Permalänk
Medlem

Dela Bredband mellan 2 XP datorer ?

Hej jag har problem med att sätta upp ett nätverk mellan 2 datorer med XP för, att dela internet.

Jag har Nätverkskort i båda
Jag har 4-port Router
Jag har 1 Ethernet modem

Jag gör enligt kopplings schemat för routern , med hårdvaran, och Internet funkar som det ska på Data 1.
Men när jag startar Nätverksguiden i XP och är klar med den (på båda datorerna) så slutar Internet att funka över huvud taget för att IP adressen försvinner och endast den för Nätverket syns.

Vad gör jag för fel ?

Visa signatur

Intel Skylake 6700k / Corsair DDR4 16GB 2666mhz / Sapphire Radeon 390x 8GB / Samsung 850 Evo SSD´s 500+250 / Corsair 100i GTX cooling / Asus Maximus VIII Hero / Evga G2 850w / Lian-Li PC-O7SX

Permalänk
Avstängd

Har du konfigurerat bredbandsroutern?

Edit:
Du ska inte ha några IP adresser på nån av datorerna, dom ska vara på erhåll IP adress automatiskt, lika dant med DNS

Routern är/ska vara 192.168.0.1
På morsans Router loggar jag in med http://192.168.0.1/ för att konfigurera den, hur det är hos dig står väl i manualen eller i manualen som ligger på CD:n som PDF format. Jag vet inte hur det är med din router då du inte har samma som morsan

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Adressen till routern är "192.168.2.1" men det verkar inte funka å komma till login sidan.
Internet funkar (OBS ! endast på data 1) men det går inte å komma till routern !

Dioden för "Link/ACT" på routern lyser inte !
Det står i manualen för routern att man ska använda CAT-5 Ethernet kablar , men jag har 2 st CAT-5 och 1 st CAT-6 kopplat till routern.

Kan det bero på detta ??

Visa signatur

Intel Skylake 6700k / Corsair DDR4 16GB 2666mhz / Sapphire Radeon 390x 8GB / Samsung 850 Evo SSD´s 500+250 / Corsair 100i GTX cooling / Asus Maximus VIII Hero / Evga G2 850w / Lian-Li PC-O7SX

Permalänk
Medlem

Prova byt port till dne som inte fungerar. Fungerar inte det så prova byta kabel till den. Jag har haft problem med att vissa kablar inte fungerar även om det är samma typ på de.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Bytte port men då slutade Internet å fungera.
Däremot kom jag till Login sidan för routern och konfigurerade den.
Efter det så måste jag ta "Reset på Routern för att få Internet å funka igen......och då nollställs det och man är på samma facking ställe där man började..

Det är ju helt sjukt !!

1. jag kan inte konfigurera routern när Internet anslutningen funkar
2. jag kan inte få Internet å funka efter att jag konfigurerat routern

hur går det ihop ??

Visa signatur