FAQ & Guide till att flasha Grafikkort från ATi & nVidia

Permalänk
Medlem

ok, men jag ska flasha dit gainwards senaste GT bios, så jag försöker inte flasha det till ett ultra.

Fick dock problem som jag skrev, men ska försöka med annat flashprogram.
Återkommer med resultat

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem

nyss fått hem mitt powercolor 9800 pro och gjorde exakt som du sa i guiden, men när disketten bootar så står det: "not a valid system disk press ctrl + alt + delete to restart" vad gör jag för fel tro?

ingen fara, det löste sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Gör precis som i Guiden o berätta om det går bättre

Angående GT till ultra flashen, går det att slänga in de bootbara filerna på en skiva istället?
Jag vill inte riskera ett 4000 kronors grafikkort på en diskett
Om det går så kan du gärna skriva hur !

En sak till, du menar alltså att de där grejerna man ska slänga in på diskett ska funka till alla GT vilket märke det än är?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arch
Angående GT till ultra flashen, går det att slänga in de bootbara filerna på en skiva istället?
Jag vill inte riskera ett 4000 kronors grafikkort på en diskett
Om det går så kan du gärna skriva hur !

En sak till, du menar alltså att de där grejerna man ska slänga in på diskett ska funka till alla GT vilket märke det än är?

Klart du kan slänga det på en skiva... Kanske inte alla som litar på en diskett med missljud o andra fel.
Ja det fungerar med ALLA GT kort.

Berätta hur det gick sen!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Ja, då var det min tur att få lite hjälp, för jag blir nämligen helt galen, Jag har läst som en tok överallt men hittar inte exakt det jag vill ha (tror jag) Jag vill flasha mitt ATI Radeon 9800 Pro 256MB till XT men jag får ett felmeddelande när jag kör med flashrom, den börjar fint efter att jag skrivit flashrom -p -f 0 nybios.bin men efter några skunder står det med röd text ERROR 0FL01.

och kör jag i WinFlash och tar open nybios.bin så står det "file size error" vad i helsike gör jag för fel?? Snälla hjälp mej nån.

*EDIT*
Märkte just att biosen som jag spara är på 512kb medan den nya som jag ladda ner är 52kb, ska det vara så?

Visa signatur

AMD Athlon64 2,2GHz 3500+, ATI Radeon 9800pro, Corsair 2x512 DDR 3200, Maxtor DiamondPlus SATA 160Gb 7200 rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Powerson
Ja, då var det min tur att få lite hjälp, för jag blir nämligen helt galen, Jag har läst som en tok överallt men hittar inte exakt det jag vill ha (tror jag) Jag vill flasha mitt ATI Radeon 9800 Pro 256MB till XT men jag får ett felmeddelande när jag kör med flashrom, den börjar fint efter att jag skrivit flashrom -p -f 0 nybios.bin men efter några skunder står det med röd text ERROR 0FL01.

och kör jag i WinFlash och tar open nybios.bin så står det "file size error" vad i helsike gör jag för fel?? Snälla hjälp mej nån.

*EDIT*
Märkte just att biosen som jag spara är på 512kb medan den nya som jag ladda ner är 52kb, ska det vara så?

¨

jag, dom ska vara nåt där vid 52Kb. Prova ladda ner en ny

Permalänk
Medlem

hmm.. Jag lägger in flashrom filerna på diskett tillsammans men nybios.bin, ändrar i bios att den ska boota från A:. men den vill inte boota, det står sätt i systemdiskett, men om jag gör en dosdiskett så bootar dem men efter en stund så säger den fortfarande ERROR bla bla error opening file, har provat mängder med bios utan att lyckas, låter detta överhuvudtaget normalt?

PS: jag är extremt färsk på detta med OC och dylikt DS:

Visa signatur

AMD Athlon64 2,2GHz 3500+, ATI Radeon 9800pro, Corsair 2x512 DDR 3200, Maxtor DiamondPlus SATA 160Gb 7200 rpm

Permalänk

Jävlar i helvete! Flashade mitt Leadtek 6800GT -> Ultra. Snacka om skildnad! 500 poängs instant skildnad i 3dMark05.
Funkade kanon för mig! 4700 -> 5200

Flashprogget sa att det sparade en kopia på mitt gamla bios, men ja körde det från en CD så vart har det tagigt vägen ? Alt vart kan ja hitta ett bios om ja måste flasha tillbax till GT ?

Edit:

Kör RivaTuner för o ställa in allt pille pill med drivisarna, vad kör ni med för inställningar I RT när ni skall köra 3dMark samt när ni lirar spel?

Mvh

Visa signatur

Mainframe: Core i7 920 - Gigabyte EX58-UD5 - Gigabyte Geforce GTX285 - 150 GB Velociraptor - 1TB Caviar Black - 12GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Powerson
hmm.. Jag lägger in flashrom filerna på diskett tillsammans men nybios.bin, ändrar i bios att den ska boota från A:. men den vill inte boota, det står sätt i systemdiskett, men om jag gör en dosdiskett så bootar dem men efter en stund så säger den fortfarande ERROR bla bla error opening file, har provat mängder med bios utan att lyckas, låter detta överhuvudtaget normalt?

PS: jag är extremt färsk på detta med OC och dylikt DS:

Det är nåt fel på den bootdisken ska fixa idag. **EDIT** Fixade arkivet. Nu ska det inte vara några problem att boota det.

Citat:

Jävlar i helvete! Flashade mitt Leadtek 6800GT -> Ultra. Snacka om skildnad! 500 poängs instant skildnad i 3dMark05.

Flashprogget sa att det sparade en kopia på mitt gamla bios, men ja körde det från en CD så vart har det tagigt vägen ? Alt vart kan ja hitta ett bios om ja måste flasha tillbax till GT ?

Edit:

Kör RivaTuner för o ställa in allt pille pill med drivisarna, vad kör ni med för inställningar I RT när ni skall köra 3dMark samt när ni lirar spel?

Mvh

Fint. Om du vill flasha tillbaks till GT så finns det en Leadtek GT bios i det bootbara arkivet om jag inte tog bort den men det har jag inget minne av.

Permalänk
Medlem

JimiEM, var hittar jag filen då?

ehh.. glöm det där

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ta och flasha mitt PC 9800PRo till ett XT. Det klarar 413/366 just nu utan artifakter så det borde väl fungera. Jag ska också kolla vad jag har för kärna.

Mitt moderkort har ett inbyggt grafikkort så jag kan väl använda det om det skulle bli något strul så jag måste återställa originalbioset va?

Hur kollar man vilka minnen man har på kortet, står det på dom?

Något mer jag bör veta?

MVH Martin

Permalänk
Medlem

Vet inte om du kan använda ditt integrerade grafikkort.

Kolla på minnena. Annars kan du göra en Bios dump o kolla vad där står. Står det R360 o Samsung så vet du allt du måst veta.

Permalänk
Medlem

Ok, men tjänar man något på att flasha eller är det bara en onödig risk, kanske jag får samma resultat av att köra det som ett PRO men med XT klocken?

MVH Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walle_1
Ok, men tjänar man något på att flasha eller är det bara en onödig risk, kanske jag får samma resultat av att köra det som ett PRO men med XT klocken?

MVH Martin

Det är samma resultat tror jag nog. Men roligare är det ju om det heter XT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BMW Alpina

Edit:

Mvh

körde du ditt kort klockat när du drog 4700 poäng. hur mycket tjäna du på ultra flachen jämfört med att bara klocka?

Permalänk
Medlem

Suck, i vissa spel som CS Source och vanliga CS så blir det som vita prickar i en linje längst med vissa väggar/golv/lådor som flimmrar förbi.. Man kan bara se dom i en viss vinkel liksom och på vissa ställen, dom är väldigt små och om dom är på ett visst ställe så när man går framåt så flimrar dom lite, ingen stor grej men stör mig på det. Har tom klockat ner till standardklocken nu men ändå är det kvar, kan det bero på flashen, har inte kvar mitt gamla bios?:( Tack på förhand / Findah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Findah
Suck, i vissa spel som CS Source och vanliga CS så blir det som vita prickar i en linje längst med vissa väggar/golv/lådor som flimmrar förbi.. Man kan bara se dom i en viss vinkel liksom och på vissa ställen, dom är väldigt små och om dom är på ett visst ställe så när man går framåt så flimrar dom lite, ingen stor grej men stör mig på det. Har tom klockat ner till standardklocken nu men ändå är det kvar, kan det bero på flashen, har inte kvar mitt gamla bios?:( Tack på förhand / Findah

Det är väl bara att ladda ner en ny bios om du vill. Finns i länkarna.

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI 6800gt och tänker flasha det till ultra. Är det något man behöver tänka på, förutom att följa guiden ?
Jag hörde någonstans att man ska avinstallera drivare innan man gör det och sedan installera dem igen efter flashen.
En annan sak jag har hört är att man ska testa att klocka upp kortet i ultra-hastigheter och kolla om det blir för varmt innan man flashar.
Bör man göra någon av dessa?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte010
Jag har ett MSI 6800gt och tänker flasha det till ultra. Är det något man behöver tänka på, förutom att följa guiden ?
Jag hörde någonstans att man ska avinstallera drivare innan man gör det och sedan installera dem igen efter flashen.
En annan sak jag har hört är att man ska testa att klocka upp kortet i ultra-hastigheter och kolla om det blir för varmt innan man flashar.
Bör man göra något av dessa?

Avinstallera Drivisarna bara. Värmen ska inte vara något probb

Permalänk
Medlem

Okej, tack för det snabba svaret, ska testa i helgen. Hoppas det fungerar!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Nu har jag flashat mitt PC 9800PRO till XT. När jag nu kör 3D-mark så får jag 1000 poäng mer än tidigare trots att klockfrekvenserna står på 414/367 som tidigare. Det kallar jag skillnad.

MVH Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walle_1
Nu har jag flashat mitt PC 9800PRO till XT. När jag nu kör 3D-mark så får jag 1000 poäng mer än tidigare trots att klockfrekvenserna står på 414/367 som tidigare. Det kallar jag skillnad.

MVH Martin

Ojj... Det var en fin boost.

Permalänk
Medlem

mmm, så in i bomben, trodde inte att det skulle bli sån skillnad. Nu har jag pillat bort fläkten från kortet och ska sätta dit en stor 92 mm fläkt som kan kyla hela paketet istället, mycket vill ha mer som det brukar heta:)

Permalänk
Medlem

skriv till hur man flashar med NVflash eftersom det är vanligast... och även hur man gör en backup på sitt nuvarande bios.

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majed
skriv till hur man flashar med NVflash eftersom det är vanligast... och även hur man gör en backup på sitt nuvarande bios.

Ska fixa det...

...När jag orkar.. den här veckan i alla fall.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Flasha med NVFLASH 4.42:

1. nvflash -b backup.rom -- Backar upp din nuverande BIOS.
2. nvflash -r -- Tar bort eventuellt skrivskydd
3. nvflash -2 -u -p -f nybios.rom -- Flashar din nya BIOS och ignorerar "id mismatch", dvs. om du flashar från GT -> Ultra.

Edit: Kan ge er följande tips. Ge fan i att flasha till Ultra. Klocka upp ditt GT istället. Fick mängder med problem med min flash, bland annat blev kortet 7C varmare och vägrade gå i 400/1100.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Hedersmedlem

Topic redigerad på trådskaparens begäran.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Flasha med NVFLASH 4.42:

1. nvflash -b backup.rom -- Backar upp din nuverande BIOS.
2. nvflash -r -- Tar bort eventuellt skrivskydd
3. nvflash -2 -u -p -f nybios.rom -- Flashar din nya BIOS och ignorerar "id mismatch", dvs. om du flashar från GT -> Ultra.

Edit: Kan ge er följande tips. Ge fan i att flasha till Ultra. Klocka upp ditt GT istället. Fick mängder med problem med min flash, bland annat blev kortet 7C varmare och vägrade gå i 400/1100.

Fick du något mer problem än värmen ?

Permalänk
Medlem

Hej min stora fråga, är de någon skillnad att flasha ett radeon 9800se till pro eller xt mot ett radeon 9800se all in wonder till pro eller xt? alltså om man måste ha special bios?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av etserost
Hej min stora fråga, är de någon skillnad att flasha ett radeon 9800se till pro eller xt mot ett radeon 9800se all in wonder till pro eller xt? alltså om man måste ha special bios?

Gick kortet att softmodda ?