleta på peak off på hela lådan så slipper man mkt av vibrationerna!

Visa signatur

Jag har en stor dator har du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grymtolf
det bästa att använda som "fyllning" i baslådorna är typ vanligt nalle ludd som man fyller en nalle med finns oftast att köpa på seriösa återfösäljare av bil ljud men samtidigt innnan man klär lådan så kan det vara smidigt att kleta på peak off på hela lådan så slipper man mkt av vibrationerna!

Eller så går man till närmaste tygaffär och köper det till mycket bättre pris Jag menar, hur stor skillnad kan det vara på ull som det står mds på och ull som är från en tygaffär

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milliway
Många har tagit upp flera anledningar till varför man inte ska använda rockwoll eller gullfiber. Men faktum är att nummer ett är det att dessa matreal har helt fel egenskaper. Isoleringen har helt annan desitet och sätter således din volumkalkyl ur spel samtidigt som den då hämmar funktionen. Lägg en hundring på riktig dämpmatta så kommer din låda låte MER och BÄTTRE. I övrigt tack för trevliga bilder och ett roligt repotage

Är det verkligen så stor skillnad? Hur mycket ska man ösa i?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Delarium. Vad är det för filter du använde? Hittar inget billigt deln. filter för <1500Hz till subben.. eller kan man ta ett 2vägs filter demontera kondesatorn och bara använda spolen till högtalarelementet? Tyckte ljudias drosslar såg väldigt tunna ut.. Eller behöver jag filter ö.h.t? Jag har ju filter i förstärkaren

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dea
Delarium. Vad är det för filter du använde? Hittar inget billigt deln. filter för <1500Hz till subben.. eller kan man ta ett 2vägs filter demontera kondesatorn och bara använda spolen till högtalarelementet?

Varför i hela fridens namn ska du dela den så högt??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Citgho
Varför i hela fridens namn ska du dela den så högt??

Skall gå att spela elgitarr på den också, och det blir lite dovt annars. Själva filtret sitter ju i förstärkaren som sagt. Men lite lägre kanske inte vore fel.. Egentligen behöver jag ju inget filter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jaha det föklarar det hela, började nästan fundera hur du var funtad egentligen

Om det var tal om en vanlig sub så hade en spole på 8-16mH varit lagom (om det är en 8Ohms bas) och ju närmare 16 desto bättre.
Om det är en 4Ohms bas så halvera mH.

Visa signatur

Permalänk

Hej(fi)

monster vad glad jag blir, mästaren tilltalade mitt namn.
men på något sätt måste man ju kunna bygga ett ännu billigare kvallitetsbygge.
undra om man kan hammra ihop ett high end bygge för en hundring?
Det måste ju bara gå.
kan man inte använda sig av gammla fraktpallar eller flyttkartonger, friggolit borde ju också kunna sula ganska bra.

Visa signatur

martin7901

Permalänk
Medlem

Vad yrar du om martin? fraktpallar och frigolit?? Jag är av min bestämda åsikt att det inte skulle gå, iaf inte om man inte FÅR allt material som baselement, lådmaterial mm. Bara på ett vettigt filter spricker hundringen nästan.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dea
Delarium. Vad är det för filter du använde? Hittar inget billigt deln. filter för <1500Hz till subben.. eller kan man ta ett 2vägs filter demontera kondesatorn och bara använda spolen till högtalarelementet? Tyckte ljudias drosslar såg väldigt tunna ut.. Eller behöver jag filter ö.h.t? Jag har ju filter i förstärkaren

Delningsfilter?
Köpte jag för 250kr på MDS.

Btw. Har köpt högtalartyg nu! Ska bara klä den nu, vilket var lättare sagt än gjort! Återkommer med bilder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Delningsfilter?
Köpte jag för 250kr på MDS.

Btw. Har köpt högtalartyg nu! Ska bara klä den nu, vilket var lättare sagt än gjort! Återkommer med bilder.

Sen hur det ser ut i bakluckan med lådan i

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z3roX
Sen hur det ser ut i bakluckan med lådan i

Återkommer med det när den är klädd!

Visa signatur

Permalänk

jag länktar till bilderna, hoppas dom är lika fina som tidigare!!!!

Visa signatur

martin7901

Permalänk
Medlem

GettoPower! GJ!

Visa signatur

Fråga/ämne: "Ska träffa en tjej o vi ska säkert nuppa jag är nervös"

Svar: Drick en bärs och sluta ljuga, din date består utan en toarulle och en tysk lädersmisk film"