Permalänk
Avstängd

"Light system" av Linux

Sitter här igen efter misslyckade installationer av Redhat 7.1 skulle nu behöva ett "light system" som får plats på en 2.5gb hårddisk. Någon som vet någon bra version då?Jag har Knoppix,Mandrake 9.2-10 och Redhat 7.2-9.0 att välja på. Någon som vet vilken dist som passar bäst i mitt ändamål?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Vad är ditt ändamål?

Vill du ha en server?
Isåfall vilka tjänster, html, php, mysql, fildelning...

Eller kanske en router?

Eller vill du ha en surfdator?

Eller en liten lekdator för att kompilera egna små program?

...

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Debian skulle nog uppfylla det där ganska bra. 2,5 gb.

en install kan du banta ner rätt okej, syrrans install tog 70 mb precis efter installationen, då hade jag dock inte lagt till något extra. Och det gjorde man ju sen, så den tar väl runt 1200 mb eller nåt.

Permalänk
Avstängd

zypher_X:Mest surfdator sitter bara ett klent Matrox Millenium G200 kort i datorn just nu.

Thedude: Okej,tror jag har det på farsans hårddisk..Tack i alla fall

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

En kompis till mig installerade en specialkärna till Debian som han hade kompilerat själv samt programvara för att sätta upp en DCHP-server. Total plats använd: Cirka 3 meg. Så ja, Debian kan bantas ganska rejält. Min fullfjädrade install ligger nog på runt 600 tror jag. Det är inklusive bl.a OpenOffice och gimp.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!