Permalänk

Behöver tips om bra miniräknare!!!

Hej!

Jag läser tekniskt basår på Örebro Universitet. Och just nu läser vi Matte C, men kommer även att avvärka både Matte D och E och Fysik A och B. Har väl tänkt läsa till nån sorts ingenjör efter basåret. Tror jag...

Ett problem (bland många) är att jag inte har nån graf-miniräknare... Jag är heller inte säker på vilka sorts funktioner jag behöver i en graf-miniräknare som ska följa mig i mina studier framöver. Så därför behöver jag tips om bra sådana räknare. Det gör inget om priset blir lite högt (dock inte över 1500), för det är ju förhoppningsvis en engångsinvestering. Om inte annat en investering som räcker en hyfsad tid framöver...

Så nu är det bara att komma med förslag på tillverkare och modell.

Tack på förhand...

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

Texas instruments. Någon av modellerna Ti-83 till ti-86 fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk

Vad kan dom göra då???

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

Allting du kommer behöva göra från Matte C och uppåt. Grafritande, derivatorer, matriser etc. (någon som faktist kan saker om matte får gärna fylla på)

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Ti84+ är bra. Den har allt du behöver... och lite till

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Helt klart skall du ha en Curta model 1

Permalänk
Medlem

Ti83 och uppåt är helt utmärkt, du behöver inte ifrågasätta, för det är någon av dessa modeller som i princip alla har. Du klarar alla matematik och fysikkurser på gymnasienivå med dessa. Troligen klarar du alla högskoleskurser med dessa också...

Det finns säkert andra modeller som är bra, men var på den säkra sidan och ta en Ti83 eller högre.

Permalänk
Medlem

man kan ha spel, på ti83:an textbaserat doom

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ledande märket: Texas Instruments
Märket som alla universitetsstuderande använder: Texas Instruments

Vad ska du välja, Texas Instruments såklart.

Modell, TI-89, för då har du en räknare att "växa i" s.a.s. Vissa lärare brukar inte tillåta att man har den när man gör prov, men det är sällsynt ivf. Så satsa på en TI-89.

Permalänk
Medlem

Ett hett itps är att fråga din lärare innan du köper en räknare, jag fick t.ex. inte använda min TI89, så fråga vilka av TI83 och uppåt de tillåter och sedan köper du den med högs nummer

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Jag hade T89:an när jag läste på LTH, mycket bra räknare - rekommenderas varmt!

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Jag har kört med min Ti83 från gymnasiet och genom KTH och den funkar bara bra. Det är inte värt att ha en mer avancerad miniräknare då de värsta inte är tillåtna på tentorna.

Permalänk

Okej. Tack för alla svar! Då var det bara att springa och handla nu då...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ti-84+, som 83 fast med tre gånger fler minne och tre gånger snabbare processor, dessutom är prisskillnaden minimal

Visa signatur

hmm

Permalänk

Mitt hetaste tipps är HP
HP räknare äger
http://www.calcsandmore.com/home.php3?PLANG=13&rec=1
dock dyrare än texas
men så många gånger vassare.