Permalänk
Medlem

UPnP - hur pass nödvändigt?

Vissa program och anslutningar i mitt Win XP funkar lite halvdant, och den mesta Microsoft hjälpen jag läst hävdar att en U-PnP (Universal Plug and Play) NAT är klart att föredra framför en NAT med icke U-PnP. I vissa fall kan det t.o.m. vara så att min (troligen) icke U-PnP kompatibla switch är *upphovet* till problemet.

Nu är det ju lite si och så med Microsofts hjälp så jag tänkte undra här, hur pass effektivare en switch med U-PnP blir i ett Windows-nät?

Vad blir bättre av U-PnP? Vad underlättas förutom att Windows troligen själv upptäcker hårdvaran mellan datorerna?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Är inte så speciellt insatt i det där UPnP, men du kan ju läsa lite här kanske http://grc.com/unpnp/unpnp.htm

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

Re: UPnP - hur pass nödvändigt?

Jag har för mig att programen då kan öppna portar som de vill.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det bör teoretiskt sett vara en dröm för maskar och dylikt. En mask som inte blockeras utav brandväggar utan såldeles öppnar de portar de kommer att använda.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Re: Re: UPnP - hur pass nödvändigt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Jag har för mig att programen då kan öppna portar som de vill.

Helt riktigt. Program som stöder uPnP kan själva säga till din router att de behöver portar. Detta är på gott och ont. Du behöver inte konfigurera din router lika mycket, du kan troligen dra upp en spel server utan att behöva läsa router manualen.
MEN det gör även att maskar/virus/trojaner även kan göra detta.

Min åsikt är att det är av ondo. Men det underlättar för folk som har problem att hitta "on" och inte är läskunniga.

Permalänk
Medlem

tycker uPnP är smidigt.... men sen är det ju inte så mycke jobb att öppna portar heller för den delen

Permalänk
Medlem

Sen är det ju inte krav att köra UPnP på precis alla applikationer som vill ha det. Styr utgående anrop så att bara de applikationer som fritt skall kunna öppna portar gör. Är då iaf möjligt med min budget D-link 604... Står under special applications. Vet inte hur det är med andra routrar i samma prisklass men UPnP är inte igång som default utan man måste själv fylla i trigger port osv...