ATi Omega Drivers version 2.5.76

Permalänk
Melding Plague

ATi Omega Drivers version 2.5.76

<font style="font-size: 10pt"><b>ATi Omega Drivers version 2.5.76 </b></font> <small class="small">onsdag 22 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
Idag har de nya modifierade Catalyst-drivrutinerna släppts, Omega Drivers version 2.5.76. De är baserade på den officiella Catalyst 4.9.
<br />
<br />Nyheter i den här versionen är bland annat en modiferad kontrollpanel, med RadLinker intergrerat. Det är en speciell version av RadLinker som medföljer, med nya och även äldre funktioner. Läs mer <a href="http://www.omegadrivers.net/ati/radeon_omega_drivers.txt" target="_blank">här</a>. Ladda ner från <a href="http://www.omegadrivers.net/" target="_blank">Omega Drivers</a> eller direkt från vårat filarkiv nedan.
<br />
<br /><a href="ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Drivrutiner/Grafikkort/ATi/Omeg...">Omega Drivers version 2.5.76, Win2K/WinXP (15.88 MB)</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Hybrid för tipset/påminnelsen!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Dom har varit efterlänkade har jag sett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Dom har varit efterlänkade har jag sett.

word. har velat ha nya drivers ett tag nu

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Humm, min gamma återställer sig fortfarande till 1.00 när jag går in i spel osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lotus0ne
Humm, min gamma återställer sig fortfarande till 1.00 när jag går in i spel osv.

det gör min också kör powerstrip istället

Visa signatur

AMD 7800X3D // Geforce RTX 4080 // 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem

Alldeles, alldeles underbart att se hur Omega-paketet ställer sig som ett tydligt alternativ till ATI's satsning på bloatware-panelen CCC. Det gör förhoppningsvis att man åtminstone kan undvika den ett tag tills det kommit några riktigt användbara nyheter.

Permalänk
Avstängd

eller ladda ner catalyst utan ccc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iori yagami
eller ladda ner catalyst utan ccc.

Med funktionalitetsnivå från 90-talet, jotack.

Permalänk
Medlem

ohh, najs jag som precis formaterat datorn
Vilka drivers ska mna ta? DNA eller OMEGA? JAg spelar enbart Enemy-Territory, Return To Castle Wolfensten och Call Of Duty. i DNA kan man ju välja optimerade inställningar för just dem spelen me. Finns de nått sånt i Omegas?

Permalänk

Jag undrar samma sak...

Visa signatur

P4 - 3,2 gHz || 1024 Mb ram @ 400x2 Mhz || 120 Gb S-ATA barracuda x2 || 19' CRT || PowerColor x800pro VIVO|| Chaintech 9CJS ZENITH ||

Permalänk
Medlem

jag körde in DNA, orkade inte vänta på svar. hehe Gick segt som fan me orginal drivisrna som windows slänger me xp

Permalänk
Medlem

DNA är väll mer cs anpassade drivrutiner? Medans omega är mer anpassat för benchmarking osv.

Men jag har en fråga angående denna drivrutin. Jag instalera den nyss men jag ser varken radlink eller opengl/D3D inställningar. Är de borta eller gömda någonstans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Men jag har en fråga angående denna drivrutin. Jag instalera den nyss men jag ser varken radlink eller opengl/D3D inställningar. Är de borta eller gömda någonstans?

Normalt så skall de återfinnas i fliken "Advanced 3D". Om man har RadLinker installerat sedan tidigare så bör man avinstallera den versionen och sedan installera den som följer med detta Omega-paket.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timerx
ohh, najs jag som precis formaterat datorn
Vilka drivers ska mna ta? DNA eller OMEGA? JAg spelar enbart Enemy-Territory, Return To Castle Wolfensten och Call Of Duty. i DNA kan man ju välja optimerade inställningar för just dem spelen me. Finns de nått sånt i Omegas?

Jag anser fortfarande att Catalyst 3.7 eller 3.9 är dom absolut bästa drivrutinerna för R3xx kort. Man får bäst prestanda med dom och jag lider inte av några buggar. Äldre catalyst drivrutiner har visat sig vara 10-15% (!) snabbare i processorkrävande spel som t.ex Unreal Tournament 2003/2004. Du som spelar mycket OpenGL spel som använder Quake3 motorn kommer få bäst fps med Catalyst 3.9.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Men nu är altså omegas drivisar bäst på markanden till spel som doom3 och farcry(o hl2)?

Visa signatur

a64 3000+ @ 2100Mhz | MSI k8n neo platinum | MSI x800pro VIVO | Corsair XMS3200C2 CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz
resten: http://w1.451.telia.com/~u45111653/Dator.JPG

Permalänk
Medlem

Nått är galet med denna drivisen, när jag skulle installera denna så fick jag någon sorts xp fel ruta. När jag va klar så funkade drivisen, MEN, de va ingen ny kontrollpanel, fortfarande den gamla, plus att fliken för AA/AF va borta...

Visa signatur

| NF7-S 2.0 | AMD Athlon XP-M 2400+@2500Mhz - H20 Kyld DD-TDX v240radde | 1024Mb DDR333@400Mhz 6-3-3-2.5 |
| ATi Sapphire 9800Pro@XT 475/405 (R360) - CPUKylning - vModd --> Kylningen |
| Antec True Power 430W | Antec Performance Plus1080AMG Chassi Modd | 440Gb HDD | 8Mbit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuRko
Nått är galet med denna drivisen, när jag skulle installera denna så fick jag någon sorts xp fel ruta. När jag va klar så funkade drivisen, MEN, de va ingen ny kontrollpanel, fortfarande den gamla, plus att fliken för AA/AF va borta...

Testat installera om?

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
Testat installera om?

Testat 2 gånger, samma sak...

Visa signatur

| NF7-S 2.0 | AMD Athlon XP-M 2400+@2500Mhz - H20 Kyld DD-TDX v240radde | 1024Mb DDR333@400Mhz 6-3-3-2.5 |
| Antec True Power 430W | Antec Performance Plus1080AMG Chassi Modd | 440Gb HDD | 8Mbit |

Permalänk
Medlem
Citat:

samma för mig...

Permalänk
Medlem

De funkar fint med mig, följde omegas avinstallations anvisningar för att ta bort de gamla, sen la jag bara in de nya. Funkar perfekt.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som har problem bör läsa igenom följande:

Citat:

Important Notes:

1. Mobility users beware, these drivers don't support overlay video acceleration on
some chipsets, specially in Sager notebooks with 9600 and 9700 Mobility cards. Other
cards may be affected, but I haven't confirmed the bug on them. The last driver set
that doesn't have this problem are my 2.5.44 drivers. Sorry for any inconveniences,
I'm working on a fix for this matter, but all my tests show that this is an ATI
related bug in the drivers and it doesn't have to do with any of the settings on
my drivers.

2. CCC will work with the Omega Drivers, but is NOT recommended that you install it, all
the functions found in CCC are already included with RadLinker Omega Edition or will
be included in a near future as this new CP project develops.

3. The included Radlinker version in these drivers is NOT the one I was planning to
release, the intended version will come soon in the form of an update to this set of
drivers or in the next set based on the Cat 4.10.

REMINDERS:

A- If you have the normal ATI drivers installed, uninstall the ATI Control Panel
BEFORE upgrading to these drivers, the Omega Drivers already have the CP
integrated and another CP will cause conflicts or other problems.

B- There is no need to uninstall ANY previous drivers (ATI or OMEGA) when
installing these, the new ones will overwrite any previous settings, but if
you still want to uninstall them completely, is ok.

C- In Windows 2k/XP, ALWAYS disable DDC in the ATI "Displays/Monitor" CP after
installing drivers to be able to use ALL the refresh rates and resolutions
your monitor supports, also this is the best way to avoid the 60Hz RR bug.

D- The WDM drivers for VIVO and AIW cards are not included, but they can be
downloaded separately from a link in my drivers page.

E- The Radeon cards do support FastWrites and they will work with it on
(on some machines), but it is not recommended, there is NO SPEED gain
when using FW, and this option will affect your PC's stability a LOT,
most game crashes and problems are because FW is enabled.

F- Install the included Multires utility to have access to ALL the available
resolutions in the Omega Drivers, standard Windows doesn't show all of them.

G- Always uninstall the previous version of RadLinker before installing the new
one included in the latest Omega Drivers.

H- After installing the new drivers and rebooting, if your desktop is SLOW and
games won't run, is because AGP acceleration has been disabled by Windows, in
order to fix this you MUST re-install the latest AGP chipset drivers for your
Mother Board (this also includes laptops). After rebooting check the Advanced
SmartGart Options in the Omega Start Menu and see if at least AGP/PCI read are
both ENABLED, if all of them are enabled, the better, but some MBs doesn't
support AGP/PCI write functions, if all still disabled, just click on "Retest
All" and press OK to restart.

I- If you are using an Omega soft-mod and you are experiencing crashes, black
screens, artifacts or the "check board effect" during game play, run the new
included Driver Swapper utility and select the Normal driver, the reason is
that your card is not accepting the soft-mod due to broken/incompatible
hardware.

J- You can switch between the Special OGL and Normal OGL file at any time without
the need to reinstall the drivers by using the included OpenGL File Swapper in
the Omega Start Menu.

I don't recommend the use of ANY external tweakers with my drivers (specially
Rage3D Tweaker), as they override my special settings and will make my work
useless. The only time I recommend a tweaker is when you have a specific
problem with a specific tweak and need to change it in order to make the drivers
work correctly. Also if you use a tweaker for overclocking, FSAA, Gamma or
Aniso settings, is just fine, but you'll be better off using the integrated ATI
CP for that (which is ok by me if you change any setting in it).

If you have any problems with this drivers please go to my webpage and look in
the ATI help section for answers. If still have problems look for the drivers
thread in www.driverheaven.net forums and let me know what is going on.

If you happen to find a new tweak or fix for a specific game or many games
and it proves that it works then drop me an E-Mail (don't post it in the
forums), I'll make sure credit will be granted to that person in this INFO file.

IMPORTANT: Don't bother ATI about these drivers as they are unsupported by them!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt om buggen då. Får väll vänta på uppdatering.

Har testat att instalera om drivrutinerna många gånger men i onödan

Permalänk
Medlem

Rich: Tror du att jag inte gjort de lr? jag har gjort allt rätt, men de funkar inte.

Denna ruta kommer fram när jag installerar drivisen:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Rich: Tror du att jag inte gjort de lr? jag har gjort allt rätt, men de funkar inte.

Denna ruta kommer fram när jag installerar drivisen:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload2/Ny.JPG

Precis samma här, hjälper inte att installera om heller

Permalänk
Medlem

VARFÖR skulle han göra en ny kontrollpanel, helt onödigt, duger bra me den gamla.:o

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir nog till att satsa på catalyst 4.9 ett tag till innan omega drivisarna funkar felfritt..

Btw. Funkar omegas bättre än catalyst i spel som doom3 o farcry?

Visa signatur

a64 3000+ @ 2100Mhz | MSI k8n neo platinum | MSI x800pro VIVO | Corsair XMS3200C2 CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz
resten: http://w1.451.telia.com/~u45111653/Dator.JPG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wez
Precis samma här, hjälper inte att installera om heller

Jag fick precis reda på lösningen till problemet, för att fixa detta, installerar du omega 4.9 och startar om, sen går du till start-menyn och går till omega, när du väl är där, så tar du
(Re) Install RadLinker Omega Edition, sen funkar allt. AA/AF filken heter Advanced 3D i kontrollpanelen.. Lycka till.

EDIT: De verkar som om att de är många som har problem med detta. Men men lösningen till detta jobbiga problem kom från: http://www.driverheaven.net/showthread.php?t=56665

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag fick precis reda på lösningen till problemet, för att fixa detta, installerar du omega 4.9 och startar om, sen går du till start-menyn och går till omega, när du väl är där, så tar du
(Re) Install RadLinker Omega Edition, sen funkar att. AA/AF filken heter Advanced 3D i kontrollpanelen.. Lycka till.

Kalas! ska testa det

edit: Kan meddela att det löste problemet

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har testat Omega och DNA tidigare, jag tycker det enda dom tillför är nya buggar. Dom benchar jag har sett skiljer inte mycket mellan dom olika Cat-moddarna och original i prestanda och original är lika ofta snabbast. Jag tycker det räcker med vanliga Catalyst och ATI-tool för klockning. Däremot får någon gärna modda Linux-drivarna, så att dom börjar fungera någon gång ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400