Horisontell hårddisk??

Permalänk
Medlem

Horisontell hårddisk??

Vad händer med en hdd om den inte ligger horisontellt?

Visa signatur

frittez

Permalänk
Medlem

Inget, Så länge inte hårdisken ligger / så är det lungt allt funkar om den står | ir -

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Förtydligande - Horizontelt och vertikalt är ok. Diagonalt är inte bra. Rörelse som försöker motverka gyrokraften på disken (dvs rotation i alla axlar förutom diskarnas egen) är verkligen inte bra.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk

Man brukar ju ha hårddiskar i horisontellt läge så varför skulle det inte gå bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fräsbanan
Man brukar ju ha hårddiskar i horisontellt läge så varför skulle det inte gå bra?

hehe.. Nu när du säger det är ju frågan lite skum.. Men jag gissar på att han tänke fel..

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fräsbanan

Han frågar ju om man INTE har den i horisontellt läge? Men Apples XServe RAID har diskarna i vertikalt läge, så det funkar nog gott.

Permalänk
Medlem

du kan ha dem hur du vill.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

gameresource självklart, du kan ha datorn på utan cpu kylare med men det har sina konsekvenser. Digaonal placering av diskarna förkortar deras livslängd därför att läsarmen får då en annan belastning en vad den är gjord för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

HPs Proliant-servrar har dem också på stående, funkar tydligen.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem

Ja stående funkar...som jag sa horizontelt och vertikalt är ok.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Han frågar ju om man INTE har den i horisontellt läge? Men Apples XServe RAID har diskarna i vertikalt läge, så det funkar nog gott.

Jo du har rätt. Tyckte inte det stod inte.

Permalänk
Medlem

Att en hårddisk var tvungen att vara monterad horisontellt eller vertikalt gällde typ i slutet av 80-talet. Numera så kan du montera hårddiskarna hur du vill.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag sa inte tvunget men det förkortar livslängdenpå dem ganska myckett (kanske bara håller i tio år om de sitter diagonalt ;P). Men om där är små fel på dem så kommer de ju komma fram fortare. Samt blir de myckett känskigare mot stötar och vibrationer. Men vissa fönstermoddar ju sina os diskar och det är ju ganska riskabelt det med om man inte är försiktig. ;D

Visa signatur

Permalänk

Alla sätt utom / och \ funkar. Punkt slut.

Edit: kom ju på att det är fel post ju. Ska ligga i lagrings delen.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Hedersmedlem

Passar bättre i lagringsforumet.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=34023...

Detta chassi har diskarna monterade vertikalt (rätt?)..

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diverse folk
..... inte diagonalt....

Varför?
Är det NÅGON här som har sett några uppgifter från en pålitlig källa (som t.ex. tillverkaren) om att moderna diskar inte kan monteras hur som helst?
Förr i världen (när man hade 80MB 5 1/4" fullhöjdsdiskar, typ) var diskarna tvunget att stå horisontellt (och inget annat). Men nuförtiden?

Jag är rätt säker på att det där om att man inte kan ha disken t.ex. diagonalt (eller upp&ner, eller hursomhelst) bara är ett löst rykte, Faktiskt.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Drive montering

http://www.seagate.com/support/disc/manuals/scsi/100195486a.p...

Ett exempel från seagate.
Se sektionen - "Drive orientation".

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Förtydligande - Horizontelt och vertikalt är ok. Diagonalt är inte bra. Rörelse som försöker motverka gyrokraften på disken (dvs rotation i alla axlar förutom diskarnas egen) är verkligen inte bra.

Diagonalt är ingen rörelse som försöker ändra gyrotkraften vad jag vet,

Jag tror att en hdd kan ligga i vilka vinklar som hälst. Men sen så kanske de finns nån optimal som är bra för dens lagrer med mera. Så länge man inte flyttar eller ändrar vinkel på den för mkt medans den är i gång.

Permalänk
Medlem

_ & | rekomenderas har dock låtit en stackars 10gb disk ligga i detta läge i 2 månader i en routerburk / märker inte nån skillnad men den dör väll ändå snart hehe.

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!

Permalänk
Medlem

Re: Drive montering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
http://www.seagate.com/support/disc/manuals/scsi/100195486a.p...

Ett exempel från seagate.
Se sektionen - "Drive orientation".

Ur PDF:en:

Citat:

The balanced rotary arm actuator design of the drive allows it to be mounted in any orientation.

Man kan alltså sätta disken precis som man vill.
De säger att specarna bara gäller för "horisontellt" och "vertikalt". Ganska rimligt att lägga testarbetet på de fall som ändå täcker upp lite drygt 99.9% av alla deras hårddiskar...

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.