Permalänk
Medlem

Smörja fläktarna!

Satte mig ner för nåra dar sen och plockade isär alla fläktar jag hade i burken och smörjde upp dem.. tänkte att det blir nod bra om jag tar olja för bilbansbilar/modelltåg och ja för små lager helt enkelt. Men icke fläktarna låter någe sjukt mycket.. Låter som om kulorna i lagren ska komma ut och hälsa på.

Jag har prövat alla möjliga oljor men inget funkar bra! Vad ska man ha för olja/fett igentligen? vad använder ni för något?

Jo jag vet att det finns 2 lager, jag har nämligen skrivit en guid om det. Så jag e inte helt bakom flötet även om det kan värka så

Så frågan är VAD för fett eller VILKEN olja använder du?

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Umm är inte det smörjlösa lager i dem? Prova med nåt fastare än oljor annars, typ smörjfett/pasta.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Umm är inte det smörjlösa lager i dem? Prova med nåt fastare än oljor annars, typ smörjfett/pasta.

Det är som sagt svårt att smörja lagren. Smörj lösa må hända att de ska va, men de låter fruktansvärt om dem och de måste smörjas. Fett och dyligt får man inte in och lättflytande oljor fungerar inte heller. Allternativet är att man letar efter nya lager, man frågan är vart man hittar sådanna i rätt form och storlek.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Åja, kan du ta ut kulona så är det ju bara och rulla dem på en tunn "film" av fettet. Det som låter mest oftast är om lagren är slagna d.v.s. sitter minimalt snett. För då, då vibrerar hela fläkten och har sig. Egentligen bör du aldrig pela med dem. Annars är det bara och gå till narmaste industri och rota igenom deras skrot för femtioelva fläktarsom, som f.ö. brukar vara av topp kvalite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Åja, kan du ta ut kulona så är det ju bara och rulla dem på en tunn "film" av fettet. Det som låter mest oftast är om lagren är slagna d.v.s. sitter minimalt snett. För då, då vibrerar hela fläkten och har sig. Egentligen bör du aldrig pela med dem. Annars är det bara och gå till narmaste industri och rota igenom deras skrot för femtioelva fläktarsom, som f.ö. brukar vara av topp kvalite.

problemet är att jag inte får ut kulorna.. och sätter man lagret på en axel och snurrar det så låter det illa om det.. så ja lagret är det som mår dåligt.. men måste få ut kulorna.. det är statusen för tillfället..

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Av någon anledning kan jag inte se bilderna i din andra tråd så jag vet inte riktigt hur de här lagern ser ut, men lager kan slå sig inuti ( specielt när man försöker få ut kulorna :/ ) och då låter de med. Du borde kunna görra ett ghetto värktyg som kan pressa ut inneringen och kulorna, likså få dem på plats senare. Typ en formad träbit och en skruvtving.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Av någon anledning kan jag inte se bilderna i din andra tråd så jag vet inte riktigt hur de här lagern ser ut, men lager kan slå sig inuti ( specielt när man försöker få ut kulorna :/ ) och då låter de med. Du borde kunna görra ett ghetto värktyg som kan pressa ut inneringen och kulorna, likså få dem på plats senare. Typ en formad träbit och en skruvtving.

Bilderna funkar inte pga att sidan har där jag hade dem värkar ha laggts ner eller lliknande.. men sutter nu med detta så skulle juh kunna ta en bild och slänga upp.. Kommer om nån minut.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

jag bara tog och la en dopppe symaskinsolja... sen körde ja en stund.. och torka rent

Permalänk
Medlem

Det har jag gjort oxå men visst det hjälper lite med det läter fruktansvärt iaf..

BTW ha översyn med kvaliten på bilderna, kameran är SNOR gammal.. ha respekt för dom äldre

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Kvaliten är helt ok för macrofoto. Med ghetto verktyg skulle du kunna pressa ut den inersta ringen. Lite jobbigt och få ihopp alt sedan bara. Förutom det så är där inte så mycket och göra. Toligen så är lagret skevt/slitet inuti helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kvaliten är helt ok för macrofoto. Med ghetto verktyg skulle du kunna pressa ut den inersta ringen. Lite jobbigt och få ihopp alt sedan bara. Förutom det så är där inte så mycket och göra. Toligen så är lagret skevt/slitet inuti helt enkelt.

Dvs 8 lager är slitna.. 4 fläktar som låter lika förjävligt

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

I fläktarna sitter det som vi ser kapslade kullager eller glidlager. Det är nåst intill omöjligt att smörja lager som dessa. Det man kan göra är att låta dem ligga i olja ett tag, ett dygn eller så. Då kanske lite kan krypa in i lagret.

Men samtidigt så är det ju så att när en fläkt börjar skramla och ha sig så är den förmodligen utsliten. Det är bara att inse faktum och köpa nya fläktar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GuruX
I fläktarna sitter det som vi ser kapslade kullager eller glidlager. Det är nåst intill omöjligt att smörja lager som dessa. Det man kan göra är att låta dem ligga i olja ett tag, ett dygn eller så. Då kanske lite kan krypa in i lagret.

Men samtidigt så är det ju så att när en fläkt börjar skramla och ha sig så är den förmodligen utsliten. Det är bara att inse faktum och köpa nya fläktar.

Neeeeej vägrar :p. Får pröva och låta dem ligga i olja i natt.. Annars blir det till att handla nya lager bara classe hade, dock va de tokdyra. Nånstans måste det juh finnas.. får väll leta efter det i kväll

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

köp nya lager?
SKF har fina lager

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PierreB
köp nya lager?
SKF har fina lager

Vet. Va just och kolla på deras hemsida. Ska no åka i mårron eller på månda och handla hoss nån farsan kände..

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

kullager fett. jag körde med volvo penta fett de funka skit bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
kullager fett. jag körde med volvo penta fett de funka skit bra.

jag vet inte men kan det inte bli rätt svårt och få in fett i lagret du ser på bilderna.. tänk på att lagret är ca 9mm i diameter dvs det finns inga springor heller.. men till en glidlagrad fläkt fungerar det säkert utmärkt så tack för tipset

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Kullager ska smörjas med fett och inte olja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milliway
Kullager ska smörjas med fett och inte olja

det vet jag med.. dock så kommer man inte åt med fett i slutna lager.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Avstängd

Men det finns ju en anledning till att dom är slutna oxå

Bara att köpa nya och kasata dom gammla

Lycka till //Utga

Permalänk
Medlem

skulle noog köpt nya fläktar. kostar tid att böka med lagren. en nu tyst och fin fläkt kostar inte många slantar!

Visa signatur

"Hellre en skärbrännare instoppad i ärmen än en dell kopplad till skärmen" - citat Chiris (här på forumet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av utga
Men det finns ju en anledning till att dom är slutna oxå

Bara att köpa nya och kasata dom gammla

Lycka till //Utga

Förmodligen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Råggan
skulle noog köpt nya fläktar. kostar tid att böka med lagren. en nu tyst och fin fläkt kostar inte många slantar!

Dock blir det billigare att handla nya lager.. och det är inte speciellt tidskrävande heller. "böka med lagren" ?? Får man tag i ett med samma dimensioner är det juh absolut inga problem

Visa signatur

Dator = Ja