Permalänk

Problem med IP-adressen

Jag hjälpte morsan att installera om hennes dator hemma hos mig, vilket medförde att jag också anslät datorn till bredbandet hemma hos för att kunna göra alla uppdateringar till windows. När jag senare kopplade in datorn hos morsan så verkar det som att datorn fortfarande har låst sitt IP så att det inte går att komma ut på nätet. Jag har försökt att släppa IP:t med hjälp av ipconfig men det går inte, det står att det är styrt av DCHP och ändras automatiskt. Så jag undrar hur jag ska bete mig. Hon har en P3 800 Mhz, Windows 2000 Professional. Jag minns inte vad det är för nätverkskort, men hon har i alla fall Bredbandsbolaget, ska jag ringa till dem?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Prova att ändra från dhcp till statiskt IP i nätverkinställningarna. Får hon sitt IP via DHCP i vanliga fall eller är det statiskt?

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Testa att ladda ner och köra filen som finns på den här sidan: http://www.bredband.com/se/faq.jsp?t=22&s=27&m=138&event=sub&...

Visa signatur

Asumption is the mother of all f*ckups!

Permalänk

Reaper -->

Hon får det via DHCP

Permalänk
Medlem

Skriv ipconfig /release i Commando promten sen skriver du ipconfig /renew

Permalänk

MacDog ---> Din lösning fungerade bäst. Det visade sig dessutom att pga brandväggen redan var istallerad så stötte den bort bredbandet, så jag var tvungen att installera om den för att det skulle fungare till 100%

Tack i alla fall för er som tagit er tid att skriva i tråden.