Muskampen 2025: Segraren korad!

Fråga om MSN MESSANGER

Permalänk
Medlem

Fråga om MSN MESSANGER

Någon som vet om det finns något tillägg eller nått till MSN Messanger som gör att "historyn" är i skrivrutan hela tiden. Så att man slipper att gå in i "öppna meddelande historik" när man vill se vad som skrivits. Utan bara skrolla upp så man ser det i textfönstret direkt.

ex meddelande som skrivits dagen innan.

Permalänk
Medlem

Prova något annat program om du vill ha stöd för det, ex trillian och gaim stödjer denna funktion.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Men då mister jag Msn Messangers gudomliga webbcam funktion och smidiga visningsbild.
Finns det inget till msn messanger som gör att hitoryn alltid är i skrivfönstret?

Permalänk
Medlem

"Visningsbild" (avatar, användarbild) och message history direkt i meddelandefönstret finns i de senaste Miranda-builds som släppts, webcam har det visserligen inte stöd för, men använd ett eget program för webcammen istället, så har du mer kontroll över den också, och kan lägga upp en server väldigt lätt (webbsida som man går till) som kan vara uppe och tillgänglig även när man inte pratar med dig över MSN. ConquerCam är ett jättebra sådant program.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredo
"Visningsbild" (avatar, användarbild) och message history direkt i meddelandefönstret finns i de senaste Miranda-builds som släppts, webcam har det visserligen inte stöd för, men använd ett eget program för webcammen istället, så har du mer kontroll över den också, och kan lägga upp en server väldigt lätt (webbsida som man går till) som kan vara uppe och tillgänglig även när man inte pratar med dig över MSN. ConquerCam är ett jättebra sådant program.

Men det vore smidigt om det fanns en grej till msn som gjorde att "historyn" alltid var i skrivfönstret.

Byta till ett annat chattprogram kan jag tänka mig inte är så populärt varken för mina vänner eller fruntimmer som jag talar med :-). Iaf inte lägga in ett helt nytt chattprogram bara för att kunna chatta med mig.

Permalänk
Medlem

Grejen med Miranda är ju att du -kan- tala med folk som använder MSNMSG.

Visa signatur

101010
"In Soviet Russia, spam posts you!"
Yxx, 60 undead priest <Oops> Azjol-Nerub EU-PvE. Men bara tills Oblivion. :)

Permalänk
Medlem

iofs ..men med miranda förstör jag ju webbcam funktionen och visningsbilden?
eller funkar det lika bra och smidigt i miranda?

Permalänk
Medlem

Jag sa ju nyss att visningsbild finns i senaste Miranda. Läste du inte mitt inlägg?

Miranda funkar hur smidigt som helst, dessutom är det pluginbaserat, vilket gör att man får exakt de funktioner man vill och kan ta bort sånt man inte har nytta av (AIM och Jabber-protokollet har jag exempelvis slagit av) vilket gör att det blir väldigt lättviktigt. Dessutom kan du ju använda det för att prata med folk över både MSN och ICQ.

Webcam kan du som sagt med fördel sköta med program som ConquerCam t.ex.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Jag sa ju nyss att visningsbild finns i senaste Miranda. Läste du inte mitt inlägg?

Det är väl ändå inte streamad webcam med ljud? Det är väl ett gammalt program för att ta ett snapshot och ftp:a upp det med tidsintervall? Ungefär samma funktion som Kabcam etc.

/G

Permalänk
Medlem

Det går att ha en server med det... tror det är streamat iaf, annars finns det andra bra program som sköter det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Miranda funkar hur smidigt som helst, dessutom är det pluginbaserat, vilket gör att man får exakt de funktioner man vill och kan ta bort sånt man inte har nytta av (AIM och Jabber-protokollet har jag exempelvis slagit av) vilket gör att det blir väldigt lättviktigt. Dessutom kan du ju använda det för att prata med folk över både MSN och ICQ.

Min uppfattning om miranda är att man måste krångla med plugins hit och dit för att det ska fungera någorlunda med msn(Cammen och visningsbild).

Ska ge miranda en chans till då. Eftersom så många tycker det är bra.
Vad heter pluginen där "historyn" visas direkt i konversationen?
Så man slipper gå in i "öppna meddelande historik" när man ska se vad som skrivits. Utan bara srolla upp. Var hittar jag den?

Permalänk
Medlem

Det är en funktion som finns inbyggd i messaging-pluginen (heter oftast något med SRMM - Send/Receive Messaging Module), och som du måste aktivera i options bara. Du måste dock öppna History-fönstret om du vill söka bland alla meddelanden, det finns inte inbyggt i SRMM-pluggen.

Jag kan rekommendera tabSRMM, en tabbad interface till meddelandefönstret. Den har fler inställningar än standardpluginen också, så du kan få fönstret att bete sig som du vill.

Jag tror att Miranda 0.3.4 lanseras snart, baserat på hur mycket som hänt i alla nightlies på senare tid borde det komma en ny release väldigt snart. tabSRMM kommer att vara inkluderad i 0.3.4:s standardpaket.

Du kan inte få din webcam att fungera med Miranda, det finns ingen plugin för det. Det trodde jag var tydlig om... Bättre att köra med fristående program för det, du har mer kontroll då också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ok. Jag tackar så mycket för hjälpen. Jag har miranda inlaggt nu och ska se om jag får det att bli som jag vill.