Tillbehör till Gamecube

Permalänk
Medlem

Tillbehör till Gamecube

Jag har köpt en Gamecube till grabben och eftersom jag knappt hållit i en handkontroll i hela mitt usla liv så skulle jag vilja få lite råd beträffande tillbehör som extra minneskort och handkontroller.

Detta med extra minneskort behövs tydligen för att man ska kunna spara spelens inställningar.
Hur mycket minne behöver man? SKa man köpa ett stort minne (64Mb) eller ett antal små?
Hur fungerar icke-originalkort? Är det bra kvalité på dessa?

Hur är det med handkontroller...är det stor skillnad mellan original och icke-original? Ngn som kan rekommendera ngn bra handkontroll som inte är original?

Tacksam för synpunkter....

Permalänk
Medlem

jag har hört att tredje parts tillvärkares minneskort kan tappa datan som finns på minneskortet

men att nintendos egna minneskort funkar bra

jag äger ingen gamecube
men det är vad jag har hört

Visa signatur

Kass DATA

Permalänk
Medlem

Det stämmer bra det som johan866 skrev, köp endast original-minneskort! Det mellanstora med 251 block räcker länge, jag har ett sånt och 12st spel och jag har 95 block ledigt på kortet. Det är enklast att ha ett stort kort, det blir krångligt att hålla reda på vilka spel som använder vilket kort annars.
Angående handkontroller har jag aldrig provat någon tredjeparts men jag har hört att precisionen på vissa fabrikat inte är lika bra som med originalkontrollen.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

original ska det vara, även om det kostar lite extra. för tredjeparts tillverkarna har verkligen usel kvalité

Visa signatur

joråsåatte

Permalänk
Medlem

Jag köpte först ett tredjeparts-minneskort till min GC men det funkade inte alls bra. Tappade data hela tiden... Köp ett orginalminne är mitt råd. Det är lite dyrare men man slipper en hel del frustration.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 3:e parts minneskort som funkar alldeles utmärkt.

Du ska undvika "joytech" (tror jag dom heter) som finns i dom flesta spelbutiker då deras grejer är av riktigt usel kvalitet. Oftast passar inte kablarna ordentligt och liknande.

Enda anledningen igentligen till att man ens ska tänka på att köpa 3:e parts grejer är om det inte går att få tag på sakerna orginal...

Ps. Jag tycker du ska sätta dig ner med din son och spela lite, då kanske du blir lika hooked som alla andra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meat4u
Jag har ett 3:e parts minneskort som funkar alldeles utmärkt.

Du ska undvika "joytech" (tror jag dom heter) som finns i dom flesta spelbutiker då deras grejer är av riktigt usel kvalitet. Oftast passar inte kablarna ordentligt och liknande.

Enda anledningen igentligen till att man ens ska tänka på att köpa 3:e parts grejer är om det inte går att få tag på sakerna orginal...

Ps. Jag tycker du ska sätta dig ner med din son och spela lite, då kanske du blir lika hooked som alla andra

Jag ar läst om detta Joytech...märkligt att de kan fortsätta och sprida sin skit...
Vilken typ av kort har du då?

DS. Jag vet inte...är det inte lite barnsligt att spela spel?
Dessutom hatar jag att förlora...och han kommer förmodligen att banka skiten ur mej. Nä jag får spöa honom i basket istället...det funkar än.:-)

Permalänk

Har ett gamecube som ungarna och jag själv brukar lira på. Det jag har märkt med icke original prylar är joysticken. Har en joystick av märket "Chili" (bara namnet låter avskräckande) den var jag tvungen att koppla ur gc, annars ballade gc ibland. Ett tips är att köpa minst två original joystickar och sedan två ej original. Minneskorten har då inte märkt något med. Sen en förlängninssladd också till joysticken som fick kasseras, hade man man förlängningssladden inkopplad slutade vissa knappar att fungera!!!!

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Medlem

Kan inte hålla med .. JoyTech 8mb har klarat sig länge för mig.. runt 2år nu.. Ingen data är försvunnen. Men Men man ska ha orginal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzeman

DS. Jag vet inte...är det inte lite barnsligt att spela spel?
Dessutom hatar jag att förlora...och han kommer förmodligen att banka skiten ur mej. Nä jag får spöa honom i basket istället...det funkar än.:-)

Jo med det är ju det som är poängen! Barnslighet
Det är lika bra att börja öva nu, för när du blir gammal och skröplig så kommer han att klå dig i basket, då är ditt enda säkra kort pc samt konsol-spel eftersom du bara behöver händer och ögon att se med.

Och när du förlorar får du göra som mina storbröder gjorde när jag var liten, fort som fan starta om spelet och skylla på strömavbrott

Jo det är det jag också har, ett 8mbit minneskort alltså, och det verkar helt ok (har inte pajjat än )

Permalänk
Medlem

köp alltid original minneskort. Hade blevit galen om mina savningar hade försvunnit (: Handkontrollen spelar dessutom inte så stor roll. Själv har jag en orginal och en från Hip Gear http://www.webhallen.com/prod.php?id=27174 och tycker faktiskt att Hip Gear dosan funkar alldeles utmärkt. Lite större änn orginalet men väldigt skön att hålla i. Köpte oäkta handkontroll för jag ville inte slösa 300kr på en dosa som kompisarna ska slita ut Hmm gillar du bilspel så köp Burnout 2 (: Brukar tröttna på bilspel när jag lirat dom max 1 vecka men detta har klarat sig i 1-2 mån nu

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

har ett mad catz kort och det funkar utmärkt. mad catz är no det bästa 3e parta märket imho

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk

Köpte mig ett Joytech minneskort, det var nog det sämsta köpet jag gjort, fungerade en dag, sen var min save borta på Zelda, lagomt skoj när man suttit uppe halva natten och lirat

Håll dig borta från tredjeparts, det är orginal som gäller

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkskinka
Köpte mig ett Joytech minneskort, det var nog det sämsta köpet jag gjort, fungerade en dag, sen var min save borta på Zelda, lagomt skoj när man suttit uppe halva natten och lirat

Håll dig borta från tredjeparts, det är orginal som gäller

Du kom lindrig undan. Jag satt i Ganons Tower i WW, Water Temple i OOT, sista veckan på pikmin och en helvetes massa annat. BANG så vart skiten borta när man kon hem. Används som dörrstopp numera. Original delar skall det vara, det enda jag kan tänka mig att köra pirat är kablaget. Ett jävla ockerpris på en Scart kontakt.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Kolla bara så det inte är ett "flersido-minneskort"... Hade ett sådant till playstation, det består av flera kort som sitter i ett. Har för mig att man "växlade kort" genom att rycka ner "L1" och "R1" och varje gång man tryckte "select" så växlade den "kort". Detta gjorde att man ofta bytte kort när man tex, startade om Final fantasy spel...

Bara ett litet tips

Permalänk
Medlem

Jo 3part tillvärkares minnes kort suger riktigt rejält, de funkar till vissa spel men andra funkar det inte alls. Allt detta på grund av att nintendo vägrar nämna hur kortet är uppbygt o.s.v. som är ganska synd eftersom GCN's minneskort är FÖRBASKAT små deras största på 1000 block är att rekomendera konstar en slant men det är det värt, jobbigt att byta kort hela tiden. deras största kort på 1000 block rymmer ca 8MB

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Personligen fattar jag inte varför dom gjort minneskorten med så lite utrymme. Om man sneglar på PS2 tex. så kan man spara 7-8 spel utan några bekymmer, medans gamecube tar stopp efter kanske 3-5 spel, plus att vissa av spelen tar upp nästan ett halvt minneskort.

Permalänk
Korsordsguru

Jag köpte två handkontroller tilll mitt GC för 149kr styck på Tradition. Jag tror märket var Typhoon, orkar inte kolla nu. Men i alla fall, killen i butiken sa att de håller kanske 1-2 veckor om man har tur men de har fungerat klockrent i flera månader. Fungerar lika bra som originalkontrollerna. Men självklart ska det vara original om man har råd. Men original är svindyrt dess värre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det man annars kan göra är att köpa grejerna på GAME, där får man 1års garanti så då spelar det ju ingen större roll

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meat4u
Det man annars kan göra är att köpa grejerna på GAME, där får man 1års garanti så då spelar det ju ingen större roll

vad hjälper en garanti om man ändå måste spela om?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag syftade mest på kontroller och liknande

Permalänk
Medlem

Min rekomendation är att köpa ett minneskort (nintendo-original), gärna en av de större varianterna (De små blir fort fulla när man har några spel). Sen ska du själklart skaffa åtminstone en extra handkontroll, gärna en trådlös Wavebird, de är mycket bekväma att använda. Tror inte tredjepartstillverkade kontroller är lika sköna eller har lika fin kvalité.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Nintendos egna minnen är mycket bättre än 3:e part. Dom kostar men så smakar det oxå. Mitt icke orginal minne måste formas ofta pga data fel. :S

EDIT:
yonaz333: haha så sant. Orginal kontrolen är F*N så mycket bättre än 3:e part.
3:e part kontrollerna är stora och klumpig och man får lätt ont i händerna av dom efter ett tag. Med orginal kan man sitta hela dagen utan någon som helst värk i händerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Du kom lindrig undan. Jag satt i Ganons Tower i WW, Water Temple i OOT, sista veckan på pikmin och en helvetes massa annat. BANG så vart skiten borta när man kon hem. Används som dörrstopp numera. Original delar skall det vara, det enda jag kan tänka mig att köra pirat är kablaget. Ett jävla ockerpris på en Scart kontakt.

spelade metriod poff 2år senare var minnet kvar.. vad gör ni med era kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
spelade metriod poff 2år senare var minnet kvar.. vad gör ni med era kort?

Använder dem. Farligt nog så verkar de inte hålla måttet. Kortet var i fråga från den första generationens Joytech 4 Mb som kostade 49 spänn.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Ja som 20 andra sagt så instämmer jag undvik icke-orginalminneskort om du inte vill att din son ska svära som tusan när hans saves försvinner. Annars så kan du ju köpa budgethandkontroller fungerar nästan lika bra som nintendos egna men är mkt billigare och duger när man har vänner på besök.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Det stämmer bra det som johan866 skrev, köp endast original-minneskort! Det mellanstora med 251 block räcker länge, jag har ett sånt och 12st spel och jag har 95 block ledigt på kortet. Det är enklast att ha ett stort kort, det blir krångligt att hålla reda på vilka spel som använder vilket kort annars.
Angående handkontroller har jag aldrig provat någon tredjeparts men jag har hört att precisionen på vissa fabrikat inte är lika bra som med originalkontrollen.

De tredjehands kontroller jag testat har funkat finfint rent praktiskt, de har bara varit väldigt oergonomiska. Angående minneskort har jag 3st 59 blockare varav endast ett är original, alla har funkat klanderfritt ända sen jag fick dem. Men jag har hört rykten och så, så jag tänker inte köpa några fler tredjeparts grejer för jag har märkt att jag måste haft tur. Jag menar... jag dör typ när min hårddisk pajjar, kan inte tänka mig att medvetet köpa en disk som jag känner redan när jag köper har chans att gå sönder snart (därför jag aldrig köper IBM/Hitachi utan bara Maxtor/WD nuförtiden, de funkar iaf bra och går inte sönder 1 vecka efter garantin är slut som *2* IBM/Hitachi diskar gjort för mig).

Men angående vilket kort man borde skaffa så säger jag så här: köp den med 1019 block, så behöver du aldrig ett nytt kort. Dessutom har du en bonus eftersom du antagligen har ett europeisk gamecube; om du vill importera spel funkar det prima att köra allt på samma minneskort. Om man har en US/JP kub så måste man ha separata minneskort för respektive region, annars kan sparningarna magiskt försvinna ibland. Så skaffa en 1019 blockare, har ingen aning om vad en sådan kostar i sverige, men antagligen kostar det en hel del. Jag har inte fått hem kortet ännu, men jag beställde det från lik-sang.com som ligger i hongkong för 250kr. Har som sagt inte fått hem kortet nu, men jag har beställt därifrån otaliga gånger förrut och det har funkat prima.

http://www.lik-sang.com/info.php?category=78&products_id=4577...
Där är direktlänk till minneskortet med 1019 block, Nintendo original. Man kommer undan med allt mycket billigare om man beställer från utlandet så man slipper betala de hutlösa summorna som bergsala sätter på alla nintendoprodukter i sverige.

Permalänk
Medlem

Kidd: Kan medela detta, alla kort funkar perfekt med de flästa spel, men sen är de några till som utnyttjar vissa spar funktioner som bara finns på Nintendo orginal kort, och tack vare dem blir ditt minesskort korrupt redan vid access och vissa spel kommer totalt sluta fungera.

har jag haft 2 minneskort som gjort detta åt mig ^^ båda ej orginal och båda 2 olika verisioner från 2 olika företag, har själv bara 1 spel som har gjort det också för den delen allat annat har funkat. Så en varning bara .P någon dag kommer dit 1019 block garanterat bli ränsad, utan förvarning.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Köp vad du än gör inte handkontroller av märket "Chili".

Min kompis köpte en sån kontroll, den funkade en vecka och sen la en knapp av. Efter ytterligare några dagar så blev kontrollen helt galen, om man håller den och trycker halvhårt in mot mitten så starta Gamecubet om sig!

Själv har jag en chilikontroll till ps2 och den håll väll nån månad, medans min orginal har hållt i flera år.

Tycker du ska köpa en orginal som han får spela på sen en pirat som polarna får använda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Kidd: Kan medela detta, alla kort funkar perfekt med de flästa spel, men sen är de några till som utnyttjar vissa spar funktioner som bara finns på Nintendo orginal kort, och tack vare dem blir ditt minesskort korrupt redan vid access och vissa spel kommer totalt sluta fungera.

har jag haft 2 minneskort som gjort detta åt mig ^^ båda en orginal och båda 2 olika verisioner från 2 olika företag, har själv bara 1 spel som har gjort det också för den delen allat annat har funkat. Så en varning bara .P någon dag kommer dit 1019 block garanterat bli ränsad, utan förvarning.

1019 blockaren är ju Nintendo original, då ska väl inte sånt hända heller? Däremot min lilla 59 blockare joytech kanske inte har världens vackraste framtid... aja den ska bara innehålla Animal Crossing ändå