Permalänk
Avstängd

Vill lära mig koda

Tjena!

Vill lära mig koda men vet tyvär inte vilket språk man ska välja och hur man lär sig... Jag vill inte ha några svar som denna

"Lär dig själv"
"prova dig fram"

Utan jag vill ha länkar o Fakta (eller vad man nu än kan kalla det )

Jag kan lite html grunder som :... Eh här får ni en hemsida istället ...

Obs "kolla in detta" är startsidan

[Edit] Så mkt kan jag och inte Mer!

Permalänk
Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Re: Vill lära mig koda

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hudsonhawk
Tjena!

Vill lära mig koda men vet tyvär inte vilket språk man ska välja och hur man lär sig... Jag vill inte ha några svar som denna

"Lär dig själv"
"prova dig fram"

Utan jag vill ha länkar o Fakta (eller vad man nu än kan kalla det )

Jag kan lite html grunder som :... Eh här får ni en hemsida istället ...

Obs "kolla in detta" är startsidan

[Edit] Så mkt kan jag och inte Mer!

Läs FAQ:en nästan högst upp i "Programmering - Webdesign - Grafisk design". http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=104446 Där finns massor av bra länkar till trådar på SweClockers.com och andra sidor.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Jag antar att du menar att du vill lära dig html?
http://www.w3schools.com/html/
http://www.w3schools.com/xhtml/
http://www.w3schools.com/css/

Nope.. Jag vill lära mig att göra en fin hemsida.. Det är vad jag vill lära mig så kan någon hjälpa mig att säga vad jag ska lära ... Ska jag lära mig html? php? ... Osv... Så ni alla vet så börja ja me detta i torsdags kväll men har velat lära mig hur länge som helst

Permalänk

Jag tycker du skall börja med JSP och Servlets, samtidigt som du lär dig designa, det räcker inte (tycker jag iaf) att bara kunna designa och skriva lite JavaScript, CSS eller html, styrkan ligger i serverside.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Vill lära mig koda

Citat:

Ursprungligen inskrivet av asske
Läs FAQ:en nästan högst upp i "Programmering - Webdesign - Grafisk design". http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=104446 Där finns massor av bra länkar till trådar på SweClockers.com och andra sidor.

Hm.. läste igenom denn nyss och det kändes som den inte besvarade min fråga.. Det är så att jag inte vet vad php är.. och alla andra koder och det den gjorde var att ge mig länkar på sakaer jag iinte visste var.

Btw kan ni skriva genom typ vad html är

Html - fördelare - nackdelar - skillnader mot andra koder
php - "-" - "-" - "-"
java

osv så är ni jätte snälla .. Vill gärna lära mig att göra fina hemsidor..

edit : Leonardwalk .. Jag fattade ingenting om vad du sa så ta om det och skiv ner det som jag vore en 4åring

För det du sa lät interesant

Permalänk
Medlem

http://www.idg.se/webstudio/pub/object.asp?id=11
Där kan du läsa dig grunder i PHP och om vad PHP är för nåt.

Men men, ska du bygga sidor så kommer du inte undan HTML. Det gör du inte. HTML är det som bygger upp stommen i en hemsida (och ibland hur den ska se ut).
PHP är ett språk som webbservern kör INNAN innehållet på sidan skickas ut till surfaren, ett litet exempel:

if ($_GET["hej"] == "1") print "Hej"; else print "Inte hej";

Följande PHP-kod kan man t ex lägga in i en fil (index.php) och beroende på om surfaren går in på "index.php" eller "index.php?hej=1" så ser han/hon olika saker. Det kallas Server Side och som "namnet" säger så körs detta på serverns sida och surfaren kommer inte se PHP-koden (i det här fallet) alls.

Permalänk
Avstängd

Ohh..... Asså jag fattar noll om allting nu!

Är typ inte PHP typ ett annat kodning sätt asså istället för html och likdant med Java o dom...??

Men nu får ni vara snäll och försöka beskriva ordentligt vilka kod ... språk det finns och vad/hur dom används till

Otroligt tacksam

//Framtida kodare

Permalänk
Medlem

Här kommer en förhoppningsvis bra beskrivning om var språken ligger i scenariot surfare <-> webbserver.
------------------------------
Surfare går in på en hemsida (www.ensida.com/index.php) som använder sig av PHP.
Webbservern får in en förfrågan på en sida som använder sig av PHP och skickar en begäran till PHP om att den ska köra koden som står i index.php.
PHP läser index.php och följer koden som står där och i sin tur svarar med text eller htmlkod (eller vad som helst egentligen).
Webbservern får text/htmlkod/whatever från PHP och skickar det vidare till surfarens webbläsare.
Webbläsaren tar emot text/htmlkod, läser av den och ritar upp hemsidan så som htmlkoden beskriver.
------------------------------

PHP är alltså kod som säger till webbservern vad den ska göra med saker som surfaren skickar. Om vi tar Sweclockers forum som exempel. Om du visar källan till den här sidan så ser du en massa HTML-kod. Kollar du adressfältet ser du att du just nu är inne på showthread.php, efter filnamnet kanske det står ?threadid= och så ett nummer. Det där nummret är ett unikt nummer som säger vilken tråd som du vill kolla på. När webbservern får det nummret så letar PHP upp tråden i en stor databas över allt som skrivs i forumet och skickar iväg rätt poster.

Ush, det är svårt att förklara när man är trött.

Permalänk
Medlem

Förenklat:

html/xhtml - Andvänder du för att bygga stommen till din hemsida!
css - Andvänder du för att enkelt kunna välja färger och mått på diverse saker på din sida.
php - Andvänder du för att göra funktioner som gästböcker, nyhetsscript, enklare forum etc.

En blandning av de tre är väll bra

Permalänk
Medlem

Det är alltså hemsidor du är ute efter?
Och du vill göra "fina" hemsidor?

Ok, då är det inte mycket mer att göra än att lära sig allt om XHTML, CSS och bli elit på nåt schysst bildbehandlingsprogram, typ din pappas licens av Photoshop 7 som han har fått av jobbet...

Sen tror jag att en vettig aproach till att lära sig programmera är att ha ett önskemål. Det visade sig vara vettigt för mig i alla fall.

Så du vill göra fina hemsidor, det är ett önskemål. Lär dig mer om design och sånt där, det finns massa info om sånt om du googlar, swec är nog inte det bästa.
Ifall du hade velat göra en egen gästbok så hade du fått lära dig nåt i stil med PHP/ASP/JSP/ColdFusion. Men eftersom du aldrig kommer hitta ett billigt webhotell som låter dig köra CF eller JSP och ASP är konstigt så hade det blivit PHP.

Så kom på exakt VAD du vill göra, sen kan vi hjälpa dig bättre.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4